lydløs maskine, hvilke dele ?
Fra : Jonas Kjaergaard

Dato : 30-05-02 13:40

Fra : raven

Dato : 30-05-02 15:23

On Thu, 30 May 2002 14:39:38 +0200, Jonas Kjaergaard <jonask@diku.dk>
wrote:

>Hej Alle.
>
>Jeg vil gerne bygge en lydløs/støjsvag computer som er stabil og ikke skal
>overclockes.
>AMD bliver så varm og kræver så stor larmende køler (tror jeg?) at det nok
>vil være bedre at gå igang med en Pentium4.

det tror jeg nu ikke er helt rigtigt. P4 skulle varme ligeså meget.
Det er P3 og tualatin, der er meget varmefri, - men det er vel ikke
noget at købe i dag. Socket 478 er der da mere fremtid i.

>Jeg tænkte på et "ASUS P4B266 ATX(USB 2.0)" motherboard og en "P4
>Northwood" på 1.6 eller 1.8ghz med 256mb ddr2100 ram.

Da overclock potentialet i disse går til 2.5 GHz (fsb 133 eller mere),
så må de jo varme ret lidt.

>* Men hvilket kabinet og hvilken køler skal jeg vælge for at maskinen ikke
>larmer?

Jeg vil foreslå en thermaltake silent viking cpu køler.

Kabinet er det straks værre med. Men der fås deciderede low noise
power supplies, se www.edbpriser.dk

Et kabinet med en 300 watt macron (aashima kabinet) eller antec power
supply (chieftech dragon), går du imidlertid ikke helt galt af, selv
om disse ikke sælges som low-noise.

Kabinet-blæser skal man også have, og her er pabst 19 dB blæser eller
2 absolut at foretrække.

Man kan desuden godt skifte blæseren i power supply ud med en 19 dB
pabst.

>* Er mit valg af MB og CPU korrekt til en støjsvag maskine, eller findes
>der bedre kombinationer?
>

>Jeg så en Dell computer, som var en P4 1.7GHz, som var absolut støjsvag.
>Nærmest lydløs. Den havde ikke nogen cpu køler direkte på cpu'en, men et
>stort kølegitter med et slags rør ud til bagsiden af kabinettet hvor der
>sad en stor køler.

den er vist vandkølet, med et lukket vædskesystem. det er den
ultimative løsning.

Husk også at benytte en 'fluid' harddisk.

John

Fra : Oleander

Dato : 30-05-02 23:05

Torsdag den 30 Maj 2002 16:22:45 +0200, skrev raven
<johnknuhtsen@mail.dk>:

>den er vist vandkølet, med et lukket vædskesystem. det er den
>ultimative løsning.

Nej der er bare monteret en hætte/tragt henover køleprofilen som via
strømforsyningens blæser leder den varme luft ud af kabinettet.

Den løsning er nok ret uegnet hvis man også har planer om et
grafikkort der kan meget mere end afvikle kontorapplikationer...

Du kan sagtens købe Dell kabinetter. Du får bare et bundkort med
specialmål, en processor, et skoddårligt grafikkort og et endnu værre
tastatur med i købet.... ;)

Hvis du ikke har behov for et grafikkort med blæserkøling (hvem har
ikke det disse dage..) er langt de fleste mærkevarePC'ere ganske
lydløse. Hvis du er ude efter lidt mere performance var det vel mere
noget med vandkøling?

Personligt er jeg lidt lun på flg.:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=433&page=1

Fra : Gert Vest

Dato : 02-06-02 13:52

Jeg skiftede harddisk ud. Det blev en Seagate Barracuda IV. Sikken en ro der
blev.
Min PC står under bordet lige til venstre for mig, jeg kan overhovedet ikke
høre harddisken.
Det er en af de bedste køb jeg har gjort længe.

GV

Fra : Jonas Kjaergaard

Dato : 02-06-02 23:43

Fra : Palle Andersen

Dato : 03-06-02 23:45

Kabinet:
Iflg. tests fundet via EDB-priser skulle Addtronic lave "verdens bedste"
kabinetter!
Check fx. følgende servertårn (så bliver der ikke pladsmangel de første par
år):
http://www.addtronics.com/7896A.htm
Det koster ca. 1.650,- med en 340 w strømforsyning.
Vh. Palle Andersen
PS. Jeg har det ikke selv (desværre, men jeg håber at begynde lave et
"byggesæt med sådan et kabinet).

Fra : Rasmus Ipsen

Dato : 04-06-02 23:55

> Iflg. tests fundet via EDB-priser skulle Addtronic lave "verdens bedste"
> kabinetter!

Problemet er bare, at de larmer. De er lavet med henblik på plads og ikke på
støj. Køb et andet kabinet!

Kig her for lidt inspiration:
http://asp.webconsult.dk/privat/varer.asp?cID=1&sID=1

Fra : Jonas Kjaergaard