Ny kattelov måske på vej...
Fra : Jette

Dato : 03-06-02 07:35

I morges da jeg som sædvanlig cyklede på arbejde med P3 i ørerne, hørte jeg
til min store glæde at Dyrenes Beskyttelse, Kattens Værn... og en tredie jeg
ikke kan huske, har fremstillet forslag om en kattelov.

Bliver den vedtaget betyder det at man bliver juridisk ansvarlig for en kat
hvis man fodrer den... dette netop pga. den store bestand af herreløse
katte.
Forslaget indebærer også at alle katte _skal_ være øremærket og at alle
udekatte _skal_ være neutraliseret.

Selv om det nok bliver svært at håndhæve denne lov, er jeg sikker på det vil
have en præventiv virkning... så jeg krydser fingre.

Mvh. Jette

Fra : Line Wolff

Dato : 03-06-02 07:43

Ja, jeg hørte det også i sengen da jeg vågnede - det var en fantastisk nyhed
at vågne op til. Alene det, at det er blevet foreslået og at det kommer i
medierne - så må man håbe at mange mennesker, politikere (og katte lige
spidser ører.

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : nitsen

Dato : 03-06-02 07:49

"Jette" <jnlREKLAMER@NEJTAKncc.dk> skrev

> [...]
vil
> have en præventiv virkning... så jeg krydser fingre.

Ja - nye toner i positiv retning. Dejligt at katten nu kommer i focus §

Mvh

Anita og Frode der er absolut "lovlig" og Fido der tonser lidt ind-ud-ind af
vinduet og siger hans mor og far skam osse har sørget for han er "lovlig"

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 03-06-02 08:22

Ja det kan nok være svært at håndhæve, nogle vil
helt sikkert være fløjtende ligeglade, så vil der være dem
hvor man "ligesom" kan påpege at der rent faktisk er
lovgivning på området og at det de gør er ulovligt, som
man måske kan rykke lidt, i hvert fald er det skønt for
kattenes skyld, at deres status bliver "højnet" lidt.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Some people have lives, other have cats

Fra : JN

Dato : 03-06-02 08:31

Hvordan er jagtloven p.t?. Jeg hørte engang at en jæger måtte skyde en kat -
bare den var 50 m fra nærmeste hus. Er det stadig aktuelt?. Forhåbentlig
bliver det også forbudt at skyde katte bare for sjov (jægerens). Heldigvis
er vores kat levende - men det skulle den jo også gerne fortsætte med!

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Jette

Dato : 03-06-02 19:24

"JN" skrev:
> [...]
> bliver det også forbudt at skyde katte bare for sjov (jægerens). Heldigvis
> er vores kat levende - men det skulle den jo også gerne fortsætte med!

Hej Lisbeth

Jeg kender ikke jagtloven, og ved ikke om den omfatter katte.

Jeg har imidlertid læst at katte på nuværende tidspunkt er omfattet af loven
om mark- og vejfred. Det betyder at man ikke må aflive en kat uden at have
advaret ejeren mindst én gang.

Jeg fandt stykket om "Loven om mark- og vejfred" i forbindelse med katte på
nedenstående adresse. Det er en artikel der er skrevet af fra avisen
"Politikken":
http://www.russianblue.dk/russerbladet/praktiske_artikler/naboens_kat_aflive
s01.html

Mvh. Jette

Fra : Grit Wessel

Dato : 03-06-02 09:10

> Forslaget indebærer også at alle katte _skal_ være øremærket

"Skal være øremærkede", eller bare "skal være mærkede" (enten tatoo eller
chips)?

Ellers har jeg to katte, der er "ulovlige". Både Iphi og Galadriel er kun
chipsede. Jeg vil helst vente med øremærkningen på mine katte til de
alligevel skal i narkose af en anden grund (som f.eks. da Phizackerley blev
kastreret).

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Jette

Dato : 03-06-02 19:12

"Grit Wessel" skrev:
> "Skal være øremærkede", eller bare "skal være mærkede" (enten tatoo eller
> chips)?

De brugte ordet "øremærket", og der blev ikke nævnt noget om chips eller
andre former for mærkning.

