Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Mosterbilleder"
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-05-02 12:30

"Mosterbilleder"

Her i gruppen er ofte nogen som forsøger sig som smagsdommere, de vil
gerne lægge en linie for hvad der gode og dårlige billeder.

Jeg har tit tænkt på, hvordan fremtiden vil se på vores billeder, og det
er ikke spor usansynligt, at alle billedene af rustne skraldespande
foran en okkergul væg, og små lyshårede piger i en blomstermark, vil
være glemt og borte om hundrede år, det er nemlig billeder for billedets
skyld, og det holder nok ikke på lang sigt, for det er mode prægede
motiver, som fremtiden måske vil opfatte på samme måde, som vi i dag
opfatter trommesals-malerier af skovsøer og brølende kronhjorte.

Jeg er iøvrigt faldet over en side med 24 gamle S/H-fotos, de fleste er
omkring og over 100 år gamle, og de giver vist et meget godt indtryk af
hvad der virkelig holder.

http://www.aabne-samlinger.dk/naestved/susaa/udstilling/index.htm

Fra : JS

Dato : 30-05-02 14:42

> Jeg er iøvrigt faldet over en side med 24 gamle S/H-fotos, de fleste er
> omkring og over 100 år gamle, og de giver vist et meget godt indtryk af
> [...]

Ja det kan godt være man tænkte sig lidt mere om inden man plaffede løs
dengang.
Jeg har tit forsøgt at fatte hvad det er som får nogle billeder til at virke
og andre ikke ?
De fleste af billederne på siden her synes at have et diagonalt flow (ikke
pga af vandet , og i øvrigt at overholde det gyldne snit, hvor
hovedmotivet ikke er i center.
Det giver på een gang perspektiv og ro i billedet synes jeg .

Desværre er det sjældent det lykedes mig at finde det snit når jeg står med
mit kamera

mvh/JS

Fra : Mikael

Dato : 30-05-02 15:44

De er rigtigt gode, hvis man altså er lige er interesseret i Susåen. )

Mikael

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 30-05-02 15:20

Sludder og vrøvl mikael, de er gode uanset om du interessere dig for Susåen
venligst
Flemming Aagaard

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-05-02 17:55

Mikael wrote:

> De er rigtigt gode, hvis man altså er lige er interesseret i Susåen. )

Næ deres styrke er, at det er dokumentarbilleder, det bibringer os en
troværdig oplevelse, og det at de stadig kan ses, viser at de holder.

Fra : 2rb1

Dato : 30-05-02 18:32

Hvad er det der holder ved disse billeder?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-05-02 19:40

2rb1 wrote:

> Hvad er det der holder ved disse billeder?

Billederne fungerer som en slags tidsmaskine, hvor vi kan se nogle
øjebliksbilleder fra Suseåen ved Næstved, for ca. hundrede år siden.

Billedernes dokumentaristiske indholdhold er ærligt og troværdigt,
og de formidler os en hel masse informationer - derfor holder de...!

Fra : Tom Wagner

Dato : 30-05-02 20:41

On Thu, 30 May 2002 20:40:18 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Billedernes dokumentaristiske indholdhold er ærligt og troværdigt,
>og de formidler os en hel masse informationer - derfor holder de...!

Også jeg synes, at det er interessant at se gamle, dokumentariske
fotos, men det berettiger mig da ikke til at nedvurdere andre
fotografiske genrer.

Du skriver:
>Her i gruppen er ofte nogen som forsøger sig som smagsdommere,
>de vil gerne lægge en linie for hvad der gode og dårlige billeder.

Så vidt jeg kan se er det netop det, du selv er på vej til at gøre.
Når jeg fotograferer, gør jeg det for at glæde mig selv, min familie
og mine venner, og det er helt fint, hvis andre også kan have glæde af
at se mine billeder.
Jeg tænker ikke så meget på, om de "holder", så nogen vil kunne lide
dem om hundrede år.

Tom

Fra : Pia

Dato : 30-05-02 22:04

> Også jeg synes, at det er interessant at se gamle, dokumentariske
> fotos, men det berettiger mig da ikke til at nedvurdere andre
> fotografiske genrer.

