Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er vi dumme eller hva?
Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 31-05-02 22:04

Undskyld den lidt provokerende overskrift.
Jeg har dog bemærket i min korte tid som læser af denne NG, at Netto
mentaliteten råder. Er den dér Aldi dims med 4 millioner dingenoter god?
Eller; er det bedst at vælge 5 millioner plingeling punkter end en zoomelum
på 23 til 345mm?
Der der en tilsvarende dosmerseddel NG? Et sted hvor man kan skrive hvad man
planlægger at købe næste uge i Fakta og få kvalificeret respons? :
"Nej du, den dér ravioli har 230 kalorier og en fedtprocent på 42% pr.
100gr."
" jeg vil anbefale at du kigger forbi Super Brugsen, de har et tilbud på 2
agurker som kun har 15 kalorier pr. 100 gr."
Hvorfor er der den tysker-tro på at billigst er bedst? -Og hvorfor er der
næsten ingen som fortæller hvad det er de gerne vil fotografere når de
stiller et spørgsmål?
"Godmorgen, jeg vil gerne købe det bedste analoge digitatal kamera til under
3298 kr. hvad kan i anbefale? Min moster siger at 445mm er bedst, hvad skal
jeg vælge?"

-nu er det vist tid til at gå i seng. God nat!
__________________
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-05-02 22:23

Hvad er det egentlig du vil kommunikere? Hvad er det du mangler? Det hjælper
ikke at være negativ overfor hvad der tilbydes her, det er dit bidrag der
gælder, ellers er der jo ingen grund til at læse eller skrive her, vel? Man
kunne også sige det er lidt arrogant uden at bridrage med noget.
Mvh og sov ligeledes godt,
Hans

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 31-05-02 23:26

Hans,
Jeg beklager hvis det ikke var klart. Det jeg vil kommunikere -eller det jeg
manger er; et fotografiske formål/mål. Hvilke tekniske/idémæssige problemer
er det som står i vejen for specifikke fotografiske problemer? Hvad er det
vi gerne vil opnå når vi stiller et spørgsmål i denne NG?
Jeg håber du bemærkede at jeg skrev 'vi' i overskriften, hvilket inkluderer
mig selv, og dermed at jeg sansynligvis er lige så dum som alle andre.
Jeg opfatter det mere som et debatoplæg end en provokation.

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-06-02 09:51

Niels,
Ok, det er i orden med en provokation, men den bedste er at du bidrager med
det du gerne vil diskutere. Det hjælpe ikke at kritisere hvad andre bidrager
med, selvom det er en ofte benyttet taktik. Du vil formentlig opdage, at der
er mange diskussioner, der kan tages op i dette forum, hvis du giver et godt
udspil. Så hvad holder dig tilbage?
Mvh og fortsat god dag,

Fra : Pipeline

Dato : 31-05-02 23:12

"Niels H. S. Nielsen" <nhsn@removethis.forloren.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> agurker som kun har 15 kalorier pr. 100 gr."
> Hvorfor er der den tysker-tro på at billigst er bedst?

Som jeg tyder det, så prøver du at sige at det er forkert at man her i
gruppen gør opmærksom på billige tilbud på fotoudstyr? Jamen hvor skal man
så spørge? Jeg har selv haft stor glæde af de råd jeg her har modtaget,
inden jeg købte mit digitalkamera. Jeg blev henvist til en tysk butik hvor
jeg sparede 600 kr. på kameraet, jeg købte mit CF-card i Aldi samt batterier
i Netto, altsammen tilbud der var blevet gjort opmærksom på her i gruppen.

> Hvorfor er der den tysker-tro på at billigst er bedst? -Og hvorfor er der
> næsten ingen som fortæller hvad det er de gerne vil fotografere når de
> stiller et spørgsmål?

