grand prix legend hvorfor er det så fedt??~
Fra : danni plougmann

Dato : 28-05-02 18:11

nogen der gidder at give en god beskrivelse af grand prix legend
hvorfor synes folk det er så fedt i forholdt til mange andre nyere
racerspil.
sidst jeg spillede gpl var da jeg havde mit voodoo grafikkort,
jeg opgav hurtigt at spille det, for svært synes jeg :(. så kom need for
speed spillene grand prix 2 og 3.

/danni plougmann

Fra : Mikkel Gram-Hansen

Dato : 28-05-02 20:42

Hehe jeg kunne snakke om dette i lange lange tider, men jeg vil nøjes med
tre simple grunde:

- Realisme, ja det er pisse hamrende svært, men det gør det så meget federe
at mestre spillet. Du bliver ikke go' på under 4-5 måneder med seriøs
træning.

- ONLINE RÆS !!!!!!!!!!!!!!! Der findes stadig ikke andre racerspil med
samme muligheder for online gaming. 16-17 mand på gridden uden lag/warp, og
har du et 56k modem kan du være med uden nogen problemer overhovedet.

- Gentleman ånd... Folk sætter en ære i at køre fair og i at hjælpe hinanden
udenfor banen. Efter 2½ år har vi stadig vores første flamewar tilgode i
Simracing.dk og alle nye folk kan forvente hjælp hvis de be'r om det. I
online GPL ræs er der ingen der råber og skriger af dig hvis du nosser i det
som begynder, selv de garvede rotter kan huske hvor svært det pis var i
starten og vi respekterer folk der giver spillet en ærlig chance.

Vil du igang igen så kig forbi vores forum så skal vi nok hjælpe dig igang
;)
Simracing.dk's GPL sektion
http://forum.racesimcentral.com/forumdisplay.php?s=&forumid=65

Hele den danske afdeling på RaceSimcentral.
http://forum.racesimcentral.com/forumdisplay.php?s=&forumid=10

Kig ind og pløj dig igennem alle de poster du orker, så får du en go' idé om
hvad vi er for en flok.
Husk at få alle de nye patches og grafiske opdateringer med inden du kigger
på GPL igen, de gør det til et nyt spil.

Mikkel Gram-Hansen
--
Administrator
Simracing.dk - http://www.simracing.dk

Fra : danni plougmann

Dato : 28-05-02 22:33

var lige inde og kigge på linksene
jeg skal godt nok lige låve for det spil bliver taget seriøst

Fra : Mikkel Gram-Hansen

Dato : 29-05-02 01:36

danni plougmann <danni.plougmann@tdcadsl.dk> wrote in message
> var lige inde og kigge på linksene
> jeg skal godt nok lige låve for det spil bliver taget seriøst

Ja... men kald det aldrig et spil i de cirkler. Det er en simulation, og det
er meget "enten eller".... enten bruger man den tid det tager at lære
spillets facetter, eller også kan man næsten kun hade det fordi det virker
umuligt :)

Og så må jeg vist hellere følge Peter C's gode eksempel og underskrive mig
sådan her:
--
Mikkel Gram-Hansen
Proud driver for "Team Cooper Climax", DGPLS 1. Division.

Fra : Karsten Borchers

Dato : 29-05-02 13:18

"danni plougmann" <danni.plougmann@tdcadsl.dk> wrote in message
> var lige inde og kigge på linksene
> jeg skal godt nok lige låve for det spil bliver taget seriøst

Hehe, så skulle du se forummet efter et ligaløb hvor der har været et uheld
eller to :D
Som Mikkel hentyder så er GPL nærmest en livstil. Især starten af ens
"karriere" er meget tidskrævende, men så snart GPL sidder i rygmarven
behøver man ikke træne så intenst længere. Man kender alle baner, man har en
god setup base, og man kender sin grænse samt bilpaletten. Så skal man "kun"
lige køre sig varm igen. Personligt bruger jeg nok gennemsnitligt 2-3 timer
om ugen på træning. Andre gamle rotter bruger både færre og mere. Er helt op
til den enkelte. Til tider kan jeg da også eksplodere i en træningsrus. Eks
kørte jeg nok en 4-5 timer på Nürburgring (den 22km lange sag) i sidste uge,
men har så ikke kørt en meter i denne uge endnu. Løbet er på torsdag, så
torsdag eftermiddag snupper jeg lige en 5-6 omgange for lige at varme op.

