Min allergivenlige kat (langt!)
Fra : Mette BjM

Dato : 09-02-01 12:56

Hej allesammen

Vi har fået et nyt familiemedlem! Efter at have haft ham "på prøve" i en uge
uden at vi har haft problemer med vores allergi (vi plejer at kunne mærke,
om vi kan tåle noget inden for ret kort tid) har vi besluttet os for at
beholde ham. Det var ret underligt at have en kat i huset, som jeg ikke
rigtig følte var "min", før vi vidste, om alt det, jeg har læst om racen som
allergivenlig, var sandt, men nu er han (der er blevet døbt Cocio) blevet en
af familien (der indtil videre ellers blot består af min kæreste og jeg).

Jeg er dog ikke sikker på, at missen føler sig som en del af familien! Den
er et år gammel, og har ikke haft den store kontakt med mennesker hos
opdrætteren, da den ligesom havde nok i sine kattevenner. Den er ret bange
for os - især mig. Den tilbringer meget tid under sofaen og bag
køkkenbordet - men engang i mellem kommer nysgerrigheden op i den, og den
begynder at udforske. Selvom vi ikke kan komme inden for en meter af den,
kan den i udforske-situationer sagtens vade hen over os - hvis altså vi
sidder helt stille! Og den iagttager os - på afstand, selvfølgelig!

Jeg undgår så vidt muligt at jagte den - og hvis jeg skal forbi den går jeg
i en tilpas stor bue uden om den til, at den ikke flygter. Jeg taler dog
meget med den, sætter mig ved siden af den (i tilpas afstand!), og bringer
den bestikkelse i form af mad. Men den vil ikke spise af min hånd, og den
hopper ikke på lege-tricket. Vi lader den ikke sove inde hos os om natten,
da min kæreste kunne mærke sin allergi efter at have tilbragt hele den
første nat sammen med den. Natten forløb med, at katten skiftevis krøb
sammen under sengen, og stod sejrende oven på os! Den sidste uges tid har
den ikke måttet komme ind i soveværelset, selvom den har kradset på døren og
miavet (MEEEGET sørgmødig miaven - katten er endnu ikke kastreret!). Det var
svært ikke at lukke den ind, men jeg vidste, at jeg måtte være konsekvent,
så vi ikke udvikler allergi overfor den. Det ville nok have hjulpet på dens
skræk overfor os, hvis den kunne sove med os. Er der nogen, der har forslag
til, hvordan jeg kan bløde stædige Cocio op?

Cocio spiser normalt og brugte med det samme kattebakken - men der er dog ét
problem: Den er begyndt at lave stort oven på kanten af kattebakken (den der
ramme, der kan tages af) - op ad muren! Er der nogen, der ved noget om
dette? Mine forældres kat gjorde det også. Jeg renser kattebakken hver dag,
så jeg tror ikke, det kan være pga. at den synes, det er ulækkert. Jeg er
ret forundret, for det virker som om, den ikke gør det med vilje, og den
skraber også i sandet bagefter.

Mvh. Mette BjM

Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-02-01 14:29

Hej Mette

Jeg vil anbefale jer at prøve en bakke med låg, jeg har selv haft en kat der
tissede på kanten, og løste problemet med et låg.

Det er en voksen kat I har fået, og så er en uge meget kort tid, især da den
ikke er vant til menneskelig kontakt, bare giv den tid, det skal nok komme.

Jeg vil også anbefale jer at kastrere hurtigst muligt, så den ikke når at få
dårlige strintevaner, i øvrigt kan kastration også gøre den mindre sky og
mere legesyg.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-02-01 14:23

d. 09/02/01 12:55 skrev Mette BjM på mkla00@hum.auc.dk i artiklen
5VQg6.31928$zw.611626@twister.sunsite.dk:

> Den er begyndt at lave stort oven på kanten af kattebakken (den der
> ramme, der kan tages af) - op ad muren! Er der nogen, der ved noget om
> dette?

Hej Mette

Hm - jeg kender det i hvertfald. Donna gør det samme - ikke konsekvent men
ofte. Det har heller ikke noget med bakkens "standard" at gøre. Jeg tror
efterhånden hun simpelthen fortæller hvem der er chef Hun er klart den
dominerende kat her. Men det er bare min teori
Jeg har vænnet mig til bare at fjerne det - når hun bare ikke har tynd mave
er det ikke så stort et problem, da bakken står på badeværelset, og hun er
absolut ikke urenlig ellers.

Mange hilsner
Ann R

Fra : Lotte-m

Dato : 09-02-01 16:23

"Mette BjM" <mkla00@hum.auc.dk> skrev:

> Vi har fået et nyt familiemedlem! Efter at have haft ham
> "på prøve" i en uge uden at vi har haft problemer med
> vores allergi

Tillykke med familieforøgelsen.

