Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bitter personlig erfaring
Fra : Jesper

Dato : 01-06-02 10:44

Hej allesammen

Jeg har lige investeret i et dejligt nyt kamera (Nikon F-80) og er derfor
begyndt at tage en masse billeder. Jeg har tidligere brugt dias og er meget
glad for denne type film fremfor alm. negativ film. Sidste gang jeg var på
ferie havde jeg taget 10 ruller og gik efter gruppens råd ned til Foto-C som
lavede et rigtigt godt resultat (lidt dyrt, men det skulle jo være i orden).

Her i sidste havde jeg så en enkelt rulle film (dias) jeg ville have
fremkaldt og så var det jeg tænkte: Hvis jeg nu går ned i Bingo foto så
sparer jeg jo lidt penge (det var før lønnen gik ind på kontoen). Igår
hentede jeg så filmen og så var det sket......

En lang ridse hele vejen hen over filmen - fra billede 1 til 36 - SURT!

Selvfølgelig fik jeg en ny film og refunderet fremkaldelsen - men det
hjælper jo ikke meget på den sure smag i munden.

Hvad kan man lære af det? - Hvis man vil være sikker på et ordentligt
resultat - og vil mindske risikoen for at få ødelagt 36 gode billeder, så
betal lidt ekstra og få dem fremkaldt et godt sted.

mvh
Jesper

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-06-02 11:10

Jesper wrote:

> En lang ridse hele vejen hen over filmen - fra billede 1 til
> 36 - SURT!

Forskellen på billige og dyre fremkaldelser er:

At de billige fremkaldelser foregår på gennemløbsmaskiner, hvor filmen
bliver fremført gennem badene af en masse gummivalser, og da den våde
emulision er blød og sart, så skal der uendlig lidt til at lave ridser.

De dyre proff. fremkaldelser foregår i hænge/dyppe maskiner, hvor filmen
hænger ned i badene, og der sker ikke en mekanisk påvirkning af
emulisionen, og derfor er skader på emulisionen stort set udelukket.

Fra : Olesen

Dato : 01-06-02 17:38

> [...]
>
> At de billige fremkaldelser foregår på gennemløbsmaskiner, hvor filmen
> bliver fremført gennem badene af en masse gummivalser, og da den våde

Forskellen er ikke så meget mekanikken der bruges, men dennes justering
for hvert enkelt billede og filmtype.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-06-02 20:42

Olesen wrote:

> Forskellen er ikke så meget mekanikken der bruges, men dennes
> justering for hvert enkelt billede og filmtype.

Sludder E6 filmfremkaldelsen er en 100% fastsat standard, som kun
afviges i tid, hvis en film er presset.

Det du hentyder til er selve kopiering af farvenegativ film, der sker
der naturligvis en justering for hvert enkelt billede, men selve
fremkaldelsen an farvenegativfilmen C41, er også en fastsat standard.

Fra : Trickysparrow

Dato : 01-06-02 13:36

"Jesper" <jesper.hansen2@e-box.dk> wrote in message news:KB0K8.30939$4f4.1192051@news000.worldonline.dk...

> En lang ridse hele vejen hen over filmen - fra billede 1 til 36 - SURT!
>
> Jesper

Det kunne vel også være dit kamera som har lavet ridsen.

Martin.

Fra : Jesper

Dato : 01-06-02 15:24

"Trickysparrow" <martin@nospam-plakaten.dk> wrote in message

> "Jesper" <jesper.hansen2@e-box.dk> wrote in message

> Det kunne vel også være dit kamera som har lavet ridsen.

Jo - men den har ikke gjort det på andre film.....

mvh
Jesper

Fra : thl

Dato : 01-06-02 16:24

"> > > En lang ridse hele vejen hen over filmen - fra billede 1 til 36 - SURT!

> Jo - men den har ikke gjort det på andre film.....

Undersøg alligevel kameraet, det ville være ærgeligt at fortsætte,
der skal kun et lillebitte etellerandet til at ridse.

mvh
Thorbjørn

Fra : Esben

Dato : 01-06-02 17:14

"Jesper" <jesper.hansen2@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> "Trickysparrow" <martin@nospam-plakaten.dk> wrote in message

SURT!

> Jo - men den har ikke gjort det på andre film.....

Måske kan der ha siddet et sandkorn eller noget i.

--
Esben

Fra : John

Dato : 01-06-02 14:06

> [...]
> resultat - og vil mindske risikoen for at få ødelagt 36 gode billeder, så
> betal lidt ekstra og få dem fremkaldt et godt sted.

Jeg har gennem et par år fået mine dias fremkaldt via Kvicklys Fuji service.
Det koster en flad tyver, og jeg har aldrig haft problemer. Hvilket iøvrigt
også ville forbavse mig. Det er det samme laboratiorium som den lokale
fotohandler sender dias til.
Det tager godt nok lidt tid (6-7) arbejdsdage (også ved fotohandleren), men
da jeg altid tager hobbybilleder betyder det mindre...