Vil også lige reklamere lidt ;)

Karsten Borchers
Teamboss, and DGPLS 1 Division driver for "Aardvark Racing" (Brabham)
http://www.borchers.dk/aardvark/

Fra : Peter C

Dato : 29-05-02 14:53

> [...]
timer
> om ugen på træning. Andre gamle rotter bruger både færre og mere. Er helt

Som "grøn" i GPL kan jeg fortælle at jeg i øjeblikket træner 1-2 timer om
dagen. (nok noget mere i weekenden) Det er primært i den bil jeg har udset
til at være "min" og på den bane det gælder næste gang i ligaen. For det
ikke skal blive alt for ensformigt, krydrer jeg det lidt med lidt tidskørsel
i nogle af de andre biler på nogle af de andre baner. Man vil jo gerne ha
tæsket sin GPL-Rank godt og grundigt nedaf.
(GPL Rank er et tal for hvor hurtig man er på alle baner tilsammen. Jo
lavere tal, jo hurtigere har man kørt)

Men primært gælder det om at opnå stabilitet på Silverstone , så jeg er
rustet til at klare 24 benhårde omgange når der skal køres liga-løb.

MVH Peter C. proud driver for Pumpkin Racing, DGPLS, 4 div.

Fra : Henrik

Dato : 29-05-02 16:55

"Mikkel Gram-Hansen" <mikkel@gram-hansen.dk> wrote in message

> Husk at få alle de nye patches og grafiske opdateringer med inden du
kigger
> på GPL igen, de gør det til et nyt spil.

Hvor er de ?

Når jeg forsøge at starte spillet op havner jeg blot ude på skrivebordet, så
det kan jo være en patch kunne løse dette.

System:
Win XP
TB 1200
Kyro II

Fra : Henrik

Dato : 29-05-02 17:34

"Henrik" <sahl@snaps.dk> wrote in message news:ad2tkt$97s$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> Når jeg forsøge at starte spillet op havner jeg blot ude på skrivebordet,

> det kan jo være en patch kunne løse dette.

Glem bare det spørgsmål, jeg fandt dem her:
http://www.papy.com/gpl/download.html og nu kører det ok, men kan det være
rigtigt at der kun er er en kameravinkel, nemlig inde i bilen ?

Fra : Mikkel Gram-Hansen

Dato : 29-05-02 19:17

> Glem bare det spørgsmål, jeg fandt dem her:
> http://www.papy.com/gpl/download.html og nu kører det ok, men kan det være
> rigtigt at der kun er er en kameravinkel, nemlig inde i bilen ?

Der er 2... brug F10 til at skifte, men du kan lige så godt bide i det sure
æble og lære at køre "rigtigt" fra starten ;)
Spørg i forummet hvis du vil have hjælp til at få det hele til at spille
perfekt med alle de nye patches osv. osv.
http://forum.racesimcentral.com/forumdisplay.php?s=&forumid=65

Mikkel

Fra : Karsten Borchers

Dato : 29-05-02 20:37

Nej der er 2. Arcarde og incar. Skiftes med F10

Diverse texture addon's kan du finde her :
http://www.racesimcentral.com/downloads/gpl/gpl.shtml

Og nye 3d modeller af biler finder du her :
http://gplea.racesimcentral.com

Karsten Borchers

Fra : Peter Jensen

Dato : 31-05-02 13:46

Mikkel at vi ikke har haft vores første flamewar endnu er jo at i lukker den
hvergang der er en ved at opstå , så derfor har der gået så længe :)

det var off topic, det er ganske sandt at GPL er et fedt spil, fysikken er
rimlig realistisk og, en af de ting jeg finder godt ved det , er at det er
en platform for computer ræs, på linie med windows hvor man køre programmer
eller som man kender det var MS Flight simulator, at der er blevet lavet en
bunke ting til spillet i grafiske opdates og faktiske extra ting som baner ,
f.eks har jeg i den installatoin jeg bruger over 121 kvalitets road courses
som er værd at bruge sin tid på.

og i modsætning til stortset alle andre på race sim central godte jeg mig
over at de vil lave en toer , og frygter pga alle de bruger forsøg på at få
en toer , pga af platforms delen , da det u-undgåligt vil koste add ons, pga
ny teknologi vil en masse af det være incompatiblet, og ikke særlig brubarte
før lang tid efter, hvor folk har conventeret dem til det nye milijø/
teknologi, og det som kunne forbedres kunne gøres i en patch , som ikke
behøver at gøres til et spil..........

spillet syntes jeg er lidt grafik svagt , grafik motoren er håbløst forældet
og kræver en bunke kræfter af hardwaren, men det er noget man må leve med
hvis man bliver fanget af det, men man må sige at der er blevet gjort noget
for at peppe spillet op på grafik siden, både af bruger skaren og papy som
mulig gjorde d3d patchen.

men i bund og grund er online delen ryg raden i dette spil , og det skal
prøves.

