MS Windows
briani 27239
Ikonproblemer i Win XP
Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 03-06-02 15:11

Jeg har et godt stykke tid haft et ret irriterende problem med ikonerne
på skrivebordet i Windows XP Pro.

Problemet består i, at Windows mener, at det er nødvendigt at opdatere
skærmbilledet og alle ikonerne i tide og utide.

Hvis det ikke var fordi dette samtidig, af uforståelige årsager, er en
meget langsommelig process, hvor alle ikonerne først bliver "lavet om"
til det ikon, der angiver, at der ikke er noget ikon tilknyttet, var
problemet naturligvis minimalt. Men her er opdateringen ledsaget af
megen diskaktivitet og
en maskine, der er ret sløv mens opdateringen står på.

Jeg vil gætte på, at det tager op mod en 20-30 sekunder for
opdateringen.

Jeg har ikke umiddelbart kunne finde noget generelt, der frembringer
ovennævnte problem, men det sker forholdsvis ofte i forbindelse med
åbning af vinduer.

Er der nogen, der har oplevet noget lignende eller har nogle
løsningsforslag til dette?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Madsen

Dato : 03-06-02 15:59

Morten Bjergstrøm skrev:

> [...]
>
> Problemet består i, at Windows mener, at det er nødvendigt at
> opdatere skærmbilledet og alle ikonerne i tide og utide.

Jeg oplever nøjagtig det samme og jeg kan ikke gennemskue hvorfor
den gør det, men tit når jeg f.eks. er inde i stifinderen så kan
jeg se at ikonerne på skrivebordet bliver genoptegnet. Godt nok
tager det ikke ret lang tid her - omkring 1 til 2 sec. vil jeg tro
- men det undrer mig hvorfor det skal være nødvendigt, når nu
ikonerne er som de skal være.
Jeg har en eller anden teori om at problemet hænger sammen med det
faktum, at min WinXP også har svært ved at huske hvordan jeg vil
have mine mapper til at se ud. Kontrolpanelet kan den f.eks. aldrig
huske placeringen og størrelsen af og det irriterer mig. Desuden kan
den heller ikke huske mine visningsindstillinger i nogle af mapperne
i stifinderen. Et problem som jeg ikke oplever i Win2000.
Jeg har bla. prøvet at rode med ikoncachen som kan stilles højere
med f.eks. TweakXP, men det hjælper desværre ikke på problemet.

Madsen.

Fra : Leony

Dato : 04-06-02 08:32

> Problemet består i, at Windows mener, at det er nødvendigt at opdatere
> skærmbilledet og alle ikonerne i tide og utide.

Har du prøvet med en "repair/rebuild icons" i TweakUI.
Har du prøvet at defragmentere.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-06-02 08:36

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev:

> Har du prøvet med en "repair/rebuild icons" i TweakUI.
> Har du prøvet at defragmentere.

Ja til begge dele og tak for svar til jer begge to.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Madsen

Dato : 04-06-02 12:07

Leony skrev:

> Har du prøvet med en "repair/rebuild icons" i TweakUI.

Det har jeg, ligesom Morten, også prøvet, men det hjælper ikke noget
for ikonerne fejler jo ikke noget. Ikke her i hvert tilfælde. Ikonerne
er som de skal være, men WinXP insistere alligevel på at løbe samtlige
ikoner på skrivebordet igennem med jævne mellemrum og ofte når jeg
f.eks. skifter mappe inde i Stifinderen eller sidder og roder i mapper
i My Computer.

'Repair/rebuild icons' er jo beregnet til at reparere ikoner som ikke
længere har det rigtige udseende. Noget jeg _meget_ tit oplevede på
Win98SE, men sjældent har oplevet på Win2000/XP. Det er sket et par
gange på XP dog.

> Har du prøvet at defragmentere.

Ja. Ingen effekt.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 04-06-02 14:11

Leony skrev:

> Har du prøvet med en "repair/rebuild icons" i TweakUI.

Forresten så har jeg opdaget at den nyeste TweakUI til WinXP (2.00.1.0)
har en underlig mani med at ikonerne på skrivebordet bytter plads når
man har kørt en 'repair/rebuild icons'. Det har jeg ikke oplevet
tidligere med version 2.00.0.0 og version 1.33 til Win9x/Win2000.

Madsen.