Mvh. Jette

Fra : Kate

Dato : 03-06-02 09:25

"Jette" <jnlREKLAMER@NEJTAKncc.dk> wrote in

> Selv om det nok bliver svært at håndhæve denne lov, er jeg sikker
> på det vil have en præventiv virkning... så jeg krydser fingre.
>
> Mvh. Jette

Ja, den kan nok blive svær at håndhæve, men jeg håber også at den går
igennem. Det kan jo være med til at hæve vores dejligheders status og
måske mindske antallet af kummerlige tilværelser.

Kate

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-06-02 19:44

Hvad mon landmændene siger til det? hihi. Bare det ikke ender med, at de
holder op med at fodre deres katte, så de altid kan sige det er ikke min!

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jette

Dato : 03-06-02 23:49

"Nina El Falaki" skrev:
> Hvad mon landmændene siger til det? hihi. Bare det ikke ender med, at de
> holder op med at fodre deres katte, så de altid kan sige det er ikke min!

Min mors kæreste er landmand, og har katte i stalden som bliver fodret, men
ellers passer sig selv. Ingen vaccinationer, ingen dyrlægetjek, ikke så
meget som et kærligt klap. De vil så gerne snakke når der kommer mennesker i
stalden... men nææh, nej - det bliver der ikke noget af - bare klap i og
fang mus!

Svinene bliver passet i hoved og r..., for det er jo dem de lever af... men
kattene er bare slaver - gratis arbejdskraft. Det er lissom om, at bare
fordi katte er så almindelige på landet, og altid har været det, er de
blevet reduceret til en "ting", og bliver ikke betragtet som levende
væsener.

Hvis det er den generelle holdning hos landmænd, synes jeg det er helt fint
hvis de holder op med at holde katte.

Det var bare lige en tanke herfra ... absolut ingen kritik af din bemærkning
Jeg måtte bare af med det ...for jeg synes sgu at kattene fortjener
bedre.

Mvh. Jette

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 04-06-02 00:16

"Jette" <jni@omnix.dk> writes:

> [...]
> stalden... men nææh, nej - det bliver der ikke noget af - bare klap i og

Mit håb er vel egentlig også at sagen fra Bornholm vil sprede sig som
ringe i vandet og måske få en afsmittende effekt på det
lovgivningskompleks som er under udarbejdelse pt..

> [...]
> fordi katte er så almindelige på landet, og altid har været det, er de
> blevet reduceret til en "ting", og bliver ikke betragtet som levende

Ret tragisk holdning at have, fordi hvis man tog en gård og helt
fjernede kattene, vil der løbe ret store udgifter på konti som ødelagt
foder/hø/halm samt bekæmpelse af skadedyr som mus/rotter mm

> Hvis det er den generelle holdning hos landmænd, synes jeg det er helt fint
> hvis de holder op med at holde katte.

Me too..

> Det var bare lige en tanke herfra ... absolut ingen kritik af din bemærkning
> Jeg måtte bare af med det ...for jeg synes sgu at kattene fortjener
> bedre.

Helt sikkert, det er først når de er væk at hullet hvor de var bliver opdaget

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-06-02 10:51

Jeg har sendt et forslag til skatteministeriet for et stykke tid siden, hvor
jeg foreslog, at gift ikke skulle være fradragsberettiget, men i stedet
skulle landmændene kunne fratrække kastration, dyrlæge m.m. for kattene.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 04-06-02 12:15

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> writes:

> [...]
> jeg foreslog, at gift ikke skulle være fradragsberettiget, men i stedet
> skulle landmændene kunne fratrække kastration, dyrlæge m.m. for kattene.

Det skrev du da vist også her i gruppen gjorde du ikke..???
Må bare håbe at det faktisk for èn enkelt gangs skyld lykkes at
påvirke nogen i glasklokken derinde...*stor tvivl*

Men måske kunne du også sende dit forslag til de dyreorganisationer
som er med i det nye lovkompleks, for ligesom at mase lidt på der
også. Fordi hvis det kom med det med skattefradrag, ville kattene i
højere grad blive betragtet som en del af produktionen og dermed ville
der for alvor være en fordel i af sikre at de havde det godt. For får
vi ikke landmændene/kvinderne med vil det stadig være for let at se
bort fra loven, for når de ikke "skal" så gælder det samme for os
andre også...

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa