Gravid?
Fra : Sarah

Dato : 29-05-02 19:26

Hej

Vi har en kat som bliver 1 år til september. Den har lige været i
løbetid, hvor mange hankatte besøgte den. Vi så den blive parret 2
gange. Ialt har vi set 5 hankatte. Nu håber vi så, at den er blevet
gravid. I den forbindelse har vi nogle spørgsmål.

* Er katten for ung til at blive mor?
* Er sandsynligheden for at katten er blevet gravid stor?
* Katten er ikke ret stor, den kan vel næppe have mere end et par
killinger i maven eller?
* Er det godt at få lavet en fødekasse? Hvor stor?
* Ellers nogle gode råd?

Med venlig hilsen
Sarah

Fra : goofy

Dato : 29-05-02 20:24

"Sarah" <aguilera_aguilera@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gange. Ialt har vi set 5 hankatte. Nu håber vi så, at den er blevet
> gravid. I den forbindelse har vi nogle spørgsmål.

Det er et temprementspørgsmål, skal helst være min. 1 år. , men vores kat "
blev" først gravid da hun var kanp 2 år.
> * Er sandsynligheden for at katten er blevet gravid stor?
Stor
> * Katten er ikke ret stor, den kan vel næppe have mere end et par
> killinger i maven eller?
Jov
> * Er det godt at få lavet en fødekasse? Hvor stor?
Det SKAL du lave, vi bruger en "papflyttekasse" af de store og dækker af for
over, så hun får en " hule", desuden sættes den et sted hvor der er udpræget
ro.
> * Ellers nogle gode råd?
Der går mellem 62 -67 dage inden fødslen, giv kattemor god kraftig forder
de sidste 2 uger før fødslen( killingefoder ) og efter, så hun får en solid
ballast og kraft til at give mælk.
Vej killingerne og følg med i om de tager på. Normalt 5 - 10 gram om dagen,
men det er vigtigt at de tager på, hvis det kniber så må du " træde " til
med modermælkserstatning.
Kik efter evt. " deformering" såsom navlebrok.
Hvis fødslen ikke foregår " glat" RING til dyrlægen
Skriv i denne gruppe igen hvis du har flere spørgsmål
Du er også velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker at snakke .

> Med venlig hilsen
> Sarah

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : Elwarth

Dato : 29-05-02 21:34

Hej Sarah!

Jeg kan anbefale Politikens Kattebog, der er, blandt meget andet godt, et
fint afsnit om kattefødsler... så afsted til biblioteket.

Ellers kan jeg vist ikke bidrage med meget her, da vi stadig har tilgode at
få killinger her i huset!

Morten