Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Mosterbilleder"
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-05-02 11:44

"Mosterbilleder"

Her i gruppen er ofte nogen som forsøger sig som smagsdommere, de vil
gerne lægge en linie for hvad der gode og dårlige billeder.

Jeg har tit tænkt på, hvordan fremtiden vil se på vores billeder, og det
er ikke spor usansynligt, at alle billedene af rustne skraldespande
foran en okkergul væg, og små lyshårede piger i en blomstermark, være
glemt og borte, det er nemlig billeder for billedets skyld, og det
holder nok ikke på lang sigt, for det er mode prægede motiver, som
fremtiden måske vil opfatte på samme måde, som vi i dag opfatter
trommesals-malerier af skovsøer og brølende kronhjorte.

Jeg er iøvrigt faldet over en side med 24 gamle S/H-fotos, de fleste er
omkring og over 100 år gamle, og de giver vist et meget godt indtryk af
hvad der virkelig holder.

http://www.aabne-samlinger.dk/naestved/susaa/udstilling/index.htm

Fra : Lotte M

Dato : 30-05-02 20:52

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev :

> Jeg har tit tænkt på, hvordan fremtiden vil se på vores billeder,

Jeg tror de "holdbare" billeder er de der dokumenterer
vores hverdag, boligformer, arbejdsliv osv. Selv om de
mere eller mindre kunstneriske fotografier vækker en her
og nu begejstring, så har de meget sjældent noget at
fortælle, udover at fotografen trykkede på knappen.

Et af mine kæreste ejer er min mormors fotoalbum, med
billeder fra 20'erne og 30'erne - selv om jeg ikke kender
ret mange af personerne på billederne, så er det spændende
at "læse" historierne. En del af billederne har min mormor
i øvrigt selv kopieret - i vindueskarmen.

En af mine yndlingsfotografer er Jacob Holdt (American
Pictures) - selv om billederne ikke har en høj teknisk
standard, er de i mine øjne langtidsholdbare og seværdige,
netop fordi de dokumenterer vrangsiden af USA.

Jeg kan godt "falde på halen" over et smukt blomsterbillede,
eller falde i staver over et af de mange kunstfærdige værker
"fotoklub-fotograferne" begår, men de billeder jeg husker er
billeder som eksempelvis Jan Ungers, fra Ekstra Bladets's
narkokampagne i 80'erne, eller billedet af den napalm-
forbrændte veitnameserkvinde.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-05-02 21:45

Lotte M wrote:

> [...]
> og nu begejstring, så har de meget sjældent noget at
> fortælle, udover at fotografen trykkede på knappen.

Det er jeg meget enig i, for datidens fotografer lavede nemlig
også "kunstneriske billeder" opstillinger af frugter,
blomsterbilleder og modelfotos, men disse billeder er forholdsvis
uinteressante, en buket roser og den nøgene kvindekrop, har ikke
ændret sig væssenligt på 100 år.

En af 1800 tallets største danske fotografer er Jacob Riis, og
hans billeder vinder også stort på deres dokumentariske indhold.

På samme er Jacob Holdt's American Pictures unike, netop fordi
de er dokumentariske og hudløst ærlige, der er ikke pyntet på
virkelighedden.

Fra : U. Pedersen

Dato : 30-05-02 22:35

On Thu, 30 May 2002 21:52:12 +0200, "Lotte M" <info@lotte-m.dk> wroti:

>eller billedet af den napalm-
>forbrændte veitnameserkvinde.

Netop det billede hænger også på min nethinde, sammen med mordet på
J.F. Kennedy.

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Anarkist Foto ©

Dato : 31-05-02 05:13

> Netop det billede hænger også på min nethinde, sammen med mordet
> på J.F. Kennedy.

Men det er vel på grund af den voldsomme begivenhed og ikke på grund af
billedets indre kvaliteter eller hur ?
Hvis nu billedet af napalm pigen græd fordi hun lige var væltet på cyklen så
var det nok aldrig blevet berømt. Ved presse foto er der et billede og et
budskab der hænger sammen. Jeg synes at et godt billede skal kunne stå alene
uden nogen forklaring af hvad det forestiller eller i hvilken sammenhæng det
er taget.

--
Thomas Anus
SNAPSHOT - Anarkist Foto ©

Fra : U. Pedersen

Dato : 31-05-02 07:57

On Fri, 31 May 2002 06:12:40 +0200, "Anarkist Foto ©"
<35mm@get2net.dk> wroti:

> [...]
>billedets indre kvaliteter eller hur ?
>Hvis nu billedet af napalm pigen græd fordi hun lige var væltet på cyklen så

Næ, det kan du da ha ret i

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-02 08:35

"Anarkist Foto ©" wrote:

> [...]
> billede skal kunne stå alene uden nogen forklaring af hvad det
> forestiller eller i hvilken sammenhæng det er taget.

Billederne af Kennedy mordet og den napalm forbrændte virtnamesisike
pige der kommer løbende imod fotografen, med hele horizonten fyldt op af
sorte røgskyer, kan sagtens stå allene, de behøver ikke nogen tekst
eller forklaringer, billederne fortæller det der skal forklares.

Fra : Anarkist Foto ©

Dato : 31-05-02 14:57

> [...]
> sorte røgskyer, kan sagtens stå allene, de behøver ikke nogen tekst
> eller forklaringer, billederne fortæller det der skal forklares.

Joe. Men vel i høj grad fordi man kender grundlaget for historien. Ikke
måske den specifikke situation men alligevel hvad det drejer sig om.
Der er da en del gode pressefotografer så selvfølgelig vil der komme gode
billeder derfra også.

--
Thomas Anus
SNAPSHOT - Anarkist Foto ©

Fra : Lotte M

Dato : 31-05-02 10:24

"Anarkist Foto ©" <35mm@get2net.dk> skrev :

> Men det er vel på grund af den voldsomme begivenhed og ikke på grund af
> billedets indre kvaliteter eller hur ?

I nogle tilfælde er kendskabet til historien en forudsætning for at
kunne "læse" billedet, men ikke nødvendigvis. Et billede fra 11/9,
hvor WTC rammes, tror jeg vil gøre stort indtryk - også om 40 år.

> Hvis nu billedet af napalm pigen græd fordi hun lige var væltet på cyklen så
> var det nok aldrig blevet berømt.

Akkurat det billede gjorde stort indtryk på mig, uden jeg kendte
baggrunden - og jeg synes billedet er stærkt og smukt, uanset
det fortæller en grum historie.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-02 11:42

Lotte M wrote:

> Akkurat det billede gjorde stort indtryk på mig, uden jeg kendte
> baggrunden - og jeg synes billedet er stærkt og smukt, uanset
> det fortæller en grum historie.

Nu er vi på vej derhen hvor jeg ville med denne tråd, for gode
dokumentar fotos siger mere end tusind ord, og de taler alle sprog.

Og her synes jeg ofte at det såkaldte kunstfotografi svigter beskueren,
for hvad er det værd, at et billede er teknisk godt udført, og har nogle
flotte farver, hvis det ikke fortæller beskueren en historie.

Jeg er også af den opfattelse, at det er noget snobberi at tale om kunst
i forbindelse med fotografi, det er et håndværk der kan udøves i mange
kvaliteter. Dem der vil lave kunst, de bør købe sig et staffeli, lærred,
pensler og nogle oliefarver.

For mig at se, så handler det om, at vi skal lave billeder som kan
bruges til noget, vi skal også være bevidst om, at det kun er i et fåtal
situationer, hvor vi får chancen for lave universelle billeder, som
siger noget til alle, derfor er det godt at vi er mange fotografer, det
giver nemlig mangfoldighed, det den en fotograf finder ligegyldig, det
er der måske andre fotografer, som finder væssentligt at formidle.

Derfor er jeg også helt upårvirket af hvad andre fotografer mener om
mine billeder, for mig er det væssenligt, hvad målgruppen til min genre
billeder synes, og jeg kan kun konstatere, at photo-gallery.dk viser ca.
100.000 billeder pr. md., der er besøgende fra mere end 80 lande, og jeg
modtager næsten dagligt posetive e-mails fra hele jordkloden.

