HJÆLLLP OS...
Fra : Familien Grundsted

Dato : 02-06-02 20:41

Hej
Vores søn på 7 har lige fået sig et akvarie og går op i det med liv og sjæl,
men vi er som uerfarne ejere af et akvarie løbet ind i et stort problem.
Fisken, en sølvhaj (ligner en rigtig haj er bare "kun" 15 cm lang) har her
efter ca en uge ikke spist. Det vil sige at vi jo ikke har set den spise.
Den får det samme foder som der hvor vi købte den. TILLIGE så syntes jeg her
til aften at det ser ud som om den er ved at få nogle grå/hvide hinder over
øjene.
HJÆLP hvad gør vi galt????
Hjælp os hurtigt...gerne privat svar.....det vil være en stor sorg for vores
søn at miste den.

På forhånd mange tak

Catja Grundsted

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-06-02 10:47

Familien Grundsted <grundstedgaard@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cfa746e$0$8942$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> øjene.
> HJÆLP hvad gør vi galt????
> Hjælp os hurtigt...gerne privat svar.....det vil være en stor sorg for

Først vil jeg sige, at med mindre akvariet er MEGET stort, bør I nok
finde et andet hjem til den der
"sølvhaj" da den bliver temmelig stor.
Grå/hvidelige hinder over øjne og finener, er som regel et tegn på at den
har fået svamp,
det ses også ofte at når fisk har fået svamp at de ikke spiser.

Svamp skyldes fordårlig vandkvalitet, husk på at en fisk på 15 cm,
forurener vandet ganske meget, og
det er alt for let at overfodre. Hvad med de andre fisk i akvariet?
Hvordan klarer de det??
Hvorstort er akvariet? Hvad med filtering?? Hvor ofte har I skiftet
vand??

Som I kan se er der en række spørgsmål som I meget gerne må fortælle om,
det hjælper os meget ved at kende disse
faktorer.

I skal på besøg i akvariebutikken, og have noget medicin mod svamp.

Carsten

Fra : timmy

Dato : 06-06-02 01:30

(Håper det går bra at jeg skriver på norsk...)

Jeg ville gått til akvariebutikken og forklart problemet, og eventuelt bedt
om en medisin.
Utover det kan dere forhøre dere om generelle rutiner for vedlikehold av
akvarie.

Etter at man starter opp et kar, bør man vente endel uker før man tilsetter
fisk. Dersom karet deres
er nystartet, finnes det midler for nystartede kar som hjelper til med å
etablere en balansert bakteriekultur.

Utover dette er det viktig å skifte vann regelmessig. F.eks 1/4 - 1/3 hver
uke. (Aldri mer enn 1/3 på en gang).

En annen veldig god rutine er å tilsette vannet litt akvarie-salt hver uke.
Dette forebygger sykdommer og er bra
til å dempe sopp(svamp?) og andre utvekster.

Veldig viktig er å vite hvilke temperatur fisken dere har trenger. (Selv vet
jeg ingenting om sølvhaier).

For de mer avanserte, går det an å kjøpe tester for vannkvalitet- viktigst
her er PH. Ph-tester har de i alle
akvarieforretninger, samt midler for øking og heving av PH'en dersom vannet
er for surt eller basisk. Forhør
dere isåfall om hvilke PH sølvhajer trives best i.

Håper fisken deres blir frisk igjen!

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 09-06-02 21:26

Det skal nok lige siges at sølvhajen er en stimefisk, der som allerede nævnt
bliver temmelig stor (ca 35 cm), så hvis ikke jeres barns akvatie er
temmelig stort, så vil jeg også som andre foreslå at der findes et andet
hjem til den.
Det undre mig hvís en dyrehandler ikke har fortalt jeg om fisken inden i
købte den

Venlig hilsen

--
\!/