Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brightness vs. lightness vs. gamma
Fra : Jan Peterson

Dato : 28-05-02 11:32

Hej
Når jeg justerer lysstyrken i mine fotos på skærmen kan jeg altså ikke se
nogen forskel på brightness- hhv lightness. Er der nogen der ved hvad der er
den principielle forskel?
Gamma-korrektion skulle gælde mellemtone-området. Jeg kan stadig ikke se
nogen forskel. Man lysner eller mørkner generelt. Eller er det mig der er
blind?
Dog: I Paint shop pro kan man adskille gamma-korrektionen i rød-gul-blå,
hvilket er fint for at fjerne lidt for meget rødt i de fotos, der er blevet
lidt for set-gennem-solbriller-agtige.
Og til sidst: Whitepoint og blackpoint-justering undrer mig. I mit program
(ACDSee) kan man kun gøre lyse områder endnu lysere og omvendt mørke områder
endnu mørkere. Kan det være rigtigt? Jeg kunne jo netop ønske mig det
modsatte. At kunne dæmpe overbelyste steder lidt. Og at kunne lysne lidt
inde i de mørke skygger for at se de detaljer, som faktisk ER blevet
registreret, og som kan ses hvis man lysner generelt. Men så bliver også de
lyse områder lysnet, og det er ikke altid hvad jeg ønsker.
vh Jan Peterson

Fra : Jan Peterson

Dato : 28-05-02 11:41

PS: Min skærm er en 17" IBM med et Creative grafikkort, som begge burde være
af hæderlig kvalitet. Og jeg HAR været gennem en kalibrerings-proces, så
skærmfarverne burde være sat ordentligt op.
vh Jan Peterson

Fra : jørgen

Dato : 28-05-02 14:10

"Jan Peterson" <jan.peterson@get2net.dk> wrote in message
> [...]
de
> lyse områder lysnet, og det er ikke altid hvad jeg ønsker.

Du kan afgrænse det ønskede område ved hjælp af "Magic Wand" og derefter
lysne eller mørkne det i Gamma.

jørgen.