Abit BE6II & ASUS GF2 V7700
Fra : Dennis

Dato : 28-05-02 22:16

Hey...

Jeg har et problem med mit grafikkort, eller måske rettere mit bundkort.
For lige at starte med min konfiguration:

Celeron 566 @ 850
Abit BE6II bundkort
ASUS GeForce 2 GTS 32mb ram V7700
256mb ram

Jeg spiller meget Counter-Strike, og som alle ved gælder det jo om at få så
mange (kan diskuteres) fps, frames per second, eller i hvert fald så stabile
fps som muligt. Og jeg har for nylig købt mig et nyt grafikkort netop for at
få bedre fps. Derfor var det også med tårere i øjnene at jeg måtte erkende
at mit CS, counter-strike, kun kunne trække sølle 40-60 fps med mit nye
grafikkort.

Jeg snakkede med en ven der havde samme kort, men med en større CPU og vi
blev enige om at mit system ikke kunne trække det.
Han får nemlig max fps, som vil sige omkring 90 ved samme opløsning. For en
god ordens skyld kan jeg nævne at mine fps målinger er ved 1024*768 16bit
farver.

Men så var det jeg fik at vide at jeg skulle prøve at stille på "in-order
queue depth" i min bios. Den kan enten stå på 1, stabile, eller 8,
optimized.

Og her kommer mit egentlige problem så:

Når jeg sætter in-order queue depth til 8 får jeg MEGET bedre fps i spil,
MEN min computer fryser ind imellem. Den fryser endda så meget af den ikke
altid vil starte bagefter en genstart af og til. Så skal der 5-6 tryk til på
power før den vil.

Hvis jeg så sætter in-order queue tilbage til 1 har jeg dårlige fps, men et
system der kører uden at fryse.

Hvad gør jeg for at få det bedste af begge verdener? Gode fps, og et stabilt
system på samme tid!

Jeg håber virkelig at der en der kan hjælpe og at I ikke er blevet hægtet af
pga. den lange historie. Jeg mente bare det var vigtigt at have så meget så
muligt med.

På forhånd tak!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-05-02 23:40

"Dennis" <kingmanon@hotmail.com> skrev....

> Jeg har et problem med mit grafikkort, eller måske rettere mit
> bundkort. For lige at starte med min konfiguration:

> [...]

Jeg har et bundkort næsten magen til dit(BE6-II 2.0) med XK bios og
kører med in-order queue depth på 8. Jeg har aldrig registreret
ustabilitet af den grund.

Det eneste jeg lige kan komme på, der kan give dit system mere
stabilitet, er at øge spændingen på I/O. På mit gamle V3 3000 var jeg
helt oppe på 3.6V når det var OC'et mest. Med mit nuværende Matrox
G550 kører jeg med 3.4V. Grafikkortet er OC'et ca. 12%.

Systemet kører klippestabilt 24/7 med XP Pro.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Dennis

Dato : 29-05-02 05:57

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> wrote in message
> [...]
> G550 kører jeg med 3.4V. Grafikkortet er OC'et ca. 12%.
>
> Systemet kører klippestabilt 24/7 med XP Pro.

For at jeg skal være ærlig ved jeg ikke en hulens masse om det her, så alle
råd er gode!
Min I/O står allerede på 3.5V da dette er default. Vil du da mene at den
skal have endnu mere strøm,
eller er det nærmere fordi den får for meget?

Dennis

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-05-02 15:07

"Dennis" <kingmanon@hotmail.com> skrev....

> Min I/O står allerede på 3.5V da dette er default. Vil du da
> mene at den skal have endnu mere strøm,

Prøv det. Hvilken bios version benytter du? Måske er der noget at
hente her.

Fra : Dennis

Dato : 29-05-02 17:21

Nu har jeg så sat den til 3.6V så må vi se hvordan det går!
Hvad vil du sige er max før man brænder noget af eller lignende?

Angående bios version så har jeg prøvet at opgradere den engang, men havde
lidt problemer med
OC'en bagefter. Men kunne da godt ske jeg skulle prøve igen. Pt. er min BIOS
version den den kom med, og kan ikke lige hsuke hvordan man ser versionen på
den.

/Dennis

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-05-02 19:26

"Dennis" <kingmanon@hotmail.com> skrev....

> Nu har jeg så sat den til 3.6V så må vi se hvordan det går!
> Hvad vil du sige er max før man brænder noget af eller lignende?

Aner det ikke. Jeg har aldrig haft behov for at gå højere end 3.6V.
Jeg har prøvet 3.7V i 10-15 min. ved OC af mit V3 3000, men det gav
ingenting så jeg skiftede tilbage til 3.6V.

> Pt.
> er min BIOS version den den kom med, og kan ikke lige hsuke
> hvordan man ser versionen på den.

Så vil jeg næsten love dig at en bios opdatering vil give dig mere
stabilitet.

Forresten kan du måske have gavn af BE6-II FAQ'en:

http://www.flashingthenet.com/be6iifaq/

Abits sider om BE6 finder du her:

http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/download_search_process
..jsp?pTYPE=Bios&pTITLE=BE6-II

Hvis du har behov for råd og vejledning til flash af bios, så sig
til. Men prøv nu først selv at finde ud af det.

Og hold så godt fast i det motherboard. Det er stadig et temmelig
vellykket motherboard, som faktisk kan opgraderes til en PIII
Tualatin 1.4Ghz med en modificeret sloket.

Det er ikke mange motherboards der kan prale af at være lanceret i en
tid hvor state-of-the-art maskiner kørte 350Mhz, mens de hurtigste
maskiner man kendte til i fremtiden, var 550Mhz PIII'ere. Og så
stadig kunne køre med de sidste nye CPU'er med 3 gange så høj
clockfrekvens. Jeg mener, hvem forestiller sig at deres spritnye P4
motherboard kommer til at kunne køre med fremtidens 10Ghz CPU'er?

Ja, jeg er altså stadig fascineret af Abits 4 år gamle motherboard.

Fra : Morten Jensen

Dato : 29-05-02 10:00

Har du prøvet at slå vertical sync fra i skærmdriveren under additional
properties > openGL settings - det plejer at være det der er galt i når man
får fps værdier på omkring 60

/Morten

Fra : Dennis

Dato : 29-05-02 17:08

Dette har ikke noget med V-sync at gøre, men nærmere performance i det hele
taget.
Efter min mening er det at ødlægge grafikken, eller kan være det, at slå
V-Sync fra.

Det skal dog nævnes at jeg kører med nyeste drivere fra NVidia og bruger
RefreshLock for
at kunne kører over 60hz i WinXP. RefreshLock er et program der gør det
samme som
'nVidia Windows 2000/XP Refresh Rate Fix' men som bare også virker med nyere
versioner af NVidia drivere.
Det skal her nævnes at jeg også har prøvet at køre uden, men med samme
performance.

Tak for forslag ellers

/Dennis

Fra : Dennis

Dato : 31-05-02 06:58

Jeg har nu kørt med I/O strøm på 3.6V i næsten 2 dage og er ikke gået ned 1
eneste gang.
Dette håber jeg selvfælgelig bliver ved!

Mange tak for hjælpen til Kent Oldhøj. Du har reddet min dag og min
pengepung