Koldkær Kirke
Fra : Carl Guldbjerg Jense~

Dato : 01-06-02 19:40

kære Gruppe

er der en i gruppen, der kan fortælle mig hvilket sogn den kirke ligger i.

Oplysningen stammer fra IGI.
Hvor Kirstine Højland bliver gift med Søren Kristen Pedersen, de blev gift
den 9 maj 1922 i følge samme kilde.

Med venlig hilsen
Carl Guldbjerg.

Fra : Ole Munk

Dato : 01-06-02 19:58

"Carl Guldbjerg Jensen" <cgje@get2net.dk> wrote in message
> [...]
i.

| Oplysningen stammer fra IGI.
| Hvor Kirstine Højland bliver gift med Søren Kristen Pedersen, de blev

Hej

Jeg kiggede lige hos Krabsen og fandt følgende "Koldkær"

Koldkær Bæk Hals Nordjyllands Hals Kær Ålborg
Koldkær Hals Nordjyllands Hals Kær Ålborg
Koldkærgård Hals Nordjyllands Kær Ålborg
Koldkærgård Hvorup Nordjyllands Aalborg Kær Ålborg
Koldkærgård Kasted Århus Århus Hasle Århus
Koldkær Vinding Ringkøbing Trehøje Ulfborg Ringkøbing

Hals og Hvorup sogne kender jeg, der er ingen Koldkær kirke, og så er der
vel kun Kasted og Vinding tilbage.

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 01-06-02 20:14

Ole Munk skrev:

> Hals og Hvorup sogne kender jeg, der er ingen Koldkær kirke, og så er der
> vel kun Kasted og Vinding tilbage.

Der er tilsyneladende heller ingen Koldkær kirke.

Der kan evt. være tale om Kølkær ved Herning, oprindelig i Rind sogn.

T.T.

Fra : Carl Guldbjerg Jense~

Dato : 02-06-02 09:49

Kære begge.
Tak for jeres hjælp. det ser ud som om det sidste forslag er et godt sted at
søge så det vil jeg prøve. Jeg ved at der er 2 Koldkær i Jylland. men der
var jo heller ikke nogen kirke der.
Så endnu en gang stor tak for svarene
Carl Guldbjerg.

Thomas Thorsen <tt1@thomasthorsen.dk> skrev i en

Fra : Finn Frederiksen

Dato : 02-06-02 20:07

Der findes en Koldkær Kirke på vejen mellem Tranum og Birkelse, men hvilket
sogn det er, ved jeg ikke. Nærmeste byområder findes syd herfor på hovedvej
11 (så vidt jeg husker) og det er Brovst, Arentsmind og Halvrimmen.

mvh
Finn Frederiksen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 02-06-02 20:19

Finn Frederiksen skrev:

> Der findes en Koldkær Kirke på vejen mellem Tranum og Birkelse,

Den hedder Koldmose Kirke.

> men hvilket sogn det er, ved jeg ikke.

Tranum.

T.T.

Fra : Carl Guldbjerg Jense~

Dato : 04-06-02 12:08

Hej igen og tak for alle svarene.
Jeg holder mig mest til Thomas svar. Også fordi, jeg jo nok ikke tænkte mig
godt nok om , I Engelsk er der jo ikke 'Ø' så Kølkær er nok det rigtige. Men
det finder jeg ud af i næste uge hvor jeg taget ind til Rigsarkivet for at
undersøge det.

Venlig hilsen til jer alle.
Carl

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-06-02 23:55

"Carl Guldbjerg Jensen" <cgje@get2net.dk> skrev Tue, 4 Jun 2002 13:08:19
+0200

>godt nok om , I Engelsk er der jo ikke 'Ø' så Kølkær er nok det rigtige. Men
>det finder jeg ud af i næste uge hvor jeg taget ind til Rigsarkivet for at
>undersøge det.

