Ny kat og gammel kat sammen?!
Fra : Randi Kristensen

Dato : 28-05-02 10:57

Hejsa

Jeg står i den situation at jeg godt kunne tænke mig en kat mere. Altså
jeg har en han kat (kastereret) på knap 3 år og kunne nu godt tænke mig
en til som selskab til den "gamle". Men kan det lade sig gøre?

Er der nogen der har erfaring med at sætte en voksen katt sammen med ny
killing?

Håber på svar

På forhånd tak

Randi

Fra : Jette

Dato : 28-05-02 19:00

"Randi Kristensen" skrev:
> [...]
> en til som selskab til den "gamle". Men kan det lade sig gøre?
>
> Er der nogen der har erfaring med at sætte en voksen katt sammen med ny

Hej Randi

Dorte har for få dage siden givet dette svar til et lignende spørgsmål.
Håber du kan bruge det:

Mvh. Jette

Emne: Re: katte-sammenføring
Date: Sat, 25 May 2002 09:48:15 +0200

[klip]
Vores metode til at introducere nye katte har hver gang været som følger:
Vi kommer hjem med den nye mis i transportkassen og stiller den midt på
gulvet i køkkenet. Her får de/den gamle lov til at se og lugte lidt til den
nyankomne for en kort bemærkning. Den nye er typisk ved at dø af skræk over
de knurrende og hvæsende uhyrer på den anden side af lågen, derfor kun ca. 5
min. Så bliver den nye flyttet ud på badeværelset, hvor der venter en bakke,
mad og vand og noget legetøj. Her bor den de næste dage. Her kommer den
store kunst ind i billedet, for man skal huske at dele sol og vind lige
mellem nye og gamle, så der ikke bliver grund til jalouxi, og det kan altså
godt være _lidt_ svært, når man har en ny spændende kat i huset, synes jeg.
I disse dage åbner vi døren til badeværelset på klem en gang imellem, så
kattene kan se og lugte hinanden uden at kunne komme i slagsmål. (Teknisk
set betyder det, at vi står med en fod i klemme og holder døren) Ind i
mellem bliver de gamle katte lukket inde i køkkenet, så den nye kan få lov
til i fred og ro at se sig om i stuen og soveværelset. Så bliver kattenes
lugte også blandet lidt. Så en dag bliver døren til badeværelset bare åbnet,
og så mødes de for alvor første gang. Hvor lang tid, der er gået har været
op til den nye kats temperament, typisk 2-4 dage. Vi har aldrig oplevet, at
de er faret i flæsket af hinanden, det har typisk været noget med at de har
holdt sig tæt på hinanden og set meget an. Efter en dags tid er de så faldet
til ro og begyndt at lære hinanden at kende. Eller for Kittis vedkommende
har hun i videst muligt omfang ignoreret den nye.
Håber du kan bruge noget af vores "opskrift".

VH
Dorthe