Omregning fra ATBS til BTPS
Fra : Karen

Dato : 04-06-02 00:33

Hejsa,
Er der nogen af jer der lige har styr på hvordan man omregner et tryk
fra ATBS til BTPS? Jeg har temperatur, tryk for vand ved denne temp og
standardtryk.
T= 26 grader celcius
P h20= 25,2 mmHg
Pb= 760 mmHg

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : Allan Bach

Dato : 04-06-02 14:22

Du mener vel ATPS ?? (Ambient Temperature Pressure Saturated)

Forskellen på de to er, at ved ATPS er temperaturen og trykket det der
findes i omgivelserne hvorimod de ved BTPS er hhv. 310 K og 101,3 kPa - 6,3
kPa. Så kan man vha. gassernes tilstandsligning omregne fra den ene til den
anden (Husk damptrykket!)

En tommelfingerregel er, at luft ved BTPS fylder ca. 10% mere ned ved ATPS

- Allan

Fra : Karen

Dato : 04-06-02 14:50

Ja det vr det jeg mente..