udtræk i mysql med php
Fra : christian

Dato : 30-05-02 20:54

Jeg har en db som indeholder en tabel med kolonnen "kunde".

I den tabel står der en hel masse navne (i en streng).

kim, hans svend o.s.v

mange af navnene står flere gange. Jeg vil gerne have hvertnavn
udtrukket EN gang i et array hvor variablens navn er det samme
som navnet ??

$kim o.s.v

Er der nogen der kan hjælpe ??

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 30-05-02 21:01

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, christian
<chr_jorg@tdcadsl.dk> just offered me, he muttered some weird stuff,
and I had to correct this gibberish:

>mange af navnene står flere gange. Jeg vil gerne have hvertnavn
>udtrukket EN gang i et array hvor variablens navn er det samme
>som navnet ??

uhm.
Det lyder som om du er igang med noget forkert database/script design.
--
Nano Martin Mouritzen Phone +45 24899896
Vesterbrogade 30C. 2. Programmer Advanced Simplicity

Fra : christian

Dato : 30-05-02 22:11

> uhm.
> Det lyder som om du er igang med noget forkert database/script
design.

nej databasen er god nok, det er en database der indeholder en hel
masse ordre fra forskellige kunder.

Men den samme kunde kan godt have flere ordre, derfor kan hans navn
forekomme flere gange.

Jeg vil gerne kunne udtrække en kunde liste men jeg gider ikke og have
det samme navn 100 gange.

håber det kan lade sig gøre

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 30-05-02 22:36

christian skrev:

> Men den samme kunde kan godt have flere ordre, derfor kan hans navn
> forekomme flere gange.

Det er netop det, der er dårlig databasedesign : )
Der er sikkert nogen i dk.edb.database, der kan give dig nogle links til
sider med beskrivelser af ordentligt databasedesign.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Per Thomsen

Dato : 31-05-02 16:22

"christian" <chr_jorg@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
[snip]
> Men den samme kunde kan godt have flere ordre, derfor kan hans navn
> forekomme flere gange.
>
> Jeg vil gerne kunne udtrække en kunde liste men jeg gider ikke og have
> det samme navn 100 gange.

Men du kan ikke din vildeste fantasi forestille dig 2 kunder der har samme
navn?
Mit navn er f.eks. ikke særligt unikt, og jeg vil ihvertfald ikke købe et
mere eller
mindre suspekt mellemnavn for at kunne bruge dit system :).

Hint: Et skridt i den "rigtige" retning er nok at have en entitet med
kunder, og en
med ordrer, og så en relation mellem disse.

FUT: dk.edb.database.

> håber det kan lade sig gøre
[snip]
Jamen, self. kan det det:

Jeg antager udfra din eksempel ovenfor at navnene i din streng er
adskilt af kommaer, lad os nu lege at du har hele denne streng i
variablen $navne.

$navneArray = explode(',', $navne);
$kunEngangArray = array_unique( $navneArr);

tada!

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Thomas Skovsende

Dato : 07-06-02 12:50

christian wrote:
> nej databasen er god nok, det er en database der indeholder en hel
> masse ordre fra forskellige kunder.

Som andre har sagt, ER det skidt designet, men kig evt. på DISTINCT
keywordet i mysql

Mvh.
Thomas