Kombi- eller barnevogn: SKAL barnet sove u~
Fra : Peter Malling

Dato : 01-06-02 23:05

Vi står for at skulle anskaffe en barne- eller kombivogn. Vi kan ikke
rigtig beslutte os. Der er to ting i det: transport og sove-sted.

Vedr. transport: Vi tiltales af kombivognes lille størrelse, de må jo
være væsentligt lettere at komme rundt med, hvad enten man bare skal
gå med dem, om de skal op i bilen, eller om man skal med off.
transport. På den anden side er en barnevogn måske mere behagelig for
barnet (og for vogn-føreren)? Den har jo større hjul og måske en bedre
affjedring? Og dog - en af de kombivogne vi så i dag kunne ligefrem
dreje forhjulene, og det så nu smart og komfortabelt ud. Jeg mener at
kunne forstå at en barnevogn også er varmere?

Vedr. sove-sted: Man anvender jo meget her i Danmark at lade børnene
sove udenfor i barnevognen. Kan de overhovedet sove i en kombivogn? Er
det sikkert? Og i så fald, hvor længe? Vi er ikke selv så store, så
det bliver vores barn nok heller ikke.

Dette med at barnet skal sove udenfor i barnevognen, er det ikke bare
en fiks ide vi har fået her i Danmark? Jeg kan forstå at man ikke
bruger det i nogen andre lande. Kan barnet ikke akkurat lige så godt
ligge og sove i sin vugge ell. seng inde i soveværelset? Det er da
egentlig en underlig ide at den skal stå udenfor og sove, ikke? Hvis
det er rigtigt at man alle andre steder i verdenen end lige præcis
Danmark lader barnet sove i sin seng/vugge indenfor, kan det vel ikke
være helt forkert?

Det ville især være spændende at høre fra folk med egne erfaringer -
ikke mindst hvis man har fortrudt købet af enten kombi- eller
barnevogn af den ene årsag eller den anden. Eller om der er nogen som
mener at vi skal have andre overvejelser med.

Vi har læst forbrugerrådets/FIs test af hhv. barnevogne fra 99 og
kombivogne fra 01, men det giver ikke rigtig nogen fingerpeg om hvad
der er bedst.

Endelig: er der nogen super-billige steder at købe kombi/barnevogn her
omkring København?

Mvh Peter.

Fra : Sander s

Dato : 02-06-02 00:56

> [...]
> det er rigtigt at man alle andre steder i verdenen end lige præcis
> Danmark lader barnet sove i sin seng/vugge indenfor, kan det vel ikke

Vi har 3 børn, som aldrig har sovet ude i en barnevogn. Vi syntes at det gik
imod vores instinkt, selvom det er meget anvendt her i Danmark, at børn
sover udenfor. Vi tror, at chancen for vuggedød er større, hvis barnet
ligger i en barnevogn. Hvem gider også ligget bundet i seler, så man ikke
kan vende sig, eller sove udenfor i 10 graders frost ?
Hvis barnet sover i en barneseng, placeret i f.eks. stuen, kan man også
holde øje med barnet hele tiden.
Vi købte i stedet en kalecheklapvogn med kørepose. På den måde har vores
børn, også fået masser af frisk luft og gåture.
Vi opholdt os 5 mdr. i Australien sidste år. Der var ingen dernede, som
ejede en barnevogn. Alle folk havde klapvogne, hvor både helt små babyer og
de lidt større børn, blev trillet rundt. Ingen børn sov udenfor dernede.

Jeg synes trygt i kan lade jeres barn sove inde.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anja

Dato : 04-06-02 12:07

Det er muligt at det er en fiks ide vi har fået i Danmark men det er helt
klart en god søvn de små får - med mindre at de står op af en meget befærdet
vej eller lign.

.. Vi tror, at chancen for vuggedød er større, hvis barnet
> ligger i en barnevogn.
Nej der er størrere chance for vuggedød når barnet ligger for varm.

Hvem gider også ligget bundet i seler, så man ikke
kan vende sig, eller sove udenfor i 10 graders frost ?

De seler man bruger i en barnevogn er ikke så fastlåste så barnet ikke kan
bevæge eller vende sig.

> Hvis barnet sover i en barneseng, placeret i f.eks. stuen, kan man også
> holde øje med barnet hele tiden.
Hvis barnet ligger i stuen får det som regel ikke ordenlig ro og fred.
Barnet får mange indtryk når det er vågent og har derfor meget brug for at
bearbejde dette under søvn.

> Vi købte i stedet en kalecheklapvogn med kørepose. På den måde har vores
> børn, også fået masser af frisk luft og gåture.
Det er jo fint at i får luft på den måde....

> [...]
og
> de lidt større børn, blev trillet rundt. Ingen børn sov udenfor dernede.
Og? Er det mere rigtigt hvad de gør i Australien?

Anja

Fra : Sander s

Dato : 04-06-02 15:21

"Anja" <aremoveholdum@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> . Vi tror, at chancen for vuggedød er større, hvis barnet
> Nej der er størrere chance for vuggedød når barnet ligger for varm.

For varm kan barnet jo netop blive, når det f.eks skal pakkes ind i en
flyverdragt, for at komme ud at sove. Indenfor kan man nemmere tjekke
barnet, ved at føle efter i nakken, om det har det for varmt.

> De seler man bruger i en barnevogn er ikke så fastlåste så barnet ikke kan
> bevæge eller vende sig.

Hvordan kan det så være, at vær gang jeg har passeret en barnevogn, har
barnet altid sovet på ryggen ?

> Hvis barnet ligger i stuen får det som regel ikke ordenlig ro og fred.
> Barnet får mange indtryk når det er vågent og har derfor meget brug for at
> bearbejde dette under søvn.

Vores børn har sovet fint i stuen. De har fået al den ro og fred de havde
behov for.

> Og? Er det mere rigtigt hvad de gør i Australien?

Ja, efter min mening. Vil dit barn have sovet udenfor i DK, hvis alle andre
forældre lod deres barn sove inde ?
Jeg tror mange mennesker følger strømmen og ikke deres instinkter.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anja

Dato : 04-06-02 19:20

> For varm kan barnet jo netop blive, når det f.eks skal pakkes ind i en
> flyverdragt, for at komme ud at sove. Indenfor kan man nemmere tjekke
> barnet, ved at føle efter i nakken, om det har det for varmt.

Ja men det får frisk luft hele tiden

> Hvordan kan det så være, at vær gang jeg har passeret en barnevogn, har
> barnet altid sovet på ryggen ?
Fordi at små børn anbefales at sove på ryggen

> Vores børn har sovet fint i stuen. De har fået al den ro og fred de havde
> behov for.
Ja måske hos jer - men i de fleste hjem er der så meget aktivitet at der
ikke er ro nok for barnet

> Ja, efter min mening. Vil dit barn have sovet udenfor i DK, hvis alle
andre
> forældre lod deres barn sove inde ?
Ja så absolut! Jeg har jo kunnet konstatere at mine børn sover bedre...
> Jeg tror mange mennesker følger strømmen og ikke deres instinkter.
Hvis dine instinkter taler imod at dine børn sover ude så lad hver... men
det anbefales fra læger og sundsplejerske at børnene sover ud - ikke fordi
at det gør strømmen men fordi det er sundt!

Anja

Fra : Sander s

Dato : 04-06-02 21:12

> Fordi at små børn anbefales at sove på ryggen

Det ved jeg godt, men der kommer et tidspunkt, hvor barnet begynder at vende
sig, og gerne vil sove på siden, ligesom os andre. Vi vender os mange gange,
når vi sover. Hvor stor er muligheden for det i en barnevogn. Barnet skal jo
både være spændt fast, klædt på til vejret, og have en dyne på ( hvis det er
koldt ). Og netop her, er det også svært, at kontrollere, om barnet har det
for varmt.

> Ja måske hos jer - men i de fleste hjem er der så meget aktivitet at der
> ikke er ro nok for barnet.

Børn, hvor der er stor aktivitet i hjemmet, lærer som regel at sove igennem
det. Børn er gode til, at tilpasse sig, deres omgivelser. Børn er også
forskellige. Nogen sover meget let og vågner nemt. Andre kan sove igennem
alting.
Måske skal man prøve, at se det fra barnets side og spørge sig selv : Vil
jeg bryde mig om at sove i en "kasse" udenfor i frostvejr, eller foretrækker
jeg min seng?

> andre
> Ja så absolut! Jeg har jo kunnet konstatere at mine børn sover bedre...

Ja det siger alle folk jo. Hvad hvis du var i et mindretal, hvor flest børn
sov inde ? Havde du så turde lægge dit barn udenfor ? Og deraf kunne, komme
til den konklussion, at de sover bedre ude ?

> Hvis dine instinkter taler imod at dine børn sover ude så lad hver...

Det har vi også gjort.

> det anbefales fra læger og sundsplejerske at børnene sover ud - ikke fordi
> at det gør strømmen men fordi det er sundt!

Har snakket med tre forskellige sundhedsplejesker om emnet. Deres argument,
for at børn skal sove ude, er at de får frisk luft og derfor er det sundt.
Børn kan også få frisk luft, uden at de behøves, at sove uden opsyn udenfor.
Vores børn, sov da også udenfor, når vi gik ture. Vi vil bare ikke, lade dem
ligge alene derude.
Jeg tror tendensen til udesovende børn, er ved at vende i DK. Det fornemmede
jeg, da vi havde vores sidste sundhedsplejeske.Og der blev jo også sat ? ved
det, i starten, af denne tråd.
Som vores sundhedsplejeske sagde, så mente man jo også engang, at børn
skulle i bad, lige efter fødslen. Det bruger man jo heller ikke mere.
Da vores første søn blev født, skulle børn sove på maven. Nu skal de sove på
ryggen. Fagfolk finder jo også hele tiden, nye ting som vi skal ændre, for
at være "rigtigt" på den. Det som engang var rigtigt, er nu forkert og
omvendt.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kevin & Tina

Dato : 04-06-02 22:41

> [...]