--
MVH
John K Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-02 21:17

Jeg bruger også Kvickly. De har kun ridste een gang. Det tager tid ja, med
det er OK....

Karsten

John <hansenj@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cf8c6c5$0$8944$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 01-06-02 18:39

> [...]
> resultat - og vil mindske risikoen for at få ødelagt 36 gode billeder, så
> betal lidt ekstra og få dem fremkaldt et godt sted.

Jeg fik i mange år fremkaldt mine dias på gennemløbsmaskiner som dem Niels
Ebbesen taler om (den gang viste jeg dog ikke at der var forskellige slags).
Så kom der pludselig en periode hvor ca. hver tredie film fik ridser, nogle
gange kun enkelte steder på filmen, andre gange gennem hele filmen.
Først troede jeg problemt lå i kameraet for skift af lab. eliminerede ikke
problemet.
Jeg fik dog talt med en fornuftig fotohandler om problemet og 'dip & dunk'
fremkaldelse viste sig at løse problemet.
Min konklustion er, at der altid vil være en risiko for ridser ved brug af
gennemløbsmaskiner, uanset hvor omhyggelig laboratoriet er. Man kan være
heldig -som jeg var i en årrække, men man kan også komme ind i en stime af
uheld.
Jeg syntes det var positivt at Bingo vedkendte sig problemet og kompenserede
for din ødelagte film (selvom det naturligvis er en ringe trøst). Jeg har
været ude for at fotohandlere insisterede på at problemet lå i kameraet.

I øvrigt er problemet det samme for fremkaldelse af negativ film, men hvis
man blot for lavet 10x15 forstørrelser er det ikke altid man lægger mærke
til småridser.

Det er ved at være lang tid siden jeg sidst tog dias, men såvidt jeg husker
så tilbyder Photografica i kbh. også 'Dip & Dunk' (som bliver lavet hos
Colorgruppen) for 10-15 kroner mere end en alm. fremkaldelse.

mvh
Niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-06-02 20:49

"Niels H. S. Nielsen" wrote:

> I øvrigt er problemet det samme for fremkaldelse af negativ film,
> men hvis man blot for lavet 10x15 forstørrelser er det ikke altid
> man lægger mærke til småridser.

Det er korrekt, og det er meget mere udbredt end man skulle tro, dem der
får lavet billige fremkaldelser, kan bare prøve at gennemgå deres
negativer med en lup, så vil de opdage masser af fine tynde ridser.

Det handler nemlig om, at det er næsten umuligt at erkende ridserne på
alm. farvekopier i standardstørrelserne, så det er sjældent at kunderne
opdager ridserne, og derfor gør man ikke noget for at undgå dem.

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 01-06-02 18:52

>En lang ridse hele vejen hen over filmen - fra billede 1 til 36 - SURT!

Det har jeg også prøvet en del gange (sjovt nok også med Bingo (i
Lyngby) - så blev de også lidt hængt lidt ud :)...

Selv da der stod en mand og rullede min film op og satte pølserne
direkte på billederne kunne en af hans kollegaer jeg påpegede det
overfor ikke "se det" trods vi stod og kiggede på mens han rullede
film op...
Det er lidt imponerende egentlig...

:wq
//andreas
http://phpwizard.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-02 21:18

I Lyngby Foto Center står der unge pige og piller ved film medens de åbner
Cola. Der er næsten altid fingre på filmen derfra. Jeg har påpeget det, men
de siger det er for varmt med gasehansker og den slags..... Trist
E6 leveret rullet er det sikreste. Så er der "kun" få fingre....

Karsten.

Andreas Frøsting <andreas@phpwizard.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:g62ifucnsmjkhfdtuql83ed7h76l177vog@4ax.com...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-06-02 22:56

Karsten wrote:

> E6 leveret rullet er det sikreste. Så er der "kun" få fingre....

Prøv ColorCopy eller ColorGruppen, det er noget dyrere, men så er der
ALDRIG ridser, fingraftryk, kalk eller algeskjolder på dine film, og
deres kvalitet er bare proff.

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-02 22:58

Sådan et sted har jeg ledt efter. Det er sk.... irreterende med fingre og
ridser. Jeg skanner på en primitiv negativ scanner der ikke kan alt det
smarte med anti det ene og det andet.
Jeg kiggede lige på deres hjemmeside. Jeg må have fat i deres prisliste.
Deres Lambda print frister mig meget. Jeg har fået lavet nogle testprint i
sort/hvid host PhotoCare af en tiff fil på 20*30 cm i 300 dpi. Det ser
rigtig skidt ud. Det ser ud som om de har lavet den til jpg før de printede
den.

Karsten Hartmann

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3CF942E1.68564DA5@niels-ebbesen.net...