Hvem savner den " store Dansker"
Fra : Jørn Dyrholm

Dato : 30-05-02 12:03

Hej

I juni måned 1800 ligger det Engelske opmålingskib Lady Nelson i Capetown og
Captin Grant er ved at klargøre skibet til afsejling til Australiens kyster
.. Ved denne lejlighed skriver Grant : det var stadig nødvendig for mig at
akceptere en anmodning som jeg helst ville have undværet . En dansk person
skulle efter ordre fra guvenør Curtis tages ombord på denne tur. Grant
skriver videre: En dansker ,gigantisk i fremtoning,som havde været Boatswain
( midskibsmand) på et af de extra skibe som var ankommet til Capetown i en
tilstand af mytteri .Han var blevet retsforfulgt og dømt til deportation.
Den mystiske Dansker blev løsnet fra sine lænker og viste sig at være en
fremragende sømand.aktiv og villig . Grant forårsagede af denne årsag at
manden blev frigivet ved ankomsten til Australien .

Er der nogen der i deres slægtsforskning "mangler" en person som kunne være
identisk med denne mand !!?
En stor kleppert som er stukket til søs måske fra omkring 1765 og frem.Et
rygte vil vide at denne mand senere fik sin familie til Australien -det har
dog aldrig kunne bekræftes !

Håber at en eller anden har brikker der passer til dette puzlespil !

MVH
Jørn Dyrholm

Fra : Bent Fleron

Dato : 30-05-02 14:46

"Jørn Dyrholm" <jdyrholm@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helst ville have undværet . En dansk person skulle efter ordre fra
> guvenør Curtis tages ombord på denne tur.

For nogle måneder siden var der ligeledes nogle indlæg vedrørende
denne dansker, jeg kan dog ikke huske emnet, men der foregik åbenbart
også en søgning i Australien. Jeg mener det hele løb ud i 'ingenting'.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
Barnets logik:

Fra : BØRGE ASKHOLM

Dato : 31-05-02 11:41

> [...]

har
> dog aldrig kunne bekræftes !
>
> Håber at en eller anden har brikker der passer til dette puzlespil !

Det lyder nærmest som om det er "hundedagekongen" af Island, alias en eller
anden Jürgensen (urmagersøn fra København) der er tale om. Han var netop på
tale for nogen tid siden.

Kan det være ham? - efter de sparsomme oplysninger i ovenstående ligner det
til forvexling.

Børge

Fra : Jørn Dyrholm

Dato : 01-06-02 15:33

Hej

Ja både og !! Visse peroner mener at den omtalte fange er identisk med
urmagerens søn Jørgen Jürgensen
( konge af Island) --men meget tyder på at dette ikke er korrekt og at der
er tale om en helt anden dansker-
men hvem ??
Et muligt navn kunne være Joseph Peters --men det er så usikkert at alle
mulige navne på personer der er taget i engelsk søtjeneste omkring dette
tidspunkt --kunne være fangen !
Og derfor har vi forsøgt med en lille efterlysning her --også tidligere !
MVH
Jørn Dyrholm

Fra : Flemming Rasmussen

Dato : 02-06-02 04:42

Blot til orientering:

The boatswain er bådsmanden (i gamle dage højbådsmanden), som var skibets
øverste underofficer. Hans assistenter var skibmanden og bådsmandsmaterne
(boatswains mates).

The midshipmen var officersaspiranter (kadetter), der efter bestået
løjtnanteksamen kunne blive kommissionerede officerer (com.
sub-lieutenants).

M.v.h. Flemming Rasmussen
Se om vi kan udveksle viden om slægtsforskning og
lokalhistorie på http://hjem.wanadoo.dk/~wan10073/