> koldt ). Og netop her, er det også svært, at kontrollere, om barnet har det

Men en af pointerne i denne tråd er vel at vi diskuteter babyer?
En væsentlig faktor er jo tiden babyer sover generelt 12-18 timer i
starten,jeg ved godt at der findes mange afvigelser, og det kan jo fortsætte
op til 1 års alderen.Men det tager jo langsomt af, og der er vist ikke så
mange af os der lader vores babyer stå ude om natten, hvor de jo også sover.
Vores baby havde ikke sele på før ved 6-7 mdr alderen før var han ikke i
stand til at rejse sig, og de tidsrum han sov ude var af ca 1-max 2 timers
varighed.

> [...]
> jeg bryde mig om at sove i en "kasse" udenfor i frostvejr, eller foretrækker
Men det er ikke pointen, man kan ikke være baby igen det forudætter et meget
stort søvnbehov, og samtidig nogle forbehold for ricici som ikke er
nødvendige når man er voksen.

> [...]
> sov inde ? Havde du så turde lægge dit barn udenfor ? Og deraf kunne, komme
> til den konklussion, at de sover bedre ude ?

snip
> [...]
> ryggen. Fagfolk finder jo også hele tiden, nye ting som vi skal ændre, for
> at være "rigtigt" på den. Det som engang var rigtigt, er nu forkert og
Diskussionen handler for mig mere om hvorvidt det er rimeligt at sige at det
er moralsk forkert at lade sit stå uden for hvad enten det er grundet frisk
luft eller fordi man synes at risikoen for kidnapping er lig nul?
Og om det er moralsk forkert at lade barnet sove inde grundet larm og støj
og dårlig ventilation?
begge dele kan vel være OK
Der er ført beviser for at vuggedød mindskes signifikant hvis barnet ligger
i frisk luft, her tænkes mest på at forældrene ikke ryger, og altså ikke så
meget om de ligger ude, og at de ligger på ryggen, men det handler jo mest
om babyer under 6 mdr.

badet efter fødslen er vel mest tænkt for at man havde for lille viden om
bakterier og blod?
det ved jeg rent faktisk ikke.
VH kevin

Fra : Sander s

Dato : 05-06-02 09:34

"Kevin & Tina" <kevin.v@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men en af pointerne i denne tråd er vel at vi diskuteter babyer?

Ja, men de fleste børn sover jo ude, til de er ca. 2 år, eller længere.

>Men det tager jo langsomt af, og der er vist ikke så
> mange af os der lader vores babyer stå ude om natten, hvor de jo også
sover.

Nej selvfølgelig ikke.

> [...]
frisk
> luft eller fordi man synes at risikoen for kidnapping er lig nul?

Det er ikke kidnapning, der har bekymret os. Vi har bare følt, at vi kunne
holde bedre øje, hvis vores børn sov inde.

> Og om det er moralsk forkert at lade barnet sove inde grundet larm og støj
> og dårlig ventilation?

Der kan også være larm og støj ude. Det kommer jo nok an på, hvor man bor.

> begge dele kan vel være OK

Enig. Forældre vælger jo det, de mener er bedst.

> [...]

> meget om de ligger ude, og at de ligger på ryggen, men det handler jo mest

Frisk luft er altid sundt. Vores børn har også fået frisk luft. De har bare
ikke sovet ude uden opsyn.

> badet efter fødslen er vel mest tænkt for at man havde for lille viden om
> bakterier og blod?
> det ved jeg rent faktisk ikke.

Jeg ved det heller ikke. Men videnskaben bliver jo, også hele tiden klogere.
Det samme gør vi. Så er det jo bare, at vurdere, hvad vi mener der er
rigtigt og forkert, ud fra de oplysninger vi får.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-06-02 23:26

In article <3cfd1f83$0$47934$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Sander s" <alandcia@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> ryggen. Fagfolk finder jo også hele tiden, nye ting som vi skal ændre, for
> at være "rigtigt" på den. Det som engang var rigtigt, er nu forkert og

Rådene om at små børn skal sove på ryggen til de selv kan vende sig,
samt at de ikke skal ligge varmt, har ført til et kraftigt fald i
tifælde af vuggedød.
Det får mig til at synes at rådene er ganske fornuftige og rigtige.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Sander s

Dato : 05-06-02 09:11

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> tifælde af vuggedød.
> Det får mig til at synes at rådene er ganske fornuftige og rigtige.

