Flytte en scrollbar fra en frame til en an~
Fra : Thomas Holme Larsen

Dato : 29-05-02 09:43

Hej til alle.

Min hjemmeside er delt op i tre frames: en "Left", en "Middle" og
en Right".
Det er "Middle" framen der indeholder al teksten, og hvis en
tekst er for lang til at den kan vises på skærmen, dukker der en
scrollbar op (selvfølgelig).
Kan man få flyttet denne scrollbar ud i "Right" framen, så den
fremkommer helt ude i højre side af min hjemmeside? Det skal
selvfølgelig være sådan, at når man scroller, er det "Middle"
framen der scrolles i.
Skriv venligst forståeligt og udførligt, da jeg er newbie udi
programmering af hjemmesider.

Med venlig hilsen

Thomas Larsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 29-05-02 09:53

"Thomas Holme Larsen" skrev .
> [...]
> fremkommer helt ude i højre side af min hjemmeside? Det skal
> selvfølgelig være sådan, at når man scroller, er det "Middle"

Den har jeg ikke hørt før Umiddelbart hvis jeg forstår dig rigtigt kan
det ikke lade sig gøre.
Optimalt ville være at fjerne Rammerne, og smide en iframe i en <div> så kan
du scrolle fra den midterste table, men det er måske ikke lige hvad du
ønsker.
Hvis ikke du ved hvad jeg mener kan du se eksemplet her :
http://web-templates.dk/alanya.htm

Kopier koden hvis du kan bruge det til noget.

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Thomas Holme Larsen

Dato : 29-05-02 10:35

> [...]
> Hvis ikke du ved hvad jeg mener kan du se eksemplet her :
> http://web-templates.dk/alanya.htm
>
> Kopier koden hvis du kan bruge det til noget.

Prøv at se siden www.leoo.dk Har kan det altså godt lade sig gøre, men jeg
kan ikke finde ud af at lave det...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-05-02 10:04

Wed, 29 May 2002 08:42:54 +0000 (UTC), skrev Thomas Holme Larsen
<thl@mentor-it.dk>:

>Kan man få flyttet denne scrollbar ud i "Right" framen, så den
>fremkommer helt ude i højre side af min hjemmeside?

Nej.

Fra : Thomas Holme Larsen

Dato : 29-05-02 10:37

> Nej.

Hej Knud.

Det var ellers noget af en uddybende forklaring du kom med der

Prøv at se siden www.leoo.dk. Her kan det altså godt lade sig gøre, men jeg
kan ikke finde ud af at lave det...

Håbede bare på, at nogen kunne hjælpe mig i gang.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-05-02 10:59

Wed, 29 May 2002 09:37:12 +0000 (UTC), skrev Thomas Holme Larsen
<thl@mentor-it.dk>:

>Det var ellers noget af en uddybende forklaring du kom med der

Der er jo sådan set ikke noget at uddybe.

>Prøv at se siden www.leoo.dk. Her kan det altså godt lade sig gøre, men jeg
>kan ikke finde ud af at lave det...

Nej, det kan ej.

Det er et frameset, hvor der kun er en ramme med indhold og så er
der tomme rammer udenom.

Scrollbaren er jo også på den midterste frame og når der ikke er
noget indhold på de andre frames, så er der jo ikke scroll på
dem.

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 29-05-02 12:33

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote in

> Scrollbaren er jo også på den midterste frame og når der ikke er
> noget indhold på de andre frames, så er der jo ikke scroll på
> dem.

Korrekt - men det er ikke den scrollbaren hørende til den miderste frame,
der er synlig :)

Indholdet af den midterste frame er en tabel som har en top, et
indholdsfelt og en bund. I hver af disse er der defineret et
baggrundsbillede.

Ovenpå denne tabel er der lagt et lag med teksten, og det er dette lag, der
scrolles i. Led efter <div id="tekst"...> nederst i kildekoden. Knapperne
er også placeret på siden ud fra nogle koordinater (<div id="knapx"...>).

Hvis du ikke ved hvad et lag er, Thomas, så er det f.eks. et <div>-tag,
hvor man i style har angivet "position: absolute; top: 12px; left: 21px" -
så bliver den "kasse" som <div> definerer placeret på siden uafhængigt af
andet indhold (den skal ikke rette sig efter andet indhold på siden).

Det er ikke så svært at gennemskue hvad der sker, hvis man prøver at lege
lidt med "left" og "top" i style-attributten på de nævnte <div>-er. Prøv
evt. også at tilføje "border: 1px solid red;" til style-attributten - så
kan man se hvor de ligger.

Men prøv at kigge lidt på denne side:
http://westciv.com/style_master/academy/positioning_tutorial/index.html -
den forklarer lidt om positionering vha. CSS.

Håber jeg fik det formuleret bare lidt forståeligt
/Thomas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-05-02 13:06

29 May 2002 11:32:53 GMT, skrev Thomas Lindgaard
<thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk>:

>Korrekt - men det er ikke den scrollbaren hørende til den miderste frame,
>der er synlig :)

Det har du vidst ret i, men det er jo i samme frame.

Jeg har lidt svært ved at se, hvordan man kan flytte scrollbaren
over i en anden frame, så det er en scrollbar i højre frame, der
»kører« siden op og ned i den midterste frame.

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 29-05-02 17:16

> Jeg har lidt svært ved at se, hvordan man kan flytte scrollbaren
> over i en anden frame, så det er en scrollbar i højre frame, der
>»kører« siden op og ned i den midterste frame.

Det tror jeg heller ikke at man kan - men det trick der er brugt på leoo.dk
er da ret så fancy :)

Mvh.
/Thomas

Fra : Matus

Dato : 29-05-02 21:52

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en meddelelse
> Det tror jeg heller ikke at man kan - men det trick der er brugt på
leoo.dk
> er da ret så fancy :)

Ha, små virkemidler - stor effekt..!
Det hele er helt tydeligt lavet i Dreamweaver (typisk Dreamweaverkode), men
her er det da helt i orden, for så vidt målgruppen er "gamle kendinge", for
det ser ikke ud som om, der er gjort noget som helst for optimering til
søgemaskiner, og det er jo netop problemet med brugen af framesets. Men det
fylder ikke meget og loader rimelig kvikt. (Det hele fylder kun 154 Kb)

Grunden til at det hele er sat i ét stort udenoms-frameset, er at der er
brugt Layers, som jo placeres et fast sted på siden - Navigations-delen er
sat i Lag - ergo er scrollbaren scrollbar til det underste lag, som netop er
tekst-delen, og vi er trygt tilbage i det vi mente vi vidste, at man ikke
kan "flytte" scrollbaren over i en anden frame (Pyha..!) Men du har da ret,
Thomas. Det ser ret tricky ud

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-06-02 15:37

On 29 May 2002 16:16:04 GMT, Thomas Lindgaard
<thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote:

>Det tror jeg heller ikke at man kan - men det trick der er brugt på leoo.dk
>er da ret så fancy :)

Det afhænger nu en del af hvilken browser målgruppen bruger ...

Mvh.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 03-06-02 21:51

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> wrote in

> Det afhænger nu en del af hvilken browser målgruppen bruger ...

Hvorfor det?

Skidtet kan laves i ren og pæn XHTML og CSS2 så det validerer uden
problemer (dvs. også uden de frames der er brugt på leoo.dk).

Jeg har siddet og rodet lidt med det et par aftener, og resultatet ser for
det første ski'e godt ud i Mozilla mv (hvis jeg selv skal sige det), og for
det andet er der ingen problemer med at se siden i Lynx (menu øverst, tekst
nedenunder).

Mvh.
/Thomas

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-06-02 22:17

On 03 Jun 2002 20:50:45 GMT, Thomas Lindgaard

>Hvorfor det?
>
>Skidtet kan laves i ren og pæn XHTML og CSS2 så det validerer uden
>problemer (dvs. også uden de frames der er brugt på leoo.dk).

Undskyld, hvis jeg udtrykte mig dårligt - det var kun min mening at
kommentere leoo.dk, ikke om konceptet som sådan kunne bruges ...
leoo.dk ser ikke specielt kønt ud i Opera, hvis man leger lidt med
vinduesstørrelser osv.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 03-06-02 23:51

> [...]
> kommentere leoo.dk, ikke om konceptet som sådan kunne bruges ...
> leoo.dk ser ikke specielt kønt ud i Opera, hvis man leger lidt med

hehe - ja det har du ret i! I 1024x768 ser den stort set kun rigtig ud i
fuldskærm...

Mvh.
/Thomas

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 29-05-02 23:46

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Knud Gert
Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> just offered me, he muttered some
weird stuff, and I had to correct this gibberish:

>Det har du vidst ret i, men det er jo i samme frame.

Spørgsmålet er så om man i et andet frame evt. kunne fange at der
scrolles, og så scrolle i det andet frame. (Det kunne man sikkert
godt).

problemet vil så bare være at gøre scrollbaren i det andet frame så
stor som indholdet kræver det i det første frame.
--
Nano Martin Mouritzen Phone +45 24899896
Vesterbrogade 30C. 2. Programmer Advanced Simplicity