Magellan GPS 300
Fra : Mukker

Dato : 28-05-02 10:49

Halløjsa

Jeg er blevet indehaver af et stk. Magellan GPS 300. Eneste problemer at,
GPS'en kan kun finde 1 satellit. Derfor mit spørgsmål. Virker modellen ikke
længere, fordi positionerne er flyttet evt. Eller har skidtet værket på
dørken, så der måske er beskadiget noget indeni (antennen eks.) Hvor kan jeg
evt. finde et værksted, der kan kigge på den, uden det koster en formue, da
jeg har set den på et site i US til US$ 99,00. Iflg. den tidligere ejer
skulle den virke. Jeg har prøvet på et mere åbent område, for at se om
heldet skulle være med mig - men AK.

Nogen gode råd.

Med venlig hilsen

Mikkel

Fra : @ndersson

Dato : 28-05-02 11:03

"Mukker" <mukkerl@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg har set den på et site i US til US$ 99,00. Iflg. den tidligere ejer
> skulle den virke. Jeg har prøvet på et mere åbent område, for at se om

Det lyder mærkeligt.. Jeg har også en lille håndholdt.. og nogle gange kan
den være meget længe om at finde de forskellige sattelitter. Men der er en
opstarts menu.. I min hedder den noget med eazy setup. Der skal du fortælle
den hvor i verden du er og hvilke kortmap du vil have koordinater i.. det
hedder datum.. og sådan lige frisk fra hukommelsen hedder den vist nok datum
wg84 det ser ikke rigtigt ud men noget i den retning.. det står på alle
søkort..

Hilsen
Andy

en glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : Mukker

Dato : 28-05-02 11:10

Jeg har forsøgt med EZstart, og skulle have sat det hele op, som beskrevet i
manualen. Du skriver din håndholdte er længe om at finde satelliter - men
hvor længe. Nu har jeg ikke haft tålmodighed til at lade skidtet stå i en
halv time - endnu.

Mvh.

Mikkel

Fra : Niels Thomsen

Dato : 28-05-02 11:32

Det er måske en dum kommentar, men husk st antenen skal kunne se himlen, dvs
den må ikke befinde sig indendørs.

Hilsen Niels

Fra : @ndersson

Dato : 28-05-02 11:35

> [...]
> hvor længe. Nu har jeg ikke haft tålmodighed til at lade skidtet stå i en

Hej Mikkel

Jeg bor i nogle rækkehuse som ligger i en rundkreds der er stuen og 1. sal
inde i midten kan jeg kun med lidt held få 1 satellit ind om jeg så venter i
1 time.. Hvis jeg er informeret korrekt så skal du finde satellitterne syd
og ikke ret meget over horisonten så det skal være rimeligt frit den vej..

Jeg har også en Magellan GPS pioneer.. det er den mindste i setup er
følgende:
Map datum WG584
units: nm--kts
time 24 hour
north ref: true
Coord sys: degmin

EZstrt:
region: europe
country: denmark
elevation: 6 ft
time: 12:24
date 28 may 02
demo off

og så nogle menuer med contrast og sådan

Når min har 3 eller flere satellitter så skriver den "tracking" nede i det
ene hjørne. så kan man se at den ved hvor den er. Jeg har dog en enkelt gang
oplevet at den intet fandt på søen og så måtte jeg slukke og tænde igen.

Det er ikke sådan at du har en bakke eller store huse mod syd??? det undrer
mig hvis den kun kan finde en, så skal den jo virke.. Nu har min ligget på
bordet ved siden af mig men intet fundet og det er fordi jeg er indenfor.
desværre har jeg ikke pc i haven.

Hvor bor du.. I byen eller landet.. kan du komme lidt op i luften i et
sydvendt vindue..

husk lige at skrive hvad du finder ud af..

Fra : @ndersson

Dato : 28-05-02 11:52

> "Mukker" <mukkerl@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
klip

Nu har min ligget på bordet et stykke tid 0 satellitter så satte jeg den op
i vinduet og vupti 2 stk. inden for 45 sek.. men det er stadig ikke nok til
den ved hvor den er.

Så du må ud i moder natur og teste.. Min virker i forrude på min bil og kan
måle over 100 km/t men falder ud når jeg kører mod nord eller i byen.

Fra : Alis og Michael

Dato : 28-05-02 13:05

"@ndersson" <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> wrote in message
Hvis jeg er informeret korrekt så skal du finde satellitterne syd
> og ikke ret meget over horisonten så det skal være rimeligt frit den vej..

Hej Andy
De satelitter du tænker på er i geostationære kredsløb og bruges til
kommunikation/tv og meget andet.
GPS-satelitter ligger i et meget lavere kredsløb i 6 forskellige baner med 4
satelitter i hver bane.
Hvis du vil læse mere om systemet kan du prøve her:
http://www.colorado.edu/geography/gcraft/notes/gps/gps_f.html

Mvh
Michael

Fra : @ndersson

Dato : 28-05-02 15:21

klip
> [...]
4
> satelitter i hver bane.
> Hvis du vil læse mere om systemet kan du prøve her:

Hej Michael

Det er ikke lige mig at tygge sådanne engelske sider igennem.. Skriver du at
de står højt på himlen?? Min logik siger mig at de skal kredse over ækvator
men ikke behøver at "hænge" over samme punkt som kommunikations satellitter
der vist hænge i 36 km højde.

Jeg fanger dem nemmest hvis der er frit mellem sydøst og sydvest.. men det
er måske bare indbildning.. Jeg kan bare ikke forestille mig at de kan
kredse over nordpolen.. Men der er meget som jeg ikke forstår ved GPS'er
bla. at de modtager et signal fra nogle Satellitter og så kan de regne ud
hvor man er ??????

Fra : Alis og Michael

Dato : 28-05-02 16:12

> [...]
> bla. at de modtager et signal fra nogle Satellitter og så kan de regne ud

Hvis du ønsker skal jeg da gerne forsøge at forklare det for dig.

Mvh.
Michael

Fra : @ndersson

Dato : 28-05-02 18:21

"voldsom klip
> Hvis du ønsker skal jeg da gerne forsøge at forklare det for dig.
>
> Mvh.
> Michael

Hej Michael

Det må du meget gerne..!

Også hvor satellitterne befinder sig

Fra : Mukker

Dato : 31-05-02 15:10

Kære gruppe.

Tak for alle de svarene mht. GPS'en. Den virker dog stadig hverken værre
eller bedre. Jeg har snakket med Aage Hempel, og modellen kan ikke
repareres. Men kan naturligvis ombyttes på garanti (fedt hvis der altså var
garanti). Nå, så blev jeg så klogere.

Men hvilken GPS skal jeg så vælge. Den skal bruges i forb. med DLS go måtte
gerne senere kunne bruges til evt. selvstyrer. Der må gerne være mere en en
rute i. Den skal kunne tilsluttes til PC/12 volt. Jeg har kigget på nettet
hos www.olav-hansen.dk og på netbaad.dk efter Garmin Etrex venture eller
modellen mindre. Alternativt kunne en Magellan GPS 315 vil også gøre det.
Olav Hansen forhandler et mærke der hedder MLR, hvem laver det? vil det være
klogt at investere i?

Mvh.

Mikkel

PS. Båden er ikke i vandet endnu

Fra : ulrik_krog

Dato : 07-08-02 08:23

de sattelitter som gps bruger, der er omkring 22 + 2 i reserve .. de
ligger og roterer omkring jorden og gpsen ved via sin hukommelse hvor de
er og udfra hvilke og hvor lang tid signalet er om at komme frem så
regner den en position ud..
der skal bruges 3 sattelitter til 2 dimensionel position og 4
sattelitter til 3d pos.

jeg har selv en garmin etrex venture, købt hos netbåd. de har leveret
mig en fin service.
fordelen ved venture frem for den billigste er at der følger pc-kabel
med til venture til 2295kr hos netbåd i øjeblikket
det gør der ikke til den billigste og så hvidt jeg ved koster kabelet
595kr

http://www.kandu.dk/