Jeg er enig med Tom, det er da lige det du gør Niels, nedgør alle andre
genrer end den dokumentariske (som tilfældigvis er din egen)

Billederne er interessante, men jeg gad ikke hænge nogen af dem på væggen.

:Pia

Fra : Lotte M

Dato : 30-05-02 23:29

"Tom Wagner" <tomwag@worldonline.dk> skrev :

> Også jeg synes, at det er interessant at se gamle, dokumentariske
> fotos, men det berettiger mig da ikke til at nedvurdere andre
> fotografiske genrer.

Jeg opfatter ikke oplægget som en nedvurdering - at fotografere for
eftertiden er ikke det eneste saliggørende - at glæde "nogen" eller
simpelthen have det sjovt/rart er da også værdifuldt.

> [...]
> Når jeg fotograferer, gør jeg det for at glæde mig selv, min familie
> og mine venner, og det er helt fint, hvis andre også kan have glæde af

Der er mange indgangsvinkler - eksempelvis nytteværdi - tænk på
alle de optagelser der laves til kataloger og lignende. Det er sjældent
fotografisk kunst, men derfor var det da ikke meningsløst at fotografen
trykkede på knappen.

Det mest "meningsfyldte" arbejde jeg har haft som fotograf var også
det kedeligste - jeg lavede kromosombilleder til brug ved forskning
og fosterdianogstik. Billederne vil næppe være interessante for
eftertiden, men de havde en høj nytteværdi.

> Jeg tænker ikke så meget på, om de "holder", så nogen vil kunne lide
> dem om hundrede år.

Det gør jeg heller ikke, men derfor synes jeg alligevel det er en tanke
værd, at overveje hvilke billeder eftertiden mon vil finde seværdige.

En anden indgangsvinkel til samme diskussion er hvor meget miljøet
betyder for hvordan vi ser billeder. Jeg vil vove at påstå, at gode
danske hverdagsbilleder bedømmes hårdere på vore breddegrader,
end når en dansk fotograf har været i udlandet og har fotograferet
hverdagsliv dér. En billede af en sød brunøjet sort/gul/rød knægt vil
angiveligt score flere point, end en sød gråøjet og bleg knægt med
kommunefarvet hår vil gøre. Vi ser ikke kun billeder med øjnene, men
i høj grad også med følelserne.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Anarkist Foto ©

Dato : 31-05-02 05:17

> [...]
> angiveligt score flere point, end en sød gråøjet og bleg knægt med
> kommunefarvet hår vil gøre. Vi ser ikke kun billeder med øjnene, men

Kloge ord. Det har du meget ret i.

--
Thomas Anus
SNAPSHOT - Anarkist Foto ©

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-02 09:29

Lotte M wrote:

> [...]
> angiveligt score flere point, end en sød gråøjet og bleg knægt med
> kommunefarvet hår vil gøre. Vi ser ikke kun billeder med øjnene, men

Jeg har luftet et tilsvarende synspunkt i en tidligere debat, for
farverige fotos fra den 3die verden er letkøbte points, man kan bare
fotografere den "grå hverdag" i Nepal, Indien eller Atlasbjergene, og
næsten alle danskere falder på maven for den genre billeder.

For selv om vi er blevet globaliseret, og de fleste holder ferier i
udlandet, så har de fleste danskere kun set betonhotellerne på
turisstederne, det er meget få der vover sig uden for disse resavater.

Men på den anden side, så kan vi jo også fotografere vores egen "grå
hverdag" og via Internettet vise billederne til hele verden, og for
brugeren i Peru, Iran, Malaysia, Kina o.s.v. er vores billeder lige
spændende og anderledes, som når vi ser billeder af den "grå hverdag" i
de lande.

Og jeg tror faktisk, at vi er mere kompetente til at skildre vores egen
"grå hverdag", end hvis en fremmed fotograf kommer hertil, og vil
forsøge at skildre den, vi kan jo komme ind bag ved facaden.

Jeg vil ihvertfald hellere se billeder fra Indien, der er lavet af en
indisk fotograf, end de motiver som en dansk rysækturist har udvalgt at
formidle, for de fortæller kun en brøkdel af de budskaber, en lokalkendt
fotograf kan formidle.

