Svigermors orientaler
Fra : Denise

Dato : 29-05-02 08:40

Hej
Så blev Isabella steriliseret i mandags hos Tom. Hun har det fint. Kun syet
med 3 sting, for kun æggestokke blev taget.
Er det normalt, jeg troede man tog det hele ? FIk at vide, at det var godt
hun kom, der var cyster på æggestokkene.
Tom spurgte om de havde givet den p-piller, men svigermor har aldrig givet
hende p-piller. Hun fik katten da den var 5 måneder, og nu er den 7 måneder.
Kan de godt få cyster selv om de ikke har fået p-piller, eller kan det
tænkes opdrætteren har givet p-piller i så ung en alder ? Svigermor vil
ikke ringe og spørge. Tandkødet var meget rødt, og det brændte han.
Det har jeg aldrig hørt før, har I ? Den har stadig lidt øjenbetændelse,
(som jeg har skrevet om), men den får ikke noget, for det er ikke så meget
mere og den skal selv komme over det. Han ville ikke pode, for han ikke
meget tiltro til de podninger.
Jeg synes det er meget for en kun 7 måneders killing, øjenbetændelse, rødt
tandkød og cyster, jeg synes altså det er underligt, det må da være en
mandagskilling. Trods det er den bare så sød og charmerende og fuld at leg
og ballade og æder som en voksen, selvom den kun vejer 2,2.
Godt det _overvejende_ er en pigegruppe, for det var _hele_ 4
spørgsmål,hihi.
Hilsen Denise

Fra : Helle_Andersen

Dato : 29-05-02 09:57

"Denise" skrev d. 29-05-02 08:40 dette indlæg :
> [...]
syet
> med 3 sting, for kun æggestokke blev taget.
> Er det normalt, jeg troede man tog det hele ?

Nej, det er ikke helt sædvanligt. Langt de fleste dyrlæger tager det
hele.

> [...]
> Kan de godt få cyster selv om de ikke har fået p-piller, eller kan det
> tænkes opdrætteren har givet p-piller i så ung en alder ?

De kan godt få cyster alligevel, men er langt mere disponerede, hvis de
har fået p-piller. Orientalere bliver jo tidligt kønsmodne, så man kan
ikke udelukke, at katten har fået p-piller hos opdrætter. Jeg har selv
dilemmaet, fordi min nye avlshun nu er 5 måneder gammel og en abyssinier
kan have sin første løbetid fra den er ca. 4 måneder gammel. Jeg har jo
også fertil hankat, og det ville jo være alt for tidligt for hende at
blive drægtig nu. Jeg har snakket med min dyrlæge om det, for jeg synes
på den anden side også, at det er alt for tidligt at starte på p-piller,
for så kan det jo hurtigt blive lang tid, katten skal have dem. Efter at
have overvejet det grundigt har jeg valgt at hun ikke kommer på p-piller
før tidligst når hun er 9-10 måneder gammel. Ulempen er, at jeg kan
risikere at Kesto opdager før jeg at hun er på vej i løbetid og parrer
hende, så hun bliver drægtig. Dog vil næsten alle hunkatte, der bliver
drægtige inden 10 måneders alderen abortere. Det er jo heller ikke
specielt sundt, men sjældent så risikofyldt som p-piller kan være - så
det blev altså *min* beslutning. Men det *er* et dilemma og der er ikke
nogen løsninger, der er helt gode - med mindre man kan og vil have sin
hankat separeret fra de andre katte - men det skal min lille Kesto altså
ikke !

> Tandkødet var meget rødt, og det brændte han.
> Det har jeg aldrig hørt før, har I ?

Jo, det har jeg hørt om og det skulle være ret effektivt.

> [...]
meget
> mere og den skal selv komme over det. Han ville ikke pode, for han

Det om podning har jeg hørt før, men ved ikke hvor meget der er i det.
Jeg bryder mig dog ikke om, at betændelsen slet ikke bliver behandlet.

Helle
DK Tick-Tag
http://dekatten.dk
http://kattenet.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-05-02 12:50

in article WE0J8.11895$N46.468280@news010.worldonline.dk, Helle_Andersen at
Helle_Andersen.news@kandu.dk wrote on 29/05/02 10:56:

> syet
>
> Nej, det er ikke helt sædvanligt. Langt de fleste dyrlæger tager det
> hele.

Mine katte har også kun fået fjernet æggestokkene. Det ærgrer mig lidt,
desværre fik jeg det først at vide bagefter indgrebet. Jeg har siden sparket
mig selv lidt for ikke at have spurgt på forhånd, hvordan det skulle foregå,
men jeg troede jo også, at alle fjernede det hele...

> givet
> måneder.
>
> De kan godt få cyster alligevel, men er langt mere disponerede, hvis de
> har fået p-piller. Orientalere bliver jo tidligt kønsmodne,

Ja, det siges jo... Donna var nu 10 mdr. før hun gik i løbetid og Ditte
nåede det aldrig før de kom under kniven
Til gengæld fik Donna livmoderbetændelse af bare 3 mdr. på p-piller, så hvis
missen her er startet tidligt og har fået p-piller, kan der åbenbart _meget_
hurtigt optræde bivirkninger
--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : Kate

Dato : 30-05-02 14:36

Ann Rudbeck <ann_rudbeck@mac.com> wrote in

> Til geng‘ld fik Donna livmoderbet‘ndelse af bare 3 mdr. p†
> p-piller, s† hvis missen her er startet tidligt og har f†et
> p-piller, kan der †benbart _meget_ hurtigt optr‘de bivirkninger

Sofie fik faktisk også kun p-piller i en til halvanden måned inden hun
fik livmoderbetændelse.
Desværre ved jeg faktisk ikke om alt er blevet fjerner, men det tror
jeg faktisk nok.

Kate

Fra : Claus Daugbjerg

Dato : 29-05-02 16:58

Hej Helle
Tak for svar.

"Helle_Andersen" <Helle_Andersen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er ikke helt sædvanligt. Langt de fleste dyrlæger tager det
> hele.

Har lige talt med svigermor, de havde sagt til hende, at de ikke laver de
store operationer mere, de tager kun æggestokke med mindre der er noget galt
med livmoderes, altså som det er noget nyt de er begyndt på. Så blev jeg
nysgerrig og ringede til Marianne, hvor jeg
talte med sygeplejersken. Hun sagde at Marianne altid tog det hele (med
mindre folk bad om noget andet), og hun mente det havde noget med erfaring
af gøre, Marianne er jo meget erfaring, havde jo lavet flere tusinde katte.
Nu er Tom jo dyrlæge for Kattens Værn og har vel også erfaring. Så nu er jeg
forvirret på et højere plan, har det noget med erfaring eller har det noget
med holdninger at gøre. Hvad gør Raiku?

> Jo, det har jeg hørt om og det skulle være ret effektivt.
Jeg tænkte på der var en der spurgte her i gruppen om rødt tandkød, d.v.s
hun kunne så måske få det brændt. (hvis du læser det her).

> meget
> ikke
>
> Det om podning har jeg hørt før, men ved ikke hvor meget der er i det.
> Jeg bryder mig dog ikke om, at betændelsen slet ikke bliver behandlet.

Ja, det med øjenbetændelsen er noget underligt noget, hun skal tørre den et
par gange om dagen, hvor det samler sig som søvn, øjnene er dog helt
åbne, så det er jo nok ved at forsvinde. Igen, man må jo stole på dyrlægen,
og I er jo flere der mener han er dygtig, har selv ingen erfaring derude.
Hilsen Denise

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 29-05-02 17:31

Claus Daugbjerg skriver:

> [...]
> og I er jo flere der mener han er dygtig, har selv ingen erfaring derude.

Hej Denise
Evt. kan man prøve at bade øjnene med kold kamillethe dagligt i nogle dage. Det
er lidt af et vidundermiddel mod betændelse. Bare dyp en vat-dims i the, og gnid
øjet forsigtigt, katte synes normalt ikke det er så slemt.
Hilsen Dorthe

Fra : Denise

Dato : 29-05-02 18:44

Hej Dorthe
Jeg har giver hende breve med kamillethe og hun har også brugt det, men om
hun
fortsat gør det ved jeg ikke, men det skal jeg spørge om.
Hilsen Denise

Fra : Jette

Dato : 29-05-02 17:43

Denise, skrev:
> Godt det _overvejende_ er en pigegruppe, for det var _hele_ 4
> spørgsmål,hihi.
> Hilsen Denise

*LOL* ... der er nok én der har gjort sig nogle erfaringer i MC-gruppen, hi!

Mvh. Jette
- der ser sig over skulderen, for om lidt kommer Bob og Kenneth efter os *G*

Fra : Denise

Dato : 29-05-02 18:47

Hej Jette
Ja, men nu også andre steder hihi. De bliver jo forvirrede de stakler. Jeg
havde jo regnet med Henrik eller Niels Peter røg i blækhuset.
Hilsen Denise

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 29-05-02 19:04

"Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> writes:

> Hej Jette
> Ja, men nu også andre steder hihi. De bliver jo forvirrede de stakler. Jeg
> havde jo regnet med Henrik eller Niels Peter røg i blækhuset.

Næ hvorfor dog det...;?
Er jo vant til jeres (hunkøn) forbrug af elektroner såe..*ggg*

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Denise

Dato : 29-05-02 20:59

Hihi, ja og Niels Peter er jo nok stadig i Canada, har da set Nina der
sender fra hans PC.
Hilsen Denise

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 29-05-02 20:51

"Jette" <jni@omnix.dk> wrote in message

> [...]
hi!

> Mvh. Jette
> - der ser sig over skulderen, for om lidt kommer Bob og Kenneth efter os

Ja, pas på !!

...men efter at have konfereret lidt med Bob, har vi besluttet at lade jer
slippe for denne gang

Bob
...og Kenneth

Fra : Camilla Scharff

Dato : 29-05-02 17:45

Hej Denise

Det med sterilisationen - det er meget forskelligt hvordan dyrlægerne gør
det - det er meget mindre indgreb når man kun fjerne æggestokkene, men til
gengæld kan katten stadig få cyster og livmoderbetændelser mv., når ikke
"hele indmaden" er blevet pillet ud... Jeg vil til hver en tid insistere på
at få fjernet hele molevitten!
Jeg tvivler på, at opdrætteren har givet den p-piller - men hvem ved...
cyster kan godt komme uden at katten har fået p-piller.

Tandkød og brænding - ja, det kender jeg udmærket. Faktisk er det ret
udbredt blandt abyssiniere (og somalier??) at have tandkødsproblemer i form
af, at der er "for meget" tandkød, så der dannes lommer langs tænderne, hvor
bakterier mv. kan sætte sig og på sigt give paradontose. Min aby Loppen har
fx fået brændt overskydende tandkød da hun var ca. 10 måneder.

Ligesom Helle bryder jeg mig ikke om at lade en øjenbetændelse - uanset hvor
lidt der er - være ubehandlet. Han har selvfølgelig konstateret, at der ikke
er tale om Herpes, som er den mest skadelige virus, da den laver sår (vi
kender dem som forkølelses-sår) på hornhinde og i mundhule mv. Men også en
ubehandlet Chlamydia kan sætte sig til noget kronisk og vil bare komme igen
og igen og igen..... Hvis jeg var svigermor, så ville jeg jo nok drage en
tur ud til Raiku og få katten checket af hende - om ikke andet, så kan hun
måske få lidt af Raikus "vidunder-væske" (røde øjendråber, hun selv
fabrikerer), som er rigtig gode at desinficere øjnene med, og som absolut
ikke generer øjnene på nogen måde...

Mvh. Camilla

Fra : Denise

Dato : 29-05-02 18:53

Hej Camilla
Tak for svar.
Jeg har skam foreslået en tur til andre, allerede inden den skulle
steriliseret. Det var derfor jeg spurgte
om jeres mening om Skovlunde, ellers havde jeg lokket hende ud til Marianne.
Men nu har hun jo helt
tiltro til dem. Fortsætter det vil jeg prøve at overtale hende igen. Men
igen, kattens øjne er åbne og der
samles kun noget i øjenkrogene, derfor mente de at den var godt på vej til
at have ordnet det selv. Den havde jo i starten fået penicillin og dråber,
der åbenbart ikke virkede.
Hilsen Denise