Hunde- og kattepels i Danmark
Fra : Tjinca

Dato : 28-05-02 22:10

Fø for pokker!

Organisationen "Anima" har på deres hjemmeside fortalt om salg af hunde- og
kattepels her i Danmark. Den viser bl.a. at "Skindhuset" i København tidl.
udstillede en pels fra schæferhunde. Efter en tur på Skindhusets hjemmeside
http://www.skindhuset.dk/default.asp?Action=Menu&Item=102 kan man
gudhjælp'me læse:
Skindhuset - Værd at besøge
Kataloget viser kun et udvalg af vort omfattende sortiment. Skindhuset
er et besøg værd: Her bliver du inspireret og får ved selvsyn overblik over
de mange muligheder i skind og læder. Vi lagerfører bl. a.:
Kanin, vildhund, kat, opossum, persianer, gedekid, lam, wallaby, sæl,
odder, nutria, chinchilla, ilder, kalv, yak-okse, ren, elg, gnu, antilope og
mange andre pels-, og dekorationsskind.

Det er sgu forkasteligt at de overhovedet tør at reklamere med at
sælge hunde- og katteskind

Okay, vi har for nogle måneder siden i denne newsgroup talt for brug
af katte- og hundepels/kød, så længe de fik en human behandling og
aflivning. Jeg selv inkl. kunne heller ikke se noget problem i det, men
efter at have tænkt nærmere over det. Hvor i denne verden findes der legale
hunde og katte avlscentre, hvor de får en anstændig behandling og aflivning?
Ingen! Alt foregår i det skjulte, og med stor smerte for disse dyr. Så jeg
nægter at tro på, at nogen skindhandlere overhovedet kan garantere for at
hverken hundene eller kattene ikke har lidt smerte inden de endte som et
stykke klæde.

Jeg ved ikke med jer, men selv om programmet i går har sat sine dybe
spor, så er jeg kun glad for at jeg nu er bedre informeret.

Inga

...som hele dagen idag efter programmet, måtte gå rundt med stor
skyldfølelse og skam på sin races vegne, over for husstandens tre små vuffer
og en lille mis.

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 29-05-02 06:40

For ca. 15 år siden kunne man købe hundepels her i Danmark, den forening jeg
var medlem af dengang forsøgte at gøre hvad de kunne for at stoppe det, hvad
skete der intet.....det kan man stadigvæk!! Og hvad sker der? Man kan købe
ko, babylam, kalv, mink, sæl, ulv, leopard, mauntain Lion osv....hvornår får
vi mennesker nok i vores egen hud?? og fatter vi ikke har rettighed til at
opføre os som massemorder!!

Nå så kom jeg på igen;)

Jannie

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-05-02 07:09

Der er også dette produkt:

Finsk vaskebjørn
Ligner en ræv

Skulle der ikke også tilføjes "Men er en hund"?

Jesper

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-05-02 07:50

"Tjinca" <IngaKejs@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
sæl,
> odder, nutria, chinchilla, ilder, kalv, yak-okse, ren, elg, gnu, antilope

Så længe der er købere er der sælgere. Jeg har aldrig brudt mig om
pelskraver, og nu er da helt sikker på at jeg aldrig skal have noget tøj med
pels på.

Man burde tage en spraymaling med ind i forretninger der sælger hunde- og
katteskind.......nå nej det er ikke lige min stil, så ved jeg ikke hvordan
man kan stoppe det.

Det hjælper ikke at lovgive mod salg af hunde- og katteskind,, da de jo bare
hedder noget andet.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-05-02 08:13

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> writes:

> Så længe der er købere er der sælgere. Jeg har aldrig brudt mig om
> pelskraver, og nu er da helt sikker på at jeg aldrig skal have noget tøj med
> pels på.

Husk lige at smide alle dine lædersko og andre ting i læder ud også!

/Trine

http://usenet.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-05-02 10:15

> Husk lige at smide alle dine lædersko og andre ting i læder ud også!

/flame suit on
Der er da stor forskel på om det er huderne fra køer der er blevet slagtet
på et slageri, og en hund der er flået levende.

Jeg mener problemet er måden de gør det på.
/flame suit off

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 29-05-02 11:13

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3cf49c1f$0$78779$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
slagtet
> på et slageri, og en hund der er flået levende.
>
> Jeg mener problemet er måden de gør det på.

Ja bortset fra at jeg af rent etiske grunde ikke personligt ville
bryde mig om at gå med pels fra en dyreart jeg anser som kæledyrart er
vi helt enige om at det er måden disse hunde og katte lever den sidste
del af deres liv ..eller måske hele deres liv hvis de ligefrem er
opdrættet for at bruge deres pels .. samt den svinske måde de slagtes
på .. der udgør problemet ..

hejfra Ami

Fra : mus

Dato : 29-05-02 13:43

Jeg tror ikke det var det der var ment. det var nok mere om man var sikker
på hvor ens skind på skoene kom fra eller handskerne.

Fra : mus

Dato : 29-05-02 13:41

ja netop. De færeste handler forhåbentlig i ond mening men fordi de bliver
snydt som forbrugere. Og nu er det jo ikke de fleste af os der har råd til
en hel pelsfrakke.

Fra : mus

Dato : 29-05-02 13:40

ja problemet er jo at man ikke kan se at pelsen på frakkekraven er hund
eller kat eller kunstig pels.
Så derfor har jeg og vil jeg aldrig købe noget med pels.

<3cf47a23$0$78800$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Brian

Dato : 29-05-02 18:45

Det må lige være en sag for "dyrenes befrielsesfront", i stedet for at de
lukker bl.a. danske mink ud til skade både for mink og natur, lad os se om
de tør gøre noget ved denne sag, det tror jeg ikke, regner dem kun for at
være en gang autonome bøller, ikke at jeg er fortaler for deres metoder, jeg
er heller ikke for pelsavl, men det var efter min opfattelse, noget der
kunne give lidt mere respekt (måske.....)

Brian

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3cf47a23$0$78800$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 29-05-02 15:21

Nu står der også ilder pels, og selvom jeg p.t. ejer 6 smukke, dejlige
ildere, tænder jeg da ikke af over at ildere også bruges i pelsindustrien.
Måske hovedsageligt fordi der findes ildere til pels, og ildere til
kæledyr - et ilderskind har en værdi på ca. 50 kroner hvis det er smukt
forarbejdet - en ilderhvalp fra mig koster omkring de 1500 kroner.

Opossum er også et kæledyr for nogen, wallabies er dejlige søde dyr hvis
mignon smager fortræffeligt, chincilla'er er et populært kæledyr til større
børn, kaniner er alletiders på mit middagsbord og så videre...

Min pointe er: hunde og katte er ikke de eneste kæledyr på den liste!

Jeg siger ikke at dyr skal mishandles eller aflives inhumant, jeg siger ikke
at man skal spraymale pels eller slippe mink løs - men Kina har nogle andre
værdi grundlag end vi har, og deres største problem er ikke om de hænger
hunde og katte i ståltråd og lader dem kvæle sig selv. For dem at se er det
jo ikke umiddelbart Fido eller Vaks de har med at gøre, men et stykke kød
som i Vesten anses for at være menneskets bedste ven. Jeg er ikke uenig i at
det er inhumant at slå dyr ihjel på den måde, men det er som sådan deres
problem, vi i Danmark burde nok tænke lidt mere på at det burde være nemmere
at dømme folk for dyremishandling HER i landet og at straffen ikke var en
latterligt lille bøde. (Udfra den teori at: man skal elske sig selv for at
kunne elske andre - Danmark skal altså have styr på deres egne sager inden
de kan hjælpe andre.)

Jeg tror det er nemt nok for os her i smørhullet Danmark at dømme kineserne
for den dyremishandling de umiddelbart lader til at foretage (jeg er af den
overbevisning at medierne ofte manipulere med vores holdninger etc.), men
det er i deres land, på deres præmisser og det er dem som etisk er år bagud
i forhold til os, men det kan vi ikke ændre på, det er en udvikling, og når
deres generelle levestandard kommer på højde med en gennemsnits danskers, så
vil der sikkert også ske et drastisk fald i den slags umenneskeligheder.
- Men, i Kina spiser de hunde - og pelsen bliver brugt - det eneste problem
er måden de afliver på, og i et land hvor studerende bliver mejet ned med
tanks, kan man ikke forvente at dyr får en human indsprøjtning!

