Anbefaling af mobo
Fra : Peter Jensen

Dato : 31-05-02 10:15

Hej ng.

En kammerat bad mig hjælpe med at finde nye stumper
til hans maskine. Han vil have AMD - og der må jeg
melde hus forbi.

Hans vigtigste parameter er pris - min er kvalitet, så
vi må mødes et sted på midten

Han vil gerne beholde sin SD-ram - er det realistisk når
mit minimumskrav er et godt chipset og en Athlon XP
processor. Hvilke chipset er i det hele taget værd at gå
efter - uanset om det er SD eller DDR-ram ?
Det behøves ikke have alle mulige fancy finesser - dem skal
han ikke bruge alligevel. Det er primært et spørgsmål om at
finde et der er klippe-stabilt.
Kort og godt - hvilket mobo skal jeg anbefale ham ?

På forhånd tak
--
Peter J

Fra : FINN

Dato : 31-05-02 11:22

Peter Jensen <spateldask@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cf73f65$0$78798$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej ng.

Svaret er let: ECS K7 S5 A. Det er klippestabilt er billigt og har sokler
til begge
slags ram.Det eneste det mangler er ordentlige overclockningsmuligheder,men
hvis han ikke skal eksperimentere med den slags er det det eneste rigtige at
købe.

Mvh.Finn

Fra : Martin K

Dato : 31-05-02 11:44

Peter Jensen wrote:
> Kort og godt - hvilket mobo skal jeg anbefale ham ?

Jeg er selv ejer af et Asus A7A266-E. Jeg bruger en AMD Athlon XP 1700+ til
denne, og det kører uden problemer. Det fede er at der både er SDR- &
DDR-sokler, præcis som på ECS K7S5A. Men Asus står i mine øjne for bedre
kvalitet, men sådan er det jo så forskelligt.

--
Martin K

Fra : raven

Dato : 31-05-02 11:50

On Fri, 31 May 2002 11:14:33 +0200, "Peter Jensen"
<spateldask@hotmail.com> wrote:

> [...]
>processor. Hvilke chipset er i det hele taget værd at gå
>efter - uanset om det er SD eller DDR-ram ?

chipset kt133a tager sdram
sis735 tager begge dele (enten/eller)

www.demoshop.dk finder du asus a7v133 til 665 kr og ecs k7s5a til
670 kr. (fås til 510 som nyt andre steder !).

Hvad man så vil anbefale ?

(sdram må ikke sættes sammen med P4, så er XP bedre. Men ecs p4s5a og
en 1.6G northwood er ellers fristende, kan sidenhen køre ddr ram, -
den løsning koster 2100 plus køler).

Jeg har selv haft a7v, altså modellen før. Det var lidt
'over-engineered' i bios. Der var en mystisk agp setting (noget med
STMW eller sådan noget) som var helt afgørende for om spil kunne køre.
Ellers var det meget stabilt.
Sidste nye bios til a7v133 er fra 30. april. Da det har fsb 133,
rækker 12.5x multiplier jo langt.

ECS'en har man hørt problemer om f.s.v.a. sdram + xp cpu, men det var
et bios problem med fsb 133, og mon ikke det er løst efterhånden. Der
findes uofficielle oc-bios'er til bundkortet, se www.ocworkbench.com
evt. i forum for ecs.

Hvad jeg så vil anbefale ellers: ddr ram ! sammen med et bundkort med
usb 2 og onboard lyd og kt333 chipset, f.eks. aopen ak77-333 (er et
fantastisk køb til 1200 kr) eller soyo dragon kt333 ultra (zitech, og
meget dyrt).

mvh

John

Fra : Peter Jensen

Dato : 31-05-02 12:07

"Peter Jensen" <spateldask@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Tusind tak til alle - det blev jeg meget klogere af.
Og rigtig god weekend
--
Peter J