Det undrer mig derimod, at mine kritikere ikke bare åbner et web-site,
der er 100 gange bedre end mit photo-gallery.dk, for det er sådan man
gør på Internettet, Internet-brugernes dom er nemlig nådeløs, de vælger
målrettet det bedste web-site.

Fra : U. Pedersen

Dato : 31-05-02 13:18

On Fri, 31 May 2002 12:42:12 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wroti:

> [...]
>der er 100 gange bedre end mit photo-gallery.dk, for det er sådan man
>gør på Internettet, Internet-brugernes dom er nemlig nådeløs, de vælger

Så så, klap nu hesten, at du ud fra din tæller kan se hvormange der
besøger din side, fortæller vel ikke noget om hvormange der kan lide
dine billeder ???

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-02 14:06

"U. Pedersen" wrote:

> Så så, klap nu hesten, at du ud fra din tæller kan se hvormange der
> besøger din side, fortæller vel ikke noget om hvormange der kan lide
> dine billeder ???

Jeg har adgang til nogle meget avancerede statestikker, hvor jeg bl.a.
kan se, hvor mange der besøger siden via bookmarks, og hvor mange
billeder den enkelte bruger i gennemsnit ser på, jeg kan også se om
brugere med fast IP-adresse genbesøger sitet, så mine vurderinger bygger
ikke på en simpel counter.

Og de brugere der kun leder efter billeder fra "silicon valley", kan jo
allerede på forsiden se, at de er gået galt...:)

Men de fleste af mine brugere kommer ind på en underside, via en
emnesøgning på Google.

Fra : Anarkist Foto ©

Dato : 31-05-02 14:59

> [...]
> i forbindelse med fotografi, det er et håndværk der kan udøves i mange
> kvaliteter. Dem der vil lave kunst, de bør købe sig et staffeli, lærred,

Det er din holdning.

> [...]
> 100.000 billeder pr. md., der er besøgende fra mere end 80 lande, og jeg
> modtager næsten dagligt posetive e-mails fra hele jordkloden.

Vi har lagt mærke til at du er svær at påvirke. :)

> [...]
> der er 100 gange bedre end mit photo-gallery.dk, for det er sådan man
> gør på Internettet, Internet-brugernes dom er nemlig nådeløs, de vælger

Jeg er da i fuld gang. Jeg har allerede solgt et billede af en snegl.
Og bare vent til på søndag.

--
Thomas Anus
SNAPSHOT - Anarkist Foto ©

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-02 23:33

"Anarkist Foto ©" wrote:

> Jeg er da i fuld gang. Jeg har allerede solgt et billede af en snegl.
> Og bare vent til på søndag.

Saglighed er vist ikke en af dine dyder....!

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 31-05-02 23:12

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Og her synes jeg ofte at det såkaldte kunstfotografi svigter beskueren,
> for hvad er det værd, at et billede er teknisk godt udført, og har nogle
> flotte farver, hvis det ikke fortæller beskueren en historie.
Er det mon den officielle definition på kunstfotografi?
Eller taler Du i virkeligheden ikke om pseudokunst?

> [...]
> i forbindelse med fotografi, det er et håndværk der kan udøves i mange
> kvaliteter. Dem der vil lave kunst, de bør købe sig et staffeli, lærred,
Sikke noget ævl!
Så er det måske også snobberi at kalde en skiltemaler for en håndværker?
Han har bare at lave sine skilte på computer. Hvis han absolut vil male,
så kan blive kunstner ja han kan!
Der er iøvrigt et stort element af håndværk i al kunst. Man må nemlig
beherske det sprog man vil udtrykke sig på, for at kunne gøre det
bevidst og præcist.
Og kunst er alt andet end bevidstløst.

> nternet-brugernes dom er nemlig nådeløs, de vælger
> målrettet det bedste web-site.
Jaså?!

Henrik Rasmussen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-06-02 09:33

Henrik Rasmussen wrote:

> Der er iøvrigt et stort element af håndværk i al kunst. ..cut..

Der er også et elemet af kunst i al håndværk, men har du nogensinde
hørt eller set en murer "der stikker næsen i sky'", og betegner sig
som "kunstmurer", blot fordi han har muret nogle smukke detaljer.

