EPITAFIUM
Fra : Knut Bryn

Dato : 03-06-02 10:43

Jeg har kommet over en referanse til et epitafium som tidligere fantes i
St. Nikolaj Kirke i København. Så vidt jeg forstår er denne kirken
nedlagt som kirke og bygningen brukes til andre formål. Men hvor er så
epitafiet å finne? Er det noen som vet dette eller som har gode idéer
til hvor man kan lete?

Knut Bryn, Molde

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 04-06-02 08:10

Knut Bryn.
Måske du kan bruge dette?

Kort orientering fra KBH's Kommunes hjemmeside:

Nikolaj Udstillingsbygning

Udstillingsbygningen har til huse i den genrejste Nikolaj Kirke. Kirkens
tårn, der er det eneste bevarede fra den oprindelige Sct. Nikolaj Kirke, fik
på initiativ af Brygger Carl Jacobsen i 1908-10 påsat nyt spir.

Den nuværende kirkebygning er rejst for midler stillet til rådighed af
Departementchef P.N. Rentzmann, og den blev færdig i 1917.

Det fremgik af de oprindelige planer, at bygningen skulle anvendes som
sognekirke men disse planer blev skrinlagt, og siden indvielsen er
kirkebygningen fortrinsvis anvendt til kulturelle formål.

Ejendommen blev i 1966 taget i brug som udstillingsbygning for Københavns
Kommune. Kirketårnet gennemgik i 1993-95 en større renovering.

NIKOLAJ Københavns Kommunes Udstillingsbygning
Nikolaj Plads
1067 København K
Tlf. 33 93 16 26
Fax 33 32 15 74
Åbningstider: daglig kl. 12.00 - 17.00 Der er gratis adgang til Nikolajs
udstillinger.
-------

I øvrigt har denne kirke været sunket næsten i grus, forårsaget af storme,
brande og bomber, så det er et spørgsmål om hvor meget der kan findes, men:

Traps fjerde (1929) oplyser blandt andet:
"I det øvre tårnrum er opstillet en del stenfragmenter fundne ved
udgravninger på kirketomten, der iblandt rester af kirkens rige
renæssanceportaler og døbefont, en muret middelalderlig grav, gravsten over
bygmester Morten Bussart død 1544, og over rentemester Ove Høg død 1628,
samt fragmenter af epitafiet over generalløjtnant Niels Rosenkrantz - død
1676 og i folkebibliotekets lokaler findes et par montrer med andre,
bymuseet tilhørende erindringer fra den gamle kirke, - der iblandt en model
af en solskive med Longomontanus' og Ole Rømers navne.
På bygningens nordøsthjørne er der 1921 opsat en mindetavle med
portrætmedaillon over Hans Egede og Gertrud Rask".
---------------
Der findes en del litteratur:
Den Danske Reformations Moderkirke, Skt N. K. 1216-1795. Kbh. 1887 -
M. Vogelius, Kulturhist. bidrag til N. Kirkes historie i 17. og 18. årh.
Kbh. 1914 -
Emil Madsen i Hist. Meddelelser om København -
C. A. Jensen, Skt. N. Kirke, Tårn og Spir i "Fra arkiv og museum" 4 p.168
og 585 -
Sml. Berlingske Tidende 18 / 11 - 1914 og Ill. Tidende 15 /4 1923, samt
"Architekten" 14 / 8, 21 / 8, og 28 / 8 1915
--------
Venlig hilsen
Flemming Svendsen, Korsør.
--------------

Fra : Bodil Madsen

Dato : 04-06-02 09:09

Prøv at spørge på Nationalmuseet om de kender noget til det. De havde
faktisk et af min forfader, som blev begravet i Roskilde Domkirke i et
kapel, som senere er blevet ændret.
Hilsen
Bodil

Fra : Knut Bryn

Dato : 04-06-02 12:54

Takk for tipsene. Jeg har nå skrevet til Bymuséet for å høre om det kan være
de som har epitafiet.