Jeg tror ikke der er nogen der ofrer en formue (som i denne forbindelse kan
være ret relativ), første gang de skal ud og købe kamera. Så når man ser et
(på papiret) godt tilbud som det Aldi havde, så kan jeg altså ikke se at det
er forkert at benytte sig af det? Når man så har gjort sig sine første
erfaringer, så ved man bedre hvad ens krav er til det næste kamera. Jeg har
selv haft en del kameraer (Kodak Disc, compact, spejlrefleks samt APS) i
løbet af årene, og alle har ligget i den billige ende. Men hvis min
interesse for fotografering havde været større end den er, så havde jeg
garanteret købt noget bedre/dyrere udstyr, men alt i alt har jeg været
tilfreds med mine billige køb.
Hvad fotograferer folk? Hvis folk har nogle specifikke ting de skal bruge et
nyt kamera til, så tror jeg at de gør opmærksom på det når de skriver deres
indlæg. Ellers tror jeg at du kan regne med at 95% af alle der ejer et
kamera/skriver her i gruppen, bruger det som allround.

> [...]
under
> 3298 kr. hvad kan i anbefale? Min moster siger at 445mm er bedst, hvad

Igen, hvis man som novice ikke må stille sådanne spørgsmål og få hjælp her i
gruppen, så ved jeg ikke hvor man ellers skal kunne henvende sig for at få
en uvildig anbefaling?

> -nu er det vist tid til at gå i seng. God nat!

Du er meget velkommen til at irettesætte mig hvis jeg har misforstået dig,
men jeg synes at du blot skal ignorere de indlæg der generer dig, det gør
jeg selv. Jeg brokker mig heller aldrig til Bilka over deres reklameraviser,
selvom jeg aldrig handler der. Jeg smider dem bare ud.

Sov godt!
--
Hilsen/Regards
Pipeline

....There are flies on the windscreen...

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 01-06-02 00:38

Pipeline,

Jamen du har fuldstændig ret! Selvfølgeligt skal man kunne bruge sit nætværk
til at finde et godt tilbud. Ingen tvivl om det!
Mit indlæg er naturligvis heller ikke en kritik af dig, eller de nyttige
svar som du evt. har fået.

Det som jeg har et problem med, eller det som jeg føler ofte bliver glemt,
er grunden til vi laver billeder: At skabe seværdige fotografier -uanset
om det er til os selv, vores familie eller til et bredere publikum.

Jeg tror ikke på at der findes 'all-round' fotografering. Der er f.eks. stor
forskel på at tage billeder af sine børn, eller tage billeder på en
langrends tur. Alle har deres eget liv som ikke kan puttes i en 'all-round'
kasse -og det føler jeg at vi glemmer.

I vores egen selvforståelse spørger vi 'hvad er bedst; Canon EOS 300 eller
Nikon F65?' men glemmer at forklare den kontekst vi ønsker at lave
mindeværdige billeder i.

Spørgsmålet kan naturligvis ikke besvares fornuftigt, men det kunne det
måske, hvis det blev stillet på en anden måde, feks: 'Jeg har tre børn og
sejler i folkebåd, hvilket kamera kan i anbefale". Pludselig bliver bliver
spørgsmålet vedkommende, og det bliver muligt at besvare. Måske er det
hverken et EOS 300 eller F65 som er ideelt, men noget helt tredie -og måske
er det ikke så vigtigt om det koster 3445 eller 3995 kr.

Du må da, som jeg, have bemærket at mange tråde i denne NG ender i 'onani'
over bidragsydernes egne kæphæste. Jeg tror det hænger sammen med at
spørgsmål og indlæg er for åbne -at vi ikke forklarer hvem vi er og hvad vi
gerne vil.

-og selvfølgelig vil jeg ikke irettesætte dig -jeg respektere din mening og
takker dig for at du skrev den ned

Mvh
Niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : Pipeline

Dato : 01-06-02 14:36

> [...]
> forskel på at tage billeder af sine børn, eller tage billeder på en
> langrends tur. Alle har deres eget liv som ikke kan puttes i en

Dér er vi så uenige. Selvfølgelig er der stor forskel på de situationer man
ønsker at tage billeder af. Men når der kommer et indlæg a lá "Jeg har 3000
kr. og ønsker et digitalkamera, hvad kan I anbefale?", så tolker jeg det som
værende en førstegangskøber der ønsker et kamera til alle situationer.
Selvfølgelig er der stor forskel på et compactkamera og f.eks. et
portrætkamera, men man kan da sagtens tage acceptable portrætbilleder med et
lille kamera. Når man så lærer sit kamera og teknikkerne bedre at kende, så
er det nok nemmere senere hen at præcisere hvad man ønsker et kamera skal
kunne.

> [...]
måske
> er det ikke så vigtigt om det koster 3445 eller 3995 kr.