men online i Nascar 2002 ......ser du der er en online del som sparker
serieøst mås, ( den er jo osse nyere ) jeg har aldrig været ude for at kan
køre så tæt på modstandrene som i N2k2, uden at det kostede en tur i
barrieren, for ikke at snakke om fysikken , den er også GPL overlegen, men
det kan ikke tage det fra GPL er det er et fedt spil og er alle 49 kr værd,
og milijøet i GPL forumer/chatten ..... ja brugerne sgu er Nascar og sierra
online lysår forude mht fair play / fair treatment, men der kan med garanti
osse spores en masse teenager i Nascar som ikke har hjerne til at begå sig i
disse spil , .......... de kan sikker godt vinde , men deres modenhed lader
alt tilbage at ønske , ser man på de gennemsnits aldre der er i gpl milijøet
der det på lidt over 30 år, der er nogle få smuttere i teenage alderen , men
der er rigtig mange fra 25 og op efter, f.eks er nogle af mine beste og
lægst kende buddies i gpl fra 40 - 55 år .... og den ældre og første jeg
lærte og kendte i GPL online er idag 71 år og køre stadig , og kan vippe en
hvilen som helst hot shot teenager hvad tid det skal være ....... når man
ser hans replay omgange ville man ikke gætte på det var en med det ene ben i
graven , som sad bag rattet , men mere på en knægt på en 25 + år.

Fra : Peter C

Dato : 28-05-02 21:20

> nogen der gidder at give en god beskrivelse af grand prix legend
> hvorfor synes folk det er så fedt i forholdt til mange andre nyere
> racerspil.

Jeg kan da _prøve_ at forklare hvorfor JEG mener det er "the one and only"

Faktisk er det jo slet ikke et spil !!! Det er en simulator.
Det er derfor du syntes at det var så svært. Det er KOMPLET umuligt at få
noget ud af GPL hvis man ikke har rat og pedaler. Realismen i bilerne er SÅ
høj at tastatur eller alm. joystick bare ikke duer.

Noget af det første jeg lagde mærke til var den "driver-appeal" og
kørefornemmelse spillet giver. (Dette er tilbage i oktober 98 hvor jeg købte
spillet)
Jeg havde ikke rat eller pedaler, og jeg kunne klare max. 2 sammenhængende
sving før jeg røg ad helv... til, men i de få sekunder de 2 sammenhængende
sving varede !!! "WAUUUV"
GPL er uden sammenligning det "spil" der giver den mest intense
køreoplevelse. Fornemmelsen når det _endelig_ lykkes at få driftet bilen
igennem et eller andet sving er helt fænomenal.
Små detaljer som at cockpittet rykker lidt "fremad" (det vil egentlig sige
op) når man giver gas, og dermed får det til at virke som om man bliver
presset lidt ned i sædet, og den MEGET livagtige styring, der stort set
næsten slet ikke ER der :.-) (En Ferrari for fuld havanna ned af Monza´s
langside bruger nemt hele banens bredde.
Lydene der er forskellige for hver enkelt bil, og tydeligt fortæller om der
er en hvinende V12´er-Ferrari eller den mere silkebløde gang i en BRM H16
cylinder.
Samtlige menuer og billeder, tekst, grafik osv. osv. der bare OSER af 1967
og nostalgi.

og sidst men måske nok vigtigst......den utrolige verden der åbner sig for
en når man begynder at spille GPL på nettet, og kører ligaløb fast hver 14
dag, og bytter setups, og lokker vennerne med til at køre, og tester forud
for næste løb, og og og og.....
(i øjeblikket arbejder jeg på at få 2 sæt pedaler til at "spille sammen" så
jeg også kan få koblingspedal....der er stadig for mange udskridninger jeg
ikke kan fange med rattet alene)

Der er meget mere, men jeg kan ikke forklare det......det skal prøves

MVH Peter C. proud driver for Pumpkin Racing DGPLS 4 div.

P.S Du kan jo få patches til dit GPL, så det kan køre på dit nuværende
grafikkort.

Fra : Karsten Borchers

Dato : 28-05-02 22:32

> [...]
> sidst jeg spillede gpl var da jeg havde mit voodoo grafikkort,
> jeg opgav hurtigt at spille det, for svært synes jeg :(. så kom need for

Oh, ved snart ikke hvor jeg skal starte ;)

GPL er sammen med Papyrus's Nascar 4 og 2002 den meste realistiske racesim
på markedet. Heller ikke underligt da både Nascar 4 og 2002 benytter samme
kode som GPL.
Bilerne reagere som de skal, man får enormt god feedback, og man er aldrig i
tvivl om hvad bilen har gang i.
Når man roder rundt med setup på bilen mærker man ændringen med det samme.
Dvs. i nogen tilfælde allerede efter et par sving, og i andre først efter
nogle omgange hvis det feks. er temperatur på dækken/grip etc. man arbejder
på.
Der mangler alle andre racegames en stor del. Der skal man køre uffatteligt
mange omgange før man kan mærke noget som helst. Selvfølgelig mærker man
prompte hvis man har foretaget store vilde ændringer såsom at flytte
bremseballancen sindsygt langt bagud etc. Men i GPL mærker man det mindste.
Eks. et klik mere på Rollbar.

