MS Windows
briani 27239
Ikke nok konventionel hukommelse
Fra : Hanne L

Dato : 02-06-02 14:21

Jeg er blevet henvist hertil, efter at have sendt indlægget i
dk.edb.hardware og håber, der er nogen, der kan hjælpe
os her.

Mine unger har købt en
Athlon XP 1700+
512 MB RAM
80 GB Harddisk
G-Force 4

Jeg installerede W 98 uden problemer, men kan ikke installere
2. udgaven oveni. Der kommer en meddelse op, der siger:

"Der er ikke nok konventionel hukommelse til, at installationen
kan undersøge computerens harddiske. Du skal frigøre noget
konventionel hukommelse, før der kan fortsættes."

Når jeg prøver at scandiske, siger den:

"ScanDisk kunne ikke fortsætte, da der ikke er tilstrækkelig
hukommelse. Hvis du kører andre programmer, skal du afslutte
et eller flere af disse og derefter prøve at køre ScanDisk igen."

Men der er ikke andre programmer åbne, da computeren er ny,
og jeg ikke engang har installeret et virusprogram endnu.

Jeg har kun installeret G-Force og IE 5.5 på computeren.

Ved nogen, hvordan man frigør konventionel hukommelse?
Eller er der andre forslag til, hvordan problemet kan løses?

Venlig hilsen
Hanne L

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-06-02 20:13

Hanne L wrote:

> [...]
> kan undersøge computerens harddiske. Du skal frigøre noget
> konventionel hukommelse, før der kan fortsættes."

Dette er ud fra hukommelsen (min), så prøv evt. at finde dokumentation
på Windows cd'en. Jeg mener, du kan undgå, at installationen foretager
en scandisk ved at installere med parameteren /is. Åbn et dosvindue,
skift til cd-drevet, og skriv:
install /is

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Claus Henriksen

Dato : 02-06-02 20:24

On Sun, 2 Jun 2002 15:20:53 +0200, "Hanne L" <maanelys@mail.dk> wrote:

KLIP
> [...]
>Ved nogen, hvordan man frigør konventionel hukommelse?
>Eller er der andre forslag til, hvordan problemet kan løses?

Prøv at køre Install.exe fra Windows98 cd'en med følgende parametre:
/im /is
/im springer kontrollen af lav konventionel hukommelse over
/is springer Scandisk over

Prøv eventuelt med install /? for at se mulighederne.

Claus Henriksen

Fra : Hanne L

Dato : 04-06-02 15:16

Claus Henriksen skrev i
en meddelelse news:d3skfu0sm626cil4k6nlspjcl6homuto0v@4ax.com

> Prøv at køre Install.exe fra Windows98 cd'en med følgende
> parametre: /im /is
> /im springer kontrollen af lav konventionel hukommelse over
> /is springer Scandisk over

Skal jeg bare skrive det, du foreslår, lige efter install.exe?

> Prøv eventuelt med install /? for at se mulighederne.

Jeg prøver det hele. Det kan ikke blive værre alligevel.

Venlig hilsen
Hanne L
--
"Det, der sker nu, er livet.
Det, du håber vil ske, er ikke livet."

Fra : Aksel

Dato : 02-06-02 21:26

"Hanne L" <maanelys@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ved nogen, hvordan man frigør konventionel hukommelse?
> Eller er der andre forslag til, hvordan problemet kan løses?

Problemet er at windows 98 ikke kan anvende så meget RAM og tror at der er
for lidt, jeg kan desværre ikke finde beskrivelsen af hvordan man ændrer
indstillingerne, men det hjælper jo heller ikke når du skal installere, den
enkleste løsning er i første omgang at fjerne en RAM kreds hvis der er
flere.

Hilsen Aksel

Fra : Gevaldi

Dato : 02-06-02 21:38

In article <3cfa7f4d$0$74252$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, akselj@newmail.dk skrev...

http://www.wintip.dk/9x/trimning/ram.htm

--
/Gevaldi
http://www.wintip.dk/

Fra : Hanne L

Dato : 04-06-02 15:17

Aksel skrev i en meddelelse

> [...]
> hjælper jo heller ikke når du skal installere, den enkleste
> løsning er i første omgang at fjerne en RAM kreds hvis der er

Det er det nemmeste råd, jeg har fået indtil nu, så det
starter jeg med.

Venlig hilsen
Hanne L

Fra : Aksel

Dato : 02-06-02 21:35

> [...]
>
> Ved nogen, hvordan man frigør konventionel hukommelse?
> Eller er der andre forslag til, hvordan problemet kan løses?

Hilsen Aksel

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-06-02 20:20

> [...]
>
> Ved nogen, hvordan man frigør konventionel hukommelse?
> Eller er der andre forslag til, hvordan problemet kan løses?

