/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Problem med Dual boot med WinXP
Fra : Morten Poulsen


Dato : 03-06-02 16:47

Hej derude, jeg håber at der et eller andet sted sidder et klogt menneske
der kan hjælpe mig med mit problem.

Jeg har lige købt en ny harddisk (120Gb , og har installeret WinXP Pro på
fætteren. Den sidder som master i maskinen. Den originale disk indeholder
Win98, og jeg SKAL have det OS kørende.
Jeg kan fint skifte mellem de to OS'er når jeg skifter på bootrækkefølgen i
BIOS, men det er altså ikke særligt hensigtsmæssigt
Under installationen af XP, opdagede den ikke Win98 på det andet drev, så
jeg har selv "fidlet" lidt med boot.ini, og set at WinXP står til drev:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(0)/windows = Windows XP prof /fastdetect

eller noget i den stil, og så troede jeg at det ville være så nemt at
skrive:

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(0)/windows = Windows 98

Jeg har prøvet at bruge disk(0/1) og rdisk(0/1), men i de tilfælde hvor det
går bedst, booter maskinen bare igen. Andre kombinationer melder den om
manglende filer og alt muligt andet skrammel.
Hvad skal jeg skrive for at få skidtet til at virke ? Og hvad betyder de
parametre man sætter (multi/disk/rdisk)

På forhånd tak for hjælpen
Mvh
Morten Poulsen



 
 
Johnny Nielsen (03-06-2002)
Kommentar
Fra : Johnny Nielsen


Dato : 03-06-02 19:28


"Morten Poulsen" <mop@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:3cfb8f7d$0$78782$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej derude, jeg håber at der et eller andet sted sidder et
klogt menneske
> der kan hjælpe mig med mit problem.
>
> Jeg har lige købt en ny harddisk (120Gb , og har installeret
WinXP Pro på
> fætteren. Den sidder som master i maskinen. Den originale disk
indeholder
> Win98, og jeg SKAL have det OS kørende.
> Jeg kan fint skifte mellem de to OS'er når jeg skifter på
bootrækkefølgen i
> BIOS, men det er altså ikke særligt hensigtsmæssigt
> Under installationen af XP, opdagede den ikke Win98 på det
andet drev, så
> jeg har selv "fidlet" lidt med boot.ini, og set at WinXP står
til drev:
>
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(0)/windows = Windows XP prof
/fastdetect
>
> eller noget i den stil, og så troede jeg at det ville være så
nemt at
> skrive:
>
> multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(0)/windows = Windows 98
>
> Jeg har prøvet at bruge disk(0/1) og rdisk(0/1), men i de
tilfælde hvor det
> går bedst, booter maskinen bare igen. Andre kombinationer
melder den om
> manglende filer og alt muligt andet skrammel.
> Hvad skal jeg skrive for at få skidtet til at virke ? Og hvad
betyder de
> parametre man sætter (multi/disk/rdisk)
>
> På forhånd tak for hjælpen
> Mvh
> Morten Poulsen
>
>

Umiddelbart vil de parametre du har brugt virke mest logiske set
i forhold til den eksisterende. Men det er faktisk noget så
simpelt som:
D:\ = "Microsoft Windows 98"
Hvis din hardisk nr.2 er D drevet.

--
Med venlig hilsen
Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.


Morten Poulsen (04-06-2002)
Kommentar
Fra : Morten Poulsen


Dato : 04-06-02 21:24

Hej Johnny!
Og tak for dit svar, men desværre virker det ikke. Min maskine kold-starter
efter at have valgt win98
Dvs. den booter og giver mulighed for at komme ind i bios, og det gør den
normal kun ved kold-start.
Er der andre muligheder ?

Mvh
Morten
"Johnny Nielsen" <johnny@wintip.dk> skrev i en meddelelse
news:adgcfl$2r2a$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Umiddelbart vil de parametre du har brugt virke mest logiske set
> i forhold til den eksisterende. Men det er faktisk noget så
> simpelt som:
> D:\ = "Microsoft Windows 98"
> Hvis din hardisk nr.2 er D drevet.
>
> --




Svend Olaf Mikkelsen (04-06-2002)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 04-06-02 21:53

On Tue, 4 Jun 2002 22:24:10 +0200, "Morten Poulsen"
<mop@scandihealth.com> wrote:

>Hej Johnny!
>Og tak for dit svar, men desværre virker det ikke. Min maskine kold-starter
>efter at have valgt win98
>Dvs. den booter og giver mulighed for at komme ind i bios, og det gør den
>normal kun ved kold-start.
>Er der andre muligheder ?

Ja, hvis du har Windows XP på NTFS. Ellers er det nødvendigt med et
eksternt boot program.
--
Svend Olaf

Morten Poulsen (06-06-2002)
Kommentar
Fra : Morten Poulsen


Dato : 06-06-02 05:07

Ja.

Min XP er installeret på et NTFS drev - hvad kan man så gøre ?
For det ville da være rarest hvis man bare kunne anvende XP's egen multiboot
funktion.

Hvis ikke, hvem har så produceret en god boot-manager ?

Morten
"Svend Olaf Mikkelsen" <svolaf@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
news:3cfd2787.56443127@dtext.news.tele.dk...
>
> Ja, hvis du har Windows XP på NTFS. Ellers er det nødvendigt med et
> eksternt boot program.
> --
> Svend Olaf



Svend Olaf Mikkelsen (06-06-2002)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 06-06-02 09:01

On Thu, 6 Jun 2002 06:06:35 +0200, "Morten Poulsen"
<mop@scandihealth.com> wrote:

>Ja.
>
>Min XP er installeret på et NTFS drev - hvad kan man så gøre ?
>For det ville da være rarest hvis man bare kunne anvende XP's egen multiboot
>funktion.
>
>Hvis ikke, hvem har så produceret en god boot-manager ?
>
>Morten

Det nemmeste er at kopiere

http://inet.uni2.dk/~svolaf/bootdos.bin

(512 tegn) til samme rod som boot.ini, og tilføje linien:

C:\bootdos.bin="Windows 98"

til boot.ini.

Dette virker hvis Windows 98 C: partitionen er den første primære FAT
partition i systemet, og den begynder inden for de første 8 GB på
disken.

I modsætningen til hvad der ofte angives, henviser C:\ i

C:\="Windows"

til beliggenheden af filen bootsect.dos. Hvis navnet på filen er et
andet, angives den fulde sti, som længere ovenfor.

--
Svend Olaf

Sven (05-06-2002)
Kommentar
Fra : Sven


Dato : 05-06-02 05:20

> Er der andre muligheder ?
>
> Mvh
> Morten


Min boot.ini ser således ud:

[Boot Loader]
Timeout=15
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft WindowsME"

WinXP er installeret på c: og winME er på d: At den skriver 'C:\="Microsoft
WindowsME' er fordi, at autoexec.bat, config.sys. msdos.sys osv alle ligger
på C-drevet, men henviser så til d-drevet. Dette har den selv gjort da jeg
har installeret windows ME til d-drevet. Hvis din win98 er installeret til
c:\ og du så bare sætter en anden disk ind som c-drev, så din win98 ligger
på f.eks. d: vil det aldrig komme til at virke, da der er en hulens masse
henvisninger til c:\ i reg.databasen i win98. Det er også derfor det virker
hvis du ændrer bootrækkefølgen i din BIOS.
Du skal sætte dine harddiske op som du vil have dem. Installere win98 på
f.eks d:\ og der efter winxp på c:\ så vil en boot menu virke. Ellers skal
du ud og finde et 3.parts boot-program som udover at vælge bootsystem også
kan ændre drev-bogstaver inden systemet starter med at boote.
--

Mvh
Sven





Johnny Nielsen (05-06-2002)
Kommentar
Fra : Johnny Nielsen


Dato : 05-06-02 10:53


"Morten Poulsen" <mop@scandihealth.com> skrev i en meddelelse
news:3cfd21eb$0$78750$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Johnny!
> Og tak for dit svar, men desværre virker det ikke. Min maskine
kold-starter
> efter at have valgt win98
> Dvs. den booter og giver mulighed for at komme ind i bios, og
det gør den
> normal kun ved kold-start.
> Er der andre muligheder ?
>
> Mvh
> Morten

Det letteste er som Svend Olaf skriver at installere en
bootmanager. Du kan selvfølgelig ændre msdos.sys, autoexec.bat og
config.sys i din Windows 98 til at pege på D:. Men det vil
alligevel give Windows 98 problemer med at finde ud af den nu
eksistere på D: i stedet for C:.

--
Med venlig hilsen
Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408668
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste