Bios opgradering under Win XP ?
Fra : LA2

Dato : 01-06-02 10:58

Hej!
Jeg har et Soltek SL-75DRV5 bundkort, kører Win XP.
Nu vil jeg gerne flashe en ny bios ind, men det kan kun lade sig gøre under
dos. Vil det sige at jeg først skal have installeret fx Win 98? Eller er der
en genvej?
På forhånd tak for hjælpen.

Fra : N/A

Dato : 02-06-02 18:58

Fra : N/A

Dato : 02-06-02 18:58

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-06-02 18:58

"LA2" <ltour_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så siger jeg tak for hjælpen.
> LA2

Så håber jeg, at det gik godt, for det er ikke alle biosfabrikanter der
anbefaler dette, tværtimod. Bl.a. AMI oplyser, at man ikke må bruge en
startdiskette, idet der så indlæses diverse drivere, som dels tager
hukommelse og dels kan ødelægge flashprocessen. Derfor oplyser de, at man
skal lave en ren bootdiskette, og det kan man også i win xp.
Sæt en diskette i a-drevet. Højreklik på det i Stifinder og vælg Formater.
Nu kan du både formatere og krydse af ved "Opret en MS-dos startdiskette".
Så overføres de nødvendige filer uden drivere. Derefter kopierer man
flashfil og bios fil over på disketten og booter på den.
Anbefaling: Når man vil flashe sin bios så læs alt du kan finde hos
bundkortproducenten om, hvordan man gør det. De ved det faktisk bedst, og
man bør ikke eksperimentere sig frem til det.

Kurt

Fra : Hagman

Dato : 02-06-02 22:02

Enig med Kurt !

Fra : jensen

Dato : 03-06-02 05:52

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> bundkortproducenten om, hvordan man gør det. De ved det faktisk bedst, og
> man bør ikke eksperimentere sig frem til det.

ja kan man også , men jeg bruger bare en win 98 , og har nok gjort det 30
gange , asus soltek abit soyo epox , og har ikke haft problemer med det ,

jensen

Fra : LA2

Dato : 03-06-02 15:33

"jensen" <rail@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gange , asus soltek abit soyo epox , og har ikke haft problemer med det ,

Tak for forslagene, alle. Jeg har brugt en WIN 98 start disk. en af de nye
funktioner der skulle have været med i den nye bios kom ikke med. Ved ikke
om det er derfor, men næste gang vil jeg bruge en start disk uden drivere.
LA2

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 04-06-02 13:16

> [...]

> om det er derfor, men næste gang vil jeg bruge en start disk uden drivere.

Jeg vil gerne komme med en lille rettelse til det Kurt skriver. Det er en
_meget_ dårlig ide at ligge flashprogram og BIOS opdatering på disketten, og
lave BIOS-opdateringen direkte fra en diskette. Hvis disketten er defekt på
nogle spor, uden at du kan se det, kan du ende med en kun halvt skrevet
BIOS, mega dumt!.

I stedet, så kopier flashprogram og den nye BIOS over på din harddisk i et
bibliotek for sig selv, boot op med en startdiskette, og gå derefter til det
korrekte katalog på din harddisk, og opgrader derfra.

Lars B

Fra : Martin K

Dato : 04-06-02 13:26

Lars B. Jensen wrote:
> [...]
> disketten er defekt på nogle spor, uden at du kan se det, kan du ende
> med en kun halvt skrevet BIOS, mega dumt!.
Jeg kan godt se fidusen her, men.....

> I stedet, så kopier flashprogram og den nye BIOS over på din harddisk
> i et bibliotek for sig selv, boot op med en startdiskette, og gå
> derefter til det korrekte katalog på din harddisk, og opgrader derfra.
....... kan der ikke også være fejl på en HD?

--
Martin K

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 04-06-02 13:31

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan godt se fidusen her, men.....

Godt så :)

> ...... kan der ikke også være fejl på en HD?

Helt klart :)

Men jeg skulle mene at risikoen var en del lavere... jeg har haft flere
defekte floppydiske, end harddiske :)

> --
> Martin K

Lars B