Fra : Pia

Dato : 31-05-02 12:36

Jeg synes ofte der er lidt kliche i den måde vi skildrer fremmede steder.
Oplevede det selv, da jeg for nylig besøgte Alhambra, det var tidligt om
morgenen, vi havde det næsten for os selv - så jeg skulle lige have nogen
skud der lignede alle postkortene. Man bliver så benovet over alt det nye og
suser rundt som en høne uden hovede...

:Pia

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-02 23:32

Pia wrote:

> [...]
> skulle lige have nogen skud der lignede alle postkortene. Man
> bliver så benovet over alt det nye og suser rundt som en høne

Ja på den måde bliver det de samme billeder, som når japanske turister
bliver kørt rundt i busser, der stopper et kvarter ved hver seværdighed,
så turisterne kan myldre ud og ta' biller af Amalieborg, den lille
havfrue, Christriania o.s.v.

At lave rigtig gode rejsefotos kræver indlevelse og tid til fordybelse,
og de er kun de færreste der husker dette.

Fra : Lotte M

Dato : 03-06-02 11:47

> [...]

> "grå hverdag", end hvis en fremmed fotograf kommer hertil, og vil
> forsøge at skildre den, vi kan jo komme ind bag ved facaden.

Det kræver indlevelse og respekt, at skildre et miljø og derfor vil
"turisten" sjældent fotografere andet end et par postkortbilleder og
lidt distanceret/icenesat lokalkolorit.

Omvendt tror jeg det er vanskeligt at "se" et miljø hvis man er for
tæt på, for det fordrer en vis distance, tror jeg, at "se" det virkelig
interesante, ligesom det er vanskeligt ikke ubevidst at censurere.
Det er svært at være helt ærlig, hvis man er så tæt på at man har
følelser i klemme.

Me 2
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-02 00:42

Tom Wagner wrote:

> Så vidt jeg kan se er det netop det, du selv er på vej til at gøre.

Det kan jeg ikke se at jeg gør, jeg forholder mig blot meget kritisk
til dem der bedømmer alle former for fotografi, ud fra en snæver
kunstfotografisk synsvinkel, da jeg mener det er en ensidig målestok,
som på ingen måde er dækkende for de forskellige fotografiske genrer.

Fra : Mikael

Dato : 30-05-02 20:13

At de er gamle!

Mikael

Fra : Anarkist Foto ©

Dato : 30-05-02 21:48

> Her i gruppen er ofte nogen som forsøger sig som smagsdommere,
> de vil gerne lægge en linie for hvad der gode og dårlige billeder.

Joe. Men ellers var der vel ingen ide i og diskuterre billeder ?

> [...]
> motiver, som fremtiden måske vil opfatte på samme måde, som vi i dag
> opfatter trommesals-malerier af skovsøer og brølende kronhjorte.

Det er svært at sige hvad der holder om 50 år. Men jeg tror at det bedste og
det ægte gør.
Og er det vigtigt hvordan eftertiden ser på billederne ?
Er det ikke vigtigst i nuet at udtrykke sig i den tid man lever i ?
Det er sikkert skide svært at lave billeder der holder om 50 år.
Jeg så engang nogle billeder af en franskmand. Han hed vist Bresson eller
noget i den retning. Gadebilleder fra en svunden tid. De holder stadig for
vildt.

> Jeg er iøvrigt faldet over en side med 24 gamle S/H-fotos, de fleste er
> omkring og over 100 år gamle, og de giver vist et meget godt indtryk af
> [...]

Jeg synes sgu ikke de holder mange centimeter. De er kun interessante fordi
og hvis man vil vide noget om hvordan ting så ud dengang.

--
Thomas Anus
SNAPSHOT - Anarkist Foto ©

Fra : Per Herholdt

Dato : 11-06-02 10:25

Anarkist Foto © wrote: bl.andet
> Jeg synes sgu ikke de holder mange centimeter. De er kun interessante
> fordi og hvis man vil vide noget om hvordan ting så ud dengang.

Enig.....
Prøv at se billeder af Viggo Rivad og Crass Clement, der er både dokumentar
og billeder der "holder", (selvfølgelig et spørgsmål om smag)
--
MVH Per

To start press any key --- where is the any key??