MS Windows
briani 27239
XP genstarter pludselig.
Fra : Morten Lorenzen

Dato : 30-05-02 12:43

Hej.

Min XP har hidtil kørt perfekt, men for nylig er den så småt begyndt at gå
ned en gang i mellem. De sidste 48 timer har været uudholdelige. :(

Tror I en re-installation vil fjerne problemet. (ikke formattering, blot
installation oveni - Det retter vel evt. fejl?)

-M

Fra : XoDeus [DK]

Dato : 30-05-02 12:47

Nu når den pludselig genstarter ser du så et meget kort øjeblik ca ½ sekund
en blå skærm?? HVis ja så er en re-installation ikke nok. Det du skal gøre
er at installere XP på nyt med en helt ny partitionering. Men før du gør det
prøv windows update og se om der er nogle kritiske opdateringer.

//XoDeus
'

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 30-05-02 12:54

"XoDeus [DK]" <xodeus@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> prøv windows update og se om der er nogle kritiske opdateringer.

Den bliver sort med det samme. Og begynder straks og tælle ram op igen.

-M

Fra : Madsen

Dato : 30-05-02 14:45

Morten Lorenzen skrev:

> Den bliver sort med det samme. Og begynder straks og tælle ram op
> igen.

Så er den sikkert stillet til at genstarte ved fejl.
Prøv Kontrolpanel > System > Avanceret > Indstillinger ud for 'Start
og genoprettelse' og fjern så fluebenet ved 'Genstart Automatisk'.
Næste gang den går ned vil den så sikkert komme med en blå skærm med
en fejlmeddelelse, i stedet for at genstarte. Muligvis kan du bruge den
fejlmeddelelse til at finde ud af hvad der går galt.

Prøv også Start > Kør: compmgmt.msc
- hvor du så kan klikke på Logbog > System eller Program. Her står der
også nogle gange hvad der er gået galt.

Madsen.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 30-05-02 15:02

> Morten Lorenzen skrev:

> Så er den sikkert stillet til at genstarte ved fejl.

Ja, har nemlig slået den blå skærm fra. På samme måde som du beskriver
herunder.

> [...]
> en fejlmeddelelse, i stedet for at genstarte. Muligvis kan du bruge den
> fejlmeddelelse til at finde ud af hvad der går galt.

Lad os forsøge med det du skriver herunder

> Prøv også Start > Kør: compmgmt.msc
> - hvor du så kan klikke på Logbog > System eller Program. Her står der
> også nogle gange hvad der er gået galt.

Under System står der bl.a.

"Computeren blev genstartet efter en fejlkontrol. Fejlkontrollen var:
0x00000050 (0xbf7f001c, 0x00000001, 0x80526a37, 0x00000002). Et dump blev
gemt i : C:\WINDOWS\Minidump\Mini053002-01.dmp"
Denne fil åbner jeg i notepad som viser en hulens bunke tegn. Jeg sjusser
mig frem til at der _mange_ steder står "et-eller-andet.sys".

Under Program fandt jeg ingen programfejl.

-M

Fra : Madsen

Dato : 30-05-02 15:21

Morten Lorenzen skrev:

> [...]
> Denne fil åbner jeg i notepad som viser en hulens bunke tegn. Jeg
> sjusser mig frem til at der _mange_ steder står

Ja, det er jo så ikke noget for almindelig dødelige. Her skal nok en
raketforsker til at tyde den fejlmeddelelse, men min første
indskyldelse ville være at få tjekket RAM i maskinen. Et rigtig godt
program til det formål er Memtest86 som kan hentes på følgende link:
<http://www.teresaudio.com/memtest86/memt30.zip>

Hvis der ikke er noget galt med dine RAM så kunne det muligvis tænkes
at være et varmeproblem. Prøv at pille låget af kabinettet og prøv så
om den stadig genstarter af sig selv.