Så kan jeg da lige tilføje, at Kølkær kirke er bygget som filialkirke
til Rind i 1891, så den dåb du omtaler kan jo godt være foregået der.
Navnet forekommer i hvertfald i nabolaget:

;fkt. 1880. Hernig by (7) - 25, et hus;;;;
196;Peter Højland;39;g;Harboøre;snedkermester
197;Nicoline Katsbjerg;33;g;Herning S;hustru
198;Emma Katrine Kristensen;20;u;hersteds;tjenestepige
199;Jens Christian Christensen;19;u;hersteds;snedkersvend
200;Simon Johannes Lundgaard;26;u;Silkeborg;snedkersvend

;fkt. 1890. Herning - Østergade;;;;
264; Peder Højland;61; e; Harboøre ;snedker
265; Cathrine Marie Højland;12; u; Herning ;barn
266; Christine Lilleøre;20; u; Lemvig ;husbestyrerinde
267; Anton Havborg;16; ; København ;lærling
268; Ove Lilleøre;14; ; Lemvig ;lærling
269; Cathrine Egholm;76; e; Hygum ;intet
270; Anders Engelbredt;45; g; Herning ;blikkenslager

I 1926 er der bla. følgende skatteydere i Rind Kommune:
Okkels:
Otto Højland
Kølkjær:
Søren Chr. Højland
Chr. Højland
Jens Højland
Dorthea Marie Højland
Mette Højland
Marie Højland
Alfred Højland
Anders Højland
Dorthea Marie Højland

Det må åbenbart være gået fremad for dem - for året før var der kun tre
af dem der betalte skat, alle i Kølkjær:
Kr. Højland
Kr. Højland
J. Jensen Højland

Pt. er der en lille snes personer i telefonbogen for Herning kommune
(der idag også omfatter Rind / Kølkær) med navnet Højland.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Carl Guldbjerg Jense~

Dato : 05-06-02 17:29

Kære Arne Feldborg.
Mange tak for de fine oplysninger, det gør det jo meget lettere for mig når
jeg kommer ind på Rigets arkiv.
Desværre er der jo kun kirkebøger frem til 1890 fra hele landet på R. A.
derefter skal man jo ud til de forskellige landsdels arkiver. Og der står
min økonomi af.
Men der er også nok for mig at søge i før 1890 Desuden har jeg brugt
Nygaards Seddelarkiv på R.A. Det har virkeligt været en stor hjælp.
Med venlig hilsen
Carl Guldbjerg

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-06-02 23:53

"Carl Guldbjerg Jensen" <cgje@get2net.dk> skrev Wed, 5 Jun 2002 18:29:12
+0200

>Desværre er der jo kun kirkebøger frem til 1890 fra hele landet på R. A.
>derefter skal man jo ud til de forskellige landsdels arkiver. Og der står
>min økonomi af.

Har netop RA ikke kopier af de såkaldte Mormonfilm.?

>Men der er også nok for mig at søge i før 1890 Desuden har jeg brugt
>Nygaards Seddelarkiv på R.A. Det har virkeligt været en stor hjælp.

Ja. Hvem der dog bare havde adgang til dem - og tid til at bladre i
dem.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Carl Guldbjerg Jense~

Dato : 07-06-02 06:42

> [...]
> >
> Har netop RA ikke kopier af de såkaldte Mormonfilm.?

> Ja. Hvem der dog bare havde adgang til dem - og tid til at bladre i

Hvad vil du gerne have jeg ser efter ?
carl

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-06-02 00:19

"Carl Guldbjerg Jensen" <cgje@get2net.dk> skrev Fri, 7 Jun 2002 07:42:28
+0200

>Hvad vil du gerne have jeg ser efter ?

Tak for det (underforståede tilbud).

Men det er lidt svært at svare på, når man ikke kender materialet og
ikke ved hvad det indeholder, men bare gang på gang har set henvisninger
til dette arkiv.

Og jeg skal ikke nægte, at der irriterer mig en smule, at et arkiv med
hovedsageligt Jydske navne - og udarbejdet i arbejdstiden af en Jydsk
arkivar på et Jydsk arkiv - ikke er tilgængelg (end ikke på film) eet
eller andet sted i Jylland.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Steen Thomsen

Dato : 13-06-02 10:34

> [...]

> hovedsageligt Jydske navne - og udarbejdet i arbejdstiden af en Jydsk
> arkivar på et Jydsk arkiv - ikke er tilgængelg (end ikke på film) eet

Ak ja hvor sandt (men som towli køwenhauner er jeg egoistisk nok til
at glæde mig på egne vegne). Hvis kopicenteret ved LAV havde en mere
fornuftig politik - dvs kopierede det vi har mest brug for, og som der
er sværest adgang til - så skulle de sedler stå øverst på listen, og
være tilgængelige på nettet.

Der er tale om ca ½ mio sedler (!) i ca 200 kasser. De er indsamlet
fra næsten alle jyske kirkebøger, mange skifteprotokoller, FT 1787,
1801 og 1834, samt fra Rentekammerets og vist også Kancelliets
kontorer for Jylland. Alt er sorteret på navn, så det er rigtig nemt
at bruge.

Knud Prange (prof emir) har skrevet en fin artikel om Nygaards Sedler,
så vidt jeg husker er den i:

Festskrift til Johan Hvidtfeldt : på halvfjerdsårsdagen 12.
december 1978

redaktion Peter Kr. Iversen, Knud Prange, Sigurd Rambusch
1978. XXXIX, 519 sider, illustreret
Forlag: Arkivvæsenet etc.

Hermed opsendes endnu en tak til salig arkivar Sigvard Nygaard for
hans livsværk.

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-06-02 01:15

steenthomsen@danbbs.dk (Steen Thomsen) skrev 13 Jun 2002 02:33:57 -0700

> [...]
>fornuftig politik - dvs kopierede det vi har mest brug for, og som der
>er sværest adgang til - så skulle de sedler stå øverst på listen, og

Jeg har vist en enkelt(?) gang tidligere nævnt, at jeg finder det dybt
tåbeligt, at Statens Arkiver bruger millioner af kroner på at lave
middelmådige indscanninger af kirkebøger der allerede findes på
mikrokort - sålænge der findes bunker af værdifuldt materiale der kun er
tilgængelig eet eneste sted i landet (og ovenikøbet ikke altid dér hvor
det hører hjemme), men nok om det.

Tak til både dig og Carl Guldberg for udddybende forklaring.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Carl Guldbjerg Jense~

Dato : 13-06-02 18:55

Hej Arne

> [...]
>
> Men det er lidt svært at svare på, når man ikke kender materialet og
> ikke ved hvad det indeholder, men bare gang på gang har set henvisninger

Nej egentlig ikke så svært, Jeg kan nævne at jeg har brugt Nygaards sedler
til at finde det meste af slægten Højland, fra Lemvigkanten med omliggende
sogne. Så har du et navn der volder dig besvær, kan man da se efter om det
findes der, og hvor du måske så skal søge videre. Han bruger jo Kirkebøger
Folketællinger og Retsprotokoler som kilde. Men kun i Jylland. Det eneste
der er et problem er jo hvis det er et navn der går igen i mange slægter.
I den sammenhæng kan jeg da også fortælle hvad jeg fik ud af en søgning der.
En af mine Højland blev gift med en Jørgen Lund han var birkedommer i
Rysensten og boede i Vandborg. han fik ved dom frataget sin bestalling da
han var for hård ved en skipper der forliste der på egnen.
NB. jeg har prøvet at komme i kontakt med dig via din mailadresse men det
er ikke lykkedes
og måske er det også rigtigts at debatten kører her.

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 05-06-02 22:10

Den 05/06-2002 klokken 18:29, skrev "Carl Guldbjerg Jensen"
<cgje@get2net.dk> i <j2rL8.55$Ri.1918@news.get2net.dk>:

> Desværre er der jo kun kirkebøger frem til 1890 fra hele landet på R. A.
> derefter skal man jo ud til de forskellige landsdels arkiver. Og der
> står min økonomi af.

For Fyn og Jylland dog op til ca. 1915 på rullefilm.

Med venlig hilsen,
Kjeld