Bayliner - spørgsmål
Fra : WingMan

Dato : 01-06-02 16:32

Jeg er i færd med at købe en 10 år gammel Bayliner Ciera 2655, og da jeg er
en KOMPLET nybegynder på området, så har jeg nogle spørgsmål som jeg håber
nogen kan svare mig på.

1) Hvad koster det at have sådan en båd (Ca. 7.5 x 2.5 meter) liggende i en
havn tæt på København (Amager, Køge f.eks.) Jeg har funder priser fra 8000
til 22000... Hvad skal jeg give?

2) Findes der regler for, hvor meget tid man må tilbringe i sin båd? Hvis
man nu f.eks. næsten bor i båden hele sommeren... må man det? Det kommer
måske an på havnen?

3) Skal man have en slags 'kørekort' til den bådtype?

Tips, information m.m. om Bayliners generelt er også meget velkommen!

Mvh.
Nicklas Teisner
Nybagt Ciera-ejer.
nt@konsolnet.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-06-02 23:24

"WingMan" <nabnut@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:3cf8e980$0$9098

> [...]
> nogen kan svare mig på.
>
> Tips, information m.m. om Bayliners generelt er også meget velkommen!

Få en erfaren bådbygger eller bådkonsulent til at gennemgå båden. De små
Bayliner er et amerikansk konsum produkt af værste skuffe, hvilket betyder,
at de ofte er i en grulig dårlig tilstand, når de når den alder, du omtaler.

Bayliner er produceret med henblik på det amerikanske hjemmemarked, navnlig
til brug på ferskvands søer, og tåler kun dårligt det danske klima og
havmiljø..

Det er ikke ualmindeligt, at de skal hovedrenoveres i den alder....

Claus

Fra : Leon Hulström

Dato : 01-06-02 23:59

<snip>
> [...]
navnlig
> til brug på ferskvands søer, og tåler kun dårligt det danske klima og

Så slemme er de nu heller ikke, det kommer helt og holdent an på hvor godt
de er vedligeholdt, ligesom alle andre både.
Men det er rigtigt at det er en båd i den billige ende.

> Det er ikke ualmindeligt, at de skal hovedrenoveres i den alder....

Kommer sgu an på om man har overholdt olieskift, smørring, tæreklodser mm...
Men der ER lidt om snakken for, hvis det er en ældre båd der ikke var
leveret med ferskvandskøling fra ny af, så skal man nok påregne at udskifte
udstødningsmanifolderne (de er rigtig dyre) på et tidspunkt, en renovering
kan selve motoren kan laves for under 10k.

Man SKAL have speedbåd-kørekort til sådan en båd, den har jo enten en 5.7L
el. en 7.6L V8.
Kasko-forsikring på en båd med Z-drev er i nærheden af 10-15000,- pr. år
Årlig vedligeholdelse: bundmaling, olie, oilefilter, brændstoffilter, fransk
vask & polering, kran mm.. 5-7000,-
liggeplads, tja eje eller leje, i Korsør koster leje 4000,-/år, købe 27000 +
1500/år
og så napper den 15-50 Liter benzin pr.time a 8.24 :(

Mvh
Leon, Ski Brendella Pro Comp med 5.7L V8
www.vandsport.org

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-06-02 15:39

"Leon Hulström" <LeonNOSPAM@flyingwings.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> udstødningsmanifolderne (de er rigtig dyre) på et tidspunkt, en renovering
> kan selve motoren kan laves for under 10k.

Egentlig er det ikke så meget motoren, jeg sigter til. Den har de jo ikke
lavet selv
Næh, det er alt det, de selv har lavet.

Det er vinduer, vinduesrammer, skroggennemføringer, gelcoat, aptering,
mekaniske sliddele, dæksgennemføringer og lignende. Det er ganske enkelt af
så dårlig kvalitetbåde materiale- og håndværksmæssigt , at det ofte er helt
nedslidt.

Samtidig er fiberen utilstrækkelig på flere punkter..

Du finder næppe noget andet fartøj, hvor folk har mistet penge, fordi
værdiforringelsen er så stor. Det er ikke noget tilfælde, at
reparationsværfter simpelthen elsker bayliner ...

I øvrigt, hvis du kan renoverer en 6-8 benet motor for under 10.000, så har
jeg mange motorer, du kan start på!

Claus

Fra : Leon Hulström

Dato : 03-06-02 20:16

<snip en masse>
> I øvrigt, hvis du kan renoverer en 6-8 benet motor for under 10.000, så
har
> jeg mange motorer, du kan start på!

Jeg har kørt i amerikanerbil de sidste 10år (GM og Ford), så jeg er lidt på
hjemmebane :)

Jeg kan skifte alle indvendige motordele for ca. 10.000,-
Det forholder sig jo sådan at 7/10 V8 motorer er baseret på en Chevrolet
smallblock (GM smallblock) og Bigblock er bare en dødelig 454Cui. Det gør
iøvrigt ikke den store forskel i pris om det er en Ford.
Jeg ved selvfølgelig godt at toppene og indsugnings-manifoldet er lidt
anderledes, men der er ikke ændret på stempler, lejer, knast, ventiler,
styr, pakninger, oliepumpe, karborator mm...
Det er jo klart at oven i prisen kommer Maskincenteret arbejde (cylinder,
sæder, styr, evt slibning af krumtap), vandpumpe, udstødnings-manifold mm.

F.eks. koster et høj kvalitets rep-kit (alt til blokken) til en Merc. 5.7L
(350cui) "kun" 880USD, nu er dette kit nok lidt voldsomt til en båd, da den
jo typisk ringer ud ved 4500 omdr. men til en bil er det perfekt.
Disse 880USD er fra Summit-racing, men hvis du køber discount hos PAW så er
det en del billigere.
Jeg vil syntes at forskellen på bil og båd "kun" er knasten.

Mvh
Leon
www.fourwinds.org
www.vandsport.org

Fra : Bjarne Schmidt

Dato : 03-06-02 08:33

> Bayliner er et amerikansk konsum produkt af værste skuffe, hvilket
betyder,
> at de ofte er i en grulig dårlig tilstand, når de når den alder, du
omtaler.

Er det ikke rigtigt at de blevet af bedre kvalitet inden for de sidste år?
hvis det er rigtigt hvor går grænsen mellem de gode og dårlige både?
Hilsen Bjarne

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-02 09:38

"Bjarne Schmidt" <ellehus@schmidt.mail.dk> skrev

> betyder,
> omtaler.
> Er det ikke rigtigt at de blevet af bedre kvalitet inden for de sidste år?
> hvis det er rigtigt hvor går grænsen mellem de gode og dårlige både?

Jo, de er de. Jeg kender ikke årgangene, hvor det skiftede. Men problemet
er, at de sidste par år er der åbnet flere små forhandlere, som har
specialiceret sig i at importere billige, brugte baylinere fra Tyskland og
USA. Ofte er det både købt på tvangsauktion og i større antal. Dette er
både, der er mere end almindeligt nedslidte.

Derfor skal man være opmærksom på, hvor den påtænkte båd kommer fra. F.eks.
en dansk bayliner importeret af Engstrøm har nok ikke så mange timer bag
sig, fordi køberne desværre ofte ikke er klar over, hvad det koster at sejle
og holde et sådant fartøj...

Sådan et fartøj er sikkert i en rimelig stand. Men de andre, jeg omtaler, er
derimod elendige og kan ofte slet ikke sælges i udlandet.

Så køb hellere en Viking (en USA Viking) eller en Princess

Claus

Claus

Fra : Leon Hulström

Dato : 03-06-02 19:53

<snip>
>Så køb hellere en Viking (en USA Viking) eller en Princess

Hvem faen.... har råd til en Princess i dagens skatteplaget danmark, en 20år
gammel båd koster stadig 250k+

-Leon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-06-02 01:18

> Hvem faen.... har råd til en Princess i dagens skatteplaget danmark, en
20år
> gammel båd koster stadig 250k+
> -Leon

Det er da billigt
Men der er jo en grund til det, kvaliteten er absolut ubestridelig.

I øvrigt får du ikke en viking til de penge.. der er 15-20 mill nok det
nærmeste, men det er nogle flotte skive ....

Claus

Fra : @ndersson

Dato : 02-06-02 19:01

Klip
> [...]
> man nu f.eks. næsten bor i båden hele sommeren... må man det? Det kommer

Jeg ligger i Brøndby Havn.. Hvis du bor i centrum er der ca. 14 minutter
fra Rådhuspladsen hvis det ikke er myldertid.. Vi har Bådejere fra farum
fordi det er så dejligt nemt med motorvel lige til døren.
Jeg mener at en 8 x 2,75 kan fås for 8.000,- og så mener jeg at plads og
klub kommer op på 3750,- om året..
> 3) Skal man have en slags 'kørekort' til den bådtype?

Det skal du....! Speedbådskort..

> Tips, information m.m. om Bayliners generelt er også meget velkommen!

Jeg har også været varm på sådan en.. Jeg kan forstå at du skal se dig for..
men det er måske begrænset hvad den har sejlet med den benzinøkonomi..

Hilse

Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn.