Drømmer dyr?
Fra : karamel

Dato : 29-05-02 00:50

Ja, som i "subject": Drømmer dyr? Alle dyr, eller alle de højtstående i
det mindste? Har man måske endda fundet ud af, hvad de drømmer om (man
har jo målet sig til de mest utrolige ting...)?

Og hvis ja, er der teorier om, hvad meningen med drømmene hos dyr er?
For os mennesker er der flere psykoanalytiske teorier, men det lyder
lidt sjovt, at man skulle begynde at anvende psykoanalyse på dyr...

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 29-05-02 02:12

karamel skrev:

> Ja, som i "subject": Drømmer dyr? Alle dyr, eller alle de højtstående i
> det mindste?

Kan ikke svare generalt, men vores Dalmatiner hund drømmer meget
tydeligt nogle gange, ligger og sparker mens han laver lyde.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
Den danske Aldi direktør udtaler: "I mange af de etablerede

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-05-02 08:23

Kenneth Olsen <kenneth@olsen.dk> skrev:

> Kan ikke svare generalt, men vores Dalmatiner hund drømmer meget
> tydeligt nogle gange, ligger og sparker mens han laver lyde.

Mine forældres labrador-schæfer gør præcist det samme.

--
Morten http://miljokemi.dk
Nye rapporter på http://www.miljokemi.dk/opgaver.htm

Fra : Simon Kristensen

Dato : 29-05-02 11:25

karamel <karamel@REMOVEoncable.dk> writes:

> [...]
> For os mennesker er der flere psykoanalytiske teorier, men det lyder
> lidt sjovt, at man skulle begynde at anvende psykoanalyse på dyr...

Fuldstændig uden kildeangivelse, da jeg simpelthen ikke aner, hvem der
har fundet ud af det, hvor det er publiceret og endsige om det er
sandt, vil jeg lige viderebringe noget, jeg hørte engang. Nemlig, at
det australske myreslugerpindsvin er det eneste pattedyr, der ikke har
REM (Rapid Eye Movement) søvn. Det er i denne søvnfase, mennesker
drømmer. Hvad dyrene drømmer om skal jeg ikke gøre mig klog på.

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Stein A Stromme

Dato : 29-05-02 11:57

[Simon Kristensen]

> [...]
| mathematicians have made a covenant with the devil to darken the
| spirit and to confine man in the bonds of Hell. -- St. Augustin

Har du nærmere referanse til dette sitatet? Skulle vært fint å ha
det på latin.
--
Stein Arild Strømme Tel: (+47) 2212 2521
Centre for Advanced Study Fax: (+47) 2212 2501

Fra : Simon Kristensen

Dato : 29-05-02 12:53

Stein A Stromme <stromme@mi.uib.no> writes:

> [Simon Kristensen]

> Har du nærmere referanse til dette sitatet? Skulle vært fint å ha
> det på latin.

Njahhh, jeg har ikke checket kildeangivelsen nærmere (der tegner sig
vist et mønster her, men ifølge

<http://www.math.nus.edu.sg/~matchewd/mquotes.htm>

er citatet fra DeGenesi ad Litteram, Book II, xviii, 37. Matematikere
betyder i sammenhængen astrologer, men det har jeg valgt at
ignorere. Jeg venter stadig på min kontrakt med ham løjseren...

Simon

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 29-05-02 12:27

Simon Kristensen skrev:
> [...]
> REM (Rapid Eye Movement) søvn. Det er i denne søvnfase, mennesker
> drømmer. Hvad dyrene drømmer om skal jeg ikke gøre mig klog på.

Rettelse: REM - det er OGSÅ i denne søvnfase at mennesker drømmer.
Det er ikke KUN i REM-fasen at vi drømmer, men det er vist her vi har
de "vildeste" drømme.

Dyrene drømmer vel om det samme som mennesker:
Situationer som er/har været/kan være svære at tackle (det kunne være
jagt-situationer), forventninger som ikke er blevet indfriet (jagt
igen) og om hvad man iøvrigt har foretaget af spændende ting sig i
løbet af dagen (kunne f.eks. være jagt).

HVILKEN form for jagt der evt. drømmes om, må være helt op til den
enkelte...

-------
Tomas

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 29-05-02 17:12

Tomas Christiansen <toc@blikroer.removethis.dk> wrote:

> [...]
> igen) og om hvad man iøvrigt har foretaget af spændende ting sig i
> løbet af dagen (kunne f.eks. være jagt).

Nu er ikke alle pattedyr carnivorer. Mon ikke de kunne drømme om sex -
og [for sociale dyr] om hierarkiet ...
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 29-05-02 20:44

Per Erik Rønne skrev:
> Mon ikke de kunne drømme om sex -

Netop hvad jeg OGSÅ tænkte på med "jagt".

-------
Tomas

Fra : klaus

Dato : 29-05-02 18:53

Tomas Christiansen wrote:
> [...]
> igen) og om hvad man iøvrigt har foretaget af spændende ting sig i
> løbet af dagen (kunne f.eks. være jagt).

Det forekommer mig, at jeg har læst en teori om ,at drømme kunne have
noget med organisering af hukommelsen at gøre. Da jeg læste det,
forestillede jeg mig, at der foregik en slags indexering af databasen
med minder fra den forgangne dag.
I hvertfald mener jeg, at en del af argumentationen gik på at
forsøgspersoner, der gennem længere tid blev forhindret i at drømme
(muligvis ved vækning under REM-søvn) gik hen og fik problemer med
specifikke dele hukommelsen.
Hvis det er rigtigt skulle man tro at elefanter drømte en del
/Klaus

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 29-05-02 20:43

klaus skrev:
> Hvis det er rigtigt skulle man tro at elefanter drømte en del

Så må man håbe at de ikke går i søvne mens de drømmer!!!

-------
Tomas

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-05-02 14:19

karamel wrote:

> Ja, som i "subject": Drømmer dyr? Alle dyr, eller alle de højtstående i
> det mindste? Har man måske endda fundet ud af, hvad de drømmer om (man
> har jo målet sig til de mest utrolige ting...)?

Jeg tror at (næsten?) alle pattedyr drømmer ligesom mennesket.

Men jeg er ikke sikker på at dyrene har en bevidsthed om deres egne
mentale funktioner sådan som mennesket. Derfor véd dyrene nok ikke at
de drømmer, ligesom de ikke når de er vågne, véd at de »tænker«.

Hvorvidt der er dyr der er »bevidste«, er omstridt, og hvis der er
nogen der er det, hvor går grænsen så mellem dem der er det, og dem
der ikke er det? Hvis man ikke passer på, kan disse spørgsmål lede over
i noget der er så filosofisk at det nærmest er offtopic her i gruppen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 29-05-02 17:13

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

> Hvorvidt der er dyr der er »bevidste«, er omstridt

Homo sapiens. Og med altovervejende sandsynlighed også vore nærmeste,
uddøde slægtninge. Vore nærmeste nulevende slægtninge, chimpanse og
bonobo, kan også siges at have en slags bevisthed - på et lavt niveau.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-06-02 09:17

On Wed, 29 May 2002 18:12:37 +0200, serse@diku.dk (Per Erik Rønne)
wrote:

>Homo sapiens. Og med altovervejende sandsynlighed også vore nærmeste,
>uddøde slægtninge. Vore nærmeste nulevende slægtninge, chimpanse og
>bonobo, kan også siges at have en slags bevisthed - på et lavt niveau.

Hvad med en hund (eller køtter som jeg ønder at nedtale dem som) og en
kat, mener du ikke at de har en form for bevisthed?

Jeg mener bestemt at selvom de ikke har et så veludviklet sprog som
mensket, så har de et meget klart og tydeligt sprog. Og har man haft
sit kæledyr (jeg har en omkring 10 år gammel kat, og havde også kat
som barn) i nogen tid, så lære man at komminikere med dyret, begge
veje forstås.

En hund og en kat kan ikke regtig enes hvis de bor under samme tag,
men hvis de kommer under samme tag fra de er helt små, så kan de godt,
hvorfor?
Fordi de har begge et kropssprog, hvor samme udtryksform er en ikke
uvæsentlig del af det, og det betyder nærmest det modsatte for den
anden, det lære de når de er små, men har svært ved at lære når de er
blevet store.

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 11-06-02 14:39

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> wrote:

> Hvad med en hund (eller køtter som jeg ønder at nedtale dem som) og en
> kat, mener du ikke at de har en form for bevisthed?

Kun hos vore nærmeste slægtninge, chimpanse og bonobo, og muligvis
gorilla, samt visse delfinarter, kan genkende sig selv i et spejl.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-06-02 18:47

On Tue, 11 Jun 2002 15:38:41 +0200, serse@diku.dk (Per Erik Rønne)
wrote:

>Kun hos vore nærmeste slægtninge, chimpanse og bonobo, og muligvis
>gorilla, samt visse delfinarter, kan genkende sig selv i et spejl.

Og det skal så forstås som du mener at hvis et dyr kan genkende sig
selv i et spejl, så har det en bevisthed, og hvis ikke, så har det
ikke nogen bevisthed?
Hvis jeg forstår dig ret, så har du IMHO en mærkelig definition på
bevisthed,,,

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 12-06-02 06:00

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> wrote:

> Og det skal så forstås som du mener at hvis et dyr kan genkende sig
> selv i et spejl, så har det en bevisthed, og hvis ikke, så har det
> ikke nogen bevisthed?

Ikke nødvendigvis. Men det forhold at et dyr ikke kan genkende sig selv
i et spejl tyder nu ikke på at det har en bevidsthed om egen eksistens.

> Hvis jeg forstår dig ret, så har du IMHO en mærkelig definition på
> bevisthed,,,

Den er ny mig bekendt ganske almindelig.

Fra : Sven Nielsen

Dato : 29-05-02 15:38

On Wed, 29 May 2002 01:50:03 +0200, karamel <karamel@REMOVEoncable.dk>
wrote:

>Og hvis ja, er der teorier om, hvad meningen med drømmene hos dyr er?
>For os mennesker er der flere psykoanalytiske teorier, men det lyder
>lidt sjovt, at man skulle begynde at anvende psykoanalyse på dyr...

Hvis du hentyder til "drømmetydning" så er det vist ikke særlig
videnskabeligt baseret. Jeg tror ikke, at der er nogen særlig mening
med drømme, hverken hos mennesker eller dyr. Det er blot et biprodukt
af den tilstand hjernen er i, når man sover. Mine personlige
erfaringer fortæller mig at hjernen blot arbejder videre med de ting,
man oplever når man er vågen. Derfor er det nærliggende at gætte på,
at dyr drømmer om de ting, der rører sig i deres oplevelse af verden.
Men det kan vi selvfølgelig ikke vide med sikkerhed, da det blot er en
generalisering ud fra menneskers erfaringer.

Med venlig hilsen Sven.

"Creation as literally depicted in Genesis is indeed supported by
faith and needs to be, since it is not supported by anything else.
Evolution, on the other hand, is supported by evidence."
(Richard Dawkins)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-05-02 16:10

Sven Nielsen skrev:

> [...]
> hjernen er i, når man sover. Mine personlige erfaringer fortæller
> mig at hjernen blot arbejder videre med de ting, man oplever når

Kan man deraf slutte at der ikke er nogen særlig mening med hvad du
går og beskæftiger dig med til daglig?

// Klaus

Fra : Sven Nielsen

Dato : 29-05-02 23:11

On Wed, 29 May 2002 17:10:23 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote:

>Kan man deraf slutte at der ikke er nogen særlig mening med hvad du
>går og beskæftiger dig med til daglig?

Tja, det afhænger jo af ens synsvinkel. Der kan vel være mening med
ens tanker og handlinger når man er vågen og bevidst. Men når man
sover er ens tanker / drømme bare en form for støj.

Men det er selvfølgelig også muligt at vælge det synspunkt, at der
ikke er nogen mening med det, man som almindelig menneske går og
foretager sig. Om man står op og går på arbejde eller bliver i sengen
- eller måske går ud og og sprænger bomber eller slår sig selv ihjel -
det kan være fuldstændig ligegyldigt. Men den form for nihilisme
strider vist mod de fleste vestligt orienterede menneskers begreber.
Og så er det jo nok heller ikke noget, som videnskaben kan svare på.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-02 23:40

Sven Nielsen skrev:

>Tja, det afhænger jo af ens synsvinkel. Der kan vel være mening med
>ens tanker og handlinger når man er vågen og bevidst. Men når man
>sover er ens tanker / drømme bare en form for støj.

Hvorfor tror du det? Der er skam ikke noget i vejen for at man
kan bearbejde sine problemer i søvne. Det er jo ikke så
usædvanligt at man vågner med en klar forestilling om hvordan man
skal tackle et problem, og der er også en grund til det gamle råd
om at sove på en sag inden man beslutter sig.

--
Bertel

Fra : Sven Nielsen

Dato : 30-05-02 09:43

On Thu, 30 May 2002 00:39:37 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>skal tackle et problem, og der er også en grund til det gamle råd
>om at sove på en sag inden man beslutter sig.

Hej Bertel,

I det tilfælde hælder jeg mest til at mene, at klarheden først opstår
når man er vågen igen. Jeg giver dig ret så langt, at drømmene kan
komme med input man kan bruge - men der kommer også en masse man ikke
kan bruge, som man skal filtrere fra. Dette passer meget godt med min
forestilling om at drømme er støj. Der kan godt komme noget godt ud af
at lytte til støj i nogle tilfælde. Jeg har i hvert fald selv haft
flere oplevelser som i "Dancer in the Dark" med at høre musik og
rytmer i støj.

I tilfældet med at knække svære problemer, så synes jeg ikke det
hjælper at sove på det, men det hjælper mig derimod tit at lave noget
helt andet, mens man har problemet in mente. Man kan muligvis tolke
det som at det er "underbevidstheden" der arbejder. Det er muligt at
nogle personers underbevidsthed (hvad det så egentlig er) arbejder
bedst når man er vågen, og andres når de sover.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-05-02 12:43

Sven Nielsen wrote:

> [...]
> nogle personers underbevidsthed (hvad det så egentlig er) arbejder
> bedst når man er vågen, og andres når de sover.

Spørgsmålet er om den ubevidste behandling af problemet har noget at
gøre med det at drømme. At underbevidstheden arbejder videre med et
problem efter at bevidstheden har forladt det, er alle vist enige om?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Sven Nielsen

Dato : 30-05-02 13:35

On Thu, 30 May 2002 13:43:24 +0200, Jeppe Stig Nielsen
<mail@jeppesn.dk> wrote:

>Spørgsmålet er om den ubevidste behandling af problemet har noget at
>gøre med det at drømme. At underbevidstheden arbejder videre med et
>problem efter at bevidstheden har forladt det, er alle vist enige om?

Bortset fra at jeg ikke kender en god model af, hvad underbevidstheden
er for noget, så har jeg en opfattelse af, at drømmene skyldes at
underbevidstheden får frit spil, når den vågne bevidsthed ikke er der
til at censurere underbevidstheden. Indenfor den model er det altså
ca. det samme der sker når underbevidstheden arbejder, uanset om man
drømmer eller er vågen.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-05-02 14:03

Sven Nielsen wrote:

> [...]
> til at censurere underbevidstheden. Indenfor den model er det altså
> ca. det samme der sker når underbevidstheden arbejder, uanset om man

.... eller sover uden at drømme.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-05-02 14:30

Sven Nielsen skrev:

> Jeg giver dig ret så langt, at drømmene kan komme med input
> man kan bruge - men der kommer også en masse man ikke kan
> bruge, som man skal filtrere fra.

Er dét så forskelligt fra vågentilstandens oplevelser?

// Klaus

Fra : Sven Nielsen

Dato : 30-05-02 15:53

On Thu, 30 May 2002 15:29:32 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote:

>Er dét så forskelligt fra vågentilstandens oplevelser?

Når man er vågen og ved bevidsthed kan man med viljen styre sine
tanker. Det er meget svært (når man sover) at styre sine drømme. Der
findes en mellemting mellem søvn og vågen tilstand, hvor man kan forme
sine drømme. Så man kan måske sige, at drømme ikke nødvendigvis er
tilfældig støj (white noise) men "spectrum shaped noise.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-05-02 16:43

Sven Nielsen skrev:

> Når man er vågen og ved bevidsthed kan man med viljen styre
> sine tanker.

Kan man det? Kan man være sikker på at det ikke blot er indholdet
i bevidstheden, hvor det så end stammer fra, som gør at man har en
oplevelse af at kunne kontrollere det?

Jeg går ud fra at de fleste af os har en helt klar fornemmelse af
i hvert fald hvornår de er vågne, men jeg synes det er ret svært
at sætte ord på oplevelsen.

> Det er meget svært (når man sover) at styre sine drømme.

Det er svært, men ikke umuligt. Man kan lære at have "lucide
drømme", hvor man ved at man drømmer og har indflydelse på ind-
holdet.

Jeg kan ikke få forbindelse til sitet lige nu, men Google har en
kopi af "Lars' Lucid Dreaming FAQ" på

<http://www.google.com/search?q=lars+lucid+dreaming+faq>

som osse bliver postet hver måned i <news:news.answers>.

// Klaus

Fra : Sven Nielsen

Dato : 31-05-02 13:55

On Thu, 30 May 2002 17:42:33 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote:

>Kan man det? Kan man være sikker på at det ikke blot er indholdet
>i bevidstheden, hvor det så end stammer fra, som gør at man har en
>oplevelse af at kunne kontrollere det?

Tjo, men det virker som om, at man kan vælge f.eks. at tænke positivt,
eller at lade være med at tænke på en bestemt begivenhed, man gerne
vil gemme/glemme.

>Jeg går ud fra at de fleste af os har en helt klar fornemmelse af
>i hvert fald hvornår de er vågne, men jeg synes det er ret svært
>at sætte ord på oplevelsen.

Øh, ja? Forstår jeg dig mon rigtigt? Vi ved godt hvad vågenhed er, men
det er svært at beskrive?!

>Det er svært, men ikke umuligt. Man kan lære at have "lucide
>drømme", hvor man ved at man drømmer og har indflydelse på ind-
>holdet.

Ja, det var også det jeg tænkte på. Men jeg har en opfattelse af, at
det fungerer på grænsen mellem søvntilstand og vågen tilstand, og
derfor bedst i enderne af søvnperioden. Men det gælder måske også for
drømmeperioder midt om natten, at man er forholdsvis tæt på vågen
tilstand. Det er jeg ikke helt klar over.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 05-06-02 14:12

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> skal tackle et problem, og der er også en grund til det gamle råd
> om at sove på en sag inden man beslutter sig.

Hej Bertel.

Sad lige og læste lidt tilbage i tiden og fandt dette emne :)

Jeg mindes at Mogens Hansen i sin bog "børn og
opmærksomhed" refererer til nogle underøgelser der viser
at det ikke er under selve søvnen men faktisk lige i det
man vågner at "problemerne løses". Her er ens
bevidsthedstilstand nemlig i det der kaldes THETA-
tilstanden - en tilstand hvor de to hjernehalvdele fungerer
mest effektivt sammen. Ofte vil det så være i indsovnings-
eller opvågningsperioden at problemerne er blevet løst.

Sommerhilsner fra storbyen
--
| Lars Gjerløw Jørgensen | lgj@jyde.dk | www.lgj.dk |

"I am capable of writing a text almost, but not quite, entirely
unlike an almost similar but not as correct text - more or less"

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 05-06-02 22:03

Lars Gjerløw Jørgensen skrev:
> [...]
> mest effektivt sammen. Ofte vil det så være i indsovnings-
> eller opvågningsperioden at problemerne er blevet løst.

Jeg har ladet mig fortælle at de fleste mennesker, efter nogen
træning, kan opnå denne tilstand - uden efterfølgende at falde i søvn.

Det kan altså bruges helt bevidst til f.eks. problemløsning, men for
de fleste mennesker skulle det kræve en den (fred og ro, vante
omgivelser og adskillige minutter) at komme ind i denne tilstand.

Har engang været på et kursus, hvor kursuslederen var uddannet
psykolog, og han påstod, at han kunne komme i denne tilstand i løbet
af 30 sekunder (stort set) uanset hvor han befandt sig.

-------
Tomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-06-02 22:56

Tomas Christiansen skrev:

>Jeg har ladet mig fortælle at de fleste mennesker, efter nogen
>træning, kan opnå denne tilstand - uden efterfølgende at falde i søvn.

Er det meditation?

--
Bertel

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 06-06-02 07:09

> Er det meditation?

Det er den definition jeg har fået på fx munkes meditation.

btw.. det er nok lidt det samme som "lucid dreams" - se
andetsteds i tråden.

Hilsner!

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 06-06-02 21:41

Bertel Lund Hansen skrev:

> Er det meditation?

Jeg har ikke forstand på meditation, så jeg skal ikke kunne sige det,
men meditation har vel forskellige "grader" og forskellige formål i
forskellige kulturer. Sandsynligvis vil man i visse former for
meditation søge at opnå netop denne tilstand (hvis den er så
anvendelig som nogle påstår).

Mine egne erfaringer med at løse problemer i søvne har iøvrigt også
været delvis positive, forstået på den måde at jeg har været i stand
til at "drømme mig" til en løsning, som jeg ellers ikke ville have
fundet på. Den negative side af det er, at jeg mener at det "stresser"
en for meget, at skulle tænke på et og samme problem både mens man er
vågen og mens man sover. Man HAR brug for et "frikvarter" en gang
imellem!

-------
Tomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-02 22:07

Tomas Christiansen skrev:

>Jeg har ikke forstand på meditation, så jeg skal ikke kunne sige det,
>men meditation har vel forskellige "grader" og forskellige formål i
>forskellige kulturer.

Det tror jeg nu ikke. Man kan naturligvis have let eller svært
ved at nå en dyb trance, men selve teknikken er 'neutral',
omtrent som motion heller ikke er knyttet til en speciel kultur.

--
Bertel
Min mailadresse, nospam@lundhansen.dk, er midlertidigt ude af drift.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 07-06-02 22:11

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det tror jeg nu ikke. Man kan naturligvis have let eller svært
> ved at nå en dyb trance, men selve teknikken er 'neutral',
> omtrent som motion heller ikke er knyttet til en speciel kultur.

Er du sikker?
Du bruger nu udtrykket "dyb trance", hvilket i sig selv indikerer at
der kan være noget som hedder "trance" og/eller "let trance".

Det virker for mig som en indikation af at det er _forskellige_
tilstande, eller afarter af en tilstand, som man kan opnå.

Lidt ligesom at der findes forskellige "grader" af hypnose - hypnose
er ikke bare hypnose (som jeg har forstået det).

-------
Tomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-02 09:35

Tomas Christiansen skrev:

>Er du sikker?

Ja, på at det ikke er knyttet til en bestemt kultur. Man finder
meditation inden for mange religioner

>Det virker for mig som en indikation af at det er _forskellige_
>tilstande, eller afarter af en tilstand, som man kan opnå.

Så er der også forskellige slags fodbold: den hvor man bliver
forpustet efter 5 minutter, og den hvor man ikke gør. Det kræver
koncentration meditere. Den uøvede er lettere at distrahere end
den erfarne. Men jeg ved ikke nok om det til at kunne afgøre om
du har ret.

--
Bertel

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 29-05-02 17:13

Sven Nielsen <sven@SPAMINGO_scientist.com> wrote:

Tja, jeg har da også som gymnasieelev måttet opgive en matematikopgave.
Gået i seng - for så midt om natten at vågne med en sæt. Der var
løsningen nu.

Op og lave opgaven færdig .

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 29-05-02 23:21

Per Erik Rønne wrote:

> [...]
>
> Tja, jeg har da også som gymnasieelev måttet opgive en matematikopgave.
> Gået i seng - for så midt om natten at vågne med en sæt. Der var

Præcist det samme har jeg prøvet gang på gang. Og også i dag: Man
bøvler med noget på arbejde. Giver op og tøffer hjem. Spiser, tager
en surftur på nettet og går i seng. Slumrer lidt og POP så har man
løsningen !

Op og skrive en mail til sig selv, så man også husker det næste dag.

-Claus

Fra : Sven Nielsen

Dato : 29-05-02 23:23

On Wed, 29 May 2002 18:13:07 +0200, serse@diku.dk (Per Erik Rønne)
wrote:

>Tja, jeg har da også som gymnasieelev måttet opgive en matematikopgave.
>Gået i seng - for så midt om natten at vågne med en sæt. Der var
>løsningen nu.

Den slags åbenbaring har jeg nu aldrig oplevet. Derimod drømte jeg da
jeg gik i 1.g, at jeg var til terminsprøve i matematik og at jeg kom
til at bytte om på sinus og cosinus. Det var lidt af et mareridt! Det
blev dog ikke til virkelighed - eller det vil sige - jeg trak faktisk
spørgsmålet om sinus og cosinus (rent tilfældigt?), men i modsætning
til i drømmen lavede jeg ingen fejl.

Men det lader jo til, at vores drømme påvirkes af vort vågne liv, og
af og til kan vi så også drømme noget, der kan påvirke os når vi er
vågne. Jeg mener dog stadig, at man er bedst tjent med at glemme det
meste af det, man drømmer.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Klaus Petersen

Dato : 31-05-02 02:35

> [...]
> blev dog ikke til virkelighed - eller det vil sige - jeg trak faktisk
> spørgsmålet om sinus og cosinus (rent tilfældigt?), men i modsætning

Så opnåede drømmen jo også dét den ville - at få dig til at passe på ikke at
bytte om på de 2

Fra : Klaus Petersen

Dato : 31-05-02 02:32

> Hvis du hentyder til "drømmetydning" så er det vist ikke særlig
> videnskabeligt baseret. Jeg tror ikke, at der er nogen særlig mening
> med drømme, hverken hos mennesker eller dyr.

I følge min opfattelse er der mindst 2 typer drømme: de refererende, og de
drømme, der handler om pyskiske problemer eller belastninger.

De refererende kan man næsten aldrig huske, hvor den anden type er nogle,
man husker (de refererende tror jeg er en slags sortering af de seneste
indtryk - hvor de største gemmes og dem, der ikke er store nok, skrottes).

Alle drømme af type 2 har dybere betydning, som altid består af billedelige
metafoer, der kan "oversættes" og sige noget om et nuværende eller datidigt
psykisk problem eller over-belastning - til tider fortæller de endda også
noget fremtidigt.

Med andre ord, er jeg ikke i den mindste tvivl om, at drømme har en
betydning.

Fra : Sven Nielsen

Dato : 31-05-02 13:50

On Fri, 31 May 2002 03:32:06 +0200, "Klaus Petersen"
<spektual@hotmail.com> wrote:

> [...]
>indtryk - hvor de største gemmes og dem, der ikke er store nok, skrottes).

Pudsigt nok kender jeg kun til type 1. Jeg har aldrig oplevet type 2,
men jeg har selvfølgelig hørt om det. Dog har jeg fået den
overbevisning at "tolkninger" af den type drømme ikke er det meste
videnskabeligt baseret.

> [...]
>psykisk problem eller over-belastning - til tider fortæller de endda også

Her mener jeg så, at vi er langt ude på det alternatives overdrev,
altså noget på linje med astrologi, som jo heller ikke anerkendes af
videnskaben.

>Med andre ord, er jeg ikke i den mindste tvivl om, at drømme har en
>betydning.

Der må jeg så sige, at det tvivler jeg ganske meget på. Det er dog
muligt at man i nogle tilfælde kan efterrationalisere, og at man
derfor vil have oplevelsen af, at drømmen fortalte een noget vigtigt.
Men denne forståelse optræder jo altid først efter den begivenhed er
indtruffet, og man kan derfor ikke objektivt sige, at drømmen har haft
en forudsigende kraft.

Fra : Anders Lund

Dato : 29-05-02 21:43

"karamel" <karamel@REMOVEoncable.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, som i "subject": Drømmer dyr? Alle dyr, eller alle de højtstående i
> det mindste? Har man måske endda fundet ud af, hvad de drømmer om (man
> har jo målet sig til de mest utrolige ting...)?
Jeg har set i fjernsynet (så det skal nok taget med et gran salt) at noglæe
forskere havde fjernet en forbindelse i hjernen på en kat, så den ikke
længere lå stille i dens drømme men bevægede sig i forhold til drømmende.
(sikkert det samme som sker i hjernen på folk der går i søvne) Katten blev
så sat ind i en gummicelle, og efter kort tid begynder den at sove. Og som
der også er nævnt var katten på jagt. (der var billeder af det) den jagtede
mus, kunne man se.

Mvh
Anders Lund