Pythagoras' omvendte
Fra : Anders Abildgaard

Dato : 02-06-02 17:01

Hej -

Pythagoras' sætning bevises således:

I en retvinklet trekant tegnes højden til den rette vinkel C, således c
deles i c1 og c2.
De to nye trekanter er ensvinklede med den første.
Ud fra forholdet mellem trekanternes sider fås:
a/c1 = c/a <=> a^2 = c*c1
b/c2 = c/b <=> b^2 = c*c2

Disse lægges sammen:
a^2 + b^2 = c*c1 + c*c2 = c^2

Hvordan kan jeg ud fra dette bevis se, at også den omvendte sætning gælder -
altså at
en trekant, hvor summen af kateternes kvadrater er lig med hypotenusens
kvadrat, ER retvinklet?

mvh
Anders Abildgaard

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 02-06-02 20:43

Anders Abildgaard wrote:
> [...]
> altså at
> en trekant, hvor summen af kateternes kvadrater er lig med hypotenusens
Undlad at antage at vinkel C er ret, så kan du ved at bruge pythagoras
på de to små retvinklede trekanter og cosinus på C komme frem til
cosinusrelationen:
c^2=a^2+b^2-2ab*cosC
Heraf følger for a>0 og b>0, at hvis der gælder a^2+b^2=c^2, er
-2ab*cosC=0 => cosC=0 => C = 90deg (da C < 180)

- Martin

Fra : Jacob Christiansen

Dato : 02-06-02 22:18

Det er jo netop det sætningen siger. I en retvinklet trekant er produkt af
kateternes kvadrat lig med kvadratet af hypotenusen! Ergo du behøver ikke
noget yderligere bevis, for det er det du har lavet.

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 02-06-02 22:35

Jacob Christiansen wrote:
> Det er jo netop det sætningen siger. I en retvinklet trekant er
> produkt af kateternes kvadrat lig med kvadratet af hypotenusen! Ergo
> du behøver ikke noget yderligere bevis, for det er det du har lavet.
Anders forespørger beviset for det omvendte, altså at hvis a^2+b^2=c^2
er vinkel C ret. Der gælder hvis og kun hvis, men Anders'
bevis viser kun 'hvis' delen.

P.S. gider du ikke medtage det du svarer på..

- Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 02-06-02 22:41

Jacob Christiansen wrote:

> Det er jo netop det sætningen siger. I en retvinklet trekant er produkt af
> kateternes kvadrat lig med kvadratet af hypotenusen! Ergo du behøver ikke
> noget yderligere bevis, for det er det du har lavet.

Som Martin forklarer, er der to »veje«. Anders kendte kun et bevis for
den ene vej.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)