> Den er ret bange for os - især mig.

Vær tålmodig. Da vi fik Mimi, var hun bange for mig de første
måneder. Jeg tilbød hende dagligt godbidder og "snakkede"
med hende, når hun viste interesse for mig. En ovegang
holdt hun sig hele tiden i nærheden af mig, men udenfor
rækkevidde og pludselig en dag overgav hun sig.

Nu ligger hun på min mave om natten og på mit skød om
dagen. Hun spinder, nusser og kæler, så det ind imellem
kan være svært, at få lov til at læse avisen i fred

> Vi lader den ikke sove inde hos os om natten,
> da min kæreste kunne mærke sin allergi efter at have tilbragt hele den
> første nat sammen med den.

Hvis din kæreste reagerede allergisk på det nye
familiemedlem, så er jeg bange for, at han vil udvikle
allergi med tiden, selv om i holder katten ude af
soveværelset. Har i talt med allergilægen?

> Den er begyndt at lave stort oven på kanten af kattebakken
> (den der ramme, der kan tages af) - op ad muren!

Det gjorde min Knirke en gang og da hjalp det at
udskifte gruset, han kunne af en eller anden grund ikke
lide at stå i det grus vi havde indkøbt i første omgang.

Lotte
--
http://www.lotte-m.dk

Fra : Uljse

Dato : 09-02-01 18:22

> [...]
blevet en
> af familien (der indtil videre ellers blot består af min kæreste og

Tilykke med det nye familie medlem. Hvilken race kat er det?

Jeg ville være lidt forsigtig når din æreste kan mærke noget ved at
være sammen med katten hele natten, sov den i sengen? Angående at den
ikke er vandt til at være sammen med andre mennesker. Har jeg købt en
orientaler for snart 20 år siden som hvade levet under de samme
omstædigheder som Cocio, hun blev aldrig normal, hun var altid enormt
bange og sky og lærte aldrig at blive en kat som lå på skødet og var
aldrig kærlig. Hun var aldrig fremme når der var andre end mig, selv
ikke min daværende kæreste. Hun var 1½ år da jeg fik hende. Vi prøvede
alt, men det kan være meget svært med en kat som ikke er vandt til
mennesker det er jo som at tage en vildkat ind i mine øjne.

Venlig Hilsen Ulla

Fra : Helle Andersen

Dato : 09-02-01 23:22

"Uljse" <ullaje@jensen.dk> skrev i en meddelelse news:9618ti$itt$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> alt, men det kan være meget svært med en kat som ikke er vandt til
> mennesker det er jo som at tage en vildkat ind i mine øjne.

Hej Ulla

Du har ret i, at det er lidt som at tage en vildkat til
sig, men det kan også ende lykkeligt
Min 8 år gamle hunkat er opvokset i et annex hos
opdrætteren, da minkats mor blev enormt agressiv
overfor andre katte, når hun havde killinger og Tia
var meget bange og sky overfor mennesker, da
jeg fik hende.

Der gik 3 måneder før hun nogensinde nærmede
sig mig frivilligt og over 1 år før hun kom i
nærheden af andre mennesker. Men hun har altså
udviklet sig til en rigtig kælegris - og det er der vist
flere i gruppen, der kan skrive under på Hun er
stadig en lidt forsigtig kat og hun bryder sig ikke
om, hvis hun er på gulvet og man går hen imod
hende for at tage hende op. Men hvis folk sætter
sig i sofaen går der ikke længe før damen har
sneget sig op på skødet af dem - helst helt oppe
under hagen - og så er hun altså næsten ikke til at
ryste af sig igen

--
Hilsen Helle
You can always tell a cat, but you can't tell him much.

Fra : Helle Andersen

Dato : 09-02-01 23:29

> [...]
> skræk overfor os, hvis den kunne sove med os. Er der nogen, der har forslag
> til, hvordan jeg kan bløde stædige Cocio op?

Du har nok ret i, at det kunne have hjulpet, hvis
Cocio kunne sove sammen med jer, for ofte vil
katten benytte lejligheden til at snuse og
undersøge jer, når I er "ufarlige" og sover.

Jeg synes dog ikke, at I skal løbe den forøgede
risiko for allergi ved at lukke ham i soveværelset,
men måske kan I finde en anden løsning ? Jeg
tænker på f.eks. at I kan skiftes til et par gange om
ugen at overnatte på sofaen ? Måske har I eller
kan låne jer frem til en vaskbar allergidyne, så I
holder den nogenlunde fri for kat. På den måde vil I
ikke give ham dårlige vaner ved at vænne ham til
soveværelset og kan samtidig hele tiden selv
fornemme, hvor meget jeres allergi kan klare. Og
det er jo ikke for evigt, men forhåbentlig kun en
kort periode.

Åh ja, og så rigtig mange gange tillykke med ham,
selvfølgelig

--
Hilsen Helle
Cats aren't clean, they're just covered with cat spit. - John S. Nichols

Fra : Mette Lauritsen

Dato : 11-02-01 11:55

Hej allesammen - og tak for de gode råd. Jeg har nu anskaffet mig en
kattebakke med låg på - så skulle det problem vist være løst ;)

Angående min kærestes allergi - katten er af racen evon Rex, og har ret kort
og krøllet hår. Derudover er det en lys kat (og lyse katte udsender iflg.
"eksperterne" færre allergener), og den skal kastreres på tirsdag (hunkatte
udsender færre allergener end hankatte - men kastrerede hankatte udsender
færre allergener end ikke-kastrerede - har jeg læst..). Vi har ikke tæpper i
huset, og ingen støvede møbler, og katten må ikke komme ind i soveværelset -
heller ikke om dagen. Derudover vil vi anskaffe os et HEPA-filter til
støvsugeren (sorterer 99 % af allergenerne fra), og vaske katten jævnligt
(hvis den vil være med til det - opdrætteren havde ikke problemer med at få
den i bad...). Så I kan se, at vi gør alt for at få det til at fungere. Både
min kæreste og jeg har været allergiske overfor forskellige ting gennem
vores barndom, og vores erfaringer er, at vi ikke er blevet mere allergiske
gennem tiden, selvom vi jævnligt har været udsat for det, vi ikke kan tåle
(jeg kan fx. ikke tåle støv). Jeg tror ikke, at vi udvikler mere allergi,
når vi har truffet så mange forholdsregler, som vi har. Og det plan, min
kærestes allergi er på nu, kan han godt leve med. Det skal desuden lige
siges, at han, den nat, han kunne mærke sin allergi overfor katten, havde
tilbragt nogle timer sammen med opdrætterens 15 katte + hund, at Cocio er i
fældetid og tilbragte meget af natten ovenpå os.

Der var ellers rigtig hyggetid med Cocio i går aftes! Vi kunne begge tage
Cocio op (opdrætteren plejede at bære ham som et spædbarn, så det gjorde vi
også), og vi kunne sætte den ned og derefter gå hen til den og ae den! Bjørn
(min kæreste) er overbevist om, at den på et tidspunkt spandt! Men i morges,
da jeg ville genoptage vores nyskabte venskab spænede den dog væk - øv, et
tilbagefald! Men jeg er optimistisk, så længe vi kan se små fremskridt. Den
skal kastreres på tirsdag - så bliver den nok mere rolig. Desuden planlægger
jeg at indlede den store charmeoffensiv, når den kommer hjem fra dyrlægen!
Noget med tæpper, nus og godbidder!

Hilsen Mette BjM

Fra : Gidde

Dato : 11-02-01 12:30

Hej Mette
Det lyder ellers ganske lovende, tror jeg.
Ang. Cocios generthed eller forsigtighed, så synes jeg dog, at I skal være
tålmodige. Det er mere effektivt at lade katten opsøge jer for kontakt - selvom
det kræver tålmodighed - end forsøge at trænge sig på. Laban vores kastrat var
absolut heller ikke den store kæler i begyndelsen, og først da jeg lagde
strategien om (og kun kælede med ham, når han kom til mig og ikke omvendt)
begyndte han virkelig at komme os nærmere. Faktisk begyndte han sågar at jokke
rundt på skrivebordet for at få opmærksomhed eller hoppe op i sofaen for at
ligge hos mig år jeg læste. I dag kan han finde på at stå på min mave og trampe
for opmærksomhed og kæl, hvor han i starten tydeligvis ikke brød sig om det, når
han kom til at træde på os. Han ville simpelthen ikke op i sofaen, hvis ikke
halvdelen var fri til ham.
Der er noget med, at folk der meget gerne vil i kontakt med katte ofte udsender
negative beskeder via deres kropssprog. Såsom direkte og vedvarende stirren,
bøjen sig fremefter, rækken udefter katten osv. Hvorimod folk, der ikke kan lide
katte, ofte udsender de passive og venlige signaler: undvigende blik, ro og
tilbageholdenhed.
Cocio skal nok blive tillidsfuld og kælen, men I skal forsøge at lade ham
bestemme farten. I går havde I fremskridt, og måske vil han først igen om nogle
dage....men det kommer altså. Han kan jo allerede godt lide jer, og skal bare
finde ud af at han også godt kan lide den nære kontakt lidt oftere.
- Gitte