Helt enig. Vores børn har også sovet på ryggen. De har bare ikke sovet
udenfor.

MVH. www.tjekmig.dk

Fra : Mark Schiller

Dato : 02-06-02 09:43

1 Jun 2002 15:05:06 -0700, berigede malling@iname.com (Peter Malling)
dk.familie.barn med:

>Endelig: er der nogen super-billige steder at købe kombi/barnevogn her
>omkring København?

http://www.jc-import.dk/

Dog skal i være opmærksomme på de kritikpunkter, som vognen får i
diverse tests - nogle af dem kan man gøre noget ved .......... f.eks.
vælge justerbart styr, så er afstand mellem kasse og styr ikke længere
et problem

Held og lykke med projektet

/Mark

--
Bliv medlem af FarKlubben - en elektronisk fædregruppe.

Send email til: farklubben-subscribe@yahoogrupper.dk

Fra : kenja

Dato : 02-06-02 12:12

Hej ...

Vi har en combivogn der hedder Bertini. Den har også 4-hjulsstyrring og det
er altså kanon når man er inde og handle, for butikkerne er ikke indrettet
( ihverfald sjældent) så man kan have barnevognen med. Men med
4-hjulsstyrring drejer den på en 5-øre.
Vores datter har sovet ude i den. Vi har købt en simo lift som passer til.
Og hun fryser altså ikke.
Jeg ved ikke hvem det var der skrev noget om at lægge barnet ud i 10 minus
grader.
Til det kan jeg kun sige at personen ikke har en dyt forstand på det, så det
er vist godt at deres barn ikke kommer ud og sove.
Man lægger ALDRIG børn ud i frostvejr, tåge eller i direkte sol. Men i
skygge ( om sommeren med et myggenet) og når der er + grader på
thermometret.
Grunden til de sover ude i danmark er at vores klima er godt til at de små
kan få frisk luft, for der anbefales jo også at man lufter ud i huset MINDST
en gang om dagen.
Grunden til at de ikke rigtig gør det i andre lande er fordi deres klima
ikke egner sig til at en lille baby ligger ude.

Det var vist det.

P.S jeg ville købe combivognen.

JJ

Fra : Sander s

Dato : 02-06-02 12:51

> Jeg ved ikke hvem det var der skrev noget om at lægge barnet ud i 10 minus
> grader.

Det var mig.

> [...]
> Man lægger ALDRIG børn ud i frostvejr, tåge eller i direkte sol. Men i
> skygge ( om sommeren med et myggenet) og når der er + grader på

Enig, man burde ikke lægge barnet ud i frostvejr, men der er mange, som gør
det. Jeg har hørt sundhedsplejesker udtale sig om, at det er OK, så længe
det ikke er over 10 graders frost. Jeg er desuden gået forbi en masse
barnevogne, med sovende børn, selvom det har været 7 - 8 graders frost
udenfor.
Jeg synes også det er OK, at forældre vælger deres børn sover ude, hvis de
tager hensyn til vejret, og holder øje med barnet. Jeg gik engang forbi en
vuggestue, hvor et barn lå udenfor i plaskregnvejr og græd. Da jeg kom
tilbage et kvarter senere lå barnet stadig og græd, før da så endelig, kom
en ud til barnet.
Jeg mener, at hvis børn skal sove udenfor, skal forældrene også gøre det
forsvarligt, hvilket det også lyder, som om i gør. : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Nyberg

Dato : 02-06-02 13:18

Sander s <alandcia@adslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cfa06fb$0$252$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> Jeg mener, at hvis børn skal sove udenfor, skal forældrene også gøre det
> forsvarligt, hvilket det også lyder, som om i gør. : )

Min søn er et vinterbarn November 99 - han har altid fra han var 14 dage
stået ude og sovet i al slags vejr - kald mig bare ravnemor - da han var
helt ny lå han i lift godt pakket ned - hvis det var sne eller regn havde
han åndebart regnslag på - da han blev større fik han en Voksi pose at ligge
i!
det skal lige siges at han sover i en Scandia barnevogn!

Om sommeren lå han uden dyne hvis det var meget varmt, med myggenet over og
i skyggen! Han er stort set aldrig syg, han er ude og lege flere timer om
dagen både i sol, blæst, regne og sne!

Men for at komme tilbage til subj. så ville jeg anbefale - lige som en anden
her i tråden en Simo Bertine klapvogn, sådan en har vi også den har et godt
ligge mål, vores søn på 2 ½ år kan stadig sove til middag i den han er 92 cm
lang, den kan dreje på alle 4 hjul og vores har foret overlæder.......

Mvh.
Malou

Fra : kenja

Dato : 02-06-02 14:12

Hej igen.

Tak for de rosende ord.