Atmosfæren i spillet er genial. Det var dengang man sked på sikkerheden. Det
er simpelthen for fedt at piske rundt i de vingeløse, benzinfyldte badekar
rundt på alverdens jomfruelige baner. Her er der ingen chikaner smidt ind
midt i det hele. Næ, man fræser sidelæns gennem de vildeste kurver. Total
adrenalin rus ;)
Jeps det er tæskesvært, og noget så ubamhjertigt. Lav en fejl og du straffes
hårdt. Det tager timer, dage, uger og måneder før man mestre det nogenlunde.
Men det bliver tilbagebetalt 100 gange igen, når man gang på gang slår sin
rekord, eller fuldføre et løb uden fejl osv. Men ligeså hurtigt kan det gå
det anden vej. Det presser en hele tiden, man kan altid blive bedere, og man
skal blive bedere når man som de fleste af os der poster om GPL herude
deltager i en meget hård liga. Her ikke plads til at læne sig tilbage.

GPL's nok allerstørste plus er dens netkode. Med en ADSL linie med 256kbit
upload kan man hoste et løb med 16-17 deltagere, og man kan joine denne med
et 56k modem og have de fedeste fights med andre mennesker. Mennesker der
laver fejl og som du har et ansvar overfor. Det er det ultimative kick.

Her det sidste års tid er det eksploderet med addon's til GPL. Der er pt 200
addon baner, ikke alle er gode, men største delen er. En stor del af
community'et går meget højt op i realisme, så langt de fleste baner er
naturtro kopier hvor de har lagt tonsvis af timer i. Alle originalbaner har
fået 16bit textures så de nu er på højde og ofte flottere end de nyeste
titler. Bilerne er gået helt amok. Der er så mange texture addons og helt
nye modeller af de eksisterende 7 chassiser at det ikke kan tælles. Især en
grupper der kalde sig GPLEA sparker total røv i at lave biler. Tag en kigger
her : http://gplea.racesimcentral.com/ (Cars) Se især Eagle, og Honda, samt
alle "Current GPLEA projects".

GPL er ganske enkelt unikt og uovertruffen ;)

Karsten Borchers
www.simracing.dk
www.racesimcentral.com

Fra : SpookiePower

Dato : 29-05-02 22:02

Hvor kan spillet købes, og hvad koster det ??

Fra : Karsten Borchers

Dato : 29-05-02 23:56

En af mine venner så det i A-Z / Bilka til 79,-
Jeg mener Boomtown netcafeerne også har den, til ca samme pris.
For nogen tid siden havde Merlin det til 49,-
Muligt at Bog&Ide også har det endnu ?

Karsten Borchers

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 30-05-02 17:14

> [...]
> sidst jeg spillede gpl var da jeg havde mit voodoo grafikkort,
> jeg opgav hurtigt at spille det, for svært synes jeg :(. så kom need for

Det at det er så svært, er jo en af tingene der gør det sjovt. Som andre har
nævnt, er GPL's helt store force, online delen. For mig er det ikke det at
det kan spilles online, men at det bliver det. Med det mener jeg at det der
gør GPL sin vægt værd i guld for mig er den "comunity" som du bl.a.finder i
det forum Mikkel henviste til. At det er så svært, betyder at de største
klaphatte bliver luget ud fra starten, for de gider ikke lære det. Dem der
holder igennem, de mener det seriøst, og det medfører at kvaliteten når der
køres er stører, end hvis man bare kunne sætte sig hen og køre ræs efter 10
min. Det er bl.a her GPL adskiller sig fra de fremragende Nascar sims, for
der bliver disse klaphatte ikke luget ud på samme måde, og det vrimler med
folk der synes det er sjovere at køre ind i de andre, end køre fra dem. At
vi har denne comunity der elsker GPL, betyder at der bliver alvet disse
fantastske updates og add on baner, som holder GPL ung.

De fleste opfatter GPL som mere end blot et computerspil. Det er en
simulator. Men der holder det ikke op heller. Jeg opfatter det mere som en
sport end som noget andet, og det er jeg sikker på at der er flere der også
gør. Jeg træner flere timer om ugen for at forbedre mig, og for at klare mig
så godt som muligt når der køre løb hver/hver anden torsdag. For mig er det
ikke "kun for sjov". Det betyder ikke at det ikke er for sjov, for det er
det jo naturligvis, jeg gør det fordi jeg synes det er sjovt. Men det er
konkurencen som gør at interessen ikke fortager sig med tiden, på samme måde
som folk som blvie rved med at spille fodbold år efter år. Det er jo ikek
mindre sjovt, bare fordi man har spillet det i et par år.

GPL er for "bilspil", hvad CS er for FPS-spil

Joakim