Gixxer er en pis kat!
Fra : -[ F e r ]-

Dato : 03-06-02 13:43

Hej NG

Min dejlige lille Gixxer er en PIS kat.... *g* Den har besluttet sig for at
vores seng skal være nr 2 katte bakke... det er sq noget skrammel....

Den har tisset 1 gang dagligt i sengen, og idag gjorde den det mens vi så
på... Jeg skældte ud, bar den ud til katte bakken. der står ca 5 meter væk.

Det eneste sted den har besluttet sig for at tisse uden for katte bakken er
vores seng!! Så jeg regner ikke med at den har problemer med at "nå" på
kattebakken....

Er der nogen der har nogen ideer om hvorfor, og hvad vi kan gøre for at
vende det lille kræ af med det??

Mvh Tommy Fer
Suzuki GSXR250 & Gixxer på 4 poter
http://fer.adsl.dk
tommy@fer.com

Fra : Pia

Dato : 03-06-02 13:52

Nu ved ejg ikke hvordan I bor, men til at starte med ville jeg lukke af til
soveværelset og se, om det fandt et nyt sted, eller om det løser problemet.

Og ellers være konsekvent. Den skal jo lige falde til! Giv den en godbid
hver gang den har været i bakken!

De mere erfarne har sikkert bedre råd.

:Pia

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 03-06-02 13:54

"Pia" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:adfol6$nj1$1@sunsite.dk...
> [...]
problemet.

> Og ellers være konsekvent. Den skal jo lige falde til! Giv den en godbid

Hej Pia, desværre kan jeg ikke lukke af til soveværelset (ingen dør *g*)

Den med godbidden, den skal vi da til at benytte.

mvh Tommy Fer

Fra : Pia

Dato : 03-06-02 14:03

kan du gøre det svært eller ubehageligt at komme op i/tisse i sengen? Købe
en gang billig voksdug og bruge som overtræk, eller gør hun det også mens I
er i sengen? Sprøjte med "gå væk kat"? Den tager jo ikke skade af at ikke
måtte være i sengen, så må I hygge i sofaen i stedet og håbe den ikke
begynder der.

:Pia

Fra : Line Wolff

Dato : 03-06-02 14:03

Prøv at stille en ekstra kattebakke med grus op i sengen dér hvor den
tisser. Se hvad der sker.

Ellers, kan der være mange grunde til problemet. Måske kan den ikke lide
gruset? Bruger den overhovedet bakken? Prøv evt. noget andet grus - det kan
gøre underværker.
Noget andet er bakkens placering. Står den tæt på madskålen? Prøv at flytte
den, hvis ekstra-bakken eller grus-tricket ikke virker.

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Elwarth

Dato : 03-06-02 18:22

> Er der nogen der har nogen ideer om hvorfor, og hvad vi kan gøre for at
> vende det lille kræ af med det??

Fortæl os lidt om katten. Så kan det være der kommer nogle flere bud.

Hunkat eller hankat?

Ikke neutraliserede katte har det med at være urenlige til tider.
Hankatte "strinter" jo, og nogle hunkatte har det med at være urenlige, når
de er i løbetid.

Vores hunkat Frida tissede også i sengen, det fik en ende, da hun blev
steriliseret.

Morten Elwarth

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 03-06-02 20:52

"Elwarth" <elwarth@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Fortæl os lidt om katten. Så kan det være der kommer nogle flere bud.

Skrev lidt i tidligere tråde...

Sort hun killing, på ca 12 uger :D

ikke neutraliseret....

> [...]
når
> de er i løbetid.
>
> Vores hunkat Frida tissede også i sengen, det fik en ende, da hun blev

mvh Tommy Fer

Fra : bic

Dato : 03-06-02 19:21

Hejsa
Prøv med cironsaft, få sprøjt i sengen kan være nok til at katten ikke vil
gå derop, katte hader citronlugt )
vh Birte

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 03-06-02 21:13

> [...]

> kattebakken....
>
> Er der nogen der har nogen ideer om hvorfor, og hvad vi kan gøre for at

Lige da vi havde fået Jack (og Phumba) lavede Jack det "kunststykke en DEL
gange :o/ - i MIN seng. Da han så også SKED deroppe blev døren til
soveværelset lukket (når vi ikke var derinde) i en måneds tid. Efter den tid
skete der ikke noget. Han præsterede kun _EN gang at tisse mens jeg lå i
sengen (bvadr) og der tror jeg nok han fattede RET hurtigt at han havde
gjort noget dumt for jeg talte vist med MEGET store bogstaver efter ham. Er
der slet ingen mulighed for at lukke af til sengen? Ellers prøv rådet med
noget glat plastik. Citronsaft vidste jeg ikke kunne holde katte væk, men
det lyder ellers som en nem og ikke mindst BILLIG løsning, så prøv det

Held og lykke

Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-06-02 22:48

in article adgik2$gie$1@sunsite.dk, Lisbeth Hviid Jakobsen at
ernyoka@hotmail.com wrote on 03/06/02 22:12:

> Citronsaft vidste jeg ikke kunne holde katte væk, men
> det lyder ellers som en nem og ikke mindst BILLIG løsning, så prøv det

Jo jeg tror den er god nok... Jeg har i hvertfald bemærket at den mindste
lugt af citron - eller endnu værre, appelsin *yak!* på fingrene, i parfumen,
you name it, får vores katte til at bakke væk med alle tegn på afsky. Jeg
har også set det som råd mod uønskede katte i haven at man drysser
appelsinskaller ud langs hækken. Men det kræver vist at man spiser _mange_
appelsiner - eller har en meget lille have
Men nu er spørgsmålet om killingen skal skræmmes helt væk fra sengen - eller
bare holde op med at markere. Jeg tror jeg ville starte med Feliway, for at
give mis den idé at den allerede _har_ sat sit mærke på den seng *gg*
Men - 12 uger - kan det ikke osse bare være begyndervanskeligheder /
indflytningsstress?
--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 04-06-02 00:09

Ann Rudbeck <ann_rudbeck@mac.com> writes:

> [...]
> give mis den idé at den allerede _har_ sat sit mærke på den seng *gg*
> Men - 12 uger - kan det ikke osse bare være begyndervanskeligheder /

Tjae, jeg er tilbøjelig til at holde med Ann R. her, men har da også
tænkt om det kunne skyldes et behov for at markere sit territorie
(gætter på at hun gerne ligger i sengen) men Feliway ville nok også
være en fin løsning på problemet, man kan endda bruge til til at
forhindre kradsen i møbler mm, hvis man altså ikke har en Melissa -
klon som kradser for at markere at det ikke går hurtigt nok med et
eller andet..

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 04-06-02 10:23

Fra : Christina K

Dato : 04-06-02 10:07

-[ F e r ]- <fer@cool.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:adi0u3$p5f$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> altid er på dynen den pisser, ikke på sengen, direkte?
>
> Når men jeg vil drøne ned til den nærmeste dyre handelting, og spørge

Hej Tommy og Louise

Jeg ville bare fortælle, at Feliway kun kan købes hos dyrlægen, så går
du ikke forgæves hos diverse dyrehandlere. Iøvrigt bruger vi det hver
dag med stor succes til Calibra en fertil hankat som ikke strinter efter
vi er begyndt med Feliway. Så vi er rimeligt taknemmelige for at Feliway
er opfundet *GG*

Mvh Christina
--
www.purpletribes.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 04-06-02 12:09

" -[ F e r ]-" <fer@cool.dk> writes:

> [...]
> haft.) Det giver også en anden nedtur, når man vågner og har fri, så bliver
> man nød til at stå op, da det lille kræ jo meget gerne vil havde lidt

Jamen det kan du lige så godt vænne dig til, katte vågner gerne ca 10
minutter før deres slaver, så de kan nå at vække dem et par minutter
før vækkeuret ringer...

> [...]
> første aften den kom her til huset, var den som om den havde boet her et par

Nej så kan det måske ikke være det, katte har det jo gerne med at
markere på forskellig måde når der er noget de er utilfredse med også
selv om de ellers synes glade og tilfredse... Og det er jo lidt af en
mundfuld at komme fra andre mivere til at være alene med mennesker...

> Feliway... Det er?? *gg* Lyder som en smart ide.... Men hvad. jeg er
> desperat af at vaske dyner og senge tøj.. *g* En sjov detalje er at det
> altid er på dynen den pisser, ikke på sengen, direkte?

Det er en spray som indeholder "katteparfume" svarende til den parfume
som de afsætter med et kindgnid..

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-06-02 12:13

in article adi0u3$p5f$1@news.cybercity.dk, -[ F e r ]- at fer@cool.dk wrote
on 04/06/02 11:23:

> [...]
> første aften den kom her til huset, var den som om den havde boet her et par

Næ, man plejer bare at skyde på seperationsangst el. lign, når en kat tisser
i sengen - det er det sted der dufter mest af _jer_. Jeg tænkte, at det var
en måde at "ville høre til" - killingen vil blande sin duft med jeres.
Derfor ville det også være fint, hvis den kunne stille sig tilfreds med at
markere på en anden måde (se nedenfor

> [...]
> altid er på dynen den pisser, ikke på sengen, direkte?
>
> Når men jeg vil drøne ned til den nærmeste dyre handelting, og spørge efter

Vi havde det oppe for ganske nylig, så jeg har kopieret mit svar fra dengang
*gg*. Du skal til en dyrlæge efter det.
Klip fra gammel tråd følger:

in article 3cefca36$0$11953$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Denise at
daugbjerg@*NOSPAM*c.dk wrote on 25/05/02 19:30:

> HEJ Gitte
> Ja, du kan købe det hos velass. dyrlæger, ellers kan dyrlægen bestille det
> hos Kruuse, varenr 274855.
> Det er syntetisk feromoner. Gør kattene mere fortrolige overfor hinanden,
> det kan være andre kan forklare bedre.
> Hilsen Denise

Hm - ka' da prøve
Det skal lige insparkes at jeg personligt kun har erfaring med Feliway, men
det er sikkert rigtigt, at Felifriend er bedre til netop dette her.
Altså: (dyb indånding) Feliway er en syntetisk efterligning af det duftstof,
som katte afmærker deres territorium med via deres kirtler i ansigtet. Katte
afmærker som bekendt også territorium v.h.a. f.eks. urin og kradsning (der
er duftkirtler i poterne). Det er vi jo ikke så glade for, der første lugter
og det andet ødelægger møblerne. Men ansigtsmarkeringen har vi ikke noget
imod, for den kan vi ikke se eller lugte. Nu er katte sådan indrettede, at
de kun markerer på én måde. Hvis de har "ansigtsmarkeret" et sted, vil de
opfatte stedet som "afmærket" næste gang de kommer forbi - og så strinter de
ikke dér eller kradser. Det gælder så om at holde duftmarkeringen ved lige,
så missen ikke selv behøver at gøre det - eller allerbedst, at den selv går
over til at bruge ansigtet til at markere med.
Det er det Feliway i første omgang blev lavet til - og det virker faktisk
ofte. Men så blev mange opmærksomme på, at den lugt også virkede beroligende
på katten - nok fordi den opfatter et sted der er sprayet med Feliway som
"hjemme" og "trygt". Fordelen er, at alle katte opfatter Feliway som
beroligende, den er åbenbart "neutral", hvor en ægte kats duft jo ville være
præget af den enkelte kat og så virke afskrækkende / ophidsende på andre
katte.
Man opdagede altså den beroligende effekt og så kunne sprayen også anvendes
til at spraye i transportkasser, på dyrlægens hænder, i hjemmet når kattene
var utrygge - og på den nye kat (og de gamle) inden den skulle præsenteres
for den andre.
Jeg går ud fra, at FeliFriend er en videreudvikling af netop den del af
Feliway der virker beroligende - for den er specielt beregnet til at
berolige katte og til at introducere nye katte til hinanden.