Øv, jeg bliver harm over at folk ikke holder mere opsyn med børnene, især
når de er så små.(det med at barnet ligger og græder i regnvejr)
Jeg har aldrig lagt vores datter ud uden at bruge babyalarm. Med mindre jeg
selv er der naturligvis .
Jeg ville altså ikke lægge hende ud i frostvejr. Hvor fedt ville man selv
syntes det ville være??.Og hun dør nok ikke af at ikke komme ud hverdag.
Sådan tænker jeg altså.

JJ

Fra : Sander s

Dato : 02-06-02 17:05

"kenja" <info@first-data.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> syntes det ville være??.Og hun dør nok ikke af at ikke komme ud hverdag.

Fuldstændig enig ! : )

mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kevin & Tina

Dato : 02-06-02 23:09

> Fra: "kenja" <info@first-data.dk>

> Hej ...

snip
> Til det kan jeg kun sige at personen ikke har en dyt forstand på det, så det
> er vist godt at deres barn ikke kommer ud og sove.
snip
Men det har du jo så heller ikke.
mange børn i oslo sover ude og det er ikke noget problem
I arktis har de ligesom ikke noget valg vel?
pas på ikke at fordømme andre
> Man lægger ALDRIG børn ud i frostvejr, tåge eller i direkte sol. Men i
> skygge ( om sommeren med et myggenet) og når der er + grader på
> thermometret.
Min baby sov ude hver dag i vinter og det vil jeg ligesom mange af mine
venner og kolleger gøre med de næste børn også.
uden bayalarm
> Grunden til de sover ude i danmark er at vores klima er godt til at de små
> kan få frisk luft, for der anbefales jo også at man lufter ud i huset MINDST
> en gang om dagen.
ja eller går i bad eller lader være med at slå.
sammenligninger kræver ligesom en alle anden form for relevans
> Grunden til at de ikke rigtig gør det i andre lande er fordi deres klima
> ikke egner sig til at en lille baby ligger ude.
I sri lanka hvor jeg har været ligger babyerne ude og sover, relevant næh?
men generaliseringer er jo altid et problem.
snip
Det var ikke en tilfældighed at det var en dansk kvinde der fik en dom for
at lade sit barn stå ude foran et cafevindue i New york
hovedårsagen til at mennekser i andre lande ikke lader ders børn stå ude, og
især uden for skandinavien, er en udpræget paranoia, som jo også nedarves.
> Det var vist det.
snip ja der var også rigeligt.
Vh kevin

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-06-02 00:21

In article <B9206412.633F%kevin.v@mail.dk>,
Kevin & Tina <kevin.v@mail.dk> wrote:

> Min baby sov ude hver dag i vinter og det vil jeg ligesom mange af mine
> venner og kolleger gøre med de næste børn også.

Der er vist også betydeligt flere børn der er døde af at sove for varmt
end for koldt.

Fra : Robert Andersen

Dato : 03-06-02 06:58

> [...]
og
> især uden for skandinavien, er en udpræget paranoia, som jo også nedarves.

Paranoia ??? jeg har selv været i New York flere gange og ville ALDRIG lade
mit barn sove ude på gaden, heller ikke selvom at jeg kunne se barnet. Her
handler det om at have lidt sans for realiteter, og lytte lidt til de
lokale, og lade være med at være så skide dansk med mentaliteten "der er sku
ikke nogen der skal fortælle mig noget"
Der var flere der havde gjort hende opmærksom på at det nok ikke var det
smarteste at gøre.
Hendes dom var fortjent.

- Robert

Fra : Anja

Dato : 03-06-02 22:17

"> Hendes dom var fortjent.

Hun endte med en million erstatning!

Fra : Kevin & Tina

Dato : 04-06-02 07:10

snip

> "> Hendes dom var fortjent.
>
> Hun endte med en million erstatning!
det må du lige uddybe anja

Fra : Anja

Dato : 04-06-02 11:58

> snip

> det må du lige uddybe anja

Hun lagde sag an mod staten New York så vidt jeg husker - og fik en million
erstatning for uberettet fængsling og hvad man ellers kan sagsøge for. Jeg
kan ikke love at det er sandt men jeg husker at jeg læste det i avisen -
fordi jeg selv har boet i New York og der kunne jeg aldrig finde på at
parkere mit barn på gaden lige meget hvad. Derfor har sagen altid undret
mig.
Anja

Fra : kenja

Dato : 04-06-02 10:13

Jeg kan ikke rigtig se at dine begrundelser er meget bedre end mine!!!
At du een gang har set et barn ligge ude i Sri lanka, hvad for dig så til at
tro at alle gør det??
Ang. Oslo og Aktis så har jeg aldrig hørt om at de sover ude eller ej og jeg
er egenlig også lige glad.
Det har ikke en sk... med Danmark at gøre.

