MS Windows
briani 27239
Beskadiget system.exe
Fra : Lasse

Dato : 01-06-02 06:18

Så skete det igen.
Windows kan ikke starte fordi ... bla bla bla

\windows\system32\config\system er beskadiget.

Så er der vel kun en komplet ny installation som eneste udvej eller hvad ?.
Mit system hedder noget i retning af XP et og andet, og filsystemet er NTFS.

Fra : Emilio

Dato : 01-06-02 19:43

> [...]
?.
> Mit system hedder noget i retning af XP et og andet, og filsystemet er

Jeg har netop haft præcist samme ovennævnte problem, og fandt ingen anden
udvej end at installere Windows XP om... Jeg oprettede et nyt Windows XP på
mit andet drev, og reddede min kærestes dokumenter (hun er ikke
administrator) mens mine gik tabt fordi jeg blev nægtet adgang til min egen
folder på den "gamle" Windows XP, fordi jeg var administrator på den
gamle...

Håber du finder en anden vej end en ren ominstallation, så du redder dine
dokumenter og hvad der ellers måtte ligge på din computer...

Hvad er for iøvrigt årsag til at system.exe filen beskadiges, jeg har svært
ved at tro på at det skulle være et virus???

Mvh

Emil

Fra : Lasse

Dato : 02-06-02 08:38

> [...]
svært
> ved at tro på at det skulle være et virus???

Jeg ved at opskriften på problemløsningen står et eller andet sted på
microsofts hjemmeside, men jeg har desværre ikke længere adressen. Denne
opskrift er vistnok kun gældende for FAT32 systemer og ikke for mit
NTFS-system. Så det ender nok med en omformatering ligesom sidste gang.
TRÆLS.

I morgen mandag vil jeg prøve og ringe til microsoft-support, og høre om de
kender problemet.

Fra : Madsen

Dato : 02-06-02 23:03

Lasse skrev:

> \windows\system32\config\system er beskadiget.
>
> Så er der vel kun en komplet ny installation som eneste udvej
> eller hvad ?.

Den fejlmeddelelse du taler om plejer at referere til at
registreringsdatabasen har taget skade.

Har du prøvet at løbe denne vejledning igennem?
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q307545

Madsen.

Fra : Ham Selv

Dato : 05-06-02 12:58

> Har du prøvet at løbe denne vejledning igennem?
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q307545
>
> --

Tak Madsen. Det var bare det link jeg søgte. Det er muligt, at jeg ikke kan
rede profilen, men dataerne skulle være i hus.
Kan du også fortælle mig hvad årsagen kan være ?.

Fra : Madsen

Dato : 05-06-02 13:13

Ham Selv skrev:

> Tak Madsen. Det var bare det link jeg søgte. Det er muligt, at jeg
> ikke kan rede profilen, men dataerne skulle være i hus.

Det er bedre end ingenting.

> Kan du også fortælle mig hvad årsagen kan være ?.

Ikke præcist. Jeg kan fortælle at jeg aldrig har oplevet problemet
hverken på Win2000 eller XP, men på det sidste har der været flere som
har fortalt om fejl i \windows\system32\config\system-mapppen her i
gruppen og hver gang har jeg sendt linket til MS-artiklen. Du er dog
den første der har meldt tilbage om det virker eller ej, så tak for din
tilbagemelding. :)

Det eneste jeg kan forestille mig er at det er et eller andet program
som laver så meget ravage i registeringsdatabasen at Windows ikke kan
starte igen. Hvilket program (eller muligvis driver) der kan finde på
det, ved jeg ikke, men har du installeret noget nyt på det sidste og
hvis du har, er du så 100 % sikker på at det du har installeret er
kompatibel med WinXP? Jeg kunne forestille mig at fejlen kunne opstå
hvis man f.eks. installerer drivere eller programmer som er skrevet til
Win9x eller WinME. Jeg kunne også snildt forestille mig at det er en
fejl der kan opstå hvis den installation af WinXP man kører med, er en
opgradering af Win9x eller WinME. Altså en installation af WinXP som er
installeret oveni Win9x eller WinME.

Madsen.

Fra : Ham Selv

Dato : 05-06-02 14:08

> men har du installeret noget nyt på det sidste og
> hvis du har, er du så 100 % sikker på at det du har installeret er
> kompatibel med WinXP?

Ja det sker, at jeg vælger "fortsæt" når XP skriver "ikke kompatibel". Men
så laver systemet et gendannelsestidspunkt, og så regner jeg med at alt er
OK. Men det er jo ikke så smart med en frisk gendannelsestidspunkt, når man
ikke når til denne mulighed pga. noget systemsoftware som ligger forud for
denne option !.

Lasse

Fra : Madsen

Dato : 05-06-02 14:25

Ham Selv skrev:

> [...]
> frisk gendannelsestidspunkt, når man ikke når til denne mulighed
> pga. noget systemsoftware som ligger forud for denne option !.

En løsning på det problem er at bruge Norton Ghost elle PowerQuest
DriveImage Pro i stedet (og så evt. slå restore i Windows fra).
Med disse to programmer kan du lave et såkaldt image af din
Windowsinstallation som så kan gemmes på en anden harddisk eller på
cd'er. Hvis uheldet er ude igen, så genindslæser du blot det image
og kan med garanti starte Windows igen.

Hvis du kører NTFS-filsystemet på WinXP skal du have fat i Norton
Ghost 2002 eller PowerQuest DriveImage 5.x.

Madsen.