At dele en Adsl forbindelse
Fra : Ukendt

Dato : 02-06-02 19:57

Jeg ønsker at dele en adsl forbindelse i et kolektiv bestående af 3 huse.

I det første hus kommer linien ind, det er en tdc netexpress 2. I dette hus
står der 2 pc'er
I de 2 andre huse, som ligge henholdsvis 15 og 25 m fra det første hus er
der i hver 4 pc'er
Der er trukket et UTP kat 5 kable fra det første til både det andet og det
tredje hus.

Jeg vil helst ikke hen og rode med servere.
Hvilket udstyr skal der invisteres i og hvordan skal det tilsluttes?

Frank

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-06-02 20:41

"Frank" <NO WAY - EAT MY SHORTS!> wrote in message

> Jeg vil helst ikke hen og rode med servere.
> Hvilket udstyr skal der invisteres i og hvordan skal det tilsluttes?

Hvis i ikke allerede har et netværks kørende. Skal i hver af de 3 huse have
en lille Switch. Fx en 5 ports.

I har Netexpress 2 siger du? I har ikke fået leveret den med Router? Hvis
Ja, skal den bare tilsluttet til den ene Switch i det første hus.

Hvis ikke, kan i vælge at få den Router som Opasia tilbyder. En Speedstream.
Som er en del berygtet, både dårligt og godt.

Jeg ville nok købe en Router selv.

Se evt på www.proconsult.dk http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-r/ for
Routere

I skal kigge efter at de understøtter PPPoE som Netexpress bruger
Fx en Zyxel 304. Som har indbygget 4 ports Switch. Så sparer i Switch i det
første hus.

Så er det at sætte ADSL modemmet til Routeren, Og routeren til resten af
netværket. Så er i Kørende

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-02 21:11

> [...]
>
> I har Netexpress 2 siger du? I har ikke fået leveret den med Router? Hvis
> Ja, skal den bare tilsluttet til den ene Switch i det første hus.
Jeg tog fejl, det er tdc bredbånd.
Gør det nogen forskel?

Frank

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-06-02 21:33

> Jeg tog fejl, det er tdc bredbånd.
> Gør det nogen forskel?

Ja bestemt.

Hvis I have 6 eller færrer pc´ere. Var switche nok...

Men her hvor i har 10 pc´ere. Skal du bestille Fast IP, og købe en Router.
Zyxel Routeren kan også bruges til TDC BB. Men der har vist været lidt
problemer med Routere sammen med TDC BB, som tabte IP´en en gang i times.
Det ved jeg til gengæld intet om, hvilkte der var problemer med. Eller om
det rent var problemer fra TDC´s side. Men jeg mener problemerne er løåst?

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-02 22:10

> "Frank" <NO WAY - EAT MY SHORTS!> wrote in message

> Ja bestemt.
>
> Hvis I have 6 eller færrer pc´ere. Var switche nok...
>
> Men her hvor i har 10 pc´ere. Skal du bestille Fast IP, og købe en Router.

Er det da bedre med en fast frem for en dynamisk?

Frank

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-06-02 22:13

> Er det da bedre med en fast frem for en dynamisk?

Jeg mener det er bedst rent teknisk for Routeren at den kun har een IP at
tage sig af.. Men ved det ikke

Fra : kj

Dato : 03-06-02 08:22

"Bjarke Hansen" skrev d. 02-06-02 22:13 dette indlæg :
> [...]
at
> tage sig af.. Men ved det ikke
>
> Ud fra ovenstående, mener jeg det kort kan opgøres sådan: 10 netkort +
1 router med fast IP adresse, samt en Swits/Hub med tilstrækkelig antal
porte, da man formetlig ikke kan få 11 ports, måe det blive en 16 ports.
kj

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-06-02 10:33

"kj" <kj.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse:
> 1 router med fast IP adresse, samt en Swits/Hub med tilstrækkelig antal
> porte, da man formetlig ikke kan få 11 ports, måe det blive en 16 ports.
> kj

Er det ikke lidt fjollet ?

Hvis PC'erne er fordelt på tre huse, så skal der fra switchen trækkes et kabel for hver PC mellem husene til switchen......

Hvis man sætter en lille switch i hvert hus, så kan man nøjes med et kabel mellem hvert hus - og hvert hus har mulighed for at rode
med sin egen del af nettet.....

Ellers er det "ham med switchen" der skal rode med det for alle tre huse hver gang der skal ændres noget i et af husene....

Alså:

Hus 1: Router + switch
Kabel til hus 2 og 3 o.s.v.
Hus 2: switch (hvis de har mere end en PC)
Hus 3: switch (hvis de har mere end en PC)
o.s.v.

/Jan

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-02 16:06

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis man sætter en lille switch i hvert hus, så kan man nøjes med et kabel
mellem hvert hus - og hvert hus har mulighed for at rode
Jeg er enig.. (og det er jo mig som skal lave det )

Frank

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-06-02 16:22

> Jeg er enig.. (og det er jo mig som skal lave det )

Godt så Det slog mig. Hvordan har i lagt kablet fra hus til hus?

Er det gravet ned i jorden? er det jordkabel?

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-02 19:00

> Er det gravet ned i jorden? er det jordkabel?

Jeg har ikke lagt kablerne, men jeg har fået at vide at de ligge under
jorden i nogle rør.

Frank

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-06-02 19:05

> Jeg har ikke lagt kablerne, men jeg har fået at vide at de ligge under
> jorden i nogle rør.

Okey så.. Og så er de afsluttet i et vægstik i hver hus??

Men du har styr på hvad du så skal ud og købe?

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-02 20:01

> Okey så.. Og så er de afsluttet i et vægstik i hver hus??

Nææ... faktisk kommer der bare en ledning ud af vægen.
Så hvis man flytter en pc langt nok i det ene hus, ommøblerer man i det
andet

Jeg har tænkt mig at montere vægstik, så det bliver bare lidt tjekket.

> Men du har styr på hvad du så skal ud og købe?

Joo... jeg mangler bare at bestemme mig for hvilken router jeg skal købe.

Frank

Fra : Gregers Petersen

Dato : 03-06-02 22:14

"Frank" <NO WAY - EAT MY SHORTS!> skrev i en meddelelse
> Nææ... faktisk kommer der bare en ledning ud af vægen.

Okay, det lyder som en løsning som Leth ville være stolt af

> Så hvis man flytter en pc langt nok i det ene hus, ommøblerer man i det
> andet

Ja, men så er man ovre i et andet program (Roomservice tror jeg det
hedder)...

--
MvH

Gregers Petersen, http://disclaimer.gpweb.dk
http://beskedpaaslaget.dk - Send sms/email på forudbestemt tidspunkt.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-02 16:22

Hm...

Et andet problem melder sig.

Ved adsl udbyderen har man mulighed for flere email adresser.

Men da det stadigvæk kun er en email konto, skal man jo på en eller anden
måde have sørget for at de rigtige mails kommer hen til den rigtige pc?

Frank