Det kan også være et strømproblem. F.eks. en underdimensioneret eller
dårlig strømforsyning, som ikke kan levere en konstant spænding.

Madsen.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 30-05-02 15:55

> [...]
> indskyldelse ville være at få tjekket RAM i maskinen. Et rigtig godt
> program til det formål er Memtest86 som kan hentes på følgende link:

Har tidligere gjort, men der var ingen fejl. - Jeg prøver det dog igen

> Hvis der ikke er noget galt med dine RAM så kunne det muligvis tænkes
> at være et varmeproblem. Prøv at pille låget af kabinettet og prøv så
> om den stadig genstarter af sig selv.

Der er 40 grader konstant i kabinettet.

> Det kan også være et strømproblem. F.eks. en underdimensioneret eller
> dårlig strømforsyning, som ikke kan levere en konstant spænding.

Det er godt nok ved at være en aldrende strømforsyning.
Mon jeg skulle prøve at måle spændning på den.

1000 tak for hjælpen

-M

Fra : Madsen

Dato : 30-05-02 16:17

Morten Lorenzen skrev:

> Har tidligere gjort, men der var ingen fejl. - Jeg prøver det dog
> igen

Husk på at det skal løbe de 10 tests igennem inden du kan være rimelig
sikker på at der ingen fejl er.

[Varme i kabinet?]

> Der er 40 grader konstant i kabinettet.

Det burde være køligt nok.

> Det er godt nok ved at være en aldrende strømforsyning.
> Mon jeg skulle prøve at måle spændning på den.

Sikkert en god idé at kontrollere.

Madsen.

Fra : Deaster

Dato : 30-05-02 17:16

> Husk på at det skal løbe de 10 tests igennem inden du kan være rimelig
> sikker på at der ingen fejl er.
>
> [Varme i kabinet?]

> Det burde være køligt nok.

Sikker ? Jeg synes en kab. temp. på 40 grader lyder at temmeligt meget, min
kommer aldrig over 29 og så er min cpu samtidig 45 grader. Morten hvad er
din cpu temp og hvad har du i af psu?

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 30-05-02 18:06

"Deaster" <removethis@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> [...]
min
> kommer aldrig over 29 og så er min cpu samtidig 45 grader. Morten hvad er

Det er mig der vrøvler. :) Mine specs er mage til dine. 27-29 grader i
kabinet og 38 - 42 grader på cpu.

-M

Fra : Deaster

Dato : 30-05-02 19:15

"Morten Lorenzen" <Morten@Lorenzen.as> wrote in message
> "Deaster" <removethis@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> min
>
> Det er mig der vrøvler. :) Mine specs er mage til dine. 27-29 grader i
> kabinet og 38 - 42 grader på cpu.

oki doki , hvad har du af hardware installeret og psu ?

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 30-05-02 19:36

> oki doki , hvad har du af hardware installeret og psu ?

Aopen AK 77 Pro
Duron 1000 Mhz + Silent Viking
384 MB SD RAM
GeForce 2 64 MB RAM

PSU: Enlight 235 Watt

-M

Fra : Deaster

Dato : 31-05-02 13:43

> "Deaster" <removethis@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Hmm, den psu ser måske en anelse svag ud, hvad får du på de forskellige
rails, 5v, 3,3v osv. når du aflæser det med et monitor program i windows?

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 03-06-02 16:54

> Hmm, den psu ser måske en anelse svag ud, hvad får du på de forskellige
> rails, 5v, 3,3v osv. når du aflæser det med et monitor program i windows?

Programmet virker pludselig ikke mere! :(

Men kan da huske at det stod på den spænding som det skulle.

-M

Fra : Madsen

Dato : 30-05-02 19:19

Deaster skrev:

[40 grader i kabinet burde ikke være for meget]

> Sikker ?

Ikke helt. Jeg synes blot ikke det lyder af for meget, men jo
køligere jo bedre selvfølgelig.

Madsen.