Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Optik
Fra : Stefan Garvig

Dato : 29-05-02 22:08

Hej

Jeg har hørt, at Leica-optik er Gefundenes Fressen. Man har fortalt mig, at
Leica er på højde med Zeiss - eller bedre.

Hvad er det bedste optik i dag for kameraer?

Jeg glæder mig til at høre fra jer alle - og på forhånd tak for jeres
assistance.

Venligst

Stefan Garvig
Rødovre

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-05-02 07:59

"Stefan Garvig" skrev
> Jeg har hørt, at Leica-optik er Gefundenes Fressen. Man har fortalt mig,
at
> Leica er på højde med Zeiss - eller bedre.

Det lyder som om du har læst et fotoblad fra 60'erne.
Optisk er der i praksis ingen forskel på tyske eller
kinesiske fabrikater idag.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-05-02 08:21

Peter Schrøder wrote:

> Det lyder som om du har læst et fotoblad fra 60'erne.
> Optisk er der i praksis ingen forskel på tyske eller
> kinesiske fabrikater idag.

Så er det mine øjne der er noget galt med, for jeg altså kan godt se
forskel på det jeg ser i et Leica spottigscop til 10.000 kr. og et
billigt Kowa spottigscop til ca. 3.000 kr., jeg har prøvet hvor begge
spottigscoper var opstillet ved siden af hinanden og rettet mod det
samme motiv, og de to spottigscoper havde de samme specifikationer.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-05-02 14:52

"Niels Ebbesen" skrev
> [...]
> spottigscoper var opstillet ved siden af hinanden og rettet mod det
> samme motiv, og de to spottigscoper havde de samme specifikationer.

Der _er_ skam forskel på objektiver...
At der findes ringere produkter end Leitz
på markedet er skam ikke et spørgsmål om evner
men snarere et spørgsmål om pris.
Gode objektiver fra østen er mindst ligeså gode som
tilsvarende tyske objektiver.
Problemet er at der ingen prestige er i produkter
fra østen, så uanset hvor megen omhu de lægger
i en fabrikation, kan den ikke sælges for det samme pris
som man (uden at grine) forlanger for tilsvarende tyske
produkter. Bare se på Folkevognen, der jo sælges
som et tysk kvalitets-produkt, selvom alle mennesker
véd at det er noget fis.
Dit eksempel er jo om kikkerter, og også hér er der
naturligvis forskel (spørgsmålet er så om der var 7000 kr's
forskel...)

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-05-02 17:41

Peter Schrøder wrote:

> Dit eksempel er jo om kikkerter, og også hér er der
> naturligvis forskel (spørgsmålet er så om der var 7000 kr's
> forskel...)

KOWA er faktisk et meget anerkendt mærke inden for spottingscopper, og
det var KOWA's topmodel, som er rimmelig god kikkert, og hvis man kun
ser i den, så vil de fleste synes det er rigtig god kikkert, men ved en
direkte sammenligning med et tilsvarende Leitz spottingscop, så må jeg
sige, at så er forskellen i skarphed og brillians så stor, at jeg mener
det godt kan begrunde den store prisforskel - for som i så mange andre
sammenhænge, så er det de sidste 10 - 15% kvalitetsforskel der er de dyreste.

Men vi er ikke grundlæggende uenige, japanerne og kineserne er også
dygtige til at fremstille optiske linser, jeg har haft et kinesisk
mikroskop, der i forhold til dets ekstremt lave pris, var et rigtigt
godt instrument.

Der hvor Leitz og Zeiss fører, er inden for udvikling at nye endnu bedre
glaslegeringer og coatninger, og her er de virkelig foran alle andre,
disse teknologier giver ganske vist kun maginale forbedringer, men der
er jo kunder som gerne vil betale for kompromiløs kvalitet.

Jeg vil runde af med at sige, at hvis det handler om fotografiske
objektiver, så er det helt ligegyldigt om man vælger et dyrt eller
billigt objektiv, hvis der bruges en 200 eller 400 ASA amatørfilm, som
derpå fremkaldes hos det lokale quick-lab.

Fra : Niels J Larsen

Dato : 30-05-02 15:10

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in

> [...]
> spottigscoper var opstillet ved siden af hinanden og rettet mod det
> samme motiv, og de to spottigscoper havde de samme specifikationer.

Jeg ville gerne vide hvor du finder et Kowa-scop til 3000 kr (hvis du
ellers taler om nye scoper i dag). Der er ret stor enighed iblandt
ornitologer idag om at forskellen mellem Kowa, Leica og Swarowski i dyreste
version (dvs Fluorit/APO/HD eller hvilken betegnelse der bruges) er meget
lille. De tre har hver deres tilhængere, som sværger på at intet andet
duer. Til gengæld er der meget ringe prisforskel, så hver mands personlige
preference med hensyn til betjening gør som regel forskellen, selvom det
også siges at Swarowski viser en analse varmere farver end Leica'en.
Muligvis af denne grund er Swarowski ofte bedst i helt svagt lys.

--
Niels Jørgen

spamTRAP in operation - please remove when answering

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-05-02 17:48

Niels J Larsen wrote:

> Jeg ville gerne vide hvor du finder et Kowa-scop til 3000 kr

Det er en meget gammel pris, jeg har for en del år tilbage lavet
reklamer for Thomasco A/S, som importerer KOWA spottingscoper.

Men sammenligningen er af nyere dato, en af min venner, der er fanatisk
fuglekikker har et KOWA spottingscop, og han har lige købt et Lietz
spottingscop, og vi kørte ud til Gundsømagle Sø og testede dem fra et af
tårnene, han skulle nemlig låne et ekstra stativ af mig.

Fra : Niels J Larsen

Dato : 07-06-02 10:59

> [...]
> spottingscop, og vi kørte ud til Gundsømagle Sø og testede dem fra et af
> tårnene, han skulle nemlig låne et ekstra stativ af mig.

Udviklingen på området er gået meget hurtigt, så at sammenligne en model
der er få år gammel med den nyeste er ikke retfærdigt.

--
Niels

spamTRAP in operation - please remove when answering

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 30-05-02 16:21

Dit spørgsmål er umuligt at svare på.
"Bedste" er subjektivt. Du er nødt til helt specifikt at forklare hvad du
mener.

Er det lp/mm du ønsker at bruge som parameter? I givet fald ved hvilken
blænde åbning, og hvordan mener du den ideelle fordeling er på billedfladen;
er 175 lp/mm i centrum og 100 lp/mm i kanterne bedre eller dårligere end 150
lp/mm i centrum og 125 lp/mm i kanterne?

Hvad med Bokeh? Det er umuligt at vurdere objektivt, men væsentligt for
oplevelsen af et fotografi.

Hvad med den mekaniske udførelse, tæller den med?

Er vi begrænset til 35mm formatet, eller er du også interesseret i andre
formater?

....osv.

Jeg fristes til at sige at selv hvis du er omformulerer dit spørgsmål og
fjerner alle parametre som ikke kan udtrykkes som et tal, så vil du aligevel
ikke kunne få et fornuftigt svar, fordi der simpelthen ikke er nogen der har
adgang til sammenlignelige data.

Men bortset fra det, er det et godt spørgsmål -Jeg kunne i hvertilfald godt
tænke mig at kende svaret

Niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : Langgaard

Dato : 30-05-02 22:04

Hej

Jeg har set mange dårlige objektiver, men aldrig en dårlig Summicron eller
Planar.
Det er i modlys og ved kontrastfattige motiver, at forskellen viser sig.

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-