Igen, så tror jeg at en novice vil være godt tilfreds med et allround
kamera. Personligt så købte jeg mit spejlsrefleks (Pentax MZ-50) i den
overbevisning at jeg rigtigt skulle til at eksperimentere med shutterspeed,
focus, lys, ISO etc. men interessen fangede mig aldrig, så de fleste
billeder blev taget med AUTO slået til. I den situation var jeg glad for at
jeg ikke gav mere for det end jeg gjorde.

> [...]
> over bidragsydernes egne kæphæste. Jeg tror det hænger sammen med at
> spørgsmål og indlæg er for åbne -at vi ikke forklarer hvem vi er og hvad

Selvfølgelig skal man kunne gennemskue de svar der kommer. Får man et svar
som "Jeg har et Canon A-20 og er godt tilfreds, men har heller ikke prøvet
andre", så kan man jo ikke rigtigt bruge det til noget. Men det kan hjælpe
med til at give en overordnet bedømmelse hvis man samtidig indhenter
yderligere info hos fotohandlere, tests på nettet, venner etc. Og her synes
jeg at dem der har erfaringen med fotoudstyr her i gruppen er gode til at
hjælpe os novicer på vej, selv om vi ikke endnu ved hvad vi vil tage
billeder af.

For 10-15 år siden var der ingen af os der havde behov for en mobiltelefon.
Så røg priserne ned og nu kan vi ikke leve uden. Det er det samme der sker
med digicams i øjeblikket. Priserne rasler ned, og pludselig er der mange
der bare MÅ eje et, "fordi nu har naboen fået et". Deraf opstår disse indlæg
hvor folk bare må eje et digicam uden egentligt at vide hvad de skal bruge
det til og hvad det skal kunne, og derfor kun ved hvad de vil ofre på det.

Min konklusion er at prisen absolut er en væsentlig faktor for os
førstegangskøbere. Jeg sammenligner det med dengang jeg købte min første
racercykel. Den kostede 3500 kr. og var ganske udemærket. Hen af vejen blev
jeg bidt af sporten og har nu en større viden omkring mine krav og behov,
samt en cykel til +10000kr. Men som førstegangskøber kunne jeg da aldrig
drømme om at ofre så mange penge på det.

> -og selvfølgelig vil jeg ikke irettesætte dig -jeg respektere din mening
og
> takker dig for at du skrev den ned
>
> Mvh
> Niels

Jeg respekterer skam også din mening, men blev lidt provokeret af dit
debatoplæg
--
Hilsen/Regards
Pipeline

Fra : up

Dato : 01-06-02 01:26

"Niels H. S. Nielsen" skrev en hel masse som er for svært at quote på
normal vis....lader det undtagelsesvis stå nederst på siden, hvor det ellers
IKKE hører hjemme.

Hej Niels H. S. Nielsen.

Hvem vil du gerne i kontakt med, var det mig fx. som købte et kamera i Aldi?
og som prøver på at lære noget om fotografering bl.a. ved at læse i NG'en
her, men også på anden vis, bøger, hefter etc. Vil du gerne vide mere om
mig, hvad jeg vil give for et kamera, hvem jeg vil fotografere, eller ???
Først troede jeg du havde hygget dig med et par øller og trængte til en at
"snakke" med, kontakt kan jo opnåes på mange måder, bl.a. ved provokation.

Jeg har hverken tyrkertro eller "tyskertro" (?) på noget specielt, men
vælger ud fra min økonomi, mine eller evt. andres erfaringer, samt hvordan
jeg nu prioriterer. Hvis du vil have et eksempel: jeg køber økologisk mælk
og brød, men ikke økokød. Det behøver jeg vel ikke belemre gruppen med for
at stille spørgsmål vedr. fotografering?

Inden jeg købte mit kamera undersøgte jeg hvad jeg ellers kunne få for et
tilsvarende beløb i fotobutikkerne her i byen, samt via Nettet. Det jeg
lærte og fik oplyst der, overbeviste mig om at jeg gerne ville tage chancen
med det kamera Aldi tilbød. Jeg har ikke tiltro til at alting er bedre fordi
det har et navn, fx. B&O TV går lige så tit i stykker som Lumatron, eller
hvad nu alm. dødelige kan ofre på sagen.