Når man vil køre scandisk, skal man stoppe alle programmer undtagen explorer
og systray.
Du kan se, hvilke programmer der kører ved at holde ctrl+alt+del nede
samtidig. Der kan du også pege de programmer ud, som du vil stoppe.
Når kun explorer og systray kører, kan du gennemføre din scandisk.
Når du vil installere 2. udgave, gør du det så inde i windows?
Det skal gøres fra en startdiskette, hvor du så installerer oveni.
I øvrigt burde det slet ikke være nødvendigt at installere den alm. windows
først, da 2. udgave "SE-versionen" da vist kun blev lavet til tomme pc.er,
og derfor også indeholder alt.
Du kan løbe ind i et andet problem, hvis ikke det er en opgradering du har,
så vil den opdage det eksisterende system og nægte at gå videre.
Du skal derfor have ændret navnet på win.com (og muligt flere filer) da
windows leder efter dem under installationen, og hvis den finder dem, kommer
ovenstående problem.

Kurt

Fra : Hanne L

Dato : 04-06-02 15:14

Kurt B. Andersen skrev i en meddelelse

> [...]
> ctrl+alt+del nede samtidig. Der kan du også pege de
> programmer ud, som du vil stoppe. Når kun explorer og systray

Det ved jeg, og sådan plejer jeg også at gøre.

> Når du vil installere
> 2. udgave, gør du det så inde i windows? Det skal gøres fra
> en startdiskette, hvor du så installerer oveni.

Jeg brugte en startdiskette samt CD´en, da computeren
jo var tom og således ikke havde Windows.

> [...]
> løbe ind i et andet problem, hvis ikke det er en opgradering
> du har, så vil den opdage det eksisterende system og nægte at

Det er en CD til distribution med en ny pc, derfor forstår
jeg ikke, den ikke ville tage den, men gerne den oprindelige
W98.

Jeg ved ikke, hvad du mener.
Eller hvordan jeg gør det.

Venlig hilsen
Hanne L

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-06-02 21:20

> Jeg ved ikke, hvad du mener.
> Eller hvordan jeg gør det.

Når der i forvejen ligger en win 98 installation på en pc skal der normalt
en opgraderingsversion til, før man kan opgradere. Når du starter
installationen, vil du se, at den fortæller, at den leder efter tidligere
versioner osv. Når den så finder en tidligere version, plejer den at komme
med en besked om, at der i forvejen er installeret en windows og den kan
ikke fortsætte, da det ikke er en opgraderingsversion.
En af de ting den gør, når den leder efter en tidligere version, er at den
leder efter filen win.com, som er startfilen til windows. Finder den filen,
stopper den på grund af ovenstående. Derfor skal man fjerne/skjule win.com.
Det kan du gøre på følgende måde:
Boot på startdisketten.
Skriv
c:\windows knækket pil
skriv ren win.com win.old
Så skifter den navn fra win.com til win.old
Herefter starter du installationen og den kan ikke finde win.com og skulle
derfor meget gerne fortsætte installationen.
Skulle det mod forventning ikke virke, kan du så skrive
ren win.old win.com
så er du tilbage ved startpunktet og kan i det mindste boote til den
nuværende installation.
Det er ikke sikkert at ovenstående fejlmeldinger m.m. er helt de samme hos
dig, da der er lidt forskel på hvilke windowsversioner, man forsøger at køre
ind oven i hinanden.
Har jeg i øvrigt forstået dig rigtigt, når du siger, at du har forsøgt at
lave en "ren" installation med din windows 98 SE cd? Hvilke fejlmeddelelser
gav den siden det ikke lykkedes.
Jeg har lavet utallige installationer, og jeg har haft enkelte pc.er, som
ikke kunne med win98 SE, men godt kunne med den alm. 98 og Win Me, og de
samme problemer har jeg også haft i enkelte tilfælde med de andre versioner,
så det kan være din sammensætning af hardware, som kan give et uventet
problem.
Bemærk i øvrigt, at ikke alle bliver lykkeligere med 98 SE, da det er
begrænsede nyheder der er i den. I øvrigt kan man opgradere den oprindelige
win 98 via nettet, så de får samme faciliteter som SE. Det er vist nok nogle
store opgraderinger, så det skal nok ikke være med alm. modem.

Kurt

Fra : Madsen

Dato : 04-06-02 15:35

Aksel skrev:

> [...]
> hvordan man ændrer indstillingerne, men det hjælper jo heller ikke
> når du skal installere, den enkleste løsning er i første omgang at

Win98 plejer normalt ikke at have problemer med 512 MB. det er først
når man overskrider 512 MB at det på visse systemer kan volde
problemer. Problemet er forklaret på det link Gevaldi sendte.
<http://www.wintip.dk/9x/trimning/ram.htm>
(Problemer der kan opstå med store mængder RAM)

Jeg tror bare ikke at Hannes problem har noget med antallet af RAM at
gøre da det er konventionel hukommelse der tales om, hvilket drejer sig
om de første 640 KB af hukommelsen. Om det så er den virkelig årsag til
problemet eller om det er en falsk advarsel som i virkeligheden handler
om noget helt andet ved jeg ikke, men der er forklaret noget om det på
følgende link:

http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q229154
Det kunne godt være problemet, men det er et skud i tågen.

Madsen.