Knurren
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-05-02 18:02

>I øvrigt knurrer rottweilere meget når de leger, og man kan tydeligt høre
>forskel på, om det er den ene eller anden slags lyd.
>
>:Pia

En bemærkning til Pias indlæg om at rotweilere knurrer meget :

Min hund ville også knurre meget hvis jeg ikke havde lært den at lade
være med det !den knurede meget selv om den kun legede , og jeg ved at
dem der har sådan en hund der har fået lov til at knurre fra hvalp af
har MEGET sværre ved at finde hunde den må lege med !"og det samme
gælder sikkert også for mange andre racer der får lov til at knurre
som de vil" inden for min race bliver man rådet til at tage fat i
hunden og fortælle den at den ikke må knurre hver gang den gør det .
Jeg har faktisk lige givet b.la det råd videre til et par der har fået
en lille Staff og selvom det virker voldsomt at tage fat i en lille
hvalp så er det den eneste måde at undgå at agresiviteten får lov til
at "formere" sig . Nu har jeg læst meget om agresivitet , for at undgå
det , og jeg ved at der er en flydende grænse imellem at knurre for
"sjov" og at knurre ikke for sjov ! en hund vil altid have længere op
af "skalaen" for at nå fuld agresivitet hvis den ved at den ikke må
knurre , for hvis den knurrer når den leger er den tættere på toppen
end hvis den ikke gør . Håber at det er forståeligt . Hvis flere ville
opdrage deres hunde på denne måde kunne meget agresivitet undgåes, men
folk nænner jo ikke aat tage fat i en hvalp så de får bare lov til at
"udfolde" sig .Der er selvfølgelig visse "bløde"racer hvor det ikke er
relevant så som Golden retriver o.s.v. da de rummer meget lidt
naturlig agresivitet.

I dag ved jeg at hvis min hund knurer så er den _sur_ og jeg skal
ikke til at bedømme "fejlbedømme" om den nu leger vildt eller meget
vildt eller bare hyggeknurer eller er ved at komme op at slås , min
hund får lov til at lege med rigtig mange andre hunde "selvom nye
ejere mange gange er kritiske til at starte med" og jeg ved at mange
mener at det er jo en naturlig del af hundens natur at knurre , og ja
det er det men , i forvejen fjerner vi mange andre naturlige ting fra
hundens natur så hvorfor ikke også knurren . Og så mener jeg at hunden
får et bedre liv ved at have lært ikke at knurre , da den ikke kommer
lige så tidt op at slås og andre hundeejere ikke bliver skræmte over
en knurren , som ejeren måske kan sige "det er bare for sjovt"men det
kan folk der ikke kender hunden jo ikke høre .jeg har da ikke forstand
på hvordan en rotweiler nurerer for sjov o.s.v. og hvis min hund leger
med en rotweiler der knurer meget vil jeg sikkert blive nervøs for at
det udvikler sig!. Og jeg mener at det gælder alle hunde måske vil
nogen syntes at det er sødt eller nuttet når en lille gravhund eller
en anden lille hund knurrer ! men det kan altså bringe den i store
problemer , så jeg mener at man sagtens kunne lære alle racer ikke at
knurre"og det kan lade sig gøre når man kan lære en hund alt muligt
andet kan dette også lade sig gøre" , da det ville gøre deres liv
bedre og mindre rissikofyldt .

Fra : Holm

Dato : 28-05-02 20:47

Punish the deed, not the breed <nobody@home.com> skrev i en