Er PowerBook G4 noget slam?
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 29-05-02 19:32

Hejsa.

Jeg har lige siddet og læst en masse indlæg fra diverse amerikanere. Jeg
er mildest talt rystet over hvad folk har af dårlige oplevelser med
Apple's PowerBook G4. Om det så er den nye 800 Mhz version, så er der
allerede klager. Maling der falder af, displays der falder af (hængsler
knækker), skærme der bliver ridset når maskinen lukkes, osv. osv.

Hvad er folk herindes erfaringer?

Mvh
Gunnar

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-05-02 21:43

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

(snip)
> skærme der bliver ridset når maskinen lukkes, osv. osv.

Ja, desværre, men jeg har klippet et stykke af konens undertrøje (hun
ser pudsig ud i undertøj nu!) og bruger det som mellemlæg = minimale
ridser efter ca. 5 måneder.

> Hvad er folk herindes erfaringer?

M.h.t. hovedspørgsmålet (subject) er svaret et klart: Nej

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : [5000] Per Madsen

Dato : 29-05-02 23:07

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> (snip)
>
> Ja, desværre, men jeg har klippet et stykke af konens undertrøje (hun
> ser pudsig ud i undertøj nu!) og bruger det som mellemlæg = minimale
> ridser efter ca. 5 måneder.

Det er da lidt trælst, hvis man har givet 20k for en maskine og noget
sådant er et problem. Det må de da fixe hos Apple.
Det tager måske osse lidt af det coole image, når konens undertrøje
ryger ud af den bærbare, idet man er ved at blære sig over for vennerne
med hvor lækker ens PB G4 er )
--
Mvh. Per Madsen
Web: http://users.cybercity.dk/~dsl52828/

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 30-05-02 10:58

> Det er da lidt trælst, hvis man har givet 20k for en maskine og noget
> sådant er et problem.

Kan du sige 35.000,- !

Gunnar

Fra : [5000] Per Madsen

Dato : 30-05-02 17:48

> Kan du sige 35.000,- !
>
> Gunnar

Christ!!!! Ja, så bør de sgu få det fixet til den pris...

Fra : Henrik Krogh

Dato : 30-05-02 21:10

[5000] Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Christ!!!! Ja, så bør de sgu få det fixet til den pris...

Jeg har talt med apple idag fordi skærmen på ibooken bliver ridset af
tastaturet
Først sagde kvinden at man bare skulle lægge et stk papir eller en klud
imellem - men jeg havde hørt at den første sending havde denne fejl som
apple rettede og ganske rigtigt - hun ringede tilbage og foralte den
kunne blive hentet og sendt til Holland med DHL - de der brune biler -
og en uge!..... senere har man en ny revideret udgave der kan klare at
blive lukket uden at blive ridset
vh
Henrik

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-05-02 22:19

In article <1fd0n7u.jjaox41p260hgN%henrik.krogh@bigfoot.com>, Henrik
Krogh <henrik.krogh@bigfoot.com> wrote:

> ...den kunne blive hentet og sendt til Holland med DHL - de der brune
> biler -...

"BRUNE BILER"!(?) Det er UPS der har brune biler. DHL's er vist hvide
med rød skrift.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Krogh

Dato : 30-05-02 22:31

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> "BRUNE BILER"!(?) Det er UPS der har brune biler. DHL's er vist hvide
> med rød skrift.

Ja jeg er desværre farveblind vistnok på begge øjne
vh
Henrik K

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-05-02 15:51

> [...]

> Det tager måske osse lidt af det coole image, når konens undertrøje
> ryger ud af den bærbare, idet man er ved at blære sig over for vennerne

Egentlig ikke. Undertrøjesstykket er da rent! Men det giver anledning
til at diskutere design (!) og det er da fint nok.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-05-02 21:16

In article <1fcyyno.9vtfj8vs8k5cN%permandREMOVETHIS@cool.dk>, [5000]
> [...]

> Det tager måske osse lidt af det coole image, når konens undertrøje
> ryger ud af den bærbare, idet man er ved at blære sig over for vennerne

MIn kone har en IBM Thinkpad til knap kr. 20.000,-. Dens skærm bliver
også ridset af tasterne. For det første generer det såmænd ikke noget
særligt. Man ser det mest skråt fra siden. For det andet er det
åbenbart ikke et specielt Apple-problem, så lad være med at hænge Apple
ud for at lave nogle dårlige bærbare af den grund. Det er sandsynligvis
et problem udbredt blandt flere fabrikanter, der forsøger at gøre
bærbare computere så tynde som muligt.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : [5000] Per Madsen

Dato : 30-05-02 21:42

> [...]

> ud for at lave nogle dårlige bærbare af den grund. Det er sandsynligvis
> et problem udbredt blandt flere fabrikanter, der forsøger at gøre

Nu var det jo lige Applemaskiner vi snakkede om... Jeg tillod mig at
bemærke, at en maskine til 35K ikke burde have omtalte fejl... og det
ligegyldigt om de hedder Apple, Compaq, IBM, Dell. Så det var ikke for
at hænge Apple ud, - den helligbrøde ville jeg forøvrigt slet ikke turde
begå herinde. Kritik af Apple er jo ikke så populært

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-05-02 22:17

In article <1fd0oxh.1v13syf1x3fseN%permandREMOVETHIS@cool.dk>, [5000]
> [...]

> at hænge Apple ud, - den helligbrøde ville jeg forøvrigt slet ikke turde
> begå herinde. Kritik af Apple er jo ikke så populært

Selvfølgelig bør skærmen ikke blive ridset, når man lukker computeren.
Jeg mener bare, at hvis det er et generelt problem, så er det måske
svært at gøre noget ved det. Selv om det ikke bør være sådan, så synes
jeg nu, det bliver sværere at rakke Apple ned for noget, når alle de
andre har samme problem.
Jeg er også bange for at bære ved til vores "modstanderes" bål. De
har i forvejen en lang liste med ulemper ved Mac. Hvis vi så begynder
at remse ulemper ved Apples i øvrigt meget berømmede bærbare op, så vil
de blive føjet til listen.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jimmy Selgen

Dato : 30-05-02 22:37

In article <300520022316530322%muenster@mac.com>,
Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

Nææ... men hvis de ikke får kritik, hvordan skal de så ellers få løst
deres problemer ??.. Personligt ville jeg da kaste maskinen lige tilbage
i hovedet på dem! Dell havde problemer på 4100 serien hvor nogle at
tasterne lavede tydelige mærker i skærmen når maskinen var lukket
sammen. Så vidt jeg lige husker kom de da til at bytte / fixe en stor
del af dem..

> [...]
> svært at gøre noget ved det. Selv om det ikke bør være sådan, så synes
> jeg nu, det bliver sværere at rakke Apple ned for noget, når alle de
Hmm.. Min Dell Inspiron 8100 er da ellers helt fri for den slags
problemer! .. Til gengæld ser den så meget skrøbelig ud ;) ...

> [...]
> har i forvejen en lang liste med ulemper ved Mac. Hvis vi så begynder
> at remse ulemper ved Apples i øvrigt meget berømmede bærbare op, så vil
IMHO så ligger Apples forces i deres design, og i softwaren! .. Jeg er
da blevet ganske glad for min G3 i de få dage jeg har haft den.. Jeg
kører stadigvæk linux på min inspiron, men mac'en fylder da mere og mere
i hverdagen!

Fra : Christian Bech

Dato : 01-06-02 09:06

Jimmy Selgen <jsn@NOSPAM.chantry.devlix.dk> wrote:

> Hmm.. Min Dell Inspiron 8100 er da ellers helt fri for den slags
> problemer! .. Til gengæld ser den så meget skrøbelig ud ;) ...

det er min sjovt nok ikke - jeg har fine tastemærker i skærmen. Apropos
skrøbelighed, så har jeg egentlig ikke tænkt negativt om dellens
kvalitet før jeg for et par dage siden sammenlignede den med en PB G3
Bronze keyboard (Lombard?). Dellen knager lidt og er ikke helt stiv når
man åbner låget, mens den gamle PB stadig fungerer lydefrit.

--
Christian

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 29-05-02 23:47

> [...]

> (snip)
>
> Ja, desværre, men jeg har klippet et stykke af konens undertrøje (hun

Bar ryg eller...

> og bruger det som mellemlæg = minimale ridser efter ca. 5 måneder.

Dvs du lidt har ridser på selve skærmen? Min har ikke fået nogen endnu
og jeg har enda ingen kone at klippe i!

> M.h.t. hovedspørgsmålet (subject) er svaret et klart: Nej

Jeg vil giver dig ret. Min Tibook med fem måneder på bagen har mistet
lidt maling i det ene hjørne. Pudsigt nok på indersiden af skærmrammen,
som jo ikke er udsat.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-05-02 15:51

> Bar ryg eller...

Nederste del af ryggen og så kaldet rxxxx Men det er altså _ikke_
konen jeg har klippet i. Det er en (af hendes) undertrøje(r). Din
annoncering her i gruppen gør det måske lidt sværere for dig at finde en
(Mac)kone?

> Dvs du lidt har ridser på selve skærmen? Min har ikke fået nogen endnu
> og jeg har enda ingen kone at klippe i!

Nej, ikke egentlige ridser. Nina Storm beskriver det i tråden som
mærker, der kun kan ses når skærmen er slukket. De generer ikke og jeg
har ikke prøvet at fjerne dem.

> Jeg vil giver dig ret. Min Tibook med fem måneder på bagen har mistet
> lidt maling i det ene hjørne. Pudsigt nok på indersiden af skærmrammen,
> som jo ikke er udsat.

Ingen manglende maling her. Maskinen rejser meget. I en lille
dokumentmappe - men til længere ture har jeg da en foret Targus). Men OK
jeg behandler den da forsigtigt.
--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 30-05-02 15:55

In article <1fd042e.1g1uk0grfwhitN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Nederste del af ryggen og så kaldet rxxxx Men det er altså _ikke_
> konen jeg har klippet i. Det er en (af hendes) undertrøje(r).

det lyder ellers kinky

silke eller bommuld?

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Morten Reippuert

Dato : 30-05-02 15:57

In article <spam-21B664.16550830052002@localhost>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> det lyder ellers kinky
>
> silke eller bommuld?

glemte satin...

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : [5000] Per Madsen

Dato : 30-05-02 17:48

> glemte satin...

eller læder...

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 30-05-02 21:44

In <1fd0ev8.d8bdrr147s1q8N%permandREMOVETHIS@cool.dk> [5000] Per Madsen
wrote:

> eller læder...

...eller latex )

Gunnar

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-05-02 23:14

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

> ..eller latex )

Et bunkesvar (jeg sad bare og ventede på den med latex). Nej, det er
gement bomuld, men det er jo også bare en 'billig' 550 MHz

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-05-02 22:08

In article <1fd0tt8.ib8bbqg8gyy3N%mich.ottosen@post5.tele.dk>, Mich.
Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Et bunkesvar (jeg sad bare og ventede på den med latex). Nej, det er
> gement bomuld, men det er jo også bare en 'billig' 550 MHz

Er vittigheden ikke, at det er en computer, og så bruger man LaTeX?

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-05-02 22:05

> [...]

> Nej, ikke egentlige ridser. Nina Storm beskriver det i tråden som
> mærker, der kun kan ses når skærmen er slukket. De generer ikke og jeg

Min Pismo 500 får også mærker på skærmen, og det kunne se ud som om det
er fedt fra fingrene der er kommet via tastaturet, når Mac'en er lukket.

Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-05-02 00:28

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> writes:

> [...]
> allerede klager. Maling der falder af, displays der falder af (hængsler
> knækker), skærme der bliver ridset når maskinen lukkes, osv. osv.

Jeg har en 550 MHz PowerBook der blev købt i December.

Den har været til garantireperation på CD-rom drevet ikke kunne få
CD'er ind og at lukkehængslet ikke kunne holde låget nede. Begge dele
skyldes _formentlig_ at den ikke har været helt så glad for at være i
min rygsæk som jeg troede den ville være på grund af det her højt
opreklamerede Titanium, og ikke rigtigt har kunne tåle vridning.
Herudover sker det også at låsemekanismen til batteriet kan skubbes op
så batteriet falder ud når man tager maskinen ud af tasken.

Det er altså et spørgsmål om at behandle maskinen lidt forsigtigere,
og når det er gjort har jeg været godt tilfreds. Jeg syntes og synes
det er en dejlig maskine.

(Samme taske slider også på malingen på hjørnerne men det er rent kosmetisk).
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Storm

Dato : 30-05-02 12:19

> [...]

> allerede klager. Maling der falder af, displays der falder af (hængsler
> knækker), skærme der bliver ridset når maskinen lukkes, osv. osv.

Jeg bruger dagligt (meget) en 667 Mhz indkøbt i december.

I løbet af de første dage blev den trykket lidt i tasken - det gav
mærker (ikke nogen ridser) på skærmen, som jeg kun kan se når den er
slukket. Så var jeg opmærksom på det, jeg synes man burde advare om den
sarte skal og levere den i en hård transport-boks der skånede det tynde
titanium. Jeg har undersøgt hvad der findes af den slags. Et sleeve kan
man anskaffe sig men det sikrer ikke mod tryk.

Siden har jeg været mere forsigtig, og på trods af, at den dagligt
cykler ca 27 km i en cykeltaske (specielt kreeret og stødafdæmpet til
formålet og bliver brugt flittigt både her og der, er der intet løst,
ridset eller afskallet.

cd drevet har aldrig været lynhurtigt i opfattelsen. Meget bedre fra OSX
end fra OS9.2.2, selv om det i mine ører lyder som vrøvl.

Jeg er meget glad for den. Familien siger _for_ glad...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 31-05-02 08:53

mich.ottosen@post5.tele.dk writes:

>Et bunkesvar (jeg sad bare og ventede på den med latex). Nej, det er
>gement bomuld, men det er jo også bare en 'billig' 550 MHz

> [...]

Det er klart at din kone må gå i billigt bomuldsundertøj, når du bruger
alle pengene på en tiBook

men helt ærligt, så fortjener hun noget silkenoget, husk lige det til
næste gang, du sådan går rundt og
klipper hendens undertøj i stykker

Vi Quinder må jo holde lidt sammen

Og så skal alle PowerBooks blot behandles som den skønneste kvinde, blindt
og hensynsfuldt
Så slipper vi alle indlæg om rå vold

hilsen fra QuindeHanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 31-05-02 09:48

In article <fc.0073fb6b04305a8e3b9aca00f4d09703.4305b2b@net.dialog.dk>,
"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> alle pengene på en tiBook
>
> men helt ærligt, så fortjener hun noget silkenoget, husk lige det til

lad os nu give Mich kredit for at det netop var en af hendes
bomuldsubndertrøjer kan klippede i - som "gammel" gris, havde jeg nok
valgt en silke trusse (eller to)...

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-06-02 13:11

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> lad os nu give Mich kredit for at det netop var en af hendes
> bomuldsubndertrøjer kan klippede i - som "gammel" gris, havde jeg nok
> valgt en silke trusse (eller to)...

Konen skulle i så fald have størrelse af en gris, én trusse til et helt
tibook keyboard kræver sin bagdel.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-06-02 16:55

In article <1fd3p16.zhhmzs1y1m5f8N%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Konen skulle i så fald have størrelse af en gris, én trusse til et helt
> tibook keyboard kræver sin bagdel.

Den bemærkning må stå for egen regning - jeg vil gerne holde michs's
tilbud om gratis baksuld åben, i tilfælde af at jeg skulle havne på
esbjerg egnen.

NB. Det er typisk kun et par små områder hvor skærmen ridses af
tastaturet...

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-06-02 17:00

In article <8pqada.8i.ln@g4.reippuert.dk>,

> NB. Det er typisk kun et par små områder hvor skærmen ridses af
> tastaturet...

Nu vi er ved den snak om skærme og hvad de kan holde til, er der så
nogen der ved hvor meget/lidt der skal til før skærmen på en Pismo
knækker?
Man kan ved den aktuelle skærm måle revnen og dermed få skærmens
diagonale mål.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-06-02 17:19

In article <newsspam4-19AC72.18000301062002@dtext.news.tele.dk>,

> Man kan ved den aktuelle skærm måle revnen og dermed få skærmens
> diagonale mål.

har i ikke en aflagt på arbejdet du kan eksperimentere med?

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-06-02 18:08

In article <b6sada.5j.ln@g4.reippuert.dk>,

> har i ikke en aflagt på arbejdet du kan eksperimentere med?

Jeg kan selvfølgelig se om jeg kan lave en revne på den anden diagonal.

Hvad er en Pismo forresten værd i åben handel?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-06-02 18:33

In article <newsspam4-2334B4.19075901062002@dtext.news.tele.dk>,

> Jeg kan selvfølgelig se om jeg kan lave en revne på den anden diagonal.
>
> Hvad er en Pismo forresten værd i åben handel?

mindre end en ny iBog

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-06-02 22:47

In article <dg0bda.kl.ln@g4.reippuert.dk>,

> mindre end en ny iBog

Det siger næsten sig selv.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-06-02 23:54

In article <newsspam4-501F93.23471301062002@dtext.news.tele.dk>,

> In article <dg0bda.kl.ln@g4.reippuert.dk>,

> Det siger næsten sig selv.

ok omkring 10k

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-06-02 23:58

In article <f9jbda.o41.ln@g4.reippuert.dk>,

> ok omkring 10k

Så meget?
Nå, så bør den vel være nede i 2-3 kilo med defekt skærm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-06-02 00:24

In article <newsspam4-46F65F.00581202062002@dtext.news.tele.dk>,

> Så meget?

mja, den har i modsæning til en tilbuds iBook til 10k både DVD drev og
100Mhz bus. - en del brugere stirrer sig blindt på iBook'ens 12" skærm
og manglemde PMCIA (hvad skal den dog bruges til?) og fortrækker derfor
pismo'ens 14" skærm, på trods af at denne er direkte fnidret i
sammenligning med 12'eren. Personligt ville jeg dog vælge en ny tilbuds
ibook frem for en pismo 500...

> Nå, så bør den vel være nede i 2-3 kilo med defekt skærm.

ja - en flatrate reperation af skærmen koster +7 killo kroner

Fra : Per Madsen

Dato : 02-06-02 12:35

> Så meget?
> Nå, så bør den vel være nede i 2-3 kilo med defekt skærm.

Hvor defekt?

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-06-02 12:51

In article <1fd5kcc.1fuz64i8idjyoN%permand@cool.dk>,
permand@cool.dk (Per Madsen) wrote:

> Hvor defekt?

Knækket.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-06-02 21:06

> Den bemærkning må stå for egen regning - jeg vil gerne holde michs's
> tilbud om gratis baksuld åben, i tilfælde af at jeg skulle havne på
> esbjerg egnen.

Naturligvis. Men der mangler lige et 'k', og de smager slet ikke af uld.

> NB. Det er typisk kun et par små områder hvor skærmen ridses af
> tastaturet...

Nå, det vil jeg nu ikke sige. Før undertrøjeæraen nåede mit tastatur da
at lave mærker, der stort set svarer til hele tastaturet. Det er nok
ikke ridser, men mere sådan en slags slibemærker/gnidemærker. Mon de
skyldes vibrationer (under transport)?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen