Hvornår bider en P&T ørred på hvad?
Fra : Leif

Dato : 30-05-02 19:34

Lige et par tanker omkring udsætning af ørreder i P&T
søerne. Tænkte om de bider på spinner o.l lige efter
udsætning og efter en tid - måske ½-1 dag, er blevet så
meget vildfisk, at de går efter naturlig føde som orm (og
Power Bait substanser).

Er der nogen der har noget konkret om dette?

Mvh, Leif - der stadig ikke kan lokke P&T fisk til hug.

Fra : Henrik Lohse

Dato : 31-05-02 01:40

Hej

De første par timer efter udsætningen skal fiskene gerne lige komme sig
- min kæreste har dog fanget en regnbue allerede mens tankbilen stadig
stod med "snablen" i vandet
Jeg har haft held med at bruge gennemløber i rød/hvid eller rød/gul.

Hilsen Henrik

Fra : Søren

Dato : 31-05-02 08:00

Prøv med melorm eller med en kobberfarvet spinner. Men de kan da også fanges
på orm.

Knæk og bræk, Søren

Fra : poelse

Dato : 31-05-02 11:55

Lidt efter de er sat ud kan man tit være heldig at fange dem på
Powerbait, gerne gul eller den med laksesmag. Måske fordi de synes det
minder om foderpiller på en eller anden måde. Det tager normalt ret lang
tid før de bliver så vilde at de kun tager naturlige fødeemner. Når
dette er tilfældet er det bedst at prøve at se hvilke insekter der er i
søen lige nu, og se om de evt. tager dansemyg e.lign. på overfladen. Til
disse fisk er det bedste en flue, der efterligner disse insekter, gerne
fisket efter et bobleflåd.
Jeg har i øvrigt haft stor succes med at fiske med Rapala Minnov Spoon,
(gerne guld/grøn) som også kan fås i en grødefri udgave til brug på
vanskelige steder.

Knæk og bræk.
Peter

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Haldgaard

Dato : 01-06-02 06:51

> [...]
> meget vildfisk, at de går efter naturlig føde som orm (og
> Power Bait substanser).
>
> Er der nogen der har noget konkret om dette?

Jeg vil da prøve

Forleden var jeg ved min lokale sø, hvor "tankvognen" kom forbi med 300-400
kg fisk. Da havde jeg stået hele formidagen uden at fange andet end en lille
gedde. Men efter ca. 10 min. da vognen var smuttet igen havde jeg taget 2
stk på ca. 2 kg hver. På vej hjem fra søen snakkede jeg med ejeren, han
fortalte:

De fisk jeg havde fanget var "gamle" fisk fra søen. de bliver helt vilde når
der kommer nye til, de vil vise hvor deres teritorium er, og sådan vil de
være de første par timer efter udsætningen.
De nye fisk er helt rundt på gulvet de første par dage eftersom at de får
rent ilt under transporten, de vil først bide 2-3 dage efter.

Jeg ved ikke om det passer, men for mig lød det fornuftigt.

Med venlig hilsen
Peter Haldgaard

Fra : www.flyfish.dk

Dato : 31-05-02 08:57

Jeg har oplevet flere gange at fange godt lige når fiskene udsættes.
Dels fordi at de er så stresset at de hugger på alt og dels fordi der bliver
uro i vanden og fiskene skal til at kæmpe for de standpladser som de nu har.

Jeg har 2 agn jeg normalt benytter, ved udsætning.
Panther spinner Str 1 (2) hvor man kan sætte lidt powerbait i farven
grøn/gul
Rapala wobler af type Husky Jerk i farven (SB)
Riks et lille blink som desværre ikke kan købe mange steder, men er uhyr
effektiv.

generalt har begge disse argn nok stået for 40 % af alle de P&T fisk jeg har
fanget i de sidste 10 år Resten er taget på Powerbait, på bunden eller efter
et bobleflåd og flue.

Hvornår bider fiskene så.
Det jeg har lagt mærke til det er at i perioden fra vandet åbner til kl ca
10.00 fanges der normalt godt. og så igen fra kl 20 til vandet lukker fanges
der godt igen.
normal er der rimelig dødt omkring middag altså fra 11 - 14. så jeg er
stoppet med at købe dagskort og nøjes med en lang morgen eller aften kort.

Så men eller fisk aktivt det give de fleste fisk

Knæk og bræk
www.flyfish.dk
""server er ned, da jeg er igang med at flytte""