Og det med at dømme andre.... Syntes du selv at hun virkede fornærmet eller
stødt i sit svar tilbage??? Jeg syntes hun lød som en fornuftig kvinde der
ikke spitter mailen fuldstændig at med snip snip og erkender at : nej, jeg
ved ikke noget om det men jeg lægger ikke mit barn ud at sove.

De ting jeg skrev som du kom med dine " kloge åge " svar (eller hvad man nu
skal kalde dem) er de ting som min SP anbefalede at man gjorde. Men du har
sikkert været så klog at i ikke behøvede at have en SP.

Ang. babyalarm så har jeg ikke en jordisk chance for at høre mit barn når
hun ligger ude og jeg er inde. Hun er en power napper så tit sover hun kun
15 min og så ville jeg have det skid med at hun har været vågen og har
ligget og skreget i "lang" tid og jeg ikke har hørt det fordi jeg ikke har
sat babyalarmen ud med hende. Derfor!! Jeg bor i et stort hus og hvis jeg
bare skal nå at lave lidt mens hun sover så kan jeg ikke stå i nærheden af
hende.

Og til sidst den med kvinden i New York. Helt ærligt! Sammenligner du nu New
York med Danmark??
Hvis du nu skulle være helt ærlig ville du så lade dit barn stå ude i New
York??? Det kan godt være at der bor nogle mærkelige mennesker her i
Danmark men ovre i deres "rige uland" har du dem alle. Jeg ville ikke miste
mit barn fordi jeg ikke skulle virke paranoia som du så flot skriver det.
Jeg lader heller ikke mit barn så uden for butikker her i DK. Kan jeg ikke
få hende med ind så finder jeg bare et andet sted. Ret simpelt. Jeg elsker
mit barn og ville aldrig kunne tilgive mig selv hvis hun blev kidnappet.!!
ALDRIG!!!
Kald mig bare sippet eller andet. Jeg kalder det kærlighed til mit barn.

Fra : Kevin & Tina

Dato : 04-06-02 22:18

> [...]
> tro at alle gør det??

> Ang. Oslo og Aktis så har jeg aldrig hørt om at de sover ude eller ej og jeg
Er det sådan at det kun er det du har hørt om der har en sandhedsværdi?
Det er meget muligt at du er lige glad, men jeg ser diskussionen om hvad man
gør i andre lande som et af omdrejningpunkterne.
Det bliver i øvrigt anført som sammenligningsgundlag i det oprindelige
indlæg.

> [...]
> ikke spitter mailen fuldstændig at med snip snip og erkender at : nej, jeg
> ved ikke noget om det men jeg lægger ikke mit barn ud at sove.
At bruge citatteknik er ikke at at splitte indlægende ad, det er at holde
sig til de område i indlægende man vil kommentere

> De ting jeg skrev som du kom med dine " kloge åge " svar (eller hvad man nu
> skal kalde dem) er de ting som min SP anbefalede at man gjorde. Men du har
> sikkert været så klog at i ikke behøvede at have en SP.
Ja der er mange måder at udstille sig selv på.
snip

> [...]

> Kald mig bare sippet eller andet. Jeg kalder det kærlighed til mit barn.
Jeg sammenligner ikke New York og danmark, jeg brugte det som et argument
for at danskere generelt har et anderledes syn på hvornår man kan lade
babyer være ude.

Fra : Peter Malling

Dato : 04-06-02 20:01

> [...]
> er altså kanon når man er inde og handle, for butikkerne er ikke indrettet
> ( ihverfald sjældent) så man kan have barnevognen med. Men med

Vi havde faktisk set en demonstration af denne vogn for et andet par
da vi var inde i en forretning forleden, og var begyndt at overveje
denne vogn som en mulighed. Og da du skrev dette, gik vi ned i Babysam
i Hillerød for at kigge nærmere på den.

Jeg blev noget overrasket over ekspedientens reaktion. Han sagde først
at vi slet ikke "kunne få lov" til at købe sådan én. Han sagde at de
havde solgt 20 af dem og at der havde været fejl på samtlige, og fordi
de nu skulle give 2 års garanti, ville de ikke sælge den mere.
Problemet skulle primært være styresystemet ved hjulene som skulle i
stykker for et godt ord. Jeg spurgte hvorfor de så havde den stående.
Jo, det var for at kunne vise den frem... Først forstod jeg således at
de helt havde stoppet salget af den. Men senere - efter at vi havde
kigget på nogle andre klapvogne modificerede han det så til at hvis vi
insisterede på at ville købe Bertinien, så kunne vi da godt det... !

Jeg har andetsteds set noget om at netop Babysam gør alt hvad de kan
for at få folk til at købe deres egne mærker, bl.a. Odder. Kan dette
være et udslag af dette, eller er der noget om snakken at
Bertini-vognen er noget bikseværk?

Et enkelt spørgsmål mere: Bertini er da slet ikke en kombivogn, men en
kalecheklapvogn, ikke? Hvad er forskellen? Er en kombivogn mere en
bare en kalecheklapvogn + en lift?

Mvh Peter.

Fra : Peter Malling

Dato : 04-06-02 20:02

Fra : Anja

Dato : 04-06-02 20:26

Få mere for pengene

Valget mellem at købe en traditionel barnevogn og senere en
traditionel klapvogn, når barnet bliver lidt større, eller med det samme
købe en duo- eller en kombivogn er såvel et spørgsmål om smag som om økonomi

2001-11-06

Der er ingen tvivl om, at man får mest for pengene ved at købe
en duo- eller kombivogn fra starten. Man skal bare være opmærksom på, at en
kombivogn ikke lever op til komforten i en traditionel barnevogn.

Kan forældrene forudse deres og deres barns behov ret nøjagtigt,
er der en del penge at spare ved at købe en kombi eller duo fra starten.
Overvejelserne bør blandt andet gå på, om vognen skal kunne transporteres i
en bil, om den ofte skal samles og skilles ad, hvor stort barnet er af sin
alder, og hvor længe man vil have barnet til at sove til middag i
barnevognen ude i fri luft.

Mange af barnevognskasserne/liftene - især i kombivognene - er
for korte til et to-års barn, og polstringen er ikke altid tilstrækkelig om
vinteren. Nogle kombivogne har fornuftige mål, når man tager liften ud. Til
gengæld vil de så mangle polstring til beskyttelse mod kulden.

Her kan du..

tippe en ven
skrive siden ud
kontakte FI

Samlet testoversigt

"Peter Malling" <malling@iname.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Et enkelt spørgsmål mere: Bertini er da slet ikke en kombivogn, men en
> kalecheklapvogn, ikke? Hvad er forskellen? Er en kombivogn mere en

begin 666 1x1.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```,# P ```"'Y! $```(`+ `````!``$```("
$5 $`.P``
`
end

begin 666 prik_clean.gif
F1TE&.#=A! `%`( ``/___]Y=`"P`````! `%```"!8R/&<!0`#L`
`
end

Fra : Peter Malling

Dato : 05-06-02 06:44

Hej.

> [...]
> traditionel klapvogn, når barnet bliver lidt større, eller med det samme
> købe en duo- eller en kombivogn er såvel et spørgsmål om smag som om

Jo tak, vi har været inde og hente denne test på FI, men Bertinien er ikke
med, og vores spørgsmål gik lidt på kvaliteten af specifikt denne model. Og
om vi kan stole på hvad sælgeren siger, eller om det Babysam blot er
ekstreme i deres iver efter at sælge egne produkter.

Vi blev specielt interesseret i Bertinien pga de drejbare hjul - men på den
anden side, hvis det ikke holder, så er det jo ikke så spændende alligevel.

Mvh Peter.

Fra : Nyberg

Dato : 05-06-02 07:14

Hej Peter.
Vi har en Bertini og købte den den gang den var på kampange tilbud, vi har
købet den i Layette i Birkerød!
Vi har aldrig haft nogen problemer med vores - den har været over det meste
Europa, og på de mest umligesteder . b.la. på ski ferie i de franske alper
hvor køre forholdende måske ikke er de beste for en klapvogn, vi lukkede
bare lidt af luften ud af hjulene - så kunne den bedre køre i sneen.
Vores søn er nu 2 ½ år han kan stadig ligge i den og sove til middag! den
er - mener jeg 95 cm i liggemål - vores søn er 93 cm. lang - selvfølge er
det begyndt at være lidt småt med pladsen i den, men det er jo heller ikke
hver dag han skal sove i den - til hverdag sover han i sin barnvogn en
Scandia hvor der stadig er masser af plads både på kryds og tværs!

Mvh
Malou

Peter Malling <malling@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:WyhL8.18242$N46.810560@news010.worldonline.dk...

Fra : Peter Malling

Dato : 05-06-02 11:34

Hej Malou

> [...]
> hver dag han skal sove i den - til hverdag sover han i sin barnvogn en
> Scandia hvor der stadig er masser af plads både på kryds og tværs!

Lyder fint at I ikke har haft problemer med den. Jeg synes også generelt at
de som har skrevet om den i forsk. grupper har været glade for den. Vi
overvejer at anskaffe den i stedet for barnevogn (med en lift i), og så
naturligvis med den fordel at vi kan fortsætte med at bruge den når barnet
skal til at sidde op. Tror du ikke at det vil være OK, eller bliver det for
surt hvis man ikke har en barnevogn ved siden af også? Vi er ikke særlig
store i familien.

Vi har i øvrigt også være inde i Layette (Ønskebørn) her i Birkerød. Det var
faktisk der vi så den demonstreret for et andet par, og vi fik øjne for den.
Hvad kostede den i øvrigt på kampagnetilbud?

Mvh Peter.

Mvh Peter.

Fra : Nyberg

Dato : 06-06-02 07:39

Peter Malling <malling@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rOlL8.18317$N46.823397@news010.worldonline.dk...

> [...]
den.
> Hvad kostede den i øvrigt på kampagnetilbud?

Hej Peter.

Jeg ville personligt ikke have undværet vores barnevogn - men vi havde
heller ikke de store behov for at tranporter den så meget med bil - da vi
boede midt i Hillerød by- da vi boede i Danmark - nu bor vi i Tyskland og
her vi den heller aldrig barnevognen med i bilen, her bruger vi kun
klapvognen - du kan godt bruge den som barnevogn og hvis i heller vil have
en voksi pose i steden for lift ja så passer den også lige ned i.

Jeg har ledt efter kvitiringen på den men jeg kan ikke finde den - jeg mener
vi gav 2300 -2400 kr. for den den gang - jeg ved faktisk ikke hvad den
koster nu. Men jeg tror jeg vil anbefale jer at købe den i Layette for de
har en bedre service en Jalsøe, vi har købt vores barnevogn i Jalsøe og der
var problemer med hjulende og det have vi en masse balade ud af. I layette
var vi over med klap vognen da vores søn havde hængt i ryglænet så der var
knækket en skrue - den blev skiftet gratis selv om den var over et år - fin
service!

Håber i finder en løsning i bliver glade for!

Mvh.
Malou

Fra : Gitte

Dato : 02-06-02 18:22

Hej

> [...]
>dreje forhjulene, og det så nu smart og komfortabelt ud. Jeg mener at
>kunne forstå at en barnevogn også er varmere?

Jeg/vi har en combivogn, og den har vi været glade for. Vi havde
nemlig også et problem der hed transport (Mazda 121), og selv med en
"lille" combivogn må den skilles helt ad, men det går.

> [...]
>sove udenfor i barnevognen. Kan de overhovedet sove i en kombivogn? Er
>det sikkert? Og i så fald, hvor længe? Vi er ikke selv så store, så

Ja, babyer kan sagtens sove i en combivogn, men måske nok ikke helt så
længe som i en barnevogn. Vi er heller ikke specielt store i min
familie, og min søn sov i combivognen indtil ca 2 år.

> [...]
>det er rigtigt at man alle andre steder i verdenen end lige præcis
>Danmark lader barnet sove i sin seng/vugge indenfor, kan det vel ikke

Tja, jeg tror langt hen ad vejen det er et spørgsmål om religion.
Naturligvis har små børn godt af frisk luft, men er man meget ude i de
vågne timer, er det vel ikke et problem. Vores søn har sovet ude ind
imellem, men har som oftest sovet i sin seng på sit værelse. Det er
der flere grunde til, bl.a. at han som helt lille var meget ustabil
når han sov, derfor var det rart at have ham inden for hørevidde og
tæt på, når han vågnede hvert kvarter. Nu vil nogle sikkert råbe om
om, at der findes babyalarmer, men jeg bryder mig egentlig ikke
rigtigt om at overlade "overvågningen" at mit barn til et lille stykke
elektronik, som efter min erfaring er temmelig ustabilt. Men det skal
så også lige siges, at vi er rigtigt meget ude, når vi er sammen, så
den friske luft får vi altså alle alligevel.

> [...]
>barnevogn af den ene årsag eller den anden. Eller om der er nogen som
>mener at vi skal have andre overvejelser med.

Vi valgte også combivognen ud fra den betragtning, at vi ikke er
typerne der "promenerer" rundt med det lille vidunder i tide og utide.
Så vognen skulle altså ikke bruges så meget til kørsel. Så det var jo
genialt at få både barnevogn og klapvogn i ét.

>Vi har læst forbrugerrådets/FIs test af hhv. barnevogne fra 99 og
>kombivogne fra 01, men det giver ikke rigtig nogen fingerpeg om hvad
>der er bedst.

Det kommer nok langt hen ad vejen an på, hvilke behov man ønsker
dækket.

>Endelig: er der nogen super-billige steder at købe kombi/barnevogn her
>omkring København?

Aner det ikke, er fra Vejle

Held og lykke med det hele.

MVH
Gitte

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 07-06-02 10:23

Gitte wrote:

<snip>

> [...]
> rigtigt om at overlade "overvågningen" at mit barn til et lille stykke
> elektronik, som efter min erfaring er temmelig ustabilt.

Det er derfor en baby-alarm skal have en kontrol-funktion, så modtageren

Vores første alarm var fejlbehæftet - også efter at vi havde fået den
byttet. Man skal ikke ret mange gange opleve at ungen ligger og hyler
uden at alarmen har givet besked, før man ikke længere stoler på alarmen
- og så er man lige vidt.

Vi fik en anden, *med* kontrolfunktion. Aldrig nogen problemer siden.

<snip>

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.