westie med hudproblemer
Fra : Dorthe Seemann

Dato : 30-05-02 15:11

Hej,

Jeg har en westie på 6 år som døjer med sår på stort set hele kroppen.
Hos vores dyrlæge har vi fået en salve indeholdende lidocain, lincospectin
pulver og hydrocortison,
men er der nogen her i gruppen, der har erfaing med brug af naturmedicin?

Med venlig hilsen

Dorthe

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-05-02 16:58

"Dorthe Seemann" <dseemann@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> pulver og hydrocortison,
> men er der nogen her i gruppen, der har erfaing med brug af naturmedicin?

Birk skulle være godt mod de smerter sår giver. X-vitamin skulle være
godt mod hudproblemer. X fordi jeg ikke kan huske det.

Mit forslag er at du kontakter enten et apotek eller en af de
helsekost/naturmedicinforhandlere der er. Alt efter hvor du bor, så er
der en meget stor en af slagsen i Århus.

Har du spurgt dyrlægen? Nogle af dem har også forstand på den
slags. Jeg har også hørt om akupunktur til hunde, som måske også kan
hjælpe.

Jeg håber i hvert fald at I finder noget der kan hjælpen den stakkels
hund. Det mår være rigtig ubehageligt.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Kai Tore Steinsli

Dato : 30-05-02 17:50

> [...]
> pulver og hydrocortison,
> men er der nogen her i gruppen, der har erfaing med brug af naturmedicin?

Hej Dorthe.

Er det vådeksem (hotspot) din hund har?

Mvh. Line

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 30-05-02 20:23

Hej

Jeg har igennem en veninde, der selv har westier, hørt om en, der gik over
til kun at fodre westien med fisk og ris. Det skulle have fjernet westiens
allergi fuldstændig. Omtalte hund var også plaget af sår og "læderhud", og
dyrlægen havde stort set givet op.

Mange hilsner fra Carina

Fra : Is

Dato : 30-05-02 22:12

,
> men er der nogen her i gruppen, der har erfaing med brug af naturmedicin?
---
HybenVital har hjulpet min hund !
Pulver lavet af hyben, det fjernede iritationen i huden, så hunden ikke
slikke m.m.

Købes i helsekost eller Matas. !

(jeg har tidligere rost dette, så derfor en kort beskrivelse, hvis du vil
have en længere så kom igen)
Erik Isager

Fra : LLC

Dato : 31-05-02 15:09

"Dorthe Seemann" <dseemann@mail.tele.dk> wrote in message news:<3cf63293$0$263$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> pulver og hydrocortison,
> men er der nogen her i gruppen, der har erfaing med brug af naturmedicin?

Hej Dorthe

Det lyder ikke rart med de hudproblemer. Er det noget der har stået på
i længere tid?
Min første hund, en schæfer, havde også nogle voldsomme hudproblemer,
med sår der ikke ville heles, og det tog lang tid at få det under
kontrol. Til at begynde med fik han også en slags penicillin-pulver
(jeg er ved at tro at det hed Lincospektin, det lignede savsmuld, og
var vist beregnet til grise og derfor billigt at "fodre" med i længere
tid), men det virkede ikke. Der fulgte flere forskellige slags
antibiotika, som heller ikke havde nogen videre effekt, og først da
jeg *forlangte* at min daværende dyrlæge (dyrlæge 1) lavede en
resistensbestemmelse på de bakterier, der var årsag til at sårene ikke
helede, fik jeg nogle piller som begyndte at hjælpe. Jeg skiftede til
en anden dyrlæge, dyrlæge 2 (der ikke bare gav op og udleverede de
piller man "plejede" i den slags tilfælde), og min kære hund, som
dyrlæge 1 ville have aflivet pga. hudbetændelsen, levede 6 gode år
mere, med penicillinkure et par gange om året, og blev 12½ år gammel.

Nu er jeg jo ikke ligefrem dyrlæge :c)), men de erfaringer jeg gjorde
mig i den forbindelse var bl.a., at det handler om at finde ud af
*præcis* hvad problemet er. Hvorfor kommer sårene, er de resultat af
kløe/allergi, eller skyldes de fx dårligt immunforsvar. Kan man undgå
at nye sår opstår, så er man allerede et stykke vej.
De sår, der ikke heler af sig selv, er inficeret med en eller anden
slags bakterier, typisk stafylokokker. For at bekæmpe infektionen
bedst muligt, skal man finde ud af hvilket antibiotikum der virker
(bedst) på dem. Efter en tids behandling med én slags, vil evt.
tilbageværende bakterier være blevet resistente overfor det man
behandler med (medicinen holder op med at virke) og så skal man skifte
til en anden slags. Dyrlæge 2, der behandlede min hund resten af dens
liv, tog bare en pus-prøve på en vatpind som han rullede lidt i et
sår, og lavede resistensbestemmelser selv, hvorefter han ordinerede
det bedste nogenlunde betalelige antibiotikum ud fra testens resultat.
Det gentog sig vel 3-4 gange i løbet af de 6 år der gik, og det
virkede. Det er ret enkelt egentlig - hvis den medicin hunden får mod
infektionen ikke virker, skal man finde et nyt.
Samtidig er det så også vigtigt, at man gør sit bedste for at holde
sårene rene og tørre udefra, mens medicinen virker indefra, så sårene
ikke bliver inficeret udefra igen lige så stærkt som de heler indefra.
Dvs. at pelsen skal klippes væk omkring såret, og evt. store tykke
sårskorper skal væk (de kan blødes op med klorhexidinsalve i nogle
timer og forsigtigt fjernes), så der ikke kan sidde en masse og ulme
inde under overfladen.

Jeg har ikke rigtigt nogen forslag til naturmedicin. Jeg forsøgte på
et tidspunkt en kur til min hund, som gik ud på at han skulle have
piller og pulver fra et naturmedicinfirma (må man nævne navne her??),
og det skulle styrke hans immunforsvar og rense ud osv. osv. Kuren
krævede at man holdt op med at give hunden anden medicin, og det ville
blive værre før det blev bedre, fik jeg at vide. Det virkede ikke
efter hensigten, hans hudbetændelse eksploderede, han fik det meget
skidt, og da det var værst ville dyrlæge 1 have aflivet ham. Så jeg
vil bare advare dig mod at forsøge noget, der kræver, at du ophører
med at behandle sårene - det kan sikkert være fint at give hunden
forskellige kosttilskud og supplere med naturmedicin osv., men det kan
gå *meget* galt hvis man samtidig dropper en nødvendig "almindelig"
behandling.

Det blev en længere smøre, og det var ikke helt det du spurgte om, men
jeg håber du måske kan bruge lidt af det alligevel. Og jeg håber du
hurtigt får din hund rask igen.

mvh Lene L.C.
(aktuel mailadresse cekllc@hum.au.dk)