Jeg burde kanskje nevne at den forevigede er borgermester Hans Petersen Bladt
(og hans familie?) som døde i 1677. Det kan kanskje tenkes at epitafiet er
nevnt i "Kjøbenhavns Historie og Beskrivelse. Aarene 1660 - 1699" av Oluf
Nielsen. Jeg har ikke selv hatt tilgang til boken, men dette er en av de
bøkene min kilde henviser til.

Knut Bryn, Molde

Fra : madsen

Dato : 04-06-02 19:25

http://www.kandu.dk/

Fra : madsen

Dato : 04-06-02 19:25

http://www.kandu.dk/

Fra : madsen

Dato : 04-06-02 19:31

> [...]
Oluf
> Nielsen. Jeg har ikke selv hatt tilgang til boken, men dette er en av

Hej Knut!
Jeg kender en mand, som har en borgmester Bladt blandt sine aner. Så
vidt jeg ved, har han sine oplysninger fra Stadsarkivet på Københavns
Rådhus. Jeg husker ikke om, der var noget epitaph, jeg er heller ikke
sikker på, om det er den samme Bladt eller om det er en ældre Bladt, som
iøvrigt kom fra øen Als. Men jeg kan spørge ham.
Venlig hilsen
Bodil Madsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Knut Bryn

Dato : 04-06-02 21:51

Bodil Madsen skrev:

> [...]
> sikker på, om det er den samme Bladt eller om det er en ældre Bladt, som
> iøvrigt kom fra øen Als. Men jeg kan spørge ham.

Det takker jeg for. Jeg sender noen flere opplysninger off line.

Knut Bryn, Molde

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 07-06-02 18:26

"Danmarks Kirker", Københavns by bind 1, Nicolai Kirke (Nationalmuseet 1947-58):

Desuden vides følgende at have erhvervet ret til opsætning af epitafium, men
videre oplysning savnes:
nr. 10: 1650. Hans Pedersen Bladt, borgmester, norden koret 19 (Kopibog 1633-93,
fol. 27)

Forsvundne kisteplader:
nr. 32: Hans Pedersen Bladt, borgmester, født 25. marts 1614, død 4. Sept. 1677.
Norden koret 19. (Resen till. 227)

Med andre ord - monumentet over Hans Pedersen Bladt, kendes kun arkivalsk.

med venlig hilsen
Peter Kristiansen

Fra : Knut Bryn

Dato : 08-06-02 10:51

Peter Kristiansen wrote:

> [...]
> Norden koret 19. (Resen till. 227)
>
> Med andre ord - monumentet over Hans Pedersen Bladt, kendes kun arkivalsk.

Takk for informasjonen, Peter.

Knut Bryn, Molde

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 07-06-02 18:27

Fra : Steen Thomsen

Dato : 11-06-02 12:37

> Jeg burde kanskje nevne at den forevigede er borgermester Hans Petersen Bladt
> (og hans familie?) som døde i 1677.

Jamen så prøv at kontakte N P Bladt i Haderslev. Jeg har ikke hans
adresse ved hånden (jeg er ikke hjemme), så slå ham selv op på
www.krak.dk. Han har kortlagt slægten Bladt på Als, og har snuset lidt
til borgmesteren.

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : Steen Thomsen

Dato : 04-06-02 14:06

> Jeg har kommet over en referanse til et epitafium som tidligere fantes i
> St. Nikolaj Kirke i København.

St Nicolai brændte sammen med byen - så vidt jeg husker var det i
branden 1795. Ved den lejlighed forsvandt epitafiet også. Men der
eksisterer ældre beskrivelser af kirkens inventar, og det må være
derfra din oplysning stammer.

Fra : Knut Bryn

Dato : 04-06-02 21:53

Steen Thomsen skrev:

> [...]
> branden 1795. Ved den lejlighed forsvandt epitafiet også. Men der
> eksisterer ældre beskrivelser af kirkens inventar, og det må være

Auda! Da faller mine planer om å se på epitafiet i sommer ganske bort. Så får
jeg i stedet nøye meg med å finne ut hvor de(n) eldre beskrivele(r) er
gjengitt.

Knut Bryn, Molde