Hvad fejler min guldfisk??
Fra : Trine Piltoft

Dato : 03-06-02 18:13

Hej allesammen!

En af mine guldfisk er blevet mærkelig. Den er begyndt indimellem at
stå næsten lodret i vandet, med munden helt oppe ved overfladen, og
andre gange er det ligesom den bare ligger sig nede på bunden, eller
på et af niveauerne i min udendørs dam. Når den svømmer/ligger stille
i vandet, er det ligesom den hælder lidt til den ene side, og iøvrigt
er aktivitetsniveauet noget lavere end ved de andre fisk.
I dag observerede jeg så at den også nærmest slog kolbøtter i vandet
oppe ved overfladen, så bugen vendte op ad.
Når den "ligger stille", er det også ligesom de forreste finner
bevæger sig mere end på de andre fisk - vil tro den bruger mange flere
kræfter på at holde sig svævende, og at det er derfor den indimellem
hviler på bunden og lign. steder.

Ovenstående observationer er sket de sidste 3 dage, men allerede for
et pænt stykke tid siden syntes jeg at bemærke at den skiftede farve -
den var næsten helt rød da jeg købte den for små 2 måneder siden(med
lidt sort ude ved halespidsen), men har nu fået meget mere sort på sig
- specielt i hovedet, og undersiden afhalsen (hvis en fisk har en
sådan) og rundt om munden. Jeg troede først at det bare var fordi den
ikke havde været "færdig" med at udvikle farve da jeg købte den, men
nu er jeg selvfølgelig i tvil om det kan være et sygdomstegn.
Jeg synes muligvis også at den er blevet mere bleg i den røde farve,
og den har også et par hvide pletter på størrelse med enden af en
cigaret oppe i nærheden af hovedet.

Jeg har 5 fisk ialt, og de andre fejler ikke noget, og jeg har en
pumpe der er sat til et vandfald, så de burde få ilt nok. Jeg har også
masser af planter, og mit vand er fint klart, og jeg kan tydeligt se
ned på bunden - jeg har dog en hel del trådalger (tror jeg det er) på
kanterne og på stenene.

Hvad kan der være galt med min fisk? og hvad kan jeg gøre? Har selv
efter læsning på nettet en formodning om at det kunne være et eller
andet med svømmeblæren, men hvad gør man så?
Skal jeg tage den op, så den ikke får smittet de andre fisk,
eller.......?

Og så et sidste spørgsmål - hvad farve skal guldfiske afføring have -
nogle af dem har hvide 1 mm tykke, og et par cm. lange afføringer,
mens andre har sort afføring. Den ovennævnte syge fisk, har hvid
afføring.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Trine

Fra : Trine Piltoft

Dato : 03-06-02 21:16

PS: Er kommet i tanker om at jeg glemte at fortælle at den også er
rimeligt tyk - troede det var fordi den havde rogn, men.......?

Hilsen Trine