- Det skal lige siges at jeg ikke så programmet, og kun har udtalt mig udfra
min umiddelbare viden om Kina og Kina's økonomiske forhold. Og så desuden
tog en smule rationalitet med i købet, og ikke tænkte på min mor's lille
vaps der ligger trygt og sover oppe i sin kurv.

- Sidsel

--
Midgaard Ferretry
See my pictures online --> http://www.PictureTrail.com/stalia

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-05-02 15:53

"Sidsel L. Espersen" <stalia@macfat.dk> writes:

> [...]
> tog en smule rationalitet med i købet, og ikke tænkte på min mor's lille
> vaps der ligger trygt og sover oppe i sin kurv.

Wow, de tlader vi lige stå som det er. Smukt indlæg, du er meget bedre
til at udtrykke dig end jeg er. Jeg kunne ikke være mere enig.

Hilsen Trine

http://usenet.dk

Fra : Holm

Dato : 29-05-02 17:56

Sidsel L. Espersen <stalia@macfat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cf4e3d6$0$18612$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> - Det skal lige siges at jeg ikke så programmet, og kun har udtalt mig
udfra
> min umiddelbare viden om Kina og Kina's økonomiske forhold.

....Så kig lige ind på dette link...
http://www.alledyrsfrihed.dk/pels/hunde/hundepels.htm

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 29-05-02 18:39

Har de by any chance kontakt til Amerikanske PETA?

Og jeg har set de billeder, den slags billeder er overalt, og hvad kan jeg
sige, du kan ikke se på de billeder om hunden er død - du ser hvad de vil
ha' du ser!

Ja det lyder kynisk og koldt, men tænk over hvilken magt medierne har
efterhånden....

Som en sidste ting, dyreværnsaktivister siger mig intet, jeg må indrømme at
jeg anser dem for mindrebemidlede med en fanatisk omend brilliant hjerne bag
dem. Prøv at søg efter information om hvad dyreværnsaktivister såsom PETA,
ALF og Dyrenes Befrielsefront har stået bag - se det er skræmmende at læse
om!

- Sidsel

Fra : JBH

Dato : 29-05-02 18:50

Sidsel L. Espersen skrev i meddelelsen
<3cf51222$0$18605$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>sige, du kan ikke se på de billeder om hunden er død - du ser hvad de vil

Sikkert , men jeg syntes nu det er en skam du ikke så udsendelsen. Jeg tror
nu nok at scenerne var ægte nok. Lydene ligeså.

mvh
JBH

Fra : Ally

Dato : 29-05-02 19:43

> Og jeg har set de billeder, den slags billeder er overalt, og hvad kan jeg
> sige, du kan ikke se på de billeder om hunden er død - du ser hvad de vil
> ha' du ser!

Du så ikke udsendelsen? For dér kan jeg love dig, at de i høj grad var
levende!

> Ja det lyder kynisk og koldt, men tænk over hvilken magt medierne har
> efterhånden....

Ja, og gudskelov for det! Var det ikke for medierne, så vidste jeg ikke, at
den slags foregik i østen!

> [...]
> ALF og Dyrenes Befrielsefront har stået bag - se det er skræmmende at læse

Jeg er enig i, at hardcore aktivister ikke just udviser den største
dømmekraft. Som man siger: "The pen is mightier than the sword". Men jeg
tror også, at de giver udtryk for deres desperation. Efter den udsendelse er
min første tanke da også, at jeg vil tage til østen, opsøge "slagterne" og
give dem nøjagtigt deres egen medicin. Men nu anser jeg mig selv for et
relativt intelligent menneske, så derfor indser jeg jo, at det mest
magtfulde er, at ramme dem på pengepungen... ødelægge deres marked. Hjertet
siger, at de djævelske mennesker skal halshugges... hjernen siger, at deres
indtjening skal ødelægges.

Hilsen

Ally
--