Fotografer ved jo hvad de vil fotografere og med hvad. Os andre ved måske
ikke helt endnu andet, end at sådant et kamera vil vi gerne eje. Jeg vil da
godt oplyse dig lidt mere, hvis det redder din weekend: jeg vil nok først og
fremmest fotografere naturen, altså træer, blomster, dyr, landskaber.
Familien slipper ikke helt heller, bl. a. min gamle mor som jeg ikke regner
med holder evigt, hun får det værre for hver dag og har rundet de 90, så
hende vil jeg gerne have lidt fotos af. Har du det bedre nu?

Du provokerede, jeg er ironisk, håber jeg du bemærker, for jeg synes dit
indlæg er useriøst, du skræmmer måske nogen væk som kunne lære noget,
gruppen er ikke forbeholdt folk som lige kan forklare alting på den måde du
mener er rigtig. Du kan jo lade være med at læse de indlæg der generer dig.

Til din orientering: mit første indlæg i denne NG, hvor jeg bad om råd vedr.
køb af kamera ser du den
29-04-02-01:38

KOPI af ovennævnte er her:

Aldi får et kamera på tilbud i denne uge, kan ses på
http://aldi.dk/OFFER_DK/home.htm desværre kan jeg ikke se navnet på det,
men er data ikke ret gode til den pris?

Fakta har også tilbud i denne uge, men det er vist en ganske anden kvalitet,
ikke?

http://www.fakta.dk/tilbudskatalog/katalog2.asp?pagenr=12

Modtager gerne gode råd, er ikke kyndig. Er det noget man skal sikre sig så
man ikke er for langt bagefter med det samme?

mvh up

Var det nu så dumt som du indikerer? Sure opstød og spydige ølbøvs hører til
gengæld ikke hjemme i denne gruppe, synes du vel heller ikke det ?

mvh up

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 01-06-02 08:38

"up" <snyd@spammere.ha> wrote in message

<SNIP>
> [...]
> "snakke" med, kontakt kan jo opnåes på mange måder, bl.a. ved provokation.

Hej Up,
Tillykke med dit kamera,
Det er ikke min hensigt at nedgøre hverken dig, dit indlæg eller et kamera
som jeg ikke kender.
Jeg kan se at du og Pipeline -og derfor nok også en masse andre, føler at
jeg kritiserer deres valg.
Lad mig lige i morgensolens klare lys gøre det helt klart: Min indlæg var
ikke møntet på enkeltpersoner og 'Aldi' kunne lige så godt have været et
andet firma, jeg har hverken noget imod firmaet eller de produkter de
sælger.
Jeg beklager!

Jeg vil godt medgive at mit indlæg ser 'anderledes' ud her til morgen, end
det gjorde i nat.
Men det ændre dog ikke på min grundlæggende holdning; at hvis vi kan give
flere informationer så kan vi også få bedre svar, og at fokus på pris
fjerner fokus fra formål.

<SNIP>
>jeg køber økologisk mælk
> og brød, men ikke økokød. Det behøver jeg vel ikke belemre gruppen med for
> at stille spørgsmål vedr. fotografering?

Nej tak helst helst ikke

Jeg føler dog at der er masser af spørgsmål i denne NG som jeg er
kvalificeret til at besvare eller konstruktivt kommentere, såfremt spørgeren
havde givet lidt flere informationer om den kontekst hvor udstyret skulle
bruges.

> [...]
> det har et navn, fx. B&O TV går lige så tit i stykker som Lumatron, eller
> hvad nu alm. dødelige kan ofre på sagen.

Som nævnt, det er ikke min hensigt at kritisere dine personlige bevæggrunde.

Jeg opfatter også mig selv som prisbevidst forbruger og prøver altid at få
mest muligt ud af mine penge. Jeg mener i den sammenhæng at pris ikke
nødvendigvis er det første man skal kigge på. Hvad nytter der at købe A hvis
man ville være bedre tjent med B? Det er efter min mening falsk økonomi.
Styrken i en NG er jo at man har mulighed for at få andres perspektiv på
tingene så man kan undgå at købe A.

> Fotografer ved jo hvad de vil fotografere og med hvad. Os andre ved måske
> ikke helt endnu andet, end at sådant et kamera vil vi gerne eje.
<SNIP>

Det er naturligvis også en måde at se det på. Jeg syntes dog at den
konflikter med de økonomiske overvejelser udtrykt ovenfor, men det mit
indtryk at du nok ikke er den eneste der har den holdning.
Jeg tror at grunden til at man ser en masse stort set ubrugte Leica M
kamera'er til salg bunder i et tilsvarende udgangspunkt. Der er nogen som
sætter 'eje' før formål.
Jeg vil jo nok mene at det vender op og ned på det jeg syntes burde komme
først.

<SNIP>
> [...]
du
> mener er rigtig. Du kan jo lade være med at læse de indlæg der generer

Jeg fangede din ironi
Mit indlæg er godt nok seriøst ment, men du føler jeg at min kritik er
rettet mod dig personligt, og det beklager jeg.

Mvh
Niels

Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : up

Dato : 02-06-02 00:02

"Niels H. S. Nielsen" skrev:

(snip)....

> [...]
> som jeg ikke kender.
> Jeg kan se at du og Pipeline -og derfor nok også en masse andre, føler at

Måske, det var i hvert fald sådan noget lignende.

> [...]
> ikke møntet på enkeltpersoner og 'Aldi' kunne lige så godt have været et
> andet firma, jeg har hverken noget imod firmaet eller de produkter de

Fint nok, jeg bærer ikke nag.

> Jeg vil godt medgive at mit indlæg ser 'anderledes' ud her til morgen, end
> det gjorde i nat.

Kender det selv.

> Men det ændre dog ikke på min grundlæggende holdning; at hvis vi kan give
> flere informationer så kan vi også få bedre svar, og at fokus på pris
> fjerner fokus fra formål.

Jamen, hvorfor stiller du så ikke bare uddybende spørgsmål? det er svært at
definere noget man ikke rigtigt selv er klar over betyder noget i den
sammenhæng. Som begynder er man, eller rettere jeg, i hvert fald bange for
at købe noget man fortryder. Jeg havde ikke kunnet finde noget om det
kamera Aldi fik på tilbud før jeg læste i gruppen her, og opløsningen var i
hvert fald god, prisen taget i betragtning. Generelt synes jeg at Aldi
plejer at have tilbud i rimelig kvalitet, men ville gerne høre gruppens
mening.

> [...]
spørgeren
> havde givet lidt flere informationer om den kontekst hvor udstyret skulle

Igen, stil udvidende spørgsmål, det fremmer forståelsen for begge parter.

> Jeg opfatter også mig selv som prisbevidst forbruger og prøver altid at få
> mest muligt ud af mine penge. Jeg mener i den sammenhæng at pris ikke
> nødvendigvis er det første man skal kigge på.

Enig. Men prisen og opløsningen var i mit tilfælde det eneste jeg kunne
bedømme.

> Styrken i en NG er jo at man har mulighed for at få andres perspektiv på
> tingene så man kan undgå at købe A.

Præcis.

> [...]
> konflikter med de økonomiske overvejelser udtrykt ovenfor, men det mit
> indtryk at du nok ikke er den eneste der har den holdning.

Jamen jeg prøvede jo NETOP at undgå et fejlkøb ved at henvende mig til
gruppen her, som selvfølgelig ikke skulle tage ansvaret for et evt. køb fra
mig, men prisen var ikke den eneste jeg forholdt mig til, derimod det eneste
jeg kendte til. Jeg kender ikke nogen jeg kunne spørge og i fotobutikken var
man, naturligvis, ikke uvildig.

> [...]
> sætter 'eje' før formål.
> Jeg vil jo nok mene at det vender op og ned på det jeg syntes burde komme

Det har jeg forhåbentlig modbevist i ovenstående kommentarer, ellers må du
spørge videre .

> Mit indlæg er godt nok seriøst ment, men du føler jeg at min kritik er
> rettet mod dig personligt, og det beklager jeg.

Nej ikke kun mod mig personligt, men mod alle os, som måske er nødt til at
tale om pris før eller i forbindelse med kvalitet, men nu var det mig der
lod mig provokere, og jeg ville gerne gøre dig opmærksom på at ikke alle
mennesker er ens, eller har ens bevæggrunde for det de køber, giv plads til
forskellighederne og spørg løs, og giv så dine sikkert gode svar, i stedet
for at blive frustreret.

Mvh og god weekend - up