erfaring med trådløs net og ADSL?
Fra : Thomas Hoeg-Jensen

Dato : 29-05-02 20:10

Hej

Jeg overvejer at dele en ADSL-forbindelse med vores ejerforeningen, vha
trådløst netværk.
Har nogen her erfaringen i den retning?

Jeg hælder til en Tiscali 2Mbit ADSL med router og Netgear trådløs.
Trådløs hub koster 1800 kr., og hver modtager koster 1000 kr.
Sammenlignet med udkabling til 7 lejligheder, er trådløs næppe meget dyrt,
men mere flexibelt.
Erfaringer?

- Thomas Hoeg-Jensen

Fra : Gevaldi

Dato : 29-05-02 22:01

In article <tC9J8.12541$N46.491716@news010.worldonline.dk>,
ludovica@iname.com skrev...
> [...]
> Trådløs hub koster 1800 kr., og hver modtager koster 1000 kr.
> Sammenlignet med udkabling til 7 lejligheder, er trådløs næppe meget dyrt,

Nu har der jo lige været en større debat desangående, og københavns
kommune var jo bla. udsat for et større "indbruds forsøg" fra Jyllands
posten.

Læs her:

http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3427

--
/Gevaldi

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 30-05-02 08:18

It seems Gevaldi wrote:

> Nu har der jo lige været en større debat desangående, og københavns
> kommune var jo bla. udsat for et større "indbruds forsøg" fra Jyllands
> posten.

Hvis der bruges 15 minutter med manualen, samt vælges et andet password
end default, så er der ingen ko på isen.

mht. USB vs, PCI, så er en af mine kollegaer ked af at hans USB kort er
en være strømtyv på den bærbare

--
Soeren Schroeder, Cybercity
"To define recursion, we must first define recursion."

Fra : Mith

Dato : 30-05-02 21:01

Snip
> Hvis der bruges 15 minutter med manualen, samt vælges et andet password
> end default, så er der ingen ko på isen.
Snip

Hmm nu er det jo saådan at man idag kan knække en 128bit kryptering
forholdsvis nemt, og derved få adgang til oplysninger man ikke skulle have
adgang til, det mest sikre er at hvis man skal køre følsomme data over sit
WLan skal man lægge en VPN tunnel ovenpå.

> Soeren Schroeder, Cybercity
> "To define recursion, we must first define recursion."

Mith

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 30-05-02 22:47

"Mith" <Mith@kreutzfeldt.dk> wrote:

> [...]
> adgang til, det mest sikre er at hvis man skal køre følsomme data over sit
> WLan skal man lægge en VPN tunnel ovenpå.

Der findes i dag en del produkter som tager højde for at WEB krypteringen er
brudt, så en VPN tunnel er ikke altid nødvendig for at sikre de date der
overføres.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 31-05-02 14:16

It seems Mith wrote:
> [...]
> adgang til, det mest sikre er at hvis man skal køre følsomme data over sit
> WLan skal man lægge en VPN tunnel ovenpå.

Jeg vil påstå at 128 bit WEP er rigelig kryptering til privat småforbrug -
jeg har ingen betænkeligheder ved privat, men ville ha' det hvis det i min
virksomhed. I bund og grund skal folk der kommer ind via WLAN blot
betragtes som resten af den uvaskede masse der kommer fra internet og ikke
nødvendigvis meget mere eller mindre.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 30-05-02 22:44

"Soeren Schroeder" <spam_me_senseless@dot.dk> wrote:

> Hvis der bruges 15 minutter med manualen, samt vælges et andet password
> end default, så er der ingen ko på isen.

Sluder, der skal væsentligt mere til, men som altid med sikkerhed skal man
vurdere ens behov.

> mht. USB vs, PCI, så er en af mine kollegaer ked af at hans USB kort er
> en være strømtyv på den bærbare

Ja, men kan han montere et PCI kort i den bærbare.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 29-05-02 22:06

"Thomas Hoeg-Jensen" <ludovica@iname.com> wrote:

> [...]
> Trådløs hub koster 1800 kr., og hver modtager koster 1000 kr.
> Sammenlignet med udkabling til 7 lejligheder, er trådløs næppe meget dyrt,

Ja, køb et AP og en klient adapter og lav en dækningsprøve for at fastslå om
du kan dække det hele med et enkelt AP.

Køb USB i stedet for PCI adaptere.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-05-02 04:41

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev....

> Køb USB i stedet for PCI adaptere.

Jeg er bare nysgerrig: Hvorfor?

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 30-05-02 22:42

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> wrote:

> Jeg er bare nysgerrig: Hvorfor?

- De kan placeres bedre for at opnå den bedste rækkevidde.
- De kan ofte installeres nemmere.
- De kan anvendes på både bærbare og stationære maskiner.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 30-05-02 14:51

Thomas> Hej
Thomas> Jeg overvejer at dele en ADSL-forbindelse med vores ejerforeningen, vha
Thomas> trådløst netværk.
Thomas> Har nogen her erfaringen i den retning?

Thomas> Jeg hælder til en Tiscali 2Mbit ADSL med router og Netgear trådløs.
Thomas> Trådløs hub koster 1800 kr., og hver modtager koster 1000 kr.
Thomas> Sammenlignet med udkabling til 7 lejligheder, er trådløs næppe meget dyrt,
Thomas> men mere flexibelt.
Thomas> Erfaringer?

Vi (www.agol.dk) overvejede det.
Vi endte med et kablet net. Men vi er et par stykker der har sat et trådløst
net op.

Det afhænger jo af hvad et kablet net koster og hvor god trådløs dækning, der
er.
Det er også et spørgsmål om hvordan I vil financiere og sælge det. Hvis man
skal hverve folk er det nemmere hvis de bare skal købe et PCI kort til 100 kr,
eller måske endda har et netkort i forvejen.

På den anden side, I vores forening er der en del, der har bærbare og så er
trådløst jo ret oplagt. Et trådløst PCMCIA kort koster vel ca. 400 mere end et
fast.

Jeg har ca 3 computere hos mig, og så bliver det jo lidt dyrt og besværligt
med trådløst.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk