Hvordan virker SMS ??
Fra : !G!

Dato : 29-05-02 20:29

Er der nogle der kan fortælle mig hvordan SMS virker og i hvilket format den
kommer fra mobilen og til en anden mobil eller
til en webside...
Dvs kommunikationsvejen gennem hele processen...

Eller et link til en webside, hvor dette kan læses....

Tak for hjælpen

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 30-05-02 21:14

On Wed, 29 May 2002 21:29:00 +0200, "!G!" <gugge@email.dk> wrote:

> [...]
>til en webside...
>Dvs kommunikationsvejen gennem hele processen...
>
>Eller et link til en webside, hvor dette kan læses....

Det var dælme et bredt spørgsmål. Nå, men man kan jo prøve at "tegne"
det store billede..

Send en SMS fra mobil A til mobil B.

1) Mobil A beder netværket om en radio kanal til at sende SMS'en på.
Dette foregår ved at mobil A sender en "rekvisition" til netværket, på
en forud aftalt radio kanal.

2) Netwærket beder om at udføre kontrol af om mobil A har ret til at
sende på det pågældende netværk. Dette foregår ved at mobilen
indentificerer sig over for netværket med sit IMSI nummer (det er
egentlig dit telefonnummer, men blot i mere SIM kort agtige termer).
Netværket sender herefter et tilfældigt tal til mobilen på en
midlertidig anvist radio kanal, hvorefter mobilen beder SIM kortet om
at udregne en "svarkode" ud fra det tilsendte tilfældige tal.
Netværket har en "kopi" af SIM kortets sikkerheds algoritme som også
udregner en "svarkode" ud fra det samme tilfældige tal. Når netværket
så har modtaget svaret fra mobil A, vil det sammenligne sin egen
"svarkode" med den som mobilen har sendt. Hvis disse er ens, vil
netværket tillade mobilen at kommunikerer videre.

3) Netværket tildeler mobil A en radio kanal som kan bruges til at
sende SMS'en på. SMS'en bliver så lagret i netværket til senere
videresending til mobil B.

4) Mobil A færdiggør afsendelsen af SMS'en og fortæller netværket at
den ikke har "mere at sige", hvorefter netværket kan bruge den
allokerede radio kanal til andre formål.

5) Netværket har et register hvori det lagre alle informationer om
hvor mobilerne befinder sig, eller retter sagt, hvor de befandt sig
sidst netværket havde kontakt med dem. Mobil A ville sende en SMS til
mobil B, hvilket betyder at netværket forsøger at finde mobil B's
geografiske lokation (dvs. på hvilken GSM mast den sidst blev "hørt").
Når netværket har fundet ud af hvilken GSM mast mobil B sidst befandt
sig i, sender den det der hedder en "paging request" ud på den klynge
af GSM master som tilhører mobil B sidst befandt sig i. Disse klynger
af GSM master, kaldes "location areas". Når en mobil er tændt og
bevæger sig (det er vel nærmere brugeren som bevæger telefonen ind
i et nyt "location area", skal mobilen oplyse dette til netværket,
således kan netværket hele tiden holde styr på hvor de enkelte mobiler
befinder sig. Når man så slukker sin mobil, vil den også fortælle
netværket at den "signer off", så netværket ikke behøver at "lede"
efter den så længe den er slukket.

6) Det er nu meningen at mobil B skal svare på denne "paging request"
som netværket har sendt ud. Hvis mobilen ikke svarer inden for et
forudbestemt tidinterval, vil netværket forsøge igen et par gange,
hvorefter der opgives og mobilen betragtes da som værende uden for
radio dækning eller slukket. Næste gang mobil B kommunikere med
netværket, vil SMS'en blive sendt til mobilen.

Alt kommunikation mellem mobilen og netværket forgår på radiokanaler i
området 1GHz, her er hver kanal tidsinddelt i 8 tidsenheder, hvilket
betyder at op til 8 mobiler kan kommunikerer på den samme radiokanal
på samme tid. Der bruges iøvrigt en radio kanal til data fra mobilen
til netværket og en fra netværket til mobilen, dvs. 2 radiokanaler
(disse kaldes for uplink og downlink). Der benyttes en digital
modulations form som kaldes GMSK (på normal radio benyttes FM eller
AM), til at sende alle data frem og tilbage mellem netværket og
mobilerne.

Der er skrevet tykke bøger om hele GSM konceptet, så det er bare at gå
på biblioteket eller lign. og finde noget, hvis du er mere sulten.
Hvis du går og overvejer at lave din egen SMS sender/modtager (bare et
gæt), så kan jeg godt advare dig om at det for lægmand er praktisk
umuigt, med mindre man ligger inde med en mindre formue til at købe
udstyr for.

/Thomas