Forklaring af GPS-systemet
Fra : Alis og Michael

Dato : 29-05-02 12:32

Andy ville gerne have en forklaring af GPS-systemet så her er et forsøg på
at gøre det forståeligt for de fleste. Kan man bare det der med engelsk kan
man læse meget mere på bl.a. :
www.colorado.edu/geography/gcraft/notes/gps/gps.html

GPS-systemet består af 24 satelitter der kredser om jorden i seks forskelige
kredsløb d.v.s 4 i hvert kredsløb. Der ud over er der reservesatelitter i
kredsløb hvis en satelit skulle gå i stykker. Et kredsløb tager ca. 12
timer.
Se her for et billede:
http://www.colorado.edu/geography/gcraft/notes/gps/gif/orbits.gif

Til at styre satelitterne og kontrollere at de virker efter hensigten er der
etableret en række krontolstationer rundt om i verden.
Se her for et billede:
http://www.colorado.edu/geography/gcraft/notes/gps/gif/gpscont.gif

skelne signalerne fra baggrundsstøjen også kaldet Pseudo Random Noise (PRN).
Det afhjælper man ved at kode signalerne så modtageren alligvel kan finde
signalet. Hver satelit har en bestemt kode som modtageren bruger til at
skelne signalet fra støjen. Den samme kode bruges til give hver satelit et
nummer til identifikation.

Hver satelit sender signaler på to forskellige frekvenser nemlig L1 og L2.
L1 bruges til at udsende navigations data for SPS (Standard Positioning
Service) samt en almanak over de forskellige satelitters kredsløb.
L2 bruges til at udsende navigations data for PPS (Precise Positioning
Service).

PPS er beregnet til militær brug og enkelte civile brugere der er godkendt
af den amerikanske regering.
SPS er tilgængelig for alle.

Usikkerhed:
SPS har en usikkerhed på op til 100 meter vandret, 156 meter lodret.
Omsat til noget anvendeligt kan man sige at GPSens position er inden for 0,1
sømil af hvor man i virkeligheden er.
Disse tal er med en usikkerhedsfaktor som amerikanerne har lagt ind i
systemet for at det ikke skulle kunne bruges til at styre fremmede missiler
eller sådan noget. Denne faktor kaldes for S/A.
Så vidt jeg ved er den i øjeblikket slået fra men amerikanerne kan jo til
enhver tid slå den til igen.
Det vil sige at uden S/A er usikkerheden i nærheden af 30 meter.
Med DGPS kan man komme ned på en usikkerhed omkring 2 meter hvilket er mere
nøjagtigt en de fleste kort.

Modtageren udregner sin position ved at måle hvornår den modtager signalerne
fra satelitterne.
Normalt kræver det at modtageren kan "se" 4 satelitter. Derefter løser den 4
ligninger med 4 ubekendte for at bestemme Længde, Bredde, Højde og Tid.
Det gør den ved at den ved hvor alle satelitter befinder sig på et givet
tidspunkt. Ud fra de signaler den modtager kan den beregne en afstand til
den enkelte satelit og ved at samenligne de 4 kugleflader der svarer til en
given afstand beregner den en position.
Se her for et billede:
http://www.colorado.edu/geography/gcraft/notes/gps/gif/figure09.gif

Hvis ens modtager kan indstilles til en fast antennehøjde kan man med fordel
indstille den til den højde ens antenne sidder i. Det gør at der kun skal
bruges tre satelitter.

Jeg håber det hjalp på forståelsen af systemet Andy ellers må jeg jo prøve
igen.

Mvh

Michael

Fra : @ndersson

Dato : 29-05-02 13:59

"Alis og Michael" <hjortoe.larsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruges tre satelitter.
>
> Jeg håber det hjalp på forståelsen af systemet Andy ellers må jeg jo prøve

Tusind tak Michael... Det er bare en perfekt forklaring. alt er sat på plads
også tak fordi du gad at sætte link til billeder ind, det understøttede
forståelsen..

endnu engang tak

Hilsen

Andy