Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Politiken useriøs?
Fra : Finn Levi

Dato : 04-06-02 06:55

Er det mig den er gal med, eller er Politiken helt på vildspor med denne
artikel:
Jeg synes at journalisten fuldstændig roder rundt mellem begreberne og i det
hele taget virker dybt useriøs.

"Har du kun brug for at vise små fotos af dig selv og dine børn på nettet og
få lavet 10 gange 15 centimeter kopier fra familiefesten, kan en megabyte
snildt klare opgaven."

Øøøøøhh?

"Køb et sort kamera. Så undgår du reflekser, hvis du fotograferer gennem en
rude."

Ææææhhh?

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-06-02 07:25

Finn Levi <finn.levi@lite.dk> skrev:

> "Køb et sort kamera. Så undgår du reflekser, hvis du fotograferer
> gennem en rude."
>
> Ææææhhh?

Ja, det læste jeg også

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : J@N

Dato : 04-06-02 08:26

"Finn Levi" <finn.levi@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> hele taget virker dybt useriøs.
>

> "Køb et sort kamera. Så undgår du reflekser, hvis du fotograferer gennem

Ja, den er god nok, nu er det nok ikke så tit man fotograferer gennem en
rude, men ved f.eks. akvariefotografering er et sort kamera absolut at
foretrække.

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-06-02 09:44

Finn Levi wrote:

> Er det mig den er gal med, eller er Politiken helt på vildspor med
> denne artikel:
> Jeg synes at journalisten fuldstændig roder rundt mellem begreberne
> og i det hele taget virker dybt useriøs.

Det er vist et generelt problem, at aviserne temmelig ofte "skøjter" hen
over emnerne, det er ihverfald sjældent man ser avisartikler, hvor
journalisterne virkelig går i dybden.

Og det er ikke spor anderledes på TV, her er problemet måske endnu mere
markant, da der ofte kun ofres to minutter på noget stof, som egenlig
burde ha' været behandlet meget mere grundigt.

Hvad med om du gjorde det, at du skrev en e-mail til den pågældne
journalist, og påpegede de ting du finder "dybt useriøst", Politiken
yder nemlig læserne den service, at de slutter alle artikler med e-mail
adressen til den pågældne journalist.

Men du skal nok undlade at skrive noget omkring det med et "sort
kamera", for det er seriøst nok, alle fotografer ved, at blanke kameraer
er en ulempe, da deres reflekser spejler sig i blanke overflader.

Fra : Finn Levi

Dato : 04-06-02 09:47

> Men du skal nok undlade at skrive noget omkring det med et "sort
> kamera", for det er seriøst nok, alle fotografer ved, at blanke kameraer
> er en ulempe, da deres reflekser spejler sig i blanke overflader.

I meget specielle tilfælde kan det måske have noget at sige. Jeg har aldrig
haft problemet med min Nikon.
Og i denne artikel synes jeg at oplysningen er totalt malplaceret.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-06-02 10:29

Finn Levi wrote:

> I meget specielle tilfælde kan det måske have noget at sige.

Og de specielle tilfælde er der masser af, det er f.eks. ved
fotografering af:

- menesker, hvor nogle af personerne bruger briller
- af biler og motorcykler med blanke lak overflader

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 04-06-02 12:12

On Tue, 04 Jun 2002 11:29:02 +0200,
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Og de specielle tilfælde er der masser af, det er f.eks. ved
> fotografering af:
>
> - menesker, hvor nogle af personerne bruger briller
> - af biler og motorcykler med blanke lak overflader

Undskyld min store uvidenhed - jeg har endnu ikke et kamera. Er det kun
kameraret man kommer til at se. Jeg mener hvis fotografen går i hvidt
tøj, kommer man så også til at se fotografen i spejlingerne? Ansigtet er
vel også et problem?

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-06-02 12:33

Anders Bo Rasmussen wrote:

> [...]
> kun kameraret man kommer til at se. Jeg mener hvis fotografen går i
> hvidt tøj, kommer man så også til at se fotografen i spejlingerne?

Reflekser fra blanke crommetal kameraer er et problem ved fotografering
af spejende overflader, det ved alle fotografer, som regel af bitter erfaring.

Der er generelt mange problemer ved fotografering af spejlende
overflader, men de kan til dels elimineres ved at der sættes meget lys
på motivet, og hvis man sørger for, at fotografen ikke rammes af lyset,
så bliver spejlingen af fotografen minimal.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 04-06-02 13:58

On Tue, 04 Jun 2002 13:33:07 +0200,

> [...]
> på motivet, og hvis man sørger for, at fotografen ikke rammes af lyset,
> så bliver spejlingen af fotografen minimal.

Og da kammeraret er det forreste, er der størst problemer med dette
eller?

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-06-02 14:16

Anders Bo Rasmussen wrote:

> Og da kammeraret er det forreste, er der størst problemer med dette
> eller?

Næ - det er placeret midt i den optiske akse for en evt. spejlning.

Fra : Rune Baess

Dato : 05-06-02 00:55

> [...]
> markant, da der ofte kun ofres to minutter på noget stof, som egenlig
> burde ha' været behandlet meget mere grundigt.

Det er vel derfor vi har fagbøger... og discovery-channel

Rune B

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 04-06-02 09:46

Finn Levi wrote:
> Jeg synes at journalisten fuldstændig roder rundt mellem begreberne og i det
> hele taget virker dybt useriøs.

Hele artikelserien giver ingen mening..

Se fx. http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=216602

Jeg tror at hvis jeg var nybegynder(ok, jeg er ret grøn, men
ikke så grøn:) ville jeg være mere i tvivl efter jeg havde læst serien.

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : Axel Søgaard

Dato : 04-06-02 14:32

Med min bedste vilje ,kan jeg ikke se det useriøse i artiklen,derimod rører
jounalisten måske ved begrber som prestige og forfængelighed,for der er da
ikke meget prestige i at blive set med en udgået model på maven,vel?
For hvis kvalitetskravet er skærmopløsning og 10*15 kopier,ja så rækker
teknikken fint,og derfra hvor jeg sidder ser det ud til at du helst skyder
gråspurve med kanoner-det er da også fedt-det giver ihvertfald opmærksomhed.

De bedste hilsener

Axel Søgaard

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-06-02 14:42

"Axel Søgaard" wrote:

> ...cut... derfra hvor jeg sidder ser det ud til at du helst
> skyder gråspurve med kanoner-det er da også fedt-det giver
> ihvertfald opmærksomhed.

Der er ikke noget som afstiver selvtilliden, som den aller største
digitale Nikon SLR-model med en kæmpe stor zoom og en megga stor blitz,
og det er helt uvæssentligt, at man får forbandet ondt i nakken, når man
har gået rundt og blæret sig i et par timer....:))))