Hjælp til "dansk" saltvandsakv.
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 02-06-02 20:28

Hej gruppe

Jeg går og tænker på at starte et saltvandsakvarie op med danske fisk. Jeg
regner med et akv. på 300-500 liter, med mole/høfde som tema. Dvs. noget med
berggylter o.l. samt fladfisk, kutlinger, ålekvabber og måske en lille
hummer . Derudover selvf. lidt rejer og måske et par
sønelliker/søanemoner. Ingen krabber og hundestejler !!!

I den forbindelse ville jeg høre om der er nogle der kan hjælpe mig med en
række spørgsmål:

1: Hvor høj må temp. max blive ? (kan akv. f.eks. stå i en uopvarmet kælder,
16-18 grader?)

2: Hvis nej til sp.1, hvilken køling er så nødvendig ? (Hvor købes det,
priser ?)

3: Hvilket lys er nødvendigt - HQI er vel lidt for vildt....

4: Filtrering/rensning. Selvf. skal der være en sump og bio. rensning, men
jeg har en velf. skummer, kan den bruges ?

5: Kondens på ruder. Ved nedkøling vil der jo opstå kondens på ydersiden af
ruderne - er eneste mulighed at bruge termoglas til frontruden ? Hvordan
undgås kondens på sider og bund ?

6: Vandcirkulation. Er det nødvendigt med samme turbulens som "normale"
saltvandsakv., eller kan man nøjes med lidt mindre ? ( har dog pumper til at
skabe "turbo"lens )

Det var lige de første par spørgsmål der sprang frem - der kommer sikkert
mange flere når nu projektet bliver en realitet

Håber at i derude tilsammen kan besvare alle mine spørgsmål.

Mvh
Ole Rasmussen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-06-02 01:16

Ole Rasmussen <wolle@nork.auc.dk> skrev i en news:addrh1$oim$1@sunsite.dk...
> [...]
> mange flere når nu projektet bliver en realitet
>
> Håber at i derude tilsammen kan besvare alle mine spørgsmål.

Man køler normalt ned til 10 grader. Du får sikkert problemer med så lille
en vandmængde, der må ikke holdes ret mange gram fisk i så lille et
akvarium. Der skal så lidt lys på som muligt, ellers ender det i algesuppe.
Vi er spændt på at høre hvordan det lykkes for dig. Du får nok problemer med
at holde rejer sammen med fladfisk, i al fald behøver du ikke at fodre
fladfiskene
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 03-06-02 14:59

Hej Preben

Tak for svarene

Men hvad bruger man til at køle vandet med - findes der produkter på det
danske marked, eller skal man til udlandet ?

Når du nu siger at 500 liter er for lidt, gælder det så kun for
koldtvandsakvariet, eller er det efter hypotesen "jo større jo bedre" ? Jeg
tror desværre ikke at jeg får kæresten med på ret meget større akvarie.....

Mvh
Ole

Fra : Martin Heller

Dato : 03-06-02 15:20

"Ole Rasmussen" <wolle@nork.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvad bruger man til at køle vandet med - findes der produkter på det
> danske marked, eller skal man til udlandet ?

Planteimporten har nogle køleanlæg. De kan ses på deres hjemmeside
under menuen "Køleanlæg". URL: www.planteimporten.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-06-02 23:00

Ole Rasmussen <wolle@nork.auc.dk> skrev i en news:adfsk5$auf$1@sunsite.dk...
> [...]
Jeg
> tror desværre ikke at jeg får kæresten med på ret meget større

Det er svært at holde balance i så lidt vand. På den anden side er det ikke
en økonomisk lussing, hvis det hele går hen og dør. God held med det, brug
køleskabsmetoden eller lav satsningen endnu større og kør det ved
kældertemperaturen. Så er du også fri for dugproblemet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 03-06-02 15:05

En anden gang du får lyst til at spamme min mailbox med ligegyldige mails
omkring de akvarier du har til salg, kan du så ikke undlade at sende dem ?

Hvis du har seriøse svar til mit indlæg er du meget velkommen til at svare
her i gruppen, så alle andre også kan få glæde af din viden. Men at bruge
emails opfanget fra en nyhedsgruppe til at udsende mails med henblik på
økonomisk gevinst for afsender er direkte spam, og desuden spam af den
værste skuffe !!

Ole

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 03-06-02 20:02

Jeg har selv gået og overvejet det samme. Den nemmeste og ikke mindste
billigste løsning - tror jeg - er at finde en gammel "mini" køleskab på en
skrotplads eller lign. hvor det er muligt at bore huller i siderne, uden at
det udløser diverse giftgasser. Du sætter slanger der hvor du har boret
hullerne, tætner med silicone og sætter en spandpumpe ind i selve
køleskabet. Hvis det ikke virker, kan man altid smide køleskabet ud. Et
"originalt" køleanløg koster typisk på den forkerte side af kr. 10.000,- !!!

Tang og alger fra de danske have er stort set umulige at holde, men til
gengæld er de gratis så de kan jo "fornyes" efter behag.

350L er en fin størrelse. Man kan holde saltvand(tropisk) i et 30L akvarie
(har jeg selv haft) uden at det volder de store problemer. Dog er det
begrænset hvad man kan have i baljen. Du skal dog ikke lade dig slå ud af
dit akvarie ikke er større.

Ét gammelt "slidt" neonrør i hvilken som helst farve vil være fin over et
350L akvarie. Du skal bare have et rør som du kan lide farven på, da det kun
skal lyse akvariet/fiskene op.

Jeg vil mene der er lettere optimistisk at have sønelliker/søanemoner i et
koldvandsakavire. De lever typisk på 50M eller dybere, og det er svært at
efterligne i et 350L akvarie.

/thomas s

Fra : Kim Petersen

Dato : 04-06-02 18:03

Yeps - søanemoner varmesky, men til gengæld meget grovædene imodsætning til
de tropiske.
Du kan måske placere dem nær indsprøjtningen hvor det er koldest.

Jeg læste i en eller anden bog at en termorude ville være det fede for at
undgå kondens.

Sidste år nappede jeg nogle rejer ind, men de holdt kun et par uger - så
døde de ... :(
Om det var varmen eller maden de ikke kunne klare vides ikke.

Held og lykke med projektet - fortæl efterhånden som det skrider frem...

kim

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 04-06-02 18:55

"Kim Petersen" <kim@fakeemail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Om det var varmen eller maden de ikke kunne klare vides ikke.
>
> Held og lykke med projektet - fortæl efterhånden som det skrider frem...

Dejligt med en masse input Tak for det til alle

Jeg tror jeg prøver med med Prebens forslag i første omgang -
kældertemperatur og low cost

Det kommer nok op engang her sidst på sommeren (Vi skal lige ha' købt huset
til det først ), men så er vore kyster jo også spækket med alskens guf og
yngel deraf

I skal nok høre hvordan det går....

Ole