Kan hunde tale?
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 03-06-02 13:11

Hej Ng,

Jaja, overskriften er god nok.
Vores dejlige Kooiker har stort set siden vi fik ham for 2½ år siden haft
den pussige lille detalje, at han "snakker". Det forekommer når han befinder
sig godt i vores selskab og vi taler til ham. Så svarer han med sådan en
brummende strubelyd, som bestemt ikke lydder truende, som om han prøver på
at kommunikere. Er der andre her i gruppen, der har hunde som lige slår en
sludder af med jer en gang imellem?
Hvis nogle har et bud på, hvorfor de gør det og om det er noget "tillært"
for hunde som husdyr/kæledyr, så ville jeg også blive meget glad for det.
Håber min lidt rodede formulering er til at forstå.

Mvh.

Renate

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 03-06-02 13:54

Ja, min Cato (labrador) på 7 måneder har altid snakket især når han har et
eller andet i munden og det har han tit, så brummer han også alt imens halen
går. Ingen tvivl om at han prøver at snakke med os.
Vibeke L

Fra : Gabrielle Bay

Dato : 03-06-02 17:44

Hejsa

Jeg har en collie og han har et varieret "sprog". Hvis han er glad brummer
han nede i halsen. Hvis vi leger hans favoritleg (tovtrækkeri) gør han meget
skingert (med snoren i munden). Kommer der gæster, så "synger" han (en
blanding af piveri og gøen). Er der en tæve i løbetid, så hyler han
ulveagtigt. Han har det også med at nyse, når vi klør ham på maven - og det
sådan er rigtigt lækkert at blive kløet. Så jo - hunde har et sprog.

Fra : Brian C

Dato : 03-06-02 19:20

Jeg har en blandingshund schæfer/berner sennen/retriever

han "brokker" sig hvis han eks. bliver jaget ned fra sofaen, så går han sin
vej "mumlende/brummende", som om han siger de #%¤%#¤........
sådan lyder det ihvertfald, lidt hen i retning af en gammel mand

mvh.
Brian

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 03-06-02 19:51

Godaften.

>Er der andre her i gruppen, der har hunde som lige slår en
> sludder af med jer en gang imellem?

ja, her i huset bliver der også virkelig snakket igennem, hvilket bare er
KANON hyggeligt. Faktisk lige siden vi fik Nicki hjem ( 12. april 2001 ),
har munden ikke stået stille på ham, og især hvis han bære rundt på noget er
der en hel koncert .
Hvorfor de gør det?, jaaaa, det ved jeg ikke, men de prøver jo nok at
fortælle os en masse spændende ting

fortsat god aften

Bolette

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 03-06-02 23:19

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ng,
>
> Jaja, overskriften er god nok.

Hej Renate

ja selvfølgelig kan hunde tale .. min Sandra var det bedste bevis på
det .. da min søn var hjemmeboende og kom hjem fra skole fik han en
beretning ......i det hele taget folk Sandra holdt af og følte sig
knyttet til .. fik en beretning når de kom .. men var der gået en time
eller to var beretningen altså væsentlig kortere end hvis der var
gået en uge eller mere ... da Jørgen(min søn ) flyttede og kun kom en
gang om ugen og senere kun hver 14 dag .. ja så blev den forklaring
han fik desto længere ... Jo hunde kan tale .. og Sandra havde et
yderst varieret ordforråd .. det var tydeligt hun fortalte noget .. og
at vi ikke bare skulle lytte halvhjertet .. næh poter og det hele var
i brug og hun krævede 100% opmærksomhed indtil hun var færdig med at
fortælle ... og hun havde kan jeg fortælle jer et mega udbygget
lydkort der bare kunne det hele .. det der overbeviste os om at hun
talte var dels hendes meget varierende lyde... dels at hun alt efter
hvor længe det var siden hun havde set person hun talte til ..
tydeligt tilkendegav det ved at jo længere tid der var mellem
gensynene desto længere blev hendes forklaring .. man kan .. hvis man
vil .. faktisk forstå hundens sprog .. Jørgen og os der kendte Sandra
var i al fald ikke i tvivl om at hun aflagde en beretning og hvorvidt
denne beretning var god eller dårlig ... og hun forventede svar .. det
var der ingen tvivl om ...

Ja hunde kan tale og de gør det .. men om man kan udbygge deres sprog
afhænger af om de møder respons .. og om vi prøver at sætte os ind i
deres sprog .. hvilket vi jo også gør når vi snakker med vores hund og
lærer dem ord...

Nå det blev alt alt for langt et indlæg .. I lørdags var det præcist
et halvt år siden jeg sagde farvel til Sandratøsen .. så det jeg har
skrevet er skrevet med smil gennem tårer .. smil ved glade minder ..
tårer fordi at uanset hvilken hund jeg får også selv om det bliver en
lisså lækker hund osv .. ja så bliver det aldrig en Sandratøs med
hendes mega personlighed og kreative tankegang.. samt evnen til at
bygge videre på indlærte ting ... lisså sikkert er det at jeg heller
aldrig får en Wuppertøs igen .. Man får aldrig to hunde der er ens ..
men man elsker dem lige højt fordi man lærer at læse deres signaler og
deres sprog .. og så er kontakten der .. undskyld jeg kom for godt i
gang med Sandratøsen ...

Smil fra Ami

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 04-06-02 06:07

Hej

Jeg har også en hund der snakker - eller "muer" (kan godt lyde lidt
som en hamster nogle gange) som jeg plejer at sige, og den har også
alle lyde og poter m.m. i brug for at få opmærksomhed, hvis man ikke
lige hører eller prøver at overhøre ham

Det har faktisk været et irritations moment for mig i en tid, i
starten da det kan blive ret vildt når man kommer hjem eller får
gæster, nu har jeg ligesom accepteret at han bare er over ivrig og
fortæller han er glad...bl.a.

Han taler også hvis jeg står stille og taler med nogen og han keder
sig, folk synes det er viiildt sødt, meen det kan altså godt være lige
en tand for meget nogle gange, skal lige sige at jeg har Border
collier, 2 hanner og de taler begge, men den ældste bare ikke så meget
som den anden...

Så jo jeg vil også sige at hunde taler og det i en strøm der nogle
gange ikke er til at standse, ligesom mennesker ;-D

Mange glade smil og hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Pia

Dato : 04-06-02 07:48

Vores nye hvalp snakker også. Med mig, med Max, med ting. I går var hun
kravlet op på sofaarmlænet og lå og snakkede til et stykke legetøj nede på
gulvet. Hun kan også synge ligesom Gizmo fra Gremlins!

Mest er det når hun vil noget, jeg vil op, jeg vil ned, ud, sulten, lege,
putte. Men hun har også lange samtaler med Max, hvor de tilsyneladende bare
ligger overfor hinanden og udveksler tips og hyggesludder, det er ret sødt
med hendes lille bitte stemme og hans gulvbas på skift og en masse
potedasken og grimasser og logren.

Max snakker ellers mest når han brokker sig. "Mor, stå op", "jeg kan ikke
vente" eller et hult støn/vrissen når han får besked på at lægge sig ned i
bilen selvom den måske er på vej i skoven.

:Pia