Hvalpemad
Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 29-05-02 03:54

Hej
Jeg er en af dem der følger lidt med på sidelinjen i gruppen og tillader mig
nu at komme med et regulært spørgsmål
Min fars hund har fået 11 dejlige sunde "golden shæfador" hvalpe. Idet
kuldet er så stort er vi selvfølgelig interesseret i at aflaste tæven mest
muligt og har i den forbindelse fået følgende råd. Fra 2-uger gives
supplerende modermælkserstatning, ved ca. 3-uger desuden surmælksprodukter,
torskerogn, havregrød og andet letfordøjeligt og ved 4-uger opblødt
hvalpetørkost.
Nogen der har yderligere gode råd samt kommentarer til ovenstående?
Mvh. Laura

Fra : H.M.

Dato : 28-05-02 19:56

Hej.

jeg kan kun sige at det var nøjagtigt som jeg gjorde med mine 9
schæferhvalpe kan måske ikke lige huske tidspunkterne (det er 10 år siden),
jeg gjorde det for at aflaste tæven, som naturligvis deltog i fodringen,
hvalpene blev alle sunde og raske og af de 9 er der otte der stadig er i
fuld vigør selvom de altså er over 10 år og moderen er over 14 år, så helt
forkert kan fodringen altså ikke have været.

venligst
hanne

Fra : Holm

Dato : 28-05-02 20:52

Laura Nygaard Kjær <laura@kaal.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:msPI8.7608$N46.446149@news010.worldonline.dk...
> [...]
> muligt og har i den forbindelse fået følgende råd. Fra 2-uger gives
> supplerende modermælkserstatning, ved ca. 3-uger desuden

Hej Laura

Du kan også give dem lidt vælling , af samme slags som babyer får..
ellers er det bedst med " mors hjemmelavede"...hold øje med om tæven trives
...ikke taber sig osv.

Tillykke med schæferdorene :0))) ..og håber de alle får et kærligt hjem !!

Holm

Fra : Bjergskoven

Dato : 28-05-02 21:14

"Laura Nygaard Kjær" <laura@kaal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvalpetørkost.
> Nogen der har yderligere gode råd samt kommentarer til ovenstående?

Det er en god ide at aflaste tæven ved så stort et kuld. Jeg har selv et
kuld i øjeblikket på 5 golden retrievere. De er nu lidt over 3 uger
gamle.Min tæve har så meget mælk, at jeg først for få dage siden startede
med at tilbyde hvalpene noget ved siden af. De er nu ikke synderligt
interesserede endnu, de vil hellere have mors "hjemmebryg".

Jeg kan tilslutte mig de råd du har fået og tilføje at jeg laver min
hvalpemad selv (har tidligere også brugt tørfoder, men er nu helt gået bort
fra det )
Hvis du selv vil lave din hvalpemad kunne det feks være :

Kogt ris/ forkogte ris du tilsætter vand, blandet med blendet kogt kylling
hakket oksekød-kogt og blendet lever hjerte,nyrer osv.
Kogte grøntsager af alle slags.Diverse frugter såsom æbler, pærer fersken
osv.
Indtil hvalpene er 5 uger blender jeg både kød og grønt/frugt.
Grønt og frugt skal hvis det gives råt ,altid blendes, hvis hunden skal
kunne optage dem.

Jeg giver også mine hvalpe råt hakket oksekød og kallun.
Sidst men ikke mindst får mine hvalpe ligefra starten et produkt som hedder
Hokamix. Et fantastisk naturprodukt som bl. a. sikrer maksimal optagelse af
vitaminer og mineraler.

Som et lille godnat ritual, får de en skål lun mælke erstatning med en
klump leverpostej i. De elsker det og de får det lige indtil de flytter
hjemmefra som 8 ugers.

Held og lykke med de små.

Hilsen

Merete