Skærme
Fijala 3554
En masse spørsmål vedr. opløsning og Hz?
Fra : HW

Dato : 01-06-02 14:00

Jeg har lige købt en spritny 19" FD Trinitron skærm samt et Geforce4 Ti4200
grafikkort.

Desværre kan jeg ikke komme op på de refreshrates som skærmen (og
grafikkortet) skulle kunne klare.

Jeg kan fx. kun køre 1280 x 1024 @ 85 Hz og 1600 x 1200 @ 75 Hz. Dog kan jeg
køre 1024 x 768 @ 120 Hz.

Et uddrag af skærmspecs er som følger:

Optimal Preset Resolution 1024 x 768 @ 85Hz
Highest Preset Resolution 1600 x 1200 @ 85Hz

Highest Addressable Resolution* 1920 x 1200 @ 75Hz

Så ifølge specs burde jeg vel kunne køre 1600 x 1200 @ 85Hz? Jeg tænkte at
det måske var mit grafikkort, men ifølge grafikkortets specs kan det klare
1600 x 1200 op til 100 Hx ved 32bit farver.

Hvad kan der være galt? I øvrigt troede jeg at jeg kunne komme helt op på
1900 x 1200, men slærmegenskaberne tillader kun 1600 x1200 som max
opløsning.

Og er der nogen der kan forklare forskellen mellem Preset og Addressable
resolution?

Håber der er nogen der kan hjælpe... På forhånd tak.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-06-02 14:09

"HW" <hardware@ofir.dk> wrote in message

> Hvad kan der være galt? I øvrigt troede jeg at jeg kunne komme helt op på
> 1900 x 1200, men slærmegenskaberne tillader kun 1600 x1200 som max
> opløsning.

Har du prøvet med drivere til skærmen?

Hvilket OS kører du?

Det kan jo været at dit OS har valgt en dårligere skærm som standart.

Fra : HW

Dato : 01-06-02 14:58

> "HW" <hardware@ofir.dk> wrote in message

> Har du prøvet med drivere til skærmen?
>
> Hvilket OS kører du?
>
> Det kan jo været at dit OS har valgt en dårligere skærm som standart.

Jeg kører Win2000Pro. Skærmen er en Dell P992 og jeg har installeret
skærmdriveren som fulgte med skærmen.

Jeg har både anvendt Nvidia Detonator drivers ver. 28.32 samt den
uofficielle 29.40. Men jeg kan stadig ikke komme op på de 85 Hz ved 1600
x1200.

Nogen der kunne svare på forskellen mellem preset og addressable resolution?

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 01-06-02 17:09

HW wrote:

> Jeg kører Win2000Pro. Skærmen er en Dell P992 og jeg har installeret
> skærmdriveren som fulgte med skærmen.

Hvis ikke du kan få andet til at virke så er en løsning nok at pille
lidt i registreringsdatabase, du kan evt. hente den INF-fil jeg har
liggende på min hjemmeside og tage et kig på den som inspiration.
(http://users.cybercity.dk/~dsl45720/)

Jeg bruger den til at sætte alle opløsninger til optimal refresh rate og
samtidig få mit grafikkort til at køre med højere refreshrates end det
er speccet til.

Mvh

Bruno

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-06-02 19:58

> Jeg kører Win2000Pro. Skærmen er en Dell P992 og jeg har installeret
> skærmdriveren som fulgte med skærmen.

Prøv evt at se om du kan sætte den ønskede opløsning of opdatering med
"POWERSTRIP"

www.entechtaiwan.com/ps.htm

Fra : Madsen

Dato : 01-06-02 15:07

HW skrev:

> Nogen der kunne svare på forskellen mellem preset og addressable
> resolution?

*Addressable means the monitor will sync up to this mode. However, Dell
does not guarantee the image will be sized and centered correctly.

<http://makeashorterlink.com/?I216219F>

Madsen.

Fra : HW

Dato : 01-06-02 15:13

> *Addressable means the monitor will sync up to this mode. However, Dell
> does not guarantee the image will be sized and centered correctly.

> [...]

Jep, jeg har været inde og læse på Dells side - det blev jeg dog desværre
ikke klogere af. For jeg burde vel kunne gå op i den opløsning eller hvordan
(1920x1200@75Hz)?

Fra : Madsen

Dato : 01-06-02 15:23

HW skrev:

> Jep, jeg har været inde og læse på Dells side - det blev jeg dog
> desværre ikke klogere af. For jeg burde vel kunne gå op i den
> opløsning eller hvordan (1920x1200@75Hz)?

Vel ikke når der står: Highest Addressable Resolution 1920 x 1200 @
75Hz.
Som jeg forstår det så kan du maks. gå op i 75Hz hvis du vil køre i
1920 x 1200 og hvis du kører 75Hz ved den opløsning, så kan Dell
ikke garantere at skærmbilledet er helt lige og centreret. Det er
ofte den pris man må betale hvis man vil presse monitoren til det
yderste. I øvrigt kan jeg ikke forstå hvorfor du vil køre 1920 x
1200 på en 19" monitor. 1600 x 1200 ville i mine øjne være lidt mere
normalt når vi snakker en 19".

Hvorfor Win2000 så ikke kan gå op i 85Hz ved den opløsning ved jeg
ikke. Det er nok nærmest grafikkortet der kokser eller driveren til
det. Jeg har ikke meget tiltro til Nvidia-drivere hvis jeg skal være
ærlig.

Madsen.

Fra : HW

Dato : 01-06-02 15:45

> [...]
> ikke. Det er nok nærmest grafikkortet der kokser eller driveren til
> det. Jeg har ikke meget tiltro til Nvidia-drivere hvis jeg skal være

Jeg har nu heller ingen intentioner om at køre ved 19 x1200 men ville blot
teste om det virkede.

Det irriterer mig bare sådan når hardwaren ikke lever op til specs. Men det
er da sikkert driverne der sætter begrænsningen.

Jeg testede et Radeon på min skærm og der kørte den 1280 x 1024 @ 90 Hz
i.f.t. 85 Hz med mit Geforce4. Mystisk. I 1600 x 1200 kunne jeg dog stadig
ikke komme op på de lovede 85 Hz.

Fra : Madsen

Dato : 01-06-02 15:36

Madsen skrev:

> Vel ikke når der står: Highest Addressable Resolution 1920 x 1200 @
> 75Hz.

Jeg havde ikke lige opdaget at du kun kan komme op i 1600 x 1200.
Undskyld, men jo; du burde kunne komme op i 1920 x 1200 i 75Hz.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 01-06-02 16:15

HW skrev:

> Jeg testede et Radeon på min skærm og der kørte den 1280 x 1024 @
> 90 Hz i.f.t. 85 Hz med mit Geforce4. Mystisk. I 1600 x 1200 kunne
> jeg dog stadig ikke komme op på de lovede 85 Hz.

Jeg har også oplevet underlige problemer med at Windows ikke kan komme
op i den opløsning skærmen er opgivet til, men det kan jeg heldigvis
løse med mit nuværende grafikkort fra Matrox. Matrox's drivere giver
nemlig mulighed for at fintune hver enkelt opløsning.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/matrox/customization.gif>

Jeg går ud fra at du kan gøre det samme hvis du finder et program som
kan den slags. Pt. kan jeg dog desværre ikke huske navnet på et sådant
program, men det er der muligvis andre i gruppen der kan.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 01-06-02 22:21

Bjarke Hansen skrev:

> "POWERSTRIP"

Ja, det var det program jeg mente i:
Jeg kan aldrig huske hvad det program hedder...

Madsen.

Fra : Blaster

Dato : 01-06-02 14:10

Jeg kan så gætte mig til det er en g420 model ik ?? Jeg har selv lige købt
nævte model og kører den på et geforce4 Ti4400 og der er ik nogen problemer
med at nå 1600*1200@85Hz. Jeg kører med XP og der var ingen problemer med at
finde driveren.

Prøv at se se hvad windows mener din skærm hedder ?? det lyder som om
windows tror det er en sony e430 model..