Ligeledes er der rigtig mange "kunstnere", der blot kalder sig maler,
billedhugger, tegner, grafiker, skribent, musiker o.s.v.

Derimod er der blandt fotografer temmelig mange, som har nogle meget
fine fornemmelser, og voldsomt høje tanker om sig selv, og deres
yndlingsbeskæftigelse er at nedgøre alle andre fotografer, og titlen
"kunstfotograf" og betegnelsen "kunstfotografi", er helt deres egen opfindelse.

Alle fotokonkurrencerne er jo også en åbenlys materialisering, af de
høje tanker som fotograferne har omkring deres håndværk.

Fra : U. Pedersen

Dato : 01-06-02 10:51

On Sat, 01 Jun 2002 10:33:01 +0200, Niels Ebbesen
> [...]

>hørt eller set en murer "der stikker næsen i sky'", og betegner sig
>som "kunstmurer", blot fordi han har muret nogle smukke detaljer.

Ja, det er det der kaldes faglig stolthed. Men det kræver mere øl

Fra : Lotte M

Dato : 03-06-02 11:36

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev :

> hørt eller set en murer "der stikker næsen i sky'", og betegner sig
> som "kunstmurer", blot fordi han har muret nogle smukke detaljer.

Forskellen er kunstneren vil formidle et budskab, hvor håndværkeren
"bare" gør det bedste han/hun har lært - uanset om det er at bygge et
hus eller fotografere en pakke rugbrød.

> Ligeledes er der rigtig mange "kunstnere", der blot kalder sig maler,
> billedhugger, tegner, grafiker, skribent, musiker o.s.v.

Jeg kender flere billedkunstnere og det er ikke et folkefærd der slår
ud med armene og lovpriser egne evner og værker. I øvrigt har jeg
bemærket samme ydmyghed blandt de dygtigste fotografer jeg
kender - jeg tror det er manglende fagligt selvværd, der får visse
fotografer til at ophøje egne bedrifter - og tilsvarende nedgøre andres.

I mine øjne er fotografi et håndværk og det er /meget/ få, der seriøst
arbejder med fotografiet som en kunstform.

Jeg har stor respekt for de mange dygtige fritidsfotografer og synes
det er dejligt, at fotografiet kan samle interesserede i fotoklubberne,
men jeg synes som oftest det er lidt søgt, når fotoklubfotograferne
forsøger sig udi kunstfotografi.

I mine øjne er et teknisk veludført billede af en blomst, eller en
afklædt kvinde, ikke automatisk kunst. Det kan være seværdigt og
fotografen kan have gjort et stort og fint stykke arbejde - men
kunst er det altså yderste sjældent!

> [...]
> "kunstfotograf" og betegnelsen "kunstfotografi", er helt deres egen opfindelse.

Jeg ved ikke om der er mange, men nogle er der og de findes både
blandt prof. og fritidsfotografer.

> Alle fotokonkurrencerne er jo også en åbenlys materialisering, af de
> høje tanker som fotograferne har omkring deres håndværk.

Dybest set synes jeg det er noget pjat, at konkurrere udi fotografi,
men jeg må vedgå, at jeg nyder at se feks Årets Pressefoto, at se
hvordan de forskellige har løst de opgaver, som de selv finder mest
vellykkede og se hvordan bestemte måder at fotografere på danner
mode.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-06-02 22:37

Lotte M wrote:

> [...]
> kender - jeg tror det er manglende fagligt selvværd, der får visse
> fotografer til at ophøje egne bedrifter - og tilsvarende nedgøre

Det er også mit indtryk, der er faktisk ikke noget mere selvudslettende
end rigtige kunstnere, mange af dem er endda sky overfor publisity, de
lever og ånder i deres kunst.

Til gengæld har jeg oplevet mange pralerøve blandt yngre fotografer,
nogle af dem har endda været så ringe håndværkere, at man skulle tro, at
de havde vundet deres svendebrev i en havregrynspakke.

> [...]
> hvordan de forskellige har løst de opgaver, som de selv finder mest
> vellykkede og se hvordan bestemte måder at fotografere på danner

Jeg har ikke noget imod, at man inviterer 20 - 30 fotografer til at
udstille de billeder de selv synes er de bedste, men når man begynder at
udvælge de/t bedste billede/r, og uddele præmier og priser, så får jeg
kvalme. Det er faktisk at gøre fotografiet lige så poppet som et
melodigranprix, når der arrangeres fotokurrencer, og jeg kan iøvrigt
ikke mindes at ha' set, at nogle af de rigtig dygtige fotografer har
deltaget i den slags.

Fra : Ivar Hansen

Dato : 02-06-02 10:22

> Og her synes jeg ofte at det såkaldte kunstfotografi svigter beskueren,
> for hvad er det værd, at et billede er teknisk godt udført, og har nogle
> flotte farver, hvis det ikke fortæller beskueren en historie.
Hvis et billede er teknisk godt udført kan det måske være med til at
fastholde beskuerens interesse i mere end 1/10 sekund, og derefter føre
hende ind i den historie der ligger i billedet.
Hvad er det værd at bombardere beskueren med 10.000 middelmådige billeder,
hvor hun skal lede efter en perle, et budskab, en mening? Det er jo spild af
tid. Det som alle og enhver kan producere med venstre hånd i lommen er jo
kedeligt og ligegyldigt (medmindre det er 100 år gammelt). Masseproduktion
er afprøvet indenfor kunsten, og enkelte kunstnere er blevet berømte på det,
men rigtigt imponerende bliver det aldrig (synes jeg).

> [...]
> i forbindelse med fotografi, det er et håndværk der kan udøves i mange
> kvaliteter. Dem der vil lave kunst, de bør købe sig et staffeli, lærred,
Det er sandelig også muligt at masseproducere rigtig kedelig ting med de
nævnte remedier! Foto har længe været anerkendt som en kunstart. Adskillige
fotobøger i min reol har overbevist mig. Men selvfølgelig er der forskellige
discipliner indenfor foto.
Al respekt for din måde at producere og publicere billeder på, det har
absolut en berettigelse og jeg synes også det er lidt modigt. Men der er
altså andre måder, heraf dem med kunstnerisk islæt.

Prøv at bakse med et billede 3-4 dage i et mørkekammer, eller foran PC'en.
Tænk hver en detalje igennem, afprøv forskellige udtryk og bliv klogere på
hvad det egentlig er du vil med billedet. Det er ikke sikkert at der kommer
kunst ud af det, men du bliver klogere, og beskueren får garanteret noget at
arbejde med.

Mht. kunst og håndværk, påstand: Al stor kunst er funderet i god teknik,
materialekendskab og håndværk. Man kan sagtens være en god håndværker uden
at producere kunst, men man kan ikke skabe kunst uden at være en god
håndværker.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-06-02 11:02

Ivar Hansen wrote:

> [...]
> sikkert at der kommer kunst ud af det, men du bliver klogere, og
> beskueren får garanteret noget at arbejde med.

Jeg tror ikke på, at at et billede bliver ret meget bedre af at man
roder med det i mørkekammeret i en 3 - 4 dage, for hvis man ikke i selve
optagelsen har fanget den gnist, der gør billeder til noget særlig, så
kommer der ikke mere frem om man så bakser nok så meget.

Hvis man "arbejder" alt for meget med motivet, så havner man over i det
jeg kalder fortænkte billeder, der lige som reklamefotografi er planlagt
ned til den mindste detalje, det gør at det umiddelbare og impulssive
mangler, og billederne får et kunstigt og syntetisk udtryk.

Fra : Aragorn_DK

Dato : 12-06-02 12:03

Enig!
Se på Dalis studier - de er lavet af en mand der vidste hvad dælen han havde
med at gøre, før han kastede sig ud i at få urene til at flyde ud og
elefanterne til at blive langbenede!
Han var hamrende dygtig til at tegne og male "naturligt" hvis man kan kalde
det det.

Og nu kommer jeg ud i en argumenteren der ikke hører hjemme her, så den her
mail blir ikke længere! *GGG*

Aragorn_dk, glad amatørfotograf og amatørtegner/maler/skulptør/keramiker, og
iøvrigt slet ikke i klasse med hverken Dali eller Picasso.... endnu! *GGG*
(- sagt med et stooort glimt i øjet!)

http://www.furnituretiger.dk