Ville cellerne i en organisme "explodere" ~
Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-05-02 13:57

Dette spøgsmål kommer af en diskussion jeg har haft med en kammerat, han
siger at cellemembranen uden om cellerne(menneske eller plante?) ville
briste da celler indeholder meget vand, jeg påstod det godt kunne lade sig
gøre, da jeg har læst et sted at nogle (polar?)forskere havde fundet nogle
nedfrosne planter(mos) et eller andet sted under mange meter is, og da
planten blev tøet op og kom ud i solen voksede den videre...

er der hold i noget af dette?

\Simon Nielsen
simon@it-college.dk

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 30-05-02 12:43

Simon Nielsen wrote:

> [...]
> nedfrosne planter(mos) et eller andet sted under mange meter is, og da
> planten blev tøet op og kom ud i solen voksede den videre...

Ja.

Nå, du ville have en uddybning.

Din kammerat har ret. Som hovedregel brister celle membranen ved
nedfrysning.

Der er dog visse undtagelser fra reglen. Jeg kender ikke dem alle, men
visse planter benytter frostvæske. Eksempelvis har hverken erantis eller
juleroser problemer med hård frost, der slår alle andre planter ud.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Psyman

Dato : 30-05-02 21:54

"Simon Nielsen" <simon@it-college.dk> wrote in message

> [...]
> nedfrosne planter(mos) et eller andet sted under mange meter is, og da
> planten blev tøet op og kom ud i solen voksede den videre...

Cellerne "eksploderer" ikke ved at blive frosset ned, men de iskrystaller
der dannes ved nedfrysning perforerer cellembranen. Jeg ved ikke om dette
kan undgåes ved større organismer, men f.eks. bakterier kan sagtens fryses
ned i en glycerolblanding og være levedygtige når de tøes op igen.

Fra : Peden

Dato : 31-05-02 01:01

> [...]
> kan undgåes ved større organismer, men f.eks. bakterier kan sagtens fryses
> ned i en glycerolblanding og være levedygtige når de tøes op igen.
Dette gør sig da gældende for andet end glycerolblandinger ikke ?
Så vidt jeg ved har frost (altså alm. fryserfrost, -18) aldrig virket
bakteriedræbende, men måske dræber det alligevel på en anden måde? Sig frem
;)

mvh
Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-06-02 00:13

> [...]
> Så vidt jeg ved har frost (altså alm. fryserfrost, -18) aldrig virket
> bakteriedræbende, men måske dræber det alligevel på en anden måde? Sig

Jo, bakterier dør ikke i frost, men der er ingen vækst. Hvis frost var
bakteriedræbende var der vel ikke grund til at nogen spekulerer på at redde
halvrådne rejer (og andet) ved at strålingssterilisere dem?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Psyman

Dato : 01-06-02 01:49

"Peden" <peden@anarki.dk> wrote in message news:ad6eem$s9r$1@sunsite.dk...
> [...]
> Så vidt jeg ved har frost (altså alm. fryserfrost, -18) aldrig virket
> bakteriedræbende, men måske dræber det alligevel på en anden måde? Sig

Nu plejer jeg så godt nok at fryse mine baktrier i flydende kvælstof Men
jo du har ret, frysning kan ikke benyttes til at sterilisere med, men alt
afhængig af hvilke forhold bakterier bliver frosset ned under, vil der være
en hvis procentdel af dem der dør og de overlevende er svækkede efter
optøning.

Fra : Smit

Dato : 01-06-02 08:00

Jamen er det man bliver syg af ikke nærmere et eller andet affald stof som
bakterierne udskiller end bakterierne selv..?

For øvrigt er et andet middel mod frost døden hos bakterier jo også at tømme
cytoplasma ud af cellen og overleve i en slags mumificeret dvale.

Smit

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-06-02 15:54

Smit wrote:

> [...]
>
> For øvrigt er et andet middel mod frost døden hos bakterier jo også at tømme
> cytoplasma ud af cellen og overleve i en slags mumificeret dvale.

Gider du ikke godt at skrive din besked neden under det du svarer på
i stedet for oven over? Det er altså det der er rarest og som andre
bruger.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jon Larsen

Dato : 07-06-02 12:46

> Nu plejer jeg så godt nok at fryse mine baktrier i flydende kvælstof
Men
> jo du har ret, frysning kan ikke benyttes til at sterilisere med,
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Næææhh.. de går vel bare i en slags dvale-tilstand, men netop den extremt
hurtige nedfrysning er hele nøglen for overlevelsen af cellerne, da en
langsom nedkøling vil resulterer i dannelsen af store krystaller der vil
ødelægge cellemembranen. Nøjagtig på samme måde som hvis man laver
hjemmelavet is, ved langsom nedkøling bliver isen meget grynet, netop fordi
der dannes store iskrystaller, så en hurtig frysning er essentiel. Men vil
du vide mere kan du jo forsøge at søge efter lidt oplysninger om kryoteknik
( den med de frosne mennesker der vil genoplives efter en evt kur mod en
sygdom er fundet ).

--
